AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #21 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, det vitner ikke om et dårlig helsevesen, men ansvarsfraskrivelse fra din side - fordi du ikke gjør jobben din i terapi. Det er faktisk DIN jobb å finne ut hva som kan være årsaken til at du har angst. Ikke psykologen. Sette sammen små brikker. Om det er alt, så må du finne ut hva alt er. Ja, psykologen kan hjelpe deg. Men det terapeuten skal hjelpe deg med, er å få deg til å tenke og reflektere over faktorer, og komme med innspill som kanskje kan forklare den utløsende årsak. Men det er du som sitter inne med fasitsvaret. Når du i dialog drøfter årsaker med psykologen, kan dere sammen finne verktøy - som kan hjelpe deg å håndtere angsten din. Sorry hvis jeg virker hard mot deg, men det er sannheten. Det er mange som misforstår, hvem som har ansvar for hva under terapien. Du er på en måte din egen etterforsker. Jeg har vært pasient i både somatikken og psykiatrien i over 25 år, så har erfaringer. Anonymkode: decc8...0fe Hvis du har vært pasient i psykiatrien i 25år så er det litt rart at du kommer her å skal lære andre opp i hvordan gå i terapi. Du har jo tydeligvis ikke klart å nyttiggjøre deg av behandling du heller. Anonymkode: 9a209...67b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #22 Skrevet 18. august 2021 Denne uendelige troen på at alle psykiske lidelser kan "kureres" uansett, og hvis ikke er det en enkeltperson sin feil eller "systemet". Hvordan ble det slik? Vi godtar jo at det ikke er slik i somatikken. Er det legens feil at kreften ikke kan helbredes? Anonymkode: ed83d...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #23 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvis du har vært pasient i psykiatrien i 25år så er det litt rart at du kommer her å skal lære andre opp i hvordan gå i terapi. Du har jo tydeligvis ikke klart å nyttiggjøre deg av behandling du heller. Anonymkode: 9a209...67b Noen må faktisk gå et helt liv. Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å slite med tunge lidelser. Konsekvensene av traumer, omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Det tar ikke bare 3 usle år i terapi for å bli frisk, men for mange hele livet eller flere tiår. Noen har en medfødt diagnose som krever behandling av og på eller kontinuerlig gjennom hele livet. Slik som f.eks schizofreni, bipolar og flere personlighetsforstyrrelser. Ikke alt kan kureres, men det kan forverres uten hjelp og terapi er da livsnødig for å fungere nok. Jeg har gått til spesialist fra jeg var 2 år gammel, for en fysisk sykdom. 4 ganger i året på kontroll er nødvendig, livet ut eller til jeg må operere vekk den syke kroppsdelen. Det er for å forebygge forverring av sykdom, som da fører til mer sykdom, operasjon og mer funksjonstap. Må ha jevnlig kontroll for å forhindre forverring. Hvorfor er det greit men ikke flere tiår i terapi? Hadde du sagt til en person med en fysisk sykdom at de ikke klarer å nyttiggjøre seg av behandling, bare fordi det krever livslang behandling og oppfølging? Ikke alt kan kureres med terapi. Men for å ha noe form for bedring og fremgang hvis det er mulig, og da må man legge ned en innsats selv. Det er mye som kan bedres såpass at man aldri trenger terapi igjen og mye kan kureres. Generalisert angst er en av de diagnosene som er fult mulig å kurere, så lenge man legger ned en innsats. Anonymkode: b86bc...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #24 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen må faktisk gå et helt liv. Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å slite med tunge lidelser. Konsekvensene av traumer, omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Det tar ikke bare 3 usle år i terapi for å bli frisk, men for mange hele livet eller flere tiår. Noen har en medfødt diagnose som krever behandling av og på eller kontinuerlig gjennom hele livet. Slik som f.eks schizofreni, bipolar og flere personlighetsforstyrrelser. Ikke alt kan kureres, men det kan forverres uten hjelp og terapi er da livsnødig for å fungere nok. Jeg har gått til spesialist fra jeg var 2 år gammel, for en fysisk sykdom. 4 ganger i året på kontroll er nødvendig, livet ut eller til jeg må operere vekk den syke kroppsdelen. Det er for å forebygge forverring av sykdom, som da fører til mer sykdom, operasjon og mer funksjonstap. Må ha jevnlig kontroll for å forhindre forverring. Hvorfor er det greit men ikke flere tiår i terapi? Hadde du sagt til en person med en fysisk sykdom at de ikke klarer å nyttiggjøre seg av behandling, bare fordi det krever livslang behandling og oppfølging? Ikke alt kan kureres med terapi. Men for å ha noe form for bedring og fremgang hvis det er mulig, og da må man legge ned en innsats selv. Det er mye som kan bedres såpass at man aldri trenger terapi igjen og mye kan kureres. Generalisert angst er en av de diagnosene som er fult mulig å kurere, så lenge man legger ned en innsats. Anonymkode: b86bc...8d0 Du har en innmari ekkel ovenfra og ned pekefingerholdning. Vurder å legge inn litt tid til å jobbe med det også. 👍 Anonymkode: eef70...b69
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #25 Skrevet 19. august 2021 Jeg har opplevd både å bli avsluttet før jeg var klar og å ikke takle behandlingen og selv avslutte for tidlig. Min erfaring er at å finne en privatpraktiserende med avtale som kan jobbe langsiktig med deg har stor verdi. Du må selv bidra, det er ikke nok å bare møte opp. Du må gjøre det meste av jobben selv, men med tryggheten i en langvarig behandlingssituasjon gjør det jobben litt lettere. Anonymkode: 366d5...1f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå