Gå til innhold

Naboens barn har diagnose - hensyn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt for at man skal ta hensyn til hverandre men dette blir litt i overkant. Hvis dette er et stort problem så burde han kanskje bo mer på institusjonen hvis det er så ille at det blir bråk om dere maler heller hører på radio med normal lydstyrke på... Dere kan jo ikke leve livet etter "boplanen" til nabobarnet. Når man først velger å bosette seg i et tettbygd nabolag så må man faktisk tåle normale lyder og lukter. Jeg lurer og voldsomt på hva dette barnet feiler for jeg kjenner flere som har barn med diagnoser og har aldri fått med meg at de har forlangt at naboene skal innrette seg etter barnets særheter.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går for langt. Her hadde jeg gitt blaffen.

• Liker 6
Skrevet

Ser noen ikke kjenner dette igjen iforhold til kjente diagnoser. Det er ikke musikk som er et problem, mer det at når vi hører på musikk her hjemme som td den gangen vi målte det til 80 desibel framfor høytaleren så oppfatter barnet det som forstyrrende bakgrunnsstøy. 

Setter pris på alle svarene forresten. Vi har følt at det har blitt litt mye hensyn, så godt å høre at dere tenker slik som vi😊

Anonymkode: 1f148...fa2

• Liker 1
Skrevet

Man har flaks hvis man faktisk rekker å male et hus ferdig i løpet av en sommer i dette landet. Det skal jo være tørt og fint vær når man maler, pluss at man skal ha tiden til det. Derfor må man selvsagt male når man kan. 

Å ta hensyn til at nabobarnet ikke liker lukten, nei det er aaaaltfor mye å kreve. Høres helt merkelig ut at de i det hele tatt tenker tanken, langt verre er det at de faktisk er så frekke å si det. 

Jeg mener også at man må kunne høre på radio på normal lyd til normale tider. Og alt annet som vanlige folk gjør: klippe plen og hekk, snekre, ha barn som leker osv osv. Innefor rimelighetens grenser. 

Jeg tar alltid hensyn til naboene, men altså man må kunne vedlikeholde huset og leve normalt. Men jeg står ikke ute med motorsag i leggetiden til naboens småbarn. Men det er det ingen som har trengt å fortelle meg, slike hensyn klarer jeg å tenke meg til selv. 

Så fra nå av ville jeg sagt til naboen at 'det er synd han plages av malingen, men vi er nødt til å få det gjort nå, og radioen skal stå på med vanlig volum'. 

• Liker 10
Skrevet

Helt enig med @solmåneogstjerner 

Man må kunne høre på radio, snakke sammen og gjøre normalt hagearbeid/vedlikehold av hus utvendig uten å skulle ta hensyn til naboen hele tiden. At man tar hensyn etter at barnet har lagt seg/i leggetiden er noe helt annet, men en radio på normalt nivå og husmaling er altså ikke å beregne som støy uansett 🙈

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor i et borettslag med rekkehus, og det er jaggu mye man bare må innfinne seg med å tåle når man bor sånn. 
Det er høytrykkspylere, gressklippere/kantklippere, høylytt snakking, latter og roping, unger som leker og hoier, ungdom som har fester, hunder som bjeffer, mopeder, etc etc etc, rett utenfor vinduene, hver eneste dag.

Er man ikke i stand til å takle det, så kan man ikke bo sånn, så enkelt er det. Det er selvsagt visse skrevne og uskrevne regler som man må forvente at folk følger når man bor så tett, men man kan på INGEN måte forvente at folk skal la være å male huset eller høre på radio, uansett grunn...

Selv har jeg en hund som reagerer med frykt på en del av lydene rundt her, samt at den bjeffer voldsomt på andre lyder.
Skulle jeg da bedt ungene i gata holde kjeft eller vaktmesteren om å stoppe å bruke gressklipper, fordi hunden min sliter og dette igjen lager mye stress og kaos inne hos oss?
Vi kommer til å flytte til et mye roligere område innen kort tid, selvsagt av mange flere årsaker enn hunden, men delvis også for å gjøre livet dens bedre, dermed også våre liv, og å slippe å kjenne på det at vår hund lager bråk for naboene igjen.

Anonymkode: ad9f0...34d

• Liker 8
Skrevet

Her bor vi tett. Når er ute bruker jeg airpods, og heldigvis tar også naboer hensyn. Som nå - jeg skal sette meg ut og ta et-par digitale kurs. Selvfølgelig kobler jeg på headsetet. Ønsker ikke å utsette naboen som sitter på terrassen 10 meter unna for to timer med skatterett. Lyd som står på inne derimot må man tåle å høre litt av, det skal være veldig høyt for at det høres godt gjennom et vindu. 

Når det gjelder maling har man få muligheter i dette landet, med vær, og jobb. Så den ville jeg løst med kommunikasjon - naboen får beskjed om at dere planlegger å male i helgen, så kan de velge å ta med barnet på en helgetur, eller besøk, akkurat når det skjer. 

Anonymkode: 4be19...c94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det gjelder maling har man få muligheter i dette landet, med vær, og jobb. Så den ville jeg løst med kommunikasjon - naboen får beskjed om at dere planlegger å male i helgen, så kan de velge å ta med barnet på en helgetur, eller besøk, akkurat når det skjer. 

Det skader jo ikke å si ifra på forhånd selvsagt, men man må da kunne male 'spontant' også. Det er jammen ikke lett å vite om været faktisk blir brukbart eller ikke, uansett hva værmeldingen sier. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker hørselvern selv fordi det er så mye bråk der jeg bor.

Anonymkode: b07aa...b24

• Liker 1
Skrevet

Radio og annet støy kan man alltids begrense noe, men dere skal leve på deres egen eiendom også. Naboen kan ikke kreve at dere skal liste dere rundt annenhver uke. Prøv finn kompromiss hvor dere vrir radioen slik at lyden ikke bærer like godt over til naboen.

Angående nødvendig vedlikehold av bolig så ville jeg sagt rett ut at det må dere gjøre når det passer dere, men at dere kan varsle på forhånd så langt det er mulig. Noen ganger kan vedlikehold planlegges og varsles noen dager i forveien, andre ganger gjøres det spontant. Og om de mener det ikke er bra nok, så ville jeg forventet at de selv stilte opp og utførte nødvendig vedlikehold på ditt hus/eiendom når barnet deres er borte, om det er maling, plenklipp, snømåkking, snekring, harving eller hva nå de mener dere ikke kan bedrive på deres egen eiendom 26 uker pr år...

Anonymkode: 77a38...58a

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker selv hørselvern. Synes det hjelper.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt headset når jeg har digitale forelesninger. Men headset eller airpods er svært lite sosialt når vi står og maler, volumet er jo ikke så høyt at vi ikke kan prate sammen. 

Det er klart vi kan varsle naboen den dagen vi skal male.. Vi sa ifra at vi skulle male i år, og stillaset som ble satt opp burde jo være beskjed nok? Vi liker ikke akkurat å leie stilas lenger enn nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet

Men....hvor mye maler dere ute egentlig?

Radio og musikk ute er ikke greit. Ha headsett. 

Jeg hadde lett lagt malinga til de ukene barnet ikke var hjemme med mindre firma var leid inn eller vi var i full gang uten mulighet til å utsette. 

80 desibel....vanlig samtale måles til 65, roping og støvsuger til 80 db. 80 db er ganske høyt altså om det durer ivei. Særlig fra høyttalere hvor bassen gjerne durer.

Hadde dere vinduene oppe - eller er vegg i vegg? 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som et barn med autisme. Jeg har selv en gutt med autisme. Forventer ikke at alle må tilpasse seg han, jeg tar han heller bort ifra ting som kan trigge han. 
Bruker hørselsvern da han er sensitiv for lyd, spesielt høye lyder. 
Man må se løsninger på ting istedenfor å kreve at naboene skal tilpasse seg de. Helt greit å be naboen om å være stille på kvelden, ellers kan de ikke kreve noe som helst. Dere må få leve livene deres også. 

Anonymkode: 6e52e...d01

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Selv har jeg en hund som reagerer med frykt på en del av lydene rundt her, samt at den bjeffer voldsomt på andre lyder.
Skulle jeg da bedt ungene i gata holde kjeft eller vaktmesteren om å stoppe å bruke gressklipper, fordi hunden min sliter og dette igjen lager mye stress og kaos inne hos oss?
Vi kommer til å flytte til et mye roligere område innen kort tid, selvsagt av mange flere årsaker enn hunden, men delvis også for å gjøre livet dens bedre, dermed også våre liv, og å slippe å kjenne på det at vår hund lager bråk for naboene igjen.

Anonymkode: ad9f0...34d

Går det ikke an å lære hunder å slutte å bjeffe på hver en lyd? 

Til ts, bor de i kommunal bolig? Ikke alltid folk velger hvor de skal bo. Ber de pent om hensyn, eller krever de?

Anonymkode: 56e7f...2ee

• Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (17 timer siden):

Men....hvor mye maler dere ute egentlig?

Radio og musikk ute er ikke greit. Ha headsett. 

Jeg hadde lett lagt malinga til de ukene barnet ikke var hjemme med mindre firma var leid inn eller vi var i full gang uten mulighet til å utsette. 

80 desibel....vanlig samtale måles til 65, roping og støvsuger til 80 db. 80 db er ganske høyt altså om det durer ivei. Særlig fra høyttalere hvor bassen gjerne durer.

Hadde dere vinduene oppe - eller er vegg i vegg? 

Vi maler ikke mye ute. Men i år var det på tide å male. 

80 desibel er 2 meter fra høytaleren. Vi har en lydplanke, ikke store annlegget. Helt sikkert bass det blir reagert på. Vi bor ikke vegg i vegg, men er nærmeste nabo på den ene siden av huset. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres ut som et barn med autisme. Jeg har selv en gutt med autisme. Forventer ikke at alle må tilpasse seg han, jeg tar han heller bort ifra ting som kan trigge han. 
Bruker hørselsvern da han er sensitiv for lyd, spesielt høye lyder. 
Man må se løsninger på ting istedenfor å kreve at naboene skal tilpasse seg de. Helt greit å be naboen om å være stille på kvelden, ellers kan de ikke kreve noe som helst. Dere må få leve livene deres også. 

Anonymkode: 6e52e...d01

Du har min medfølelse. Jeg forstår at det er vanskelig å ta barner bort fra situasjonen, når situasjonen oppstår i eget hjem. Vi har vært veldig hensynsfulle, skrudd av musikk eller andre forstyrrende element. Men siste tiden har vi kanskje gått litt lei, og føler litt på at terskelen for å klage bør være høyere? Jeg forstår at foreldre kan tilpasse seg eget barn og ta alle  hensyn som er nødvendig. Siden jeg ikke er mor til dette barnet, må jeg innrømme at jeg ikke har samme motivasjon.. 😕

• Liker 3
Skrevet

Dersom dette barnet er så "sensitivt" som det du beskriver, må de jo finne et hus uten naboer særlig tett på. Makan, jeg blir faktisk litt provosert her over hva folk kan finne på å kreve.

Anonymkode: 3a3c7...c72

• Liker 8
Skrevet

Høres egentlig ut som naboens barn burde bo permanent på denne institusjonen, hvis hverdagslige lukter og lyder i et nabolag oppleves så problematiske..

Anonymkode: a0bbc...e30

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi maler ikke mye ute. Men i år var det på tide å male. 

80 desibel er 2 meter fra høytaleren. Vi har en lydplanke, ikke store annlegget. Helt sikkert bass det blir reagert på. Vi bor ikke vegg i vegg, men er nærmeste nabo på den ene siden av huset. 

Skjønner.

80 db 2 meter fra en lydplanke er ganske plagsom type støy altså. 

Men, jeg ville nok tatt en prat med dem og forklart at noe hensyn kan man ta ved mulighet - men dessverre ikke alt hele tiden.

Jeg tror problemet er deres forventninger, men også at dere nok er støyende naboer generelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...