AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Naboens barn har en diagnose. Naboen ber oss og andre vise ekstra hensyn pga dette, alt fra radio, musikk, maling av hus etc. Vi er mennesker, så vi ønsker jo å vise hensyn.. Men hvor mye hensyn er greit, og hvor går grensen? Selv har vi ekstremt høy terskel for å klage, men føler denne klagingen ikke kun gjelder barnet med diagnose. At naboen generelt ikke forstår at ved å bosette seg i et tett byggefelt må de også akseptere at naboen lever sine liv? Men vi skal ikke være drittsekker heller. Anonymkode: 1f148...fa2 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Hvor grensen går kommer an på hva konkret det er de ber dere om, og hvor ofte. Anonymkode: ea8f3...896 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 På hvilken måte plager det ungen at dere maler huset? Jeg er fristet til å skrive at om ungen ikke takler at naboene lever sine liv, bør de heller flytte et sted uten naboer. Anonymkode: 4987b...a7b 45
Kratt_ Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Hadde hørt på radio så mye jeg ville på et akseptabelt lydnivå. 15
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor grensen går kommer an på hva konkret det er de ber dere om, og hvor ofte. Anonymkode: ea8f3...896 At vi ikke skal male når barnet er hjemme (bor annenhver uke på institusjon), musikk som i stuen 2 m fra høytaler ble målt til 80 desibel.. Eller at radioen sto på når jeg og mannen skulle beise terrassen. Vi føler det blir litt voldsomt, for de kommer på døren litt vel ofte synes vi. Så vi lurer kanskje litt på om de egentlig er mest forstyrrende for oss, enn omvendt. Har vært veldig forståelsesfulle til nå, men begynner kanskje å bli litt lei. For det er jo ikke nødvendigvis slik at den som klager har rett? Anonymkode: 1f148...fa2 11
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Hva slags diagnose er dette? Anonymkode: bf281...e5e 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På hvilken måte plager det ungen at dere maler huset? Jeg er fristet til å skrive at om ungen ikke takler at naboene lever sine liv, bør de heller flytte et sted uten naboer. Anonymkode: 4987b...a7b Det er lukten. Vi bruker kvalitetsmaling. Ikke ekstrem lukt, men det er jo utendørsmaling. Jeg tenker ikke over lukten når jeg åpner spannet, for det er så mild lukt. Anonymkode: 1f148...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 Jeg synes dette er litt vanskelig. På en måte er dere i deres fulle rett til å ikke ta hensyn, og hadde barnet bodd der hver dag så kunne man ikke forventet det heller. Men når det er snakk om annenhver uke, så kan man jo kanskje forsøke å finne et kompromiss. Kanskje la være å spille høy musikk så ofte akkurat den uka han er der. Male/beise må man nesten gjøre når været er fint, så det må de bare finne seg i. Kan dere gå i dialog med dem og finne et kompromiss alle kan leve med? Anonymkode: ea8f3...896 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Male hadde jeg gjort som jeg ville med, det må jo tas når man har tid og været er bra. Radio og musikk ute synes jeg er en uting da det er uabrutt støy. Men er barnet så følsomt så naboer ikke kan gjøre noe ute annet enn å sitte rolig burde de ikke flytter så nære andre. Ev. kan du prøve å bygge levegg for å skjerme seg inne. Vanlig husarbeid hadde jeg ikke droppet annen hver uke, det må de tåle. Anonymkode: 0a121...46a 22
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 At dere skal innrette livet deres etter når ungen til naboen er hjemme, høres ganske frekt ut. Man maler huset når man har tid og ork, og når været tillater det. Dere kan sikkert advare dem på forhånd så de kan ta med ungen på dagstur til nabobyen e.l. men noe mer er det sylfrekt å forlange. Anonymkode: 4987b...a7b 27
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 Det er deres barn, så de burde jo være dem som tar mest hensyn til sitt eget barn. Da får de flytte et sted hvor det er langt til naboer. De kan jo ikke bosette seg der de selv vil, og forvente at andre skal ta hensyn til eget barn. De må ta hensyn selv først. Anonymkode: 6fdc4...1a8 18
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): At vi ikke skal male når barnet er hjemme (bor annenhver uke på institusjon), musikk som i stuen 2 m fra høytaler ble målt til 80 desibel.. Eller at radioen sto på når jeg og mannen skulle beise terrassen. Vi føler det blir litt voldsomt, for de kommer på døren litt vel ofte synes vi. Så vi lurer kanskje litt på om de egentlig er mest forstyrrende for oss, enn omvendt. Har vært veldig forståelsesfulle til nå, men begynner kanskje å bli litt lei. For det er jo ikke nødvendigvis slik at den som klager har rett? Anonymkode: 1f148...fa2 Dere får høre på radio inne. At folk hører på radio ute, er en uting. Anonymkode: 7fabb...90e 9
Strange Doll Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere får høre på radio inne. At folk hører på radio ute, er en uting. Anonymkode: 7fabb...90e Fordi? Er det en uting om jeg hører på radio og lufter ut med vinduene åpen samtidig også da? 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere får høre på radio inne. At folk hører på radio ute, er en uting. Anonymkode: 7fabb...90e Du orker ikke folk som snakker med vanlig innestemme ute heller? Trenger ikke ha radioen så sinnsykt høyt på Anonymkode: bf9e5...58c 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere får høre på radio inne. At folk hører på radio ute, er en uting. Anonymkode: 7fabb...90e Det skader jo ingen om man hører på radio på akseptabelt nivå? Ærlig talt, hvis TS hadde hørt på musikk på ekstremt høyt nivå, så hadde jeg hatt forståelse for at folk blir irritert. Men om TS dropper radio ute, maling og musikk, så kommer naboen etterhvert til å kreve mer og mer. De får vel flytte ut på landet om barnet ikke tåler alt. Hva om TS hadde hatt en hund som bjeffer av og til i hagen? Skulle TS selge hunden fordi naboens barn ikke tåler det? Hva om TS hadde hatt et spedbarn som gråter av og til? Skulle TS adoptere bort barnet? Anonymkode: 979de...7c9 5
Grandidosa83 Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Naboens barn har en diagnose. Naboen ber oss og andre vise ekstra hensyn pga dette, alt fra radio, musikk, maling av hus etc. Vi er mennesker, så vi ønsker jo å vise hensyn.. Men hvor mye hensyn er greit, og hvor går grensen? Selv har vi ekstremt høy terskel for å klage, men føler denne klagingen ikke kun gjelder barnet med diagnose. At naboen generelt ikke forstår at ved å bosette seg i et tett byggefelt må de også akseptere at naboen lever sine liv? Men vi skal ikke være drittsekker heller. Anonymkode: 1f148...fa2 Grensen går ved normal folkeskikk, ro og orden. Utover dette har dere full diskresjon til å bestemme selv. Slik du beskriver dette naboforholdet er dette noe som bare vil bygge seg opp over tid. Å ikke kunne leve normalt annenhver uke er ikke ok. Jeg ville snakket med naboen og sagt det rett ut: at dette er ikke levelig. I en begrenset periode kan jeg «spille på lag», men hvis de ikke finner løsninger snarest ville jeg ikke tatt hensyn lenger. 6
Krokenguri Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Naboens barn har en diagnose. Naboen ber oss og andre vise ekstra hensyn pga dette, alt fra radio, musikk, maling av hus etc. Vi er mennesker, så vi ønsker jo å vise hensyn.. Men hvor mye hensyn er greit, og hvor går grensen? Selv har vi ekstremt høy terskel for å klage, men føler denne klagingen ikke kun gjelder barnet med diagnose. At naboen generelt ikke forstår at ved å bosette seg i et tett byggefelt må de også akseptere at naboen lever sine liv? Men vi skal ikke være drittsekker heller. Anonymkode: 1f148...fa2 Å ta litt hensyn er på en måte ok. Men dette blir jo såpass inngripende og invaderende i deres liv. At her tror jeg at dere og evnt andre naboer bør ta en liten prat med dem. At man ikke skal kunne male med så og si luktfri maling er langt over streken iht å nekte nabo å gjøre. Man må vedlikeholde huset sitt. Hvis dere får barn, skal de da sitte rolig på en stol for å ta hensyn til naboen? Litt må de faktisk tåle /tolerere. Da får denne ungen bruke hørselvern i perioder av døgnet om det skader såpass mye med bittelitt eller rett og slett flytte 6
tussi680 Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 Hva hadde du selv akseptert i samme situasjon som de? Kanskje vanskelig for de å flytte, når det skal være så mange etater som bestemmer hele tiden nå, så blir det nesten ingen hjelp å få når noen er ekstremt syke, og spesielt barn. Du kan snakke med dem selv, ikke bli på høygear, men ta opp prbl. på en skånsom måte, ja, spør om du kanskje kan hjelpe de? Etter å tenke deg litt om når dere er ferdige med praten. 2
Gjest Kvinne487 Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Hadde jeg aldri orket å brydd meg om! Synes det er frekt å forlange noe slikt. Jeg hadd levd mitt eget liv uavhengig om det barnet var hjemme eller ikke. Får da være genser. Jeg hører på musikk, maler, når jeg vil. Bryr meg fint lite om hva et nabobarn «tåler» og ikke. Ja jeg har barn selv, men mitt liv bestemmer kun jeg over.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 Det hadde jeg ikke tatt hensyn til. Radio/musikk på lavt nivå og malingslukt må man bare tåle. Dersom dette plager ungen får den holde seg inne med dører/vinduer igjen. Hva slags diagnose er det egentlig? Anonymkode: 18bf4...fc2 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå