Gå til innhold

Tiden frem mot vårbabyen 2024

Annabel

Anbefalte innlegg

Hjelp. Dette skjedde i går:

IMG_5224.thumb.jpeg.d00889ab686c64cd18b7faae0bfa59d2.jpeg

Denne gangen var det ikke intensjonen, og det var rett og slett en liten uforsiktighet som skulle til (jeg trodde jeg var på et «trygt» sted i syklusen, men så endret plutselig syklusen min seg drastisk). Rett før dette skjedde fortalte jeg til samboeren min at jeg heller ønsker å vente til neste år før prøving på nr. to. Jeg har nettopp startet i ny jobb (hvor jeg ønsker å bli værende i lang tid) og har mye å se frem til dette året, som jobbturer, bursdager, brylluper osv. Og livet med vår ene mini er så koselig, jeg er redd for å ødelegge det hele på en måte? Det føltes bare veldig riktig å vente litt, få lande litt liksom, nyte det vi har her og nå. 

Det var et sjokk å se resultatet av testen, og jeg reagerte på ingen måte som forrige gang😅 Jeg synes to år virker veldig, veldig tett. Frøkna her er ekstremt aktiv og viljesterk (og heldigvis verdens herligste❤️) og jeg ser ikke for meg at det avtar de neste par årene..🙊 Tanken på en til oppi dette er ganske skummelt. Likevel vet jeg at vi skal klare det, og når sjokket har begynt å legge seg gleder jeg meg veldig over denne lille overraskelsen❤️ Det er jo også veldig tidlig enda, så mye kan fremdeles skje. Jeg er usikker på nøyaktig hvor langt på vei jeg er, men kanskje rundt 14 dpo i dag?

Shit, nok en marsbaby i vente! Termin under en uke etter mini sin termin🥹 Hva er det vi har stelt i stand?! Jeg har innsett at ikke alt kan planlegges og heller ikke alltid blir helt som man har sett for seg. I tillegg er dette en realitetssjekk mtp. at vi tydeligvis MÅ skjerpe oss og bli mer forsiktige. 

Konklusjon: Først og fremst er jeg ekstremt glad og takknemlig❤️ Samtidig kjenner jeg på en bekymring for endringene som skal skje. Ikke bare etter graviditeten, mens også for det å gå gravid med ansvaret for en liten tass. Merkelig nok føler jeg meg også litt snytt? At jeg på en måte har blitt robbet for den spennende (og ekstremt nervepirrende) fasen med planlegging av EL, sommerfugler i magen når man er 8-9 dpo og analyserer en skyggestrek som potensielt kan være en babystrek.

Vel, først må vi se et bankende hjerte på TUL og se at dette faktisk går bra, men enn så lenge er jeg altså gravid igjen!!😭😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye!! 🥰 Typisk at det plutselig blir to streker når du nettopp hadde bestemt å vente litt 🙊 men livet kan virkelig ta sine egne veier... Jeg har jo fire barn, og ingen av dem kom når jeg forventet/ønsket det (nr.1 uplanlagt, de tre andre tok lenger tid enn jeg ville). Men nå føles det så naturlig! Kunne aldri hatt det annerledes. Det vil nok du også merke etter hvert ❤️

Lykke til videre, nyt svangerskapet og høsten med å være liten familie på tre. Blir koselig når den økes til våren 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummen, så stas 🥰 Og kan absolutt tenke meg at det er et sjokk! Men, jeg tror det blir veldig stas med tiden å ha to såpass tette 🤞

Krysser fingrene for at du slipper mye kvalme og kan jobbe og bli med på turer og under graviditeten. Hyggelig at du har ditt en jobb du vil ha lenge, da er jo det noe å glede seg til og 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 13.7.2023 den 15.31):

Gratulerer så mye!! 🥰 Typisk at det plutselig blir to streker når du nettopp hadde bestemt å vente litt 🙊 men livet kan virkelig ta sine egne veier... Jeg har jo fire barn, og ingen av dem kom når jeg forventet/ønsket det (nr.1 uplanlagt, de tre andre tok lenger tid enn jeg ville). Men nå føles det så naturlig! Kunne aldri hatt det annerledes. Det vil nok du også merke etter hvert ❤️

Lykke til videre, nyt svangerskapet og høsten med å være liten familie på tre. Blir koselig når den økes til våren 💕

Lillrex skrev (På 14.7.2023 den 19.18):

Nummen, så stas 🥰 Og kan absolutt tenke meg at det er et sjokk! Men, jeg tror det blir veldig stas med tiden å ha to såpass tette 🤞

Krysser fingrene for at du slipper mye kvalme og kan jobbe og bli med på turer og under graviditeten. Hyggelig at du har ditt en jobb du vil ha lenge, da er jo det noe å glede seg til og 😊

Tusen takk for gode ord, dere begge to!🥰 Nå føles det i grunnen utelukkende stas, og jeg håper så inderlig at alt går som det skal😭🤞🏻Blir litt stresset når jeg vet om alt som kan gå galt, og jeg husker SÅ godt all nervøsiteten og alle milepælene som skal krysses av før skuldrene kan senkes (sånn noenlunde😅). Merkelig hvor raskt man innstiller seg altså, fra å tenke «shit, dette passer jo IKKE» til å gå helt inn i gravidbobla på noen dager.

Gravidbobla er dog ikke like intens som sist, da det er en viss annen liten person som tar mye av fokuset mitt i hverdagen❤️ Jeg merker likevel at jeg er like stresset/pessimistisk som sist, samtidig som jeg kanskje har en litt annen ro over meg? Uansett, jeg hadde egentlig ikke tenkt å teste mer denne graviditeten, men i dag spontankjøpte jeg meg en topakning med CB digital…🙊 Tok den nå nettopp på bare 2-3 timers urin (egentlig idiotisk?!), og den viste 2-3 uker! Veldig takknemlig for at det så langt virker som det går den veien det skal❤️

IMG_5365.thumb.jpeg.5fc942d0ab3c56e179eb81250258cb22.jpeg

Jeg har forresten også bestilt TUL til uke 7, noe som bli neste store milepæl. Håper å få oppleve den samme gleden som for snart to år siden, da vi fikk se et bankende hjerte🥰🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milepæler for graviditeten
Føler egentlig at det er altfor tidlig, men jeg veldige å ta sjansen på å glede meg til tross🌸

milestone icon 30.06.2023 Unnfangelsen finner sted omkring 
milestone icon 11.07.2023 Positiv graviditetstest
milestone icon 25.07.2023 Hjertet begynner å slå 
milestone icon 07.08.2023 Tid for tidlig ultralyd 
milestone icon 01.09.2023 Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler
milestone icon 08.09.2023 Risiko for spontanabort avtar 
milestone icon 17.09.2023 Andre trimester!
milestone icon 22.09.2023 Kjønnet begynner å bli tydelig
milestone icon 01.10.2023 Babyens fot er ca. 2 cm lang
milestone icon 04.11.2023 Du er halvveis i svangerskapet!
milestone icon 24.11.2023 Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde den 
milestone icon 28.11.2023 Fosteret kan høre!
milestone icon 02.12.2023 Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 09.12.2023 Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 16.12.2023 Det er 100 dager igjen til termin!
milestone icon 17.12.2023 Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve
milestone icon 19.12.2023 Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren
milestone icon 23.12.2023 Tredje trimester!
milestone icon 26.12.2023 Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem
milestone icon 13.01.2024 Tre fjerdedeler er unnagjort!
milestone icon 25.02.2024 Tid for innskrivning og å pakke fødebagen
milestone icon 01.03.2024 Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født
milestone icon 04.03.2024 Permisjonsstart
milestone icon 25.03.2024 Termin
Endret av Annabel
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (37 minutter siden):

Jeg merker likevel at jeg er like stresset/pessimistisk som sist, samtidig som jeg kanskje har en litt annen ro over meg?

Det er veldig normalt ja. Klart man er nervøs og ønsker av hele sitt hjerte at svangerskapet skal gå bra. Men når det er søsken man venter så har man jo allerede barn fra før, og da har man i alle fall ikke de tankene som omhandler frykten for å ikke klare å bli gravid/føde barn/bli mor. 

Kjempegøy at du har fått 2-3 på testen 🤩 Og veldig fint å kunne begynne å krysse av milepæler. Jeg syns alltid at det hjalp litt på ventetiden. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig at gleden kom såpass kjapt! Høres utrolig koselig ut, blir nok utrolig stas å bli en familie på fire 🥰 Gleder meg til å følge deg denne gangen og, og heier på at lille spiren klamrer seg fast 🤞🥹

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! 

Ser ut som du ligger foran meg i løypa med kun et par dager. Artig😊Følger deg gjerne videre! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå gratulerer så mye. Så gøy. Svangerskap nr 2 kommer til å FLY avsted. For som du sier har du en liten en som tar masse oppmerksomhet så man glemmer jo frøet i magen til tider. Husker selv at de første 12 ukene gikk kjempefort med nr 2 og jeg hadde en helt annen ro over meg. Hvor lenge er det til TUL?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 17.7.2023 den 13.34):

Det er veldig normalt ja. Klart man er nervøs og ønsker av hele sitt hjerte at svangerskapet skal gå bra. Men når det er søsken man venter så har man jo allerede barn fra før, og da har man i alle fall ikke de tankene som omhandler frykten for å ikke klare å bli gravid/føde barn/bli mor. 

Kjempegøy at du har fått 2-3 på testen 🤩 Og veldig fint å kunne begynne å krysse av milepæler. Jeg syns alltid at det hjalp litt på ventetiden. 

Jaa, det er liksom det, og det hjelper veldig på bekymringen at man allerede har et barn å gi masse kjærlighet til❤️ 

Ble utrolig glad for å se 2-3, selv om jeg bli litt irritert over at jeg ikke klarte å holde meg unna…🙊

Lillrex skrev (På 17.7.2023 den 13.35):

Så deilig at gleden kom såpass kjapt! Høres utrolig koselig ut, blir nok utrolig stas å bli en familie på fire 🥰 Gleder meg til å følge deg denne gangen og, og heier på at lille spiren klamrer seg fast 🤞🥹

Tusen takk, og så gøy at du følge med her inne igjen - utrolig koselig å se «kjentfolk» her inne!🥹🥰 Hvordan går det med deg og mini?

Kiwien skrev (På 18.7.2023 den 14.09):

Gratulerer så mye! 

Ser ut som du ligger foran meg i løypa med kun et par dager. Artig😊Følger deg gjerne videre! 

Tusen takk, og gratulerer så mye til deg også! Så spennende😃 Skal absolutt følge med deg videre, veldig gøy når vi er såpass tett😍

Kakaoen skrev (På 21.7.2023 den 22.04):

Ååå gratulerer så mye. Så gøy. Svangerskap nr 2 kommer til å FLY avsted. For som du sier har du en liten en som tar masse oppmerksomhet så man glemmer jo frøet i magen til tider. Husker selv at de første 12 ukene gikk kjempefort med nr 2 og jeg hadde en helt annen ro over meg. Hvor lenge er det til TUL?

Tusen takk!!🥰 Det var en utrolig koselig overraskelse, og ikke minst blir veldig spennende å se hvordan den kommende våren blir🤞🏻Tror også denne graviditeten kommer til å gå mye fortere enn den forrige🙊 Hvor mange barn er det du har nå igjen?

I morgen er det nøyaktig to uker til TUL! Altså 7. august. Da vil jeg, etter mine beregninger, være 7+3. Veldig spent!

5+2

Det har ikke skjedd noe nytt på denne fronten siden sist (noe som vel kan sies å være positivt?🤔), annet enn at jeg fikk 3+ på CB digital i dag. En utrolig deilig følelse, selv om jeg vet man ikke skal tillegge de testene der for mye vekt. Det er i alle fall godt å vite at utviklingen SÅ langt virker å gå i riktig retning🥰 Nå blir neste store milepæl TUL om to uker🤞🏻

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annabel skrev (15 timer siden):

5+2

Det har ikke skjedd noe nytt på denne fronten siden sist (noe som vel kan sies å være positivt?🤔), annet enn at jeg fikk 3+ på CB digital i dag. En utrolig deilig følelse, selv om jeg vet man ikke skal tillegge de testene der for mye vekt. Det er i alle fall godt å vite at utviklingen SÅ langt virker å gå i riktig retning🥰 Nå blir neste store milepæl TUL om to uker🤞🏻

Hurra for 3+! Og så greit med TUL når du kjenner på litt usikkerhet, blir nok godt å se den lille bamsemumsen da 🥰

Annabel skrev (15 timer siden):

Tusen takk, og så gøy at du følge med her inne igjen - utrolig koselig å se «kjentfolk» her inne!🥹🥰 Hvordan går det med deg og mini?

Ja, veldig hyggelig med kjentfolk 🥰

Det går veldig bra, vi har det så morro, en aktiv liten frøken som løper rundt og tuller og tøyser så mye 🥰❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillrex skrev (1 time siden):

Hurra for 3+! Og så greit med TUL når du kjenner på litt usikkerhet, blir nok godt å se den lille bamsemumsen da 🥰

Ja, veldig hyggelig med kjentfolk 🥰

Det går veldig bra, vi har det så morro, en aktiv liten frøken som løper rundt og tuller og tøyser så mye 🥰❤️ 

Åhh så herlig å høre!🥰 Høres ut som en artig liten skøyer😍 Frøkna di er jo bittelitt eldre enn min, men synes det er en så gøy periode nå når de virkelig begynner å vise masse personlighet og tulle og tøyse🥹 Rart å tenke på alt som har skjedd på bare et lite år!

Forresten… jeg føler allerede buksene begynner å bli trangere, og jeg kan se antydninger til en liiiiten mage?🙃 Det er jo bare luft så tidlig, men veldig fascinerende å allerede merke såpass fysiske endringer. Kan ikke huske jeg merket noe SÅ tidlig forrige graviditet? Kanskje ikke så merkelig at ting skjer litt fortere denne gangen ettersom jeg «nettopp» var gravid.

I tillegg merker jeg virkelig at brystene begynner å bli ømmere nå, for ikke å snakke om niplene. Jeg ammer fremdeles (2-3 ganger i døgnet), og de siste dagene har det nesten vært litt ubehagelig grunnet den økte sensitiviteten. Kvalme har jrg ikke kjent så mye på foreløpig (noe jeg i stor grad slapp unna forrige gang, utenom helt i starten), kun noen bølger her og der, men det tipper jeg kommer i uke 6-7. Blir spennende å se!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn 😃 Riktignok mer spredt enn dine blir. Men de har det veldig fint sammen. Kan være perlevenner ene sekundet og katt og mus i neste :ler: 

Spennende at buksa allerede strammer :fnise: Det merket jeg også med en gang da jeg var gravid med nr 3. boom så var alt trangt. Tror jeg flytta inn i gravidbukser i uke 8 eller 9 :ler: 

Husker ikke hvordan det var med nr 2.. Men det er jo 8 år siden jeg var gravid med han, så kanskje ikke så rart :bond: Fikk mage myyye tidligere i hvertfall! 

Livmora di bare: oi shit, dette igjen! Bare å se å lage plass ASAP!! 🤣

Da jeg var gravid med nr 3 så var ei venninne gravid med sin første. Vi hadde begge UL rundt uke 8. og man så tydelig at min livmor var større enn hennes. Mye mørkt tomrom. Utrolig fascinerende 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annabel skrev (På 24.7.2023 den 12.53):

Åhh så herlig å høre!🥰 Høres ut som en artig liten skøyer😍 Frøkna di er jo bittelitt eldre enn min, men synes det er en så gøy periode nå når de virkelig begynner å vise masse personlighet og tulle og tøyse🥹 Rart å tenke på alt som har skjedd på bare et lite år!

Forresten… jeg føler allerede buksene begynner å bli trangere, og jeg kan se antydninger til en liiiiten mage?🙃 Det er jo bare luft så tidlig, men veldig fascinerende å allerede merke såpass fysiske endringer. Kan ikke huske jeg merket noe SÅ tidlig forrige graviditet? Kanskje ikke så merkelig at ting skjer litt fortere denne gangen ettersom jeg «nettopp» var gravid.

I tillegg merker jeg virkelig at brystene begynner å bli ømmere nå, for ikke å snakke om niplene. Jeg ammer fremdeles (2-3 ganger i døgnet), og de siste dagene har det nesten vært litt ubehagelig grunnet den økte sensitiviteten. Kvalme har jrg ikke kjent så mye på foreløpig (noe jeg i stor grad slapp unna forrige gang, utenom helt i starten), kun noen bølger her og der, men det tipper jeg kommer i uke 6-7. Blir spennende å se!😊

Ja, det er veldig morro med denne tiden her 🥰 Veldig koselig å bli mer kjent med disse små, og veldig morsomt at de sakte men sikkert kan være med på mer gøy! 

Kan se for meg at magen kommer fortere med nestemann. Jeg merker bare hvor mer oppblåst jeg blir når jeg blir opplåst nå enn før graviditeten. Ser jo stadig gravid ut 🙈😅 Kommer sikkert til å måtte gå i gravidklær med en gang med nestemann 🙊🙊 Kjekt at litt symptomer har kommet da, så krysser jeg fingrene og tær for at du slipper kvalmen 🤞🤞😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

7+3

Ville bare si at alt gikk bra på TUL i dag❤️ Vi så et lite frø med bankende hjerte som stemte akkurat med mine beregninger. Veldig stas å se den lille!😍 Og greit å vite at det bare var en der inne, haha. Nå håper jeg bare neste UL går like bra🤞🏻

Nå synes jeg faktisk tiden går fort, og jeg tenker utrolig nok ikke sååå mye på graviditeten om dagen. Vært tilbake på jobb en uke nå, og det har vært tøft. Mye uggen, så  jeg har holdt meg på hjemmekontor for å få sove mest mulig om morgenen. Har hatt mye dårlige netter med mini de siste ukene nå, og jeg mistenker det er jeksler på gang. Hun skal bare ligge oppå meg når hun våkner på natten, og helst med ansiktet sitt oppå mitt🥹 Veldig søtt, men det generer ikke akkurat den beste søvnen🥲

Og shit, jeg må spise hele tiden! Hvis ikke blir jeg dårlig, skikkelig ekkel følelse😫

Håper og tror det blir bedre etter hvert!🥰

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt at alt sto bra til på TUL! Huff, kvalmen er ikke noen spøk altså godt du har funnet noen taktikker som holder den litt i sjakk..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Så godt å høre at alt så fint ut på TUL! :hjerter: Er så hyggelig å kunne følge deg på reisen til nummer to. Virker ikke som det er såå lange siden vi ventet førstemann. Tiden flyr!! Husker godt da jeg var rundt 7 uker med min, og den følelsen av å måtte spise heeele tiden. Er merkelig det der. Skjønner også veldig godt at du velger hjemmekontor når du kan. Det å være gravid, trøtt og ha en liten ramp i senga som vekker mammaen sin høres tøft ut. 🫠 Det er noe av det jeg gruer meg aller mest til med å bli gravid igjen, for min klump er heller ikke så glad i å sove. 🙃😅

Endret av Lykkefrø
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymsh skrev (På 7.8.2023 den 19.21):

Så gly å følge deg! Jeg er selv gravid med termin i starten av april🫶🏼

Såå koselig!😍 har du dagbok her inne?

Lillrex skrev (På 7.8.2023 den 20.24):

Så godt at alt sto bra til på TUL! Huff, kvalmen er ikke noen spøk altså godt du har funnet noen taktikker som holder den litt i sjakk..

Jaa, det var utrolig deilig!🥹 Veldig glad for at jeg bestilte timen, for det ble helt klsrt mye mer realistisk etter det❤️ 

Lykkefrø skrev (9 timer siden):

Så godt å høre at alt så fint ut på TUL! :hjerter: Er så hyggelig å kunne følge deg på reisen til nummer to. Virker ikke som det er såå lange siden vi ventet førstemann. Tiden flyr!! Husker godt da jeg var rundt 7 uker med min, og den følelsen av å måtte spise heeele tiden. Er merkelig det der. Skjønner også veldig godt at du velger hjemmekontor når du kan. Det å være gravid, trøtt og ha en liten ramp i senga som vekker mammaen sin høres tøft ut. 🫠 Det er noe av det jeg gruer meg aller mest til med å bli gravid igjen, for min klump er heller ikke så glad i å sove. 🙃😅

Så koselig å være ❤️Åh, jeg er helt enig! Klarer ikke å skjønne at det er to år siden forrige graviditet, for det føles ut som om det tidligst var i fjor eller noe🤭

haha, det høres veldig kjent ut🤣 det er helt klar annerledes å være gravid denne gangen ja, ikke like «idyllisk» på en måte🙊Fordelen er at det definitivt går mye raskere denne gangen, og at tanker/bekymringer tar mye mindre plass! Gleder meg til å følge deg videre mot din nr. 2 - er sikker på det kommer til å gå bedre enn du kanskje ser for deg å være gravid med ansvaret for en liten ramp i tillegg, for det er veldig koselig også!!🥰

Uke 9+5

Snart uke 10 og tosifret antall uker! Det føles ut som en liten milepæl. Siden forrige oppdatering har kvalmen nærmest gitt seg, noe den gjorde i uti uke 7/8. Utrolig glad for det, for det var veldig hemmende.

Ellers føler jeg meg definitivt mer gravid denne gangen enn på samme tid forrige gang, selv om det naturligvis er vanskelig å huske detaljer fra forrige gang. Er egentlig i god form om dagen, men føler meg på en måte litt… tyngre og mer sliten i kroppen? Kanskje ikke så rart haha, forrige gang var det kun meg selv å ta vare på, mens nå er det er liten 1,5-årig villbasse som trenger meg🙊

Av kommende timer tror jeg legebesøk i uke 12 er først på agendaen! Da blir det vel blodprøver og henvisning til OUL🥰 Etter dette kommer jeg til å gå til samme jordmor som forrige gang. Jeg skal også bestille time til TUL, noe jeg gjør privat fordi jeg da kan bestemme tidspunkt osv selv, pluss det er litt styrete å komme seg til sykehuset herfra. Tenker også at jeg vil vite kjønn (hvis det er mulig å se), noe jeg tror de vanligvis oppgir offentlig. Tror jeg skal bestille time til 12+6, da det tilfeldigvis er en dag som passer veldig bra! Gleder meg veldig til å se mini igjen og håper at alt står bra til der inne❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...