Gå til innhold

Legevakt, har ikke bil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan komme seg på legevakta om en ikke har bil og ikke råd til drosje? Sender de da en ambulanse selv om det ikke er snakk om liv og død?

Anonymkode: 95b90...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da får du ta bussen. Dette er faktisk noe du må løse på egen hånd, eller så får du vente til fastlegen åpner i morgen. 

Anonymkode: b586f...3de

• Liker 10
Skrevet

Nei.

Anonymkode: a784b...118

• Liker 2
Skrevet

Evt får du be noen du kjenner om å kjøre deg. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, ambulansen er en akuttbil og ingen drosje. Pårørende, venner eller kollektivtransport er løsningen.

Hilsen ambulansepersonell på vakt akkurat nå.

Anonymkode: 3e4c3...257

• Liker 16
Skrevet

Er det akutt tar du drosje til legevakta. Hvis ikke venter man til fastlegen dagen etter. De aller fleste klarer å betale en drosjetur. Hvis ikke får en ringe en venn. Er man daudårlig og det står om liv og helse ringer man selvfølgelig 113

Anonymkode: ad223...916

• Liker 2
Skrevet

Du får ringe de å høre da. Jeg bor veldig nærme legevakten så det kan ha noe å si, men jeg fikk legevaktslegen og sykepleier hjem til meg. De kjørte i legevaktsbilen og ikke ambulanse. Akkurat den dagen hadde jeg små barn i hus og ingen jeg kjente var hjemme pga ferie. Vanligvis ville jeg ordnet en barnevakt og en som kjørte meg til og fra. 

Anonymkode: fa89e...f62

• Liker 3
Skrevet

Enten får du noen bekjente til å kjøre deg eller så får du ta kollektiv eller gå...

Anonymkode: b020e...738

Skrevet (endret)

Her var det mange svar basert på hvordan mange synes en ting skulle være istedenfor hvordan det faktisk er.

Er det akutt, men ikke livsfarlig, får du legevakta til å rekvirerer drosje til deg som pasienttransport. Du må betale egenandel på 159 kroner så fremt du ikke har frikort. 

Endret av Ullvott
  • Liker 29
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Sender de da en ambulanse selv om det ikke er snakk om liv og død?

nei  heldighvis. de sender ambulanse kun om det er akutt og fare for liv og død. og bra er det, ellers hadde de ikke hatt tid og kapasitet til de som virkelig trengte det. om det ikke er alvorlig så venter du til i morgen. er du I tvil så ring og forhør deg med legevakta.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Inkludering said:

nei  heldighvis. de sender ambulanse kun om det er akutt og fare for liv og død. og bra er det, ellers hadde de ikke hatt tid og kapasitet til de som virkelig trengte det. om det ikke er alvorlig så venter du til i morgen. er du I tvil så ring og forhør deg med legevakta.

TS er åpenbart ikke dausjuk. Da hadde hun ikke sittet på kg... Da kan det nok fint vente til i morgen og fastlegen har åpent

Anonymkode: ad223...916

• Liker 1
Skrevet
Ullvott skrev (45 minutter siden):

Her var det mange svar basert på hvordan mange synes en ting skulle være istedenfor hvordan det faktisk er.

Er det akutt, men ikke livsfarlig, får du legevakta til å rekvirerer drosje til deg som pasienttransport. Du må betale egenandel på 159 kroner så fremt du ikke har frikort. 

Jeg synser ikke, jeg har jobbet flere år på legevakt. De færreste som kommer på legevakt er så syk at de hadde vært nødt å komme dit, majoriteten (mener undersøkelser viser sånn 80-90%) kunne ventet til fastlegen dagen etterpå eller bare sett det an hjemme. Når ts selv sier hun ikke er så voldsomt syk så må hun spørre seg selv om det er helt nødvendig å gå til legevakten nå eller om det kan vente, er hun usikker kan hun ringe legevakten for råd. Vi rekvirerte svært sjelden drosje med mindre det var ting som måtte inn, og uansett har pasienten kun rett på transport TIL lege, når situasjonen er avklart har de færreste rett å transport hjem igjen. Så det må nok ts uansett fikse selv. Vi kjenner ikke avstandene det er snakk om her, men i de fleste byer går det buss, og ingen kommer til å spandere 1 times taxitur fordi ts tror hun har halsbetennelse f.eks. Ta deg råd (det er ofte det det handler om), ta kollektiv eller ring noen og be om transport er derfor slik det faktisk er, ikke slik jeg syns det skal være. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synser ikke, jeg har jobbet flere år på legevakt. De færreste som kommer på legevakt er så syk at de hadde vært nødt å komme dit, majoriteten (mener undersøkelser viser sånn 80-90%) kunne ventet til fastlegen dagen etterpå eller bare sett det an hjemme. Når ts selv sier hun ikke er så voldsomt syk så må hun spørre seg selv om det er helt nødvendig å gå til legevakten nå eller om det kan vente, er hun usikker kan hun ringe legevakten for råd. Vi rekvirerte svært sjelden drosje med mindre det var ting som måtte inn, og uansett har pasienten kun rett på transport TIL lege, når situasjonen er avklart har de færreste rett å transport hjem igjen. Så det må nok ts uansett fikse selv. Vi kjenner ikke avstandene det er snakk om her, men i de fleste byer går det buss, og ingen kommer til å spandere 1 times taxitur fordi ts tror hun har halsbetennelse f.eks. Ta deg råd (det er ofte det det handler om), ta kollektiv eller ring noen og be om transport er derfor slik det faktisk er, ikke slik jeg syns det skal være. 

Det stemmer. Jeg bor på landet, men det er en del hytter her, så legevakta har til tider vært full av folk som egentlig kunne vente. Det har til slutt endt opp med at man må ringe inn før man kommer, dersom legevakta anser det for å være akutt får man en time, er det ikke akutt får man beskjed om å ta kontakt med fastlege dagen etterpå. Nå går det mye bedre, de som faktisk har behov for akutthjelp får det så og si uten ventetid, selv om det har vært en del hyttefolk som må dra hjem med den vonde halsen sin. 

Anonymkode: dc12e...566

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. Jeg bor på landet, men det er en del hytter her, så legevakta har til tider vært full av folk som egentlig kunne vente. Det har til slutt endt opp med at man må ringe inn før man kommer, dersom legevakta anser det for å være akutt får man en time, er det ikke akutt får man beskjed om å ta kontakt med fastlege dagen etterpå. Nå går det mye bedre, de som faktisk har behov for akutthjelp får det så og si uten ventetid, selv om det har vært en del hyttefolk som må dra hjem med den vonde halsen sin. 

Høres ikke ut so dere har det så verst på landet 😉 prøv å sett deg i kø på legevakten i Oslo - da bør du ha en god del timer på deg og være i form til å lese en god bok på venterommet.
For å si det sånn er jeg veldig glad det fantes privat legevakt når en av mine nærmeste fikk akutt blindtarmbetennelse.

Anonymkode: 14e43...37e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ikke ut so dere har det så verst på landet 😉 prøv å sett deg i kø på legevakten i Oslo - da bør du ha en god del timer på deg og være i form til å lese en god bok på venterommet.
For å si det sånn er jeg veldig glad det fantes privat legevakt når en av mine nærmeste fikk akutt blindtarmbetennelse.

Men nå er jo magesmerter med symptomer på blindtarmsbetennelse en av de tilstandene som faktisk hører hjemme på legevakt og prioriteres inn. Så hadde dere gått på legevakten i Oslo med det er jeg sikker på at dere hadde kommet til relativt kjapt, fremfor de gangene du venter i mange timer fordi det som plagde deg da ikke hadde høy hastegrad.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet, jeg bodde i Oslo tidligere. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Da jeg kontaktet legevakta etter at jeg hadde ramlet og slått meg, så sendte de en taxi for å hente meg. Jeg betalte kun egenandel. Jeg snublet i en trapp og brakk 3 ribbein, fytti….

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Om du av helsemessige årsaker ikke kan bruke offentlig transport, så kan en få dekket transport med taxi via Helfo.

Men en må betale egenandel (opp til frikort), og lege må skrive rekvisisjon.

F.eks om en er for dårlig til å kjøre selv, ta buss/trikk/tog - men ikke så akutt syk at sykebil er nødvendig.

Anonymkode: af4a0...a89

• Liker 4
Skrevet

Her måtte jeg på legevakta en gang. Jeg har egen bil, men hadde tatt mye smertestillendes. Da ble det rekvirert drosje, betalte egenandel. 

Anonymkode: 4b827...7b8

• Liker 2
Skrevet

Herregud for noen surmaga svar i tråden her.

Anonymkode: 9bcb1...bbd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...