Gå til innhold

Hvorfor har så mange par så dårlig fruktbarhets kjemi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ko en kjent sak at mange par bare ikke klarer å bli gravide sammen uamsett hvor mye de prøver. Heller ikke alltod med prøverør. Så faller de fra og finner ny partner. Og blir gravide med en gang. Gjerne både kvinnen og mannen med hver sin nye partner. Ser det gang på gang. Likevel finner jeg så lite forskning rundt tema. Det står i det hele tatt ganske lite om det.

Noen som vet hvorfor det er slik at noen par bare ikke passer sammen når det kommer til fruktbarhet?

Anonymkode: 12e15...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ko en kjent sak at mange par bare ikke klarer å bli gravide sammen uamsett hvor mye de prøver. Heller ikke alltod med prøverør. Så faller de fra og finner ny partner. Og blir gravide med en gang. Gjerne både kvinnen og mannen med hver sin nye partner. Ser det gang på gang. Likevel finner jeg så lite forskning rundt tema. Det står i det hele tatt ganske lite om det.

Noen som vet hvorfor det er slik at noen par bare ikke passer sammen når det kommer til fruktbarhet?

Elendig autokorrektur🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en kjent sak? Jeg synes det høres ut som tull og tøys og jeg finner ingen forskning på det.

Anonymkode: ca479...cfe

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg mot alle typer hets, ikke bare fruktbarhets.

Anonymkode: 65205...f32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det en kjent sak? Jeg synes det høres ut som tull og tøys og jeg finner ingen forskning på det.

Jeg kjenner til flere par, men tror ikke det var ivf i alle.

Anonymkode: e586c...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ja det er en kjent sak. 

Anonymkode: f8e0f...4d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner til flere par, men tror ikke det var ivf i alle.

Anonymkode: e586c...860

Og det er nok bare helt tilfeldig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er en kjent sak. 

Anonymkode: f8e0f...4d3

Send gjerne linker ned forskning på dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene har den egenskapen at de kan velge hvilken sperm de vil ha, og avvise de de ikke vil ha. Er mannens sperm feil for egget så blir de avvist.

Anonymkode: 38166...b9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eggene har den egenskapen at de kan velge hvilken sperm de vil ha, og avvise de de ikke vil ha. Er mannens sperm feil for egget så blir de avvist.

Kilde?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjent sak for meg, jeg kjenner ikke til noen tilfeller. 

Det finnes noen hypoteser om det som jeg har lest, uten at jeg husker hvor nå. Men noe klare, og entydige bevis for det, er det ikke. 

Skal jeg gjette, er årsaken ofte at begge har noen fertilitetsproblemer, som til sammen gjør det ekstra vanskelig. Og så møter de en ny partner hver uten noen slike problemer, og da går det lettere. Eller i noen svært få tilfeller, at begge er bærere av en alvorlig, genetisk sykdom uten å vite om det, som mange av de befruktede embryoene får slik at de ikke utvikler seg, eller det ender med spontanabort. 

Vi er et anekdotisk bevis i andre retningen. Vi strevde gjennom flere år og flere IVF-forsøk før vi fikk første barn. Og så har vi plutselig fått barn raskt og uten hjelp etterpå. Det kjenner jeg til flere tilfeller av. Både par som fikk den/de første med IVF og de som strevde lenge før det gikk uten hjelp og så kom det flere barn raskt eller uplanlagt etterpå.

Anonymkode: 18d91...5ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, her står det at egget velger bort ulike sædceller, men det betyr ikke at det har noe med mannen å gjøre.  Det betyr bare at enkelte av cellene til mannen er ikke bra nok, mens andre er det. Dermed tar det lenger tid når egget ikke finner den rette spermien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, her står det at egget velger bort ulike sædceller, men det betyr ikke at det har noe med mannen å gjøre.  Det betyr bare at enkelte av cellene til mannen er ikke bra nok, mens andre er det. Dermed tar det lenger tid når egget ikke finner den rette spermien.

Det gir jo mening at noen aldri klarer det da da. For om egget ikke liker sæden, så er det en sjanse for at det velger vekk alle cellene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

👍 Synes dette var en god kilde. Veldig logisk at dette kan ha sammenheng med hvorfor noen par ikke blir gravide til tross for at de ikke finner klare årsaker/sykdommer hos partene. Håper de forsker mer på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det gir jo mening at noen aldri klarer det da da. For om egget ikke liker sæden, så er det en sjanse for at det velger vekk alle cellene.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...