Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På alle tester jeg har tatt kommer SV høyt oppe. Jeg er opptatt av at de svakerestilte i samfunnet skal få bedre hjelp, at Norge må ta i mot flere flyktninger og jobbe med god integrering, likestilling, miljø og klima, blant annet. Har lest kjapt gjennom partiprogrammet uten å finne noe jeg automatisk er veldig imot. Men det er jo tvilsomt at jeg er enig i hele partipolitikken til et parti? 😅 Derfor vil jeg spørre dere kloke hoder, hva tenker dere er negativt med SV sin politikk? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For egen del teller det ganske mye når et parti er veldig glad i ta avgjørelser på vegne av meg. Det er også lettere å bruke andres penger enn ens egne.

Det verste tenker jeg at de har en politikk som nærmest kriminaliserer næringslivet. Skal vi ha en sjanse til å klare oss har vi behov for et næringsliv som fungerer. Det å melde Norge ut av EØS gjør det motsatte. 

Verden blir ikke bedre om Norge igjen blir et fattig land. Den eneste effekten er at vi blir fattigere og det går først og fremst ut over de som har lite i dag.

Ellers finnes det vel neppe noen sosialistiske land som fungerer godt i motsetning til sosialdemokratiske land. Jeg klarer i alle fall ikke å identifisere noen. Utgangspunktet for sosialisme og kommunisme er at alle er like og har like rettigheter, men stort sett viser det seg at noen er "likere enn andre". Forskjellen i forhold til kapitalistiske samfunn hvor lederne er gjerne de som klarer å skape noe men i sosialistiske samfunn er det den som konspirerer mest som får makt. Pussig det at noen mener de rett å bestemme over andre, også på ting det naturlig vil være riktig å bestemme selv. 

• Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet

For meg er det utelukket å stemme på et parti som er mot EØS-avtalen og/eller NATO-medlemskap. SV er begge deler.

Skrevet

Absolutt alt.

Kommunisme er menneskefiendtlig selv når det kommer i en light-versjon.

• Liker 9
Gjest Poppeloppen
Skrevet

Som sløseriombudsmannen så fint skrev det her om dagen: 

Politikerne som vil stoppe å hente opp olje bør fortelle hvilke av disse boksene som skal krympes eller fjernes.

Venstre, MDG, SV og KRF har alle nå vedtatt stans i leting etter mer olje og gass, samtidig som ingen har presentert forslag om å begrense den statlige forbruksveksten.

Selv inkludert oljeinntektene vi har nå vil staten ende med et underskudd på 267 milliarder kroner (ca 100 tusen kroner per skattebetaler), om regjeringen treffer med spådommene i siste statsbudsjett [1]

1: "Totale inntekter" vs "totale utgifter" side 43 https://www.regjeringen.no/contentassets/34570d00a82b444196de2c36a9efb993/no/pdfs/stm202020210002000dddpdfs.pdf

Du må da legge til alle de utgifter som SV vil legge til dagens forbruk i offentlig sektor. Du nevner de selv: mer penger til de svakeste, mer i vandring (det er dyrt), sikker mer til skole, gratis barnehage, mer til politiet mer til helse mer til alt mulig. 

Det kanskje verste med SV er dog nok at man vil ut av EØS. Tror du virkelig at miljøsatsingen i verden blir bedre da? Det er frykelig naivt å tro at Norge får påvirket noe som helst der det virkelig betyr noe, dvs Kina, India, Afrika, Sør-Amerika osv.

SV lover mye det er vanskelig å være imot (hvem vil vel ikke ha mer «gratis»?). De bare unnlater å fprtelle hvor pengene skal komme fra. Det gjelder også MdG forøvrig, og Rødt.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 12
Gjest theTitanic
Skrevet
Poppeloppen skrev (1 time siden):

Som sløseriombudsmannen så fint skrev det her om dagen: 

Politikerne som vil stoppe å hente opp olje bør fortelle hvilke av disse boksene som skal krympes eller fjernes.

Venstre, MDG, SV og KRF har alle nå vedtatt stans i leting etter mer olje og gass, samtidig som ingen har presentert forslag om å begrense den statlige forbruksveksten.

Selv inkludert oljeinntektene vi har nå vil staten ende med et underskudd på 267 milliarder kroner (ca 100 tusen kroner per skattebetaler), om regjeringen treffer med spådommene i siste statsbudsjett [1]

1: "Totale inntekter" vs "totale utgifter" side 43 https://www.regjeringen.no/contentassets/34570d00a82b444196de2c36a9efb993/no/pdfs/stm202020210002000dddpdfs.pdf

Du må da legge til alle de utgifter som SV vil legge til dagens forbruk i offentlig sektor. Du nevner de selv: mer penger til de svakeste, mer i vandring (det er dyrt), sikker mer til skole, gratis barnehage, mer til politiet mer til helse mer til alt mulig. 

Det kanskje verste med SV er dog nok at man vil ut av EØS. Tror du virkelig at miljøsatsingen i verden blir bedre da? Det er frykelig naivt å tro at Norge får påvirket noe som helst der det virkelig betyr noe, dvs Kina, India, Afrika, Sør-Amerika osv.

SV lover mye det er vanskelig å være imot (hvem vil vel ikke ha mer «gratis»?). De bare unnlater å fprtelle hvor pengene skal komme fra. Det gjelder også MdG forøvrig, og Rødt.

Jeg syntes ikke barnehage eller Sfo skal være gratis. Er ikke for økning av barnebidrag heller. De fleste har råd til dette, og de med lavest inntekt får støtte til bhg/Sfo sånn det er i dag. Det er bedre å gi noe til de som faktisk har lite, og ikke til hvermannsen som trenger en hytte til på fjellet. Og ikke minst: mer undervisning i hverdagsøkonomi i skolen. 

Skrevet

Det meste er negativt med SV.

- Ideen om at folk som driver for seg selv bare er kyniske og onde. Spesielt innenfor skole og helse.

- Svart/hvitt tankegang om hvem som er rike/fattige. 

-Ideen om prisregulering i boligmarkedet. Det. Har. Vært. Prøvd. Og fører til penger under bordet

- Ideen om at kvotering er en god ting. Nei kvotering er bare symbolpolitikk. Det virker mot sin hensikt. Og reaksjonære tullinger blir ikke omvendt. 

Men de er ikke høyreekstreme rasister. Det skal de ha. Og i den tiden vi lever i nå, der høyreekstremisme og fascisme er på fremmarsj i Europa og Amerika er det noe å tenke over.

En annen ting er at SV-ere stort sett er hyggelige og smarte folk. De skjønner bare ikke politikk...

• Liker 5
Gjest Poppeloppen
Skrevet
Kågebruker skrev (18 minutter siden):

En annen ting er at SV-ere stort sett er hyggelige og smarte folk. De skjønner bare ikke politikk...

Eller økonomi. Eller så vil de bare ikke si høyt det de egentlig mener: alle skal ha det samme, 100% skatt på arv og like mange skolisser til hver i året. Ren kommunisme har vært prøvd.

theTitanic skrev (21 minutter siden):

Jeg syntes ikke barnehage eller Sfo skal være gratis. Er ikke for økning av barnebidrag heller. De fleste har råd til dette, og de med lavest inntekt får støtte til bhg/Sfo sånn det er i dag. Det er bedre å gi noe til de som faktisk har lite, og ikke til hvermannsen som trenger en hytte til på fjellet. Og ikke minst: mer undervisning i hverdagsøkonomi i skolen. 

Men da kanskje du hellere ligger til høyre for midten? Hva med Venstre?

Skrevet
Alterego666 skrev (2 timer siden):

For meg er det utelukket å stemme på et parti som er mot EØS-avtalen og/eller NATO-medlemskap. SV er begge deler.

Det er meget positvt. Derfor må man stemme SV!

• Liker 3
Skrevet
Kågebruker skrev (24 minutter siden):

Det meste er negativt med SV.

- Ideen om at folk som driver for seg selv bare er kyniske og onde. Spesielt innenfor skole og helse.

- Svart/hvitt tankegang om hvem som er rike/fattige. 

-Ideen om prisregulering i boligmarkedet. Det. Har. Vært. Prøvd. Og fører til penger under bordet

- Ideen om at kvotering er en god ting. Nei kvotering er bare symbolpolitikk. Det virker mot sin hensikt. Og reaksjonære tullinger blir ikke omvendt. 

Men de er ikke høyreekstreme rasister. Det skal de ha. Og i den tiden vi lever i nå, der høyreekstremisme og fascisme er på fremmarsj i Europa og Amerika er det noe å tenke over.

Det som er uthevet er fullstendig feil.

- Det er helt riktig at som driver for seg selv er kyniske og onde, spesielt innenfor skole og helse. 

- Det er ikke svart/hvitt tankegang om som er rike eller fattige. SV sier at folk som tjener mer enn gjennomsnittinntekten i Norge, skal betale mer skatt. Vi lever i solidarisk samfunn og må hjelpe andre om vi har det for godt selv.

Jeg tjener selv 750.000 kroner og vil betale mer skatt med SV. Hovedgrunnen til at jeg stemmer SV er at de er det eneste partiet som har solidarisk innvandringspolitikk. Det er en ting som er negativt, og det er ett de stiller ikke strenge krav til integrering. For eksempel så ønsker de å fjerne språkkravet for statsborgerskap, noe jeg ser ganske negativt på.

Tidligere stemte jeg på AP, og som nå har blitt det nye vinglepartiet. Du vet aldri hva du får om du stemmer på dem.

• Liker 1
Gjest havrekaffe
Skrevet
8 hours ago, vanskapning said:

På alle tester jeg har tatt kommer SV høyt oppe. Jeg er opptatt av at de svakerestilte i samfunnet skal få bedre hjelp, at Norge må ta i mot flere flyktninger og jobbe med god integrering, likestilling, miljø og klima, blant annet. Har lest kjapt gjennom partiprogrammet uten å finne noe jeg automatisk er veldig imot. Men det er jo tvilsomt at jeg er enig i hele partipolitikken til et parti? 😅 Derfor vil jeg spørre dere kloke hoder, hva tenker dere er negativt med SV sin politikk? 

Problemet med SV er at de ikke kan finansiere alt de lover til alt og alle. SV bruker penger som fulle sjømenn, mens høyre er som den gjerrige tanta. Hvem tror du lever best om 30 år?

Gjest Poppeloppen
Skrevet
Visum skrev (12 minutter siden):

Hvorfor mener du det er positivt?

Gjest Poppeloppen
Skrevet
Tha_M34 skrev (49 minutter siden):

SV er et veldig godt parti og det er svært lite som er negativt med partiet. Dessuten skal partiet være i en koalisjon bestående av AP og SP mest sannsynlig - akkurat som i tidsrommet høsten 2005 - høsten 2013, og SV hadde til og med finansministeren i den tidsperioden, og det gikk helt fint. Faktisk mye bedre enn "bare helt fint". 

SV er et solid parti og de ønsker å bevare det sosialdemokratiske Norge der man skal stoppe den stadige krypingen som høyresiden driver med - nemlig å krype tilstandene i Norge stadig nærmere USA og England, og det er det siste vi trenger. 

Det er på tide med en ny rød-grønn periode, med en sterk rød profil som mulig.  Det er bare å stemme på SV så fort som mulig, det er mulig å forhåndsstemme og du ser også at du er mest enig med dem. Så går for det. Du trenger ikke uttalelser her på forumet fra Resett-ere som mener at AP og SV er Stalin a la 1930-tallet. I dag er det to partier som spesielt ønsker å gjøre noe med urettferdigheten og ulikheten i samfunnet og det er SV og Rødt.

Hvis man ikke stemmer SV er man Resett’er? Sier ikke den uttalelsen litt mer om SVere enn om oss andre? Ganske ufin hersketeknikk egentlig.

Skrevet (endret)
Poppeloppen skrev (På 20.8.2021 den 19.04):

Hvorfor mener du det er positivt?

Vi skal ut av EØS-avtalen, som betyr råderett over eget land. Akkurat nå er det EU som bestemmer over Norge, og det betyr at hvis EU kommer med en lov, så må den bli en del av Norges lover. Det vil jeg ha slutt på.

I tillegg har ikke Norge stemmerett i EU, siden vi ikke er fullverdig medlem. I tillegg vil jeg ha slutt på å sende ut mange millioner kroner til Polen fra Norge (som oppfører seg krenkende ovenfor homofile). Disse pengene kan vi bruke på oss selv om vi ikke var EØS medlem.

Endret av Visum
  • Liker 2
Skrevet

Synes det er veldig rart å være forkjemper for økt innvandring og asylrett, samtidig som man bryr seg veldig om klimaet og "det grønne skiftet". De to tingene er motsetninger.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (4 timer siden):

Synes det er veldig rart å være forkjemper for økt innvandring og asylrett, samtidig som man bryr seg veldig om klimaet og "det grønne skiftet". De to tingene er motsetninger.

Denne setningen forstår jeg overhode ikke. Innvandring og asylrett hører sammen med klima og det grønne skiftet. Du klarer over at vi kommer til å få mange flyktninger på grunn av klimaendringer. Vi har allerede fått verdens første klimaflyktning. 

Om man er klimavennlig, da er man også for innvandring og asylrett. Om du mener det motsatt så har du trenger å lese deg opp. De mest klimavennlige partiene i Norge: SV, MDG og Venstre. Disse partiene er for vennlig innvandringspolitikk.

Klimafientlige partier som FRP og ytre høyrepartier har for streng/fiendtlig innvandringspolitikk. Dette er fordi det henger sammen!

Endret av Visum
  • Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Visum skrev (4 timer siden):

Her er SV i konflikt med en samlet europeisk arbeiderbevegelse som er for fred, demokrati, klima og et velregulert arbeidsliv, mens de er på linje med AfD, de gule vestene og UKIP. Hyggelig selskap. Godt valg! 

Skrevet
vanskapning skrev (12 timer siden):

Derfor vil jeg spørre dere kloke hoder, hva tenker dere er negativt med SV sin politikk? 

Den håpløse økonomiske politikken bygd på troen på at man kan øke offentlig forbruk ubegrenset og bare øke skattene og avgiftene for å finansiere det, noe som ikke fungerer i praksis. Da får man hjerneflukt og rasering av næringslivet. Så har man den ekstreme abortpolitikken hvor levedyktige barn skal drepes, støtten til ekteskapsloven, liberal holdning til bioteknologiloven og annen verdipolitikk og den liberale innvandringspolitikken de ønsker.

Foruten Rødt og MdG er få partier farligere for Norges fremtid enn SV.

• Liker 5
Gjest kapteinsupertruse
Skrevet
Imariuz skrev (11 minutter siden):

Foruten Rødt og MdG er få partier farligere for Norges fremtid enn SV.

Hm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...