AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Del Skrevet 19. august 2021 I fjor var jeg involvert i et trafikkuhell og har i ettertid lurt på et par ting. Ting som kanskje kan være greit å vite om uhellet er ute igjen en annen gang. Så kanskje noen på KG vet svaret på disse tingene? 1. Ofte når jeg leser om små trafikkuhell i lokalavisa, er det bilder fra stedet hvor man ser at de involverte lar bilene bli stående midt i veibanen og sperre all trafikk, til tross for at bilen har svært små skader og kunne vært kjørt til nærmeste bussholdeplass eller ut i grøfta for å slippe trafikken forbi. Skal man helst la bilen stå der ulykken inntraff? Jeg ble påkjørt og kjørte bilen min ut av veibanen og ut på en gressplen slik at trafikken kunne flyte forbi. Var det feil? 2. På sakene om de små uhellene i lokalavisa, er det alltid bilde av at politiet har rykket ut og bistår. Er det fordi man "skal" ringe politiet ved uhell, eller er det innafor å bare ordne opp selv med de involverte? 3. I mitt tilfelle var det helt klart på alle kanter da jeg kjørte svært rolig (25 km/t) inn i en rundkjøring. Da jeg var midt i rundkjøringen, kom det en bil fra min høyre i svært høy hastighet og kjørte rett inn i siden på bilen min da han "ikke så meg", og på grunn av hastigheten ikke rakk å bremse opp. Vi sendte begge inn skademelding der han tok ansvaret. Bilen min ble vurdert som totalvrak og jeg fikk utbetalt bilens verdi av forsikringsselskapet, så den biten ordnet seg jo. Men i etterkant har jeg lurt på; burde han ha blitt anmeldt? I så fall av hvem? Vi signerte jo bare skademeldingen og dro derfra begge to. På forhånd takk for svar, om noen sitter på litt kunnskap. Anonymkode: 4f9fb...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I fjor var jeg involvert i et trafikkuhell og har i ettertid lurt på et par ting. Ting som kanskje kan være greit å vite om uhellet er ute igjen en annen gang. Så kanskje noen på KG vet svaret på disse tingene? 1. Ofte når jeg leser om små trafikkuhell i lokalavisa, er det bilder fra stedet hvor man ser at de involverte lar bilene bli stående midt i veibanen og sperre all trafikk, til tross for at bilen har svært små skader og kunne vært kjørt til nærmeste bussholdeplass eller ut i grøfta for å slippe trafikken forbi. Skal man helst la bilen stå der ulykken inntraff? Jeg ble påkjørt og kjørte bilen min ut av veibanen og ut på en gressplen slik at trafikken kunne flyte forbi. Var det feil? 2. På sakene om de små uhellene i lokalavisa, er det alltid bilde av at politiet har rykket ut og bistår. Er det fordi man "skal" ringe politiet ved uhell, eller er det innafor å bare ordne opp selv med de involverte? 3. I mitt tilfelle var det helt klart på alle kanter da jeg kjørte svært rolig (25 km/t) inn i en rundkjøring. Da jeg var midt i rundkjøringen, kom det en bil fra min høyre i svært høy hastighet og kjørte rett inn i siden på bilen min da han "ikke så meg", og på grunn av hastigheten ikke rakk å bremse opp. Vi sendte begge inn skademelding der han tok ansvaret. Bilen min ble vurdert som totalvrak og jeg fikk utbetalt bilens verdi av forsikringsselskapet, så den biten ordnet seg jo. Men i etterkant har jeg lurt på; burde han ha blitt anmeldt? I så fall av hvem? Vi signerte jo bare skademeldingen og dro derfra begge to. På forhånd takk for svar, om noen sitter på litt kunnskap. Anonymkode: 4f9fb...ca3 1. Ved små bulking uten person skader: Flytt bilen Ved personskader flytter ikke jeg bilen min 1 cm. 2. Ved personskader skal politiet varsles. 3. Du som den forulempede part kunne anmeldt. Ved personskader kan politiet anmelde og gi bot/forelegg. I dette tilfellet uten personskader hadde ikke jeg tatt meg bryderiet. Anonymkode: f832f...015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Del Skrevet 19. august 2021 1. Ta bilde av bilene posisjon før de flyttes. Ville ikke flyttet bilen ved personskade. 2. Som han over svarer 3. Jeg spurte da jeg kræsjet (min feil) om hun ville at vi skulle ringe politiet. Det ville hun ikke. Hadde situasjon vært omvendt hadde ikke jeg heller giddet det når det ikke var personskade. Anonymkode: 4deba...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 1. Ved små bulking uten person skader: Flytt bilen Ved personskader flytter ikke jeg bilen min 1 cm. 2. Ved personskader skal politiet varsles. 3. Du som den forulempede part kunne anmeldt. Ved personskader kan politiet anmelde og gi bot/forelegg. I dette tilfellet uten personskader hadde ikke jeg tatt meg bryderiet. Anonymkode: f832f...015 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. Ta bilde av bilene posisjon før de flyttes. Ville ikke flyttet bilen ved personskade. 2. Som han over svarer 3. Jeg spurte da jeg kræsjet (min feil) om hun ville at vi skulle ringe politiet. Det ville hun ikke. Hadde situasjon vært omvendt hadde ikke jeg heller giddet det når det ikke var personskade. Anonymkode: 4deba...680 KG leverer! Tusen takk, begge to! TS Anonymkode: 4f9fb...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 19. august 2021 #5 Del Skrevet 19. august 2021 1. Så lenge det ikke medfører fare å flytte bilen, bare flytt den. Ved alvorlig personskade, la være. Men de trenger ikke bilene i ro for å etterforske. 2. Ved ikke ubetydelige personskader skal politiet varsles. Husk at personskader ikke alltid er synlige eller åpenbare. Treffer du en fotgjenger eller syklist bør du alltid varsle politiet. Hvis du ikke får gitt personalia, varsle politiet. Hvis du meier ned en syklist, som sier det går bra og ikke trenger hjelp senere drar til legevakten vil de ofte varsle politiet. Det kan bli stress hvis du ikke har meldt fra. 3. Ved et hendig uhell er det ingen grunn til å anmelde. Men vurder om personen er skikket til å kjøre. Stort sett er en skademelding tilstrekkelig. Ha ekstremt lav terskel for å søke legehjelp. Noen skader blir ikke tydelig før lenge etter, uten dokumentasjon sliter du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 22. august 2021 #6 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 14.18): ................ Men i etterkant har jeg lurt på; burde han ha blitt anmeldt? I så fall av hvem? Vi signerte jo bare skademeldingen og dro derfra begge to. På forhånd takk for svar, om noen sitter på litt kunnskap. Anonymkode: 4f9fb...ca3 AnonymBruker skrev (På 19.8.2021 den 16.26): 1. Ved små bulking uten person skader: Flytt bilen Ved personskader flytter ikke jeg bilen min 1 cm. 2. Ved personskader skal politiet varsles. 3. Du som den forulempede part kunne anmeldt. Ved personskader kan politiet anmelde og gi bot/forelegg. I dette tilfellet uten personskader hadde ikke jeg tatt meg bryderiet. Anonymkode: f832f...015 Der det ser ut til å være skader som havner i grenseland for kondemnering, og hvor det er klart at det kommer til å bli tvil om hvem som har skyld er det fordelaktig å dokumentere stedet med bilder med bilene på rett sted før de flyttes. (Eller ringe Politiet og la de ta dokumentasjonen.) Som nevnt; Ved personskade skal politiet alltid varsles. "Problemet" som kan dukke opp hvis man varsler politiet ved mindre uhell (uten personskade) er at de godt kan finne på å gi forelegg og inndra førerkort for brudd på trafikkregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå