Gå til innhold

Burde jeg bare gi opp å bli gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 39 år og har prøvd å bli gravid siden januar. Har regelmessig eggløsning, og har blitt sjekket hos gynekolog at alt er i orden. Men mensen kommer hver forbaska gang. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er noen sjans for at dette skal klaffe for meg. Gynekologen ville vente en syklus eller to til, da skal jeg kanskje få medisiner hvis det ikke har skjedd noe. Skriver kanskje dette innlegget litt i desperasjon, og vet ikke helt hva jeg vil med det, men burde jeg bare gi opp? Og bare innse at det blir ikke barn på meg? Jeg er vel for gammel for IVF..?

Det er en lang historie bak hvorfor jeg ikke har fått barn før, men korthistorien er at jeg ikke traff mannen med stor M før jeg var 38.

Anonymkode: 88a45...338

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestevenninnen min ble gravid når hun var 40 etter å ha prøvd i to år. Tar gjerne litt lenger tid i den alderen. Ingen grunn til å gi opp 😀

Anonymkode: d2303...c8a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen, men så lenge alt ser greit ut så mener jeg at nei du skal ikke gi opp ♥️ Men kanskje du stresser med tanken på at du ikke blir gravid og at det gjør det litt vanskligere.. kroppen er rar slik 😕 hvis du tester etter EL hver mnd så prøv å la være før du skal til gyn igjen, og vil ikke gyn hjelpe dere neste gang og mener dere skal prøve uten hjelp så gå til en annen og krev hjelp ♥️

Anonymkode: eeb10...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok kanskje ikke ivf i det offentlige, men ikke noe problem å gjøre det privat om man har pengene. 

Anonymkode: c221c...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er veldig normalt å prøve et år, og mange blir gravide mellom 1 og 2 års prøving. Bare en 6 ganger er litt lite til å gi opp med 😀 Har selv prøvd et år nå på sistemann, har to fra før, men har ikke helt gitt opp riktig enda selv om alder spiller mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (8 minutter siden):

Nei. Det er veldig normalt å prøve et år, og mange blir gravide mellom 1 og 2 års prøving. Bare en 6 ganger er litt lite til å gi opp med 😀 Har selv prøvd et år nå på sistemann, har to fra før, men har ikke helt gitt opp riktig enda selv om alder spiller mot meg.

Hvor gammel er du da?😘 TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du får nok kanskje ikke ivf i det offentlige, men ikke noe problem å gjøre det privat om man har pengene. 

Anonymkode: c221c...c9a

Oi, det visste jeg faktisk ikke. Trodde den øvre grensen gjaldt uansett. Men det er kanskje fryktelig dyrt det da? Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ivf er vel mulig? 🤔 

Anonymkode: 9d2a0...085

Trodde det var en grense på 38 år uansett offentlig eller privat, men det kan se ut som jeg har tatt feil.. TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bestevenninnen min ble gravid når hun var 40 etter å ha prøvd i to år. Tar gjerne litt lenger tid i den alderen. Ingen grunn til å gi opp 😀

Anonymkode: d2303...c8a

Takk for støttende svar😍 Så fint at venninnen din fikk det til til slutt☺️ Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du da?😘 TS.

40. Har eggløsning hver syklus Men skjønner jo selv at eggene blir dårligere. Men har jo heldigvis 2 barn så om det ikke går så går det ikke, men jeg har ikke gitt opp da. Kjenner endel selv med barn fått etter fylte 40, så det kan fint gå selv om det kan ta lenger tid. Vi får bare se hva som skjer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forstår frustrasjonen, men så lenge alt ser greit ut så mener jeg at nei du skal ikke gi opp ♥️ Men kanskje du stresser med tanken på at du ikke blir gravid og at det gjør det litt vanskligere.. kroppen er rar slik 😕 hvis du tester etter EL hver mnd så prøv å la være før du skal til gyn igjen, og vil ikke gyn hjelpe dere neste gang og mener dere skal prøve uten hjelp så gå til en annen og krev hjelp ♥️

Anonymkode: eeb10...45f

Takk for fint svar😍 Ja kanskje jeg skal droppe all testingen neste syklus og bare la alt styret ligge. Syns det var litt rart at gynekologen ville vente, men har bare tenkt at hun vet vel best. Stod på venteliste i mange måneder for å i det hele tatt få time til gynekolog, så vet ikke om jeg tør å bytte.. Men skal i alle fall ikke gi opp nå, etter alle disse fine svarene her❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (1 time siden):

40. Har eggløsning hver syklus Men skjønner jo selv at eggene blir dårligere. Men har jo heldigvis 2 barn så om det ikke går så går det ikke, men jeg har ikke gitt opp da. Kjenner endel selv med barn fått etter fylte 40, så det kan fint gå selv om det kan ta lenger tid. Vi får bare se hva som skjer 😀

Ja, det er det med eggkvalitet jeg også tenker på.. kan jo ha blitt gravid hver syklus i teorien, men kroppen støter det jo ut hvis egget har dårlig kvalitet. Får håpe det dukker opp et bra et snart, for oss begge!😊 Jeg kjenner også noen som har fått barn som både 42 og 43 åring, så vet jo at det er mulig, men man hører jo også om dem som det aldri går med. Kjenner ei som er på min egen alder, hun og kjæresten har forsøkt i 10 år, utallige prøverørsforsøk og alt mulig. Nå har de bare gitt opp og innsett at det ikke blir barn på dem..🥺 Men ja, vi får se hva som skjer. Du er heldig som har 2 fra før da😍 Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gitt opp. Jeg fikk første barnet mitt når jeg var 38 år og har fått et barn til nå som jeg er 41 år. Ble gravid på naturlig måte.  

Anonymkode: c97d2...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gitt opp nei. Jeg kjenner flere eldre enn deg som har blitt gravid. Bl.a en nabo som fikk barn både når hun var 41 og 42år, helt naturlig. Men du må inneha litt tålmodighet, da det ofte tar opp mot ett år for å bli gravid. Jeg har vært prøver flere ganger, og selv med kartlegging av EL og treffe den hver syklus så har det tatt 11-14 pp'er for meg å bli gravid.

Men pga. din alder så bør du få hjelp etter 6 mnd prøving. Medisin kan være god hjelp det, men jeg ville pushet på gynekologen litt. Sagt at du ikke vil vente to måneder til med det, men starte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen tusen takk for alle deres innlegg. Det er rart å føle seg så støttet av fremmede mennesker på et forum, men fy søren som dette har hjulpet meg!! I går bare gråt jeg, mens i dag har jeg styrkemaska på! Dette SKAL gå!! Jeg må bare gjøre som dere sier, være tålmodig, pushe på gynekologen, og tenke at det vil ordne seg til slutt.💕

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Ville ikke gitt opp nei. Jeg kjenner flere eldre enn deg som har blitt gravid. Bl.a en nabo som fikk barn både når hun var 41 og 42år, helt naturlig. Men du må inneha litt tålmodighet, da det ofte tar opp mot ett år for å bli gravid. Jeg har vært prøver flere ganger, og selv med kartlegging av EL og treffe den hver syklus så har det tatt 11-14 pp'er for meg å bli gravid.

Men pga. din alder så bør du få hjelp etter 6 mnd prøving. Medisin kan være god hjelp det, men jeg ville pushet på gynekologen litt. Sagt at du ikke vil vente to måneder til med det, men starte nå.

Det er fantastisk å høre! Ja, jeg har lest mye om at det kan lang tid. Fint å høre om andres erfaringer! Skal ta kontakt med gynekologen i dag jeg, og høre om det går an å starte medisiner allerede neste syklus, som er rett rundt hjørnet. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Laura80 said:

Jeg fikk råd om eggdonasjon da jeg var 43 år. Men det er jo en del som får barn etter fyllte 40 år på naturlig måte. 

Anonymkode: e89b4...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er: hvilke aldersgrense opererer norske klinikker med? J Mulig du kan forhøre deg med en norsk klinikk. Jeg bruker selv en utenlands klinikk, men synes det er utrolig tungvindt selv om de er flinke. 

Anonymkode: e89b4...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...