Gå til innhold

Underlivs sopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk ut i fra at jeg hadde underlivs sopp etter to runder med antibiotika.. Kjøpte canesten på apoteket. Sånn en dags pille som du stakk oppi kjeden på kvelden. Det som er problemet at det ikke tok knekken på soppen. Skal jeg kjøpe en sterkere kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, var hos legen! Hun skjekket meg ikke neden til, men er sikker på at det er sopp. Får det lett når jeg har gått på antibiotika.. Men du synes ikke jeg bare skal dra på apoteket å kjøpe en ny kur? Skal jeg heller kontankte legen min?

Altså det kommer en sånn hvit væske ut fra skjeden, føler at jeg er konstant våt i underlivet, men det lukter ingen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sopp tid om annen. Homopaten min anbefalte en salve du får kjøpt på helsekosten. Husker ikke hva den het, men du kan jo spørre etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres rart ut å ha sopp uten å ha en forferdelig kløe. Det er vel det viktigste kjennetegnet på underlivssopp, er det ikke?

Men hvorfor tror du at du har sopp? Det klør ikke, og lukter ikke? Hva er det som er plagsomt? Jeg har aldri hørt om noen som har sopp med mye utflod som eneste symptom. Hadde jeg vært deg, ville jeg slått på tråden til legen igjen. Eller hørt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha sopp uten at det klør så veldig. Men da er gjerne utfloden slik som dere beskriver. Føler mest et ubestemmelig ubehag og litt kløe/svie når det er ille. Haaaaater det!! Og Canesten-pillen er det verste jeg vet. Kommer ut som grus føles det som...

Hos legen kan man få en pille som heter Diflucan om jeg ikke husker feil. Den tar alt i en smell. Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på lommelegen.no.

Sykdomstegn

Kløe, svie, brenning eller tørrhet i skjeden. Eventuelt smerter ved samleie. Eventuelt ubehag eller smerter ved vannlatning. Hvit, tykk utflod uten lukt. Kraftig rød slimhinne i skjeden. Ofte er det forandringer også rundt skjedeåpningen, gjerne med opphovnet, rød, tørr og sprukken hud.

Så man kan gått bare ha tykk hvit utflod, som jeg har. Men kanskje jeg ta kontakt med legen min, siden ikke canesten hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Anna_*

Hei!

Har hatt nyrebekkenbetennelse, og når det brøt ut for en måned siden ble det ufattelig vondt i underlivet..:!!!! var helt forjævlig, kunne ikke gjøre annet enn å ligge hele dagen. Men nå er visstnok betennelsen over, men har sopp i underlivet enda... hvor lang tid pleier det å ta før cannesten funker? har sånn 6 dagers kur. vil bare bli kvitt plagene, prøvde å ligge med typen, men da "revna" d og begynte å blø... skjønner ikke helt hva som har vært galt med underlivet mitt, har vært plaget så utrolig mye med det nå.... noen som har lignende erfaring med nyrebekkenbetennelse og sopp i underlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Urinveis infeksjoner/blærekatar og lignende gjør at man blir ekstra følsom og mer sårbar for sopp, og ikke minst for å på nytt få urinveisinfeksjon som kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, spesielt viss man har mye samleie. Jeg hadde urinveisinfeksjon i sommer og har slitt med soppinfeksjoner av og på siden, og kan ikke bruke tamponger lenger når jeg har mensen, da får eg sopp med en gang. Canesten virker i korte perioder, men jeg må stadig kjøpe ny fordi soppen kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk for mye Canesten, jenter! Den tørker ut slimhinnene i skjeden og gjør deg bare ennå mer mottakelig for sopp (og på lengre sikt mye verre ting) - derfor den bare virker i korte perioder.

Gå til legen, få diagnostisert soppen (så man vet om det faktisk er Candida Albicans - det går an å få andre typer sopp som verken Canesten, Pevaryl eller den reseptbelagte pilla Diflucan er laget for å ta) og få behandling ut fra det. Viser deg seg at det faktisk er Candida - få heller resept på Diflucan enn å holde på med selvbehandling med apotekmidler. Og må du absolutt bruke vagitorier, velg heller Pevaryl enn Canesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Gjest redd jeg har det..

Hei! Noen som vet hvor lenge man kan gå med det før man bør gå til lengen? Jeg skal prøve meg på canesten først.. og tviler på at det blir tid til lege før om 1 mnd :/ redd det er farlig?

hjeeeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke farlig i den forstand at du kan bli syk, utvikle alvorlige lidelser etc, men du bør ikke holde på med egenbehandling over lang tid (sånn forholdsvis sammenhengende) fordi det kan bidra til å ødelegge slimhinnene, gi vaginitt o.l. som kan være svært smertefullt og hemmende for sexlivet. Du kan også gjøre soppen mer resistent vil jeg tro. Slik jeg har gjort det: Prøvde først canesten, det funket en stund, men plagene kom fort tilbake. Nå bruker jeg Pevaryl - det virker som den funker bedre, men vet ikke sikkert ennå. Dersom soppen kommer tilbake skal jeg be legen om hjelp. Og nb - dersom kuren ikke engang virker dempende for symptomene dine innen få dager SKAL du gå til lege, for da er det enten en annen type sopp enn disse midlene er ment å ta, eller noe annet som feiler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Thea_*

Kjøpte en canesten pille på apoteket igår, som jeg prøvde inatt. Det var ubehagelig å ligge med, og når jeg sto opp var det bare en stor hvit klump i kjeden. dette måtte jeg til og pirke ut med q-tips.hva har jeg jort galt? Jeg er normallt veldig tørr i underlivet, og må allti bruke mye glidemiddel ved samleie. kan det ha noe med at jeg er så tør at pillen ikke ville løyse seg opp. for rekner med at den skal det, og at jeg ikke må ta den ut dagen etterpå. Tregner hjelp!

Hva kan hjelpe mot tørr slimhinne? vil gjerne kunne ha normal sex. er allti låkt med sex i bjønnelsen:/ lurer på om jeg er trang, eller bare tørr som jør d:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida

Canesten-pillen løser seg opp, men bare slik at det blir masse små hvite biter som kommer gradvis ut i løpet av et par dager. Den skal settes ganske langt opp i skjeden, med hjelp av den pinnegreia som følger med, eller at man skyver den inn med fingeren. Du skal ikke pirke det vekk igjen, litt av vitsen er jo at den skal få virke i skjeden en stund.

Tørrhet i skjeden kan du lese litt om her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=14119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_thea_*

Takk for svaret:)

Hos meg er det bare en stor hvit klump, som er utrolig ubehagelig å gå med:/

Tror jeg må ha meg en tur til gynekolog eller noe om jeg tørr. har aldri vært d:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Høres ut som en god ide å ta en tur til lege eller gynekolog. Det kan jo være at du ikke har sopp, men at plagene dine er årsaket av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest alexandra

hjelp meg! fikk diagnosert soppinfeksjon av legen og blei anbefalt en kombipakke canesten. tok den vagitorie pilla opp i skjeden før jeg la meg i går og når jeg våknet på morgenen hadde jeg masse blødninger. har den løst seg opp å har dette noen sammenheng? jente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...