AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Noen som har blitt avsluttet før du egentlig følte deg klar? Hvordan taklet du det? Anonymkode: 9a209...67b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Jepp. Bare taklet det. Bestemte meg for å bruke de verktøyene jeg har fått, og alt jeg har lært. Ikke gjøre seg avhengig av psykologen men klare meg selv. Gått bra Anonymkode: ee2e1...bc2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Første gangen; Helt fint for meg, var ikke klar og mottakelig for behandling Andre gangen; Gikk fint, fikk ny behandler for hun forrige ga opp Tredje gangen; panikk. Ble henvist tilbake til dps etter en måned Anonymkode: b86bc...8d0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Psykologen så ingen bedring, så hun avsluttet meg. Trodde jeg fikk gå til vedlikeholdssamtaler, så ble litt sjokkert. Prøvde å bli flyttet over til noen andre, men det gikk ikke. De så ingen bedring, så da var det visst ikke noe vits å prøve mer. Fikk telefonsamtale av en ganske sint mann som forklarte meg at de kunne ikke hjelpe i all evighet. Tragisk helsevesen i Norge. Anonymkode: 6b923...44e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Psykologen så ingen bedring, så hun avsluttet meg. Trodde jeg fikk gå til vedlikeholdssamtaler, så ble litt sjokkert. Prøvde å bli flyttet over til noen andre, men det gikk ikke. De så ingen bedring, så da var det visst ikke noe vits å prøve mer. Fikk telefonsamtale av en ganske sint mann som forklarte meg at de kunne ikke hjelpe i all evighet. Tragisk helsevesen i Norge. Anonymkode: 6b923...44e Hva gjorde du for å bli bedre? Alltid lett å legge skylden på helsevesenet. Anonymkode: decc8...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjorde du for å bli bedre? Alltid lett å legge skylden på helsevesenet. Anonymkode: decc8...0fe Jeg møtte opp på samtalene for å bli bedre? Anonymkode: 6b923...44e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg møtte opp på samtalene for å bli bedre? Anonymkode: 6b923...44e Du må gjøre mer enn som så Anonymkode: b86bc...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #8 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må gjøre mer enn som så Anonymkode: b86bc...8d0 Jeg trengte samtalene for å komme meg gjennom hverdagen. Følte meg absolutt ikke ferdig med samtaleterapi, men ble avsluttet likevel. Det at helsevesenet ikke har plass til «umulige» saker vitner til et dårlig helsevesen. Anonymkode: 6b923...44e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #9 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trengte samtalene for å komme meg gjennom hverdagen. Følte meg absolutt ikke ferdig med samtaleterapi, men ble avsluttet likevel. Det at helsevesenet ikke har plass til «umulige» saker vitner til et dårlig helsevesen. Anonymkode: 6b923...44e Jeg er en "umulig" sak, ufør og alt. Går 2 ganger i uken. Fordi jeg gjør mer enn å bare møte opp. Anonymkode: b86bc...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #10 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er en "umulig" sak, ufør og alt. Går 2 ganger i uken. Fordi jeg gjør mer enn å bare møte opp. Anonymkode: b86bc...8d0 Det betyr bare at du har fått en god offentlig psykolog som satser på pasienten. Anonymkode: 6b923...44e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #11 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det betyr bare at du har fått en god offentlig psykolog som satser på pasienten. Anonymkode: 6b923...44e Takk for at du undervurderer og bagatelliserer egen innsats. Får bare møte opp jeg også da, så får vi se hvordan psykologen satser på meg. 🙄 Anonymkode: b86bc...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #12 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du undervurderer og bagatelliserer egen innsats. Får bare møte opp jeg også da, så får vi se hvordan psykologen satser på meg. 🙄 Anonymkode: b86bc...8d0 Når du sliter med generalisert angstlidelse og egentlig ikke er redd for noe, men alt, er ikke det så lett å jobbe med som mange tror, inkludert psykologene. Hadde jeg vært redd for å gå på butikken kunne jeg jobbet med det, men det er ikke så enkelt å jobbe med noe jeg ikke engang vet hva er. Det er da du trenger en god psykolog til å hjelpe med å finne grunnstammen til problemene, men de har ikke god nok kompetanse til å grave så dypt. De bare gir de samme rådene som til alle og håper det hjelper, og fungerer det ikke så avslutter de saken. Anonymkode: 6b923...44e 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #13 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når du sliter med generalisert angstlidelse og egentlig ikke er redd for noe, men alt, er ikke det så lett å jobbe med som mange tror, inkludert psykologene. Hadde jeg vært redd for å gå på butikken kunne jeg jobbet med det, men det er ikke så enkelt å jobbe med noe jeg ikke engang vet hva er. Det er da du trenger en god psykolog til å hjelpe med å finne grunnstammen til problemene, men de har ikke god nok kompetanse til å grave så dypt. De bare gir de samme rådene som til alle og håper det hjelper, og fungerer det ikke så avslutter de saken. Anonymkode: 6b923...44e Nå tar du helt feil. Har selv diagnosen og også panikkangst. Angsten kommer av noe, selv om at triggere og årsak ikke er så tydelig og klar slik som ved fobisk angst. Dette er allmennkunnskap for psykologer. Så nå kommer du med bullshit og unnskyldninger for å ikke gjøre jobben som kreves for å bli frisk. Det er hard jobbing å finne årsaken bak denne typen angst, og det er du som må gjøre meste parten av jobben. Psykologene kan gjette seg frem til hva som ligger under til de blir blå. Men de kommer ikke langt om pasienten ikke er villig til å ta et tak. Angst er et symptom/reaksjon på noe. Halve jobben er å finne ut hvorfor et skjer. Anonymkode: b86bc...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #14 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå tar du helt feil. Har selv diagnosen og også panikkangst. Angsten kommer av noe, selv om at triggere og årsak ikke er så tydelig og klar slik som ved fobisk angst. Dette er allmennkunnskap for psykologer. Så nå kommer du med bullshit og unnskyldninger for å ikke gjøre jobben som kreves for å bli frisk. Det er hard jobbing å finne årsaken bak denne typen angst, og det er du som må gjøre meste parten av jobben. Psykologene kan gjette seg frem til hva som ligger under til de blir blå. Men de kommer ikke langt om pasienten ikke er villig til å ta et tak. Angst er et symptom/reaksjon på noe. Halve jobben er å finne ut hvorfor et skjer. Anonymkode: b86bc...8d0 Klarer ikke psykologene å hjelpe til på veien, så er det ikke mye å få gjort. Å jobbe med en psykisk sykdom alene er ikke noe enkelt. Kom med forslag på hva du gjør for å bli bedre av generalisert angstlidelse. Anonymkode: 6b923...44e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #15 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klarer ikke psykologene å hjelpe til på veien, så er det ikke mye å få gjort. Å jobbe med en psykisk sykdom alene er ikke noe enkelt. Kom med forslag på hva du gjør for å bli bedre av generalisert angstlidelse. Anonymkode: 6b923...44e Da bytter du psykolog, vanskeligere er det ikke. Har ingen forslag, har ikke kommet så langt enda. Er i traumebehandling. Vi jobber mest med å forstå og å godta angsten. Ikke regulere den ned eller fjerne den, ikke enda. Det er jeg ikke klar for. Siden jeg står midt i en krevende traumebehandling og jeg trenger angsten for å komme meg igjennom det. Anonymkode: b86bc...8d0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #16 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå tar du helt feil. Har selv diagnosen og også panikkangst. Angsten kommer av noe, selv om at triggere og årsak ikke er så tydelig og klar slik som ved fobisk angst. Dette er allmennkunnskap for psykologer. Så nå kommer du med bullshit og unnskyldninger for å ikke gjøre jobben som kreves for å bli frisk. Det er hard jobbing å finne årsaken bak denne typen angst, og det er du som må gjøre meste parten av jobben. Psykologene kan gjette seg frem til hva som ligger under til de blir blå. Men de kommer ikke langt om pasienten ikke er villig til å ta et tak. Angst er et symptom/reaksjon på noe. Halve jobben er å finne ut hvorfor et skjer. Anonymkode: b86bc...8d0 Må si jeg blir glad å høre slike historier som dette. Pasienter som faktisk legger en innsats i å bli frisk i stedet for å skyve alt ansvar på dårligere behandlere, elendighet system og mere til. Stor kred og tommel opp fra denne kanten. Anonymkode: 94045...82a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da bytter du psykolog, vanskeligere er det ikke. Har ingen forslag, har ikke kommet så langt enda. Er i traumebehandling. Vi jobber mest med å forstå og å godta angsten. Ikke regulere den ned eller fjerne den, ikke enda. Det er jeg ikke klar for. Siden jeg står midt i en krevende traumebehandling og jeg trenger angsten for å komme meg igjennom det. Anonymkode: b86bc...8d0 Så da har du egentlig ingenting å komme med, siden du ikke kjenner til problemet jeg har. Du er under traumebehandling, som betyr at du jobber med noe spesifikt. Jeg har bare en angstlidelse. Jeg skrev jo tidligere at jeg forsøkte å få en ny behandler, men det gikk de ikke med på.. Anonymkode: 6b923...44e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva gjorde du for å bli bedre? Alltid lett å legge skylden på helsevesenet. Anonymkode: decc8...0fe Jeg vil si motsatt Det er fryktelig lett for helsevesenet å skylde på pasienten hvis behandlingen ikke fungerer. Hvis pasienten ikke blir frisk, så må man kanskje se på behandlingen? Kanskje prøve ut noe annet? Kanskje gi pasienten mer tid? Noen trenger tid mer enn noe. Anonymkode: 24fde...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da har du egentlig ingenting å komme med, siden du ikke kjenner til problemet jeg har. Du er under traumebehandling, som betyr at du jobber med noe spesifikt. Jeg har bare en angstlidelse. Jeg skrev jo tidligere at jeg forsøkte å få en ny behandler, men det gikk de ikke med på.. Anonymkode: 6b923...44e Leser du ikke hva jeg skrev? Det å godta angsten er en del av å bli kvitt angsten, det er en prosess. Jeg bruker mye energi på å trykke ned angsten, siden den er så overveldende. Jeg jobber med traumebehandling, som er årsaken til angsten. Det er slik angsten ble skapt fra veldig ung alder. Vi har forsøkt å regulere ned angsten i terapi. Men det som skjer da er at jeg bare får enda mer angst. Fordi jeg har behov for angst for å takle alt det inni meg. Det er jo derfor angsten ble til i utgangspunktet. Det er en grunn til at vi har angst. Du må fjerne årsaken til angsten for å bli be kvitt den. Når du har gått med angst i alt for mange år, så er ikke det nok. Du må lære deg å regulere den ned manuelt. Fordi angsten er der når faren er borte. Du må også gjøre en ting til som er enda vanskeligere; erstatte angsten med noe annet. Det er en lang og tøff prosess. Det er ingenting som heter "bare en angstlidelse". Det er der av en grunn. Min er traumer, du må finne din. Det er svært få som kun har en kjemisk ubalanse i hjernen, hormoner eller sykdom som problemer med høyt stoffskifte. Den gruppen av folk er jævlig heldige for å si det mildt. Alt de trenger er medisiner. For du kan ikke prate vekk en slik ubalanse. Men for meg som har mange store traumer fra veldig ung alder, jeg kan ikke bare medisinere vekk angsten. Anonymkode: b86bc...8d0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du sliter med generalisert angstlidelse og egentlig ikke er redd for noe, men alt, er ikke det så lett å jobbe med som mange tror, inkludert psykologene. Hadde jeg vært redd for å gå på butikken kunne jeg jobbet med det, men det er ikke så enkelt å jobbe med noe jeg ikke engang vet hva er. Det er da du trenger en god psykolog til å hjelpe med å finne grunnstammen til problemene, men de har ikke god nok kompetanse til å grave så dypt. De bare gir de samme rådene som til alle og håper det hjelper, og fungerer det ikke så avslutter de saken. Anonymkode: 6b923...44e AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg trengte samtalene for å komme meg gjennom hverdagen. Følte meg absolutt ikke ferdig med samtaleterapi, men ble avsluttet likevel. Det at helsevesenet ikke har plass til «umulige» saker vitner til et dårlig helsevesen. Anonymkode: 6b923...44e Nei, det vitner ikke om et dårlig helsevesen, men ansvarsfraskrivelse fra din side - fordi du ikke gjør jobben din i terapi. Det er faktisk DIN jobb å finne ut hva som kan være årsaken til at du har angst. Ikke psykologen. Sette sammen små brikker. Om det er alt, så må du finne ut hva alt er. Ja, psykologen kan hjelpe deg. Men det terapeuten skal hjelpe deg med, er å få deg til å tenke og reflektere over faktorer, og komme med innspill som kanskje kan forklare den utløsende årsak. Men det er du som sitter inne med fasitsvaret. Når du i dialog drøfter årsaker med psykologen, kan dere sammen finne verktøy - som kan hjelpe deg å håndtere angsten din. Sorry hvis jeg virker hard mot deg, men det er sannheten. Det er mange som misforstår, hvem som har ansvar for hva under terapien. Du er på en måte din egen etterforsker. Jeg har vært pasient i både somatikken og psykiatrien i over 25 år, så har erfaringer. Anonymkode: decc8...0fe 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå