Gå til innhold

Hjelp til å tolke blodprøvesvar 🙏🏼

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Legen sjekket ikke alt jeg ba om, men fikk følgende resultater dag 2 i syklus.

Fsh: 14

Østradiol 0,08

Jeg vet at dette ikke er helt bra, men kan man fortsatt håpe på å bli gravid? 

skal selvsagt snakke med legen, men føles lenge til mandag og mange her har god erfaring! 

Anonymkode: 0e05d...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Østradiolverdien du har fått tyder jo på at du kanskje har nådd menopause. Legen vil ha best svar. Det kan jo være du kan bli gravid med ivf feks.

Anonymkode: 9b614...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Østradiolverdien du har fått tyder jo på at du kanskje har nådd menopause. Legen vil ha best svar. Det kan jo være du kan bli gravid med ivf feks.

Anonymkode: 9b614...b1c

Hæ? Jeg er ikke ts, men dette er vel innafor normalområde i det tidrommet ts tok blodprøve. Normal verdier skal være 0,07 - 0.10 , men stiger etterhver utover syklusen. Men når man tar prøven skal verdien være innenfor dette for at ikke resultatet av FSH skal bli feil (se sidene til Medicus).  Min var 0,09 og dette var helt normalt. Din FSH ser ut til å være høyere enn referanseområdet, men vet ikke hva det vil si når du kun er litt over grensen. Du får vel blodprøvene forklart av gynekolog. 

Anonymkode: de7df...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Det er FSH verdien jeg er stressa for ja. Østradiol tror jeg er ok etter hvor jeg er i syklus. Men virker som fsh er høyere enn den burde være 🤔. Får håpe jeg får forklaring på mandag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (2 timer siden):

0,08 er vel for lavt til å være follikkelfasen..? Referanseverdiene her tilsier under 0,8

Screenshot_20210821-124329_Samsung Internet.jpg

Mystisk. Dette er kopiert fra medicus sine sider:

FSH verdien kan bare vurderes når prøven tas tidlig i syklus, mens østradiolverdien ennå er lav (0,07, 0,10 nmol / L). Hvis østradiolverdien er høyere blir vurderingen usikker. Er den 0,20 eller høyere kan eggstokkfunksjonen ikke vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mystisk. Dette er kopiert fra medicus sine sider:

FSH verdien kan bare vurderes når prøven tas tidlig i syklus, mens østradiolverdien ennå er lav (0,07, 0,10 nmol / L). Hvis østradiolverdien er høyere blir vurderingen usikker. Er den 0,20 eller høyere kan eggstokkfunksjonen ikke vurderes.

Da stemmer sikkert det. Merkelige greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner er fsh litt høyt. Det kan være litt høyt når man begynner få ferre egg og nærmer seg overgangsalder. Kan jeg spørre Hvor gammel du er? Litt nysgjerrig selv på når ca denne begynner øke.

ellers har jeg lest at fsh over 26 tyder på at man har nådd overgangsalder sånn ca. Så slik jeg tolker det kan du kanskje ha litt vanskelig med å bli gravid selv men ikke umulig ? 
Står litt her også https://www.vilbligravid.no/fertilitet/kvinnens-fertilitetsutredning/

og her 

https://www.tcm-healthcare.co.uk/fertility-treatments/reduce-fsh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (2 timer siden):

Etter hva jeg skjønner er fsh litt høyt. Det kan være litt høyt når man begynner få ferre egg og nærmer seg overgangsalder. Kan jeg spørre Hvor gammel du er? Litt nysgjerrig selv på når ca denne begynner øke.

ellers har jeg lest at fsh over 26 tyder på at man har nådd overgangsalder sånn ca. Så slik jeg tolker det kan du kanskje ha litt vanskelig med å bli gravid selv men ikke umulig ? 
Står litt her også https://www.vilbligravid.no/fertilitet/kvinnens-fertilitetsutredning/

og her 

https://www.tcm-healthcare.co.uk/fertility-treatments/reduce-fsh

Jeg er bare 34 år. Har et barn fra før som er 4 år nå. Vi har prøvd i snart 1 år og jeg ble gravid på pp 2, men det resulterte i en MA. Så frykter at jeg ikke har bra nok egg til at det skal bli en baby av det. Og at det er vanskelig å bli gravid. Etter MA’en tidlig i år har vi ikke klart å bli gravide igjen selv om vi «har gjort alt riktig» 🥺.

derfor ba jeg om å få ta disse blodprøvene som jeg ser at ikke er helt tipp topp 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare 34 år. Har et barn fra før som er 4 år nå. Vi har prøvd i snart 1 år og jeg ble gravid på pp 2, men det resulterte i en MA. Så frykter at jeg ikke har bra nok egg til at det skal bli en baby av det. Og at det er vanskelig å bli gravid. Etter MA’en tidlig i år har vi ikke klart å bli gravide igjen selv om vi «har gjort alt riktig» 🥺.

derfor ba jeg om å få ta disse blodprøvene som jeg ser at ikke er helt tipp topp 😔

Du er jo ganske ung, rart hvis du begynner tape egg allerede. Kanskje de svinger litt? Kan ikke tenke annet enn at du sannsynligvis blir gravid, har hørt 80% blir gravide innen ett år, 90% innen to, så selx

om det tar tid, så blir det nok til sist. Er spermen hans sjekket ? Tar dere begge vitamintilskudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (22 minutter siden):

Du er jo ganske ung, rart hvis du begynner tape egg allerede. Kanskje de svinger litt? Kan ikke tenke annet enn at du sannsynligvis blir gravid, har hørt 80% blir gravide innen ett år, 90% innen to, så selx

om det tar tid, så blir det nok til sist. Er spermen hans sjekket ? Tar dere begge vitamintilskudd? 

Jeg håper det svinger litt. Tok samme prøve august ifjor bare for «sikkerhets skyld» før vi begynte å prøve igjen. FSH var på 14 den gang også, men har ikke sjekket i mellomtiden da, så mulig den har svingt mellom de to målingene. Håper det! 
vi har ikke sjekket spermen hans enda, men det blir evt neste på lista. Jeg tar vitamintilskudd, men ikke han. Men han spiser veldig sunt og er frisk og aktiv 🙂

Har lest at akupunktur, trening, sunn mat og nedstressing kan påvirke fsh slik at den blir bedre. Så får prøve på det kanskje 🥺🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg håper det svinger litt. Tok samme prøve august ifjor bare for «sikkerhets skyld» før vi begynte å prøve igjen. FSH var på 14 den gang også, men har ikke sjekket i mellomtiden da, så mulig den har svingt mellom de to målingene. Håper det! 
vi har ikke sjekket spermen hans enda, men det blir evt neste på lista. Jeg tar vitamintilskudd, men ikke han. Men han spiser veldig sunt og er frisk og aktiv 🙂

Har lest at akupunktur, trening, sunn mat og nedstressing kan påvirke fsh slik at den blir bedre. Så får prøve på det kanskje 🥺🙂

Ja lurt. Og husk at for mannen er tilskudd som E vitamin og sink spesielt viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fsh på 18, måtte gå privat for å gå ivf.  Endte opp med barn etter eggdonasjon. 

Anonymkode: cf541...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...