AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Del Skrevet 19. august 2021 Jeg leste i en tråd i sted, og plutselig begynte jeg å tenke på den gamle reglen "dom som sier dom e' domme, dom e' domme dom". Og etter det spant tankene til gamle rim, regler og omskrevne sanger som vi sa/sang da jeg var liten. Her er et lite utvalg av hva vi sa/sang i mine barneår. "Klokkene på Ringerike ringer ikke, derfor ville Ringerike flytte over til Romerike. Men Romerike rommer ikke Ringerike, derfor måtte Ringerike ligger der det ligger" "En båt er en bil uten hjul, Men to hjul har også en sykkel. Jeg gleder meg veldig til jul, for da får jeg så mye rart. Nå tror du at sangen er slutt, og det er den" "Jeg vil synge om en sang, der de foteløse sprang, og de fingerløse spilte på piano, og de øreløse hørte hva de munneløse sa, og de blinde de sto utenfor og kikka" "Ja vi elsker sild og potet, gammalost og smør Dem som ikke liker dette, kaster vi på dør" "Skoddå, skoddå skålarå, Færra dit du kjem i frå. Huset ditt e' nedbrent, ungan din er innstengt, og nøkkel'n heng på ei glødanes stång langt langt uti havet" "Jeg er nordmann, født i Sverige, Danmark er mitt fedreland. Snakker russisk som en jøde, skjønt jeg er en engelskmann" Hvilke gamle regler, barnerim og omskrevne sanger husker du fra din barndom? Anonymkode: 1509f...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Del Skrevet 19. august 2021 Jeg kom på en annen også, men da var jeg litt større: "Jeg fikk av min pappa en toddy i går på gebursdagen min, merket va'kke kjent, det lukta hjemmebrent, og det holdt sine 60 prosent. Det surrer rundt i hodet mitt, det sier akk, akk, akkevitt nå lever jeg på vann og brød og jeg holder på å dø" Anonymkode: 1509f...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10.54 Skrevet 19. august 2021 #3 Del Skrevet 19. august 2021 Rød grøt med fløte på, det er så godt å få, rød grøt med fløte på, det er godt å få. Dette var første vers, nå kommer andre vers, det lyder så Rød grøt med fløte på, det er så godt å få, rød grøt med fløte på, det er godt å få. Dette var andre vers, nå kommer tredje vers, det lyder så Fiskeboller langt ut i havet, havet det er fiskebollenes hjem, dette var det første verset, nå er det bare 99 igjen. Fiskeboller langt ut i havet, havet det er fiskebollenes hjem, dette var det første verset, nå er det bare 98 igjen. Tipper jeg var rimelig plagsom som barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 19. august 2021 #4 Del Skrevet 19. august 2021 Her er et barnerim jeg skrev en gang: "Chaplins hatt" Med hatt og kjole gikk Chaplin blakk gjennom byen hvor hans elsker satt og drakk Så kom ektemannen, illsint og skakk og slo bort Chaplins hatt. Chaplin skvatt og sparket uten snakk den gamle grisen vinglet og knakk sin stokk før kelneren rakk å kjenne Chaplins kjekke frakk. Så kom karen farende fra sin krakk, Kledd i sin lange anorakk og kastet Chaplins flotte hatt ned i grøften som den verste kosakk, «Gi meg min hatt !» sa Chaplin og spratt Nedover rennestenen, så langt som den rakk, til føttene for en frue, som i siste liten trakk Chaplins hatt fra en frådende kloakk. En adelig polakk reddet Chaplins hatt, og satt hans hjerte i sjakk, og han kysset henne som takk: og hun satt Chaplins hatt på skakk. Michael Henrik Wynn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Del Skrevet 19. august 2021 10.54 skrev (7 minutter siden): Rød grøt med fløte på, det er så godt å få, rød grøt med fløte på, det er godt å få. Dette var første vers, nå kommer andre vers, det lyder så Rød grøt med fløte på, det er så godt å få, rød grøt med fløte på, det er godt å få. Dette var andre vers, nå kommer tredje vers, det lyder så Fiskeboller langt ut i havet, havet det er fiskebollenes hjem, dette var det første verset, nå er det bare 99 igjen. Fiskeboller langt ut i havet, havet det er fiskebollenes hjem, dette var det første verset, nå er det bare 98 igjen. Tipper jeg var rimelig plagsom som barn... Ja disse husker jeg også. Vi hadde en litt annen variant på fiskebollene da. Hos oss lengtet fiskebollene hjem til havet, for havet er fiskebollens hjem. Den ble alltid sunget på lange bilturer/bussturer, til sjåførenes store fortvilelse. Anonymkode: 1509f...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 19. august 2021 #6 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Var du med den gang da de hodeløse sprang Og de fingerløse spilte på klaver og en halvdø mann satt på trikken og sang vil du væra med i grava når jeg dør Nei det kan jeg ei For jeg heter nicolai Og var femogtyve år da jeg ble født og min mor er undulat Og min far er tinnsoldat og selv er jeg født på automat og vi lo og vi lo for de rumpeløse måtte så på do Og vi lo Og vi lo For de rumpeløse måtte så på do Og de blinde stod utenfor og titta Eller no sånt 😅 Endret 19. august 2021 av Lady T 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #7 Del Skrevet 19. august 2021 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Her er et barnerim jeg skrev en gang: "Chaplins hatt" Med hatt og kjole gikk Chaplin blakk gjennom byen hvor hans elsker satt og drakk Så kom ektemannen, illsint og skakk og slo bort Chaplins hatt. Chaplin skvatt og sparket uten snakk den gamle grisen vinglet og knakk sin stokk før kelneren rakk å kjenne Chaplins kjekke frakk. Så kom karen farende fra sin krakk, Kledd i sin lange anorakk og kastet Chaplins flotte hatt ned i grøften som den verste kosakk, «Gi meg min hatt !» sa Chaplin og spratt Nedover rennestenen, så langt som den rakk, til føttene for en frue, som i siste liten trakk Chaplins hatt fra en frådende kloakk. En adelig polakk reddet Chaplins hatt, og satt hans hjerte i sjakk, og han kysset henne som takk: og hun satt Chaplins hatt på skakk. Michael Henrik Wynn Det var jo kjempemorsomt! Jeg ser for meg en stumfilm med Chaplin, og jakten på hatten som hadde blitt slått av hodet hans. Anonymkode: 1509f...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 19. august 2021 #8 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var jo kjempemorsomt! Jeg ser for meg en stumfilm med Chaplin, og jakten på hatten som hadde blitt slått av hodet hans. Anonymkode: 1509f...4e6 Det var som var tanken. Stumfilm humor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 19. august 2021 #9 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) %Alle hjerter banker Alle hjerter banker Vaffelhjerter banker ei Vaffelhjerter banker ei Sier jeg til deg% %og derfor denne melo-melo-melodi Er blitt mitt svermeri, hihi% osv - mange vers Endret 19. august 2021 av Lady T Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #10 Del Skrevet 19. august 2021 Lady T skrev (2 minutter siden): Var du med den gang da de hodeløse sprang Og de fingerløse spilte på klaver og en halvdø mann satt på trikken og sang vil du væra med i grava når jeg dør Nei det kan jeg ei For jeg heter nicolai Og var femogtyve år da jeg ble født og min mor er undulat Og min far er tinnsoldat og selv er jeg født på automat og vi lo og vi lo for de rumpeløse måtte så på do Og vi lo Og vi lo For de rumpeløse måtte så på do Og de blinde stod utenfor og titta Eller no sånt 😅 Dette var en klapperegle? Det demrer et lite minne langt bakerst i hodet om noe lignende, men ikke helt likt. Anonymkode: 1509f...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 19. august 2021 #11 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var en klapperegle? Det demrer et lite minne langt bakerst i hodet om noe lignende, men ikke helt likt. Anonymkode: 1509f...4e6 Tror det bare var en sang 🤷🏼♀️🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #12 Del Skrevet 19. august 2021 Lady T skrev (1 minutt siden): Tror det bare var en sang 🤷🏼♀️🤔 Jeg troor vi brukte den som klapperegle. Jeg kan huske at vi sang : "Klaver-ver-ver" og "dør, dør, dør" for å få det til å stemme med rytmen. Anonymkode: 1509f...4e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 19. august 2021 #13 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg troor vi brukte den som klapperegle. Jeg kan huske at vi sang : "Klaver-ver-ver" og "dør, dør, dør" for å få det til å stemme med rytmen. Anonymkode: 1509f...4e6 Ja, gjorde vi også. Men kan ikke huske vi klappet til den. Men kan jo hende 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #14 Del Skrevet 19. august 2021 Lady T skrev (1 minutt siden): Ja, gjorde vi også. Men kan ikke huske vi klappet til den. Men kan jo hende 😄 Hos oss ble alle rytmiske sanger klappet til, så det kan jo hende at vi laget det til slik. To klappesanger jeg kan huske: Prærien lå -prærien lå Som et sted - som et sted Hvor man kunn' - hvor man kunn' Finne fred - finne fred Men så kom - men så kom Hvite mann - hvite mann Med kultur - med kultur og forstand - og forstand Da sa den tapre siste mohikaner ville vesten er ikke som før Ugh Da sa den tapre siste mohikaner ville vesten er ikke som før Ugh Sorte tyr i fra mambostammen fikk alle krigerne kallet sammen for i stammen var bitter nød stor mangel på wienerbrød Anonymkode: 1509f...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå