Gå til innhold

Hvordan få ungdom til å spise frokost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en som ikke greier å få i seg noe som helst på morgenen, ikke en smoothie eller en yoghurt, ingenting! Sier han blir kvalm, klarer ikke. Er skikkelig B menneske og alltid trøtt på morgen. Legger seg kl 22 og sovner innen en halvtime. (All elektronikk er konfiskert før kvelden så vet han ikke er oppe å styrer med det)Det er jo ikke bra og ofte kommer matboksen også med full tilbake fra skolen. Har snakket og mast om hvor viktig det er med jevn næring men kommer ingen vei. Han spiser masse middag og kveldsmat, variert med mye grønnskaker og frukt, han er normalvektig. Jeg lagde grøt hver morgen i flere år fordi det var det han ønsket men siste to år sitter han bare å ser på den og føler seg kvalm. 

Anonymkode: d5402...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ikke spise frokost, noen spiser ikke før 12, andre kan gå helt til middag, ikke farlig, hvordan er helsa til sønnen ellers? 

Anonymkode: da0ee...be5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har en som ikke greier å få i seg noe som helst på morgenen, ikke en smoothie eller en yoghurt, ingenting! Sier han blir kvalm, klarer ikke. Er skikkelig B menneske og alltid trøtt på morgen. Legger seg kl 22 og sovner innen en halvtime. (All elektronikk er konfiskert før kvelden så vet han ikke er oppe å styrer med det)Det er jo ikke bra og ofte kommer matboksen også med full tilbake fra skolen. Har snakket og mast om hvor viktig det er med jevn næring men kommer ingen vei. Han spiser masse middag og kveldsmat, variert med mye grønnskaker og frukt, han er normalvektig. Jeg lagde grøt hver morgen i flere år fordi det var det han ønsket men siste to år sitter han bare å ser på den og føler seg kvalm. 

Men da er jo alt helt i sin skjønneste orden!

At man må spise frokost, er en myte. Og faktisk så er det sånn at det er bra med periodisk faste, slik din tenåring (sikkert helt uten å vite det) driver med.

Det høres virkelig helt ideelt ut slik det er nå. Så slutt å prøve å tvinge i ham mat når han ikke er sulten.

Endret av Lafamiglia
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (2 minutter siden):

Men da er jo alt helt i sin skjønneste orden!

At man må spise frokost, er en myte. Og faktisk så er det sånn at det er bra med periodisk faste, slik din tenåring (sikkert helt uvitende) driver med.

Gjelder ikke det voksne? Hørt at ungdommer får dårligere skoleprestasjoner og ofte kjøper godteri og potetgull på butikken når de ikke spiser mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder ikke det voksne? Hørt at ungdommer får dårligere skoleprestasjoner og ofte kjøper godteri og potetgull på butikken når de ikke spiser mat.

Mmmm... Loff med potetgull!

https://www.nrk.no/sorlandet/sjekk-lunsjmenyen-til-elevane-1.11043371

Anonymkode: 1db48...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man må ikke spise frokost, noen spiser ikke før 12, andre kan gå helt til middag, ikke farlig, hvordan er helsa til sønnen ellers? 

Anonymkode: da0ee...be5

Bra helse ellers🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis de kjøper godteri og potetgull, er det selvfølgelig ikke bra. Men noen mennesker (jeg er også en av dem) har faktisk ikke lyst på mat før langt utpå dagen. Og da er det jo best å vente med å spise. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme med 14-åringen min. Han har nesten aldri lyst på frokost. Det hender også at han spiser veldig lite til lunsj. 

Nå i sommer har det vært ekstra ille, og han har sjelden villet ha mat før kl 14+

Han er ganske slank (183 cm og 62 kg), men er da sunn. Det som bekymrer meg litt er at han har gått ned 4 kg i sommer.

Men samtidig er han er sunn gutt og han spiser jo middag og kveldsmat. Han liker fysisk aktivitet og har i sommer tatt seg en sykkeltur på egenhånd nesten hver dag. 

Anonymkode: efa75...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn i voksen alder 44år,  og var det som ungdom også. Mat om morgenen gjør at jeg blir kvalm, det vokser i munnen på meg. Ofte er mitt første måltid I 14 tiden. Min mor drev også å styret voldsomt med den frokosten i oppveksten, uten hell, fordi hun selv ikke fungerer uten frokost. Mye tid og mat min mor kunne spart på å droppet den frokost masingen og lagingen hver bidige morgen, særlig på u-skolen og vdg.

Anonymkode: 2b7a3...1f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ungdommer, og det er relativt sjelden noen velger spise frokost.

Anonymkode: 45416...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at frokosten gjerne droppes, men å også droppe lunsj gjør jo at en kanskje ikke presterer max på skolen fordi kroppen går tom for energi. Men om han spiser godt til middag og en sen kvelds så vil jo det demme opp endel.

Hva med rundstykker/knekkebrød/kyllingkjøtt (sånn som er klart til å mikse i salat) bare for å spise uten å blande med noe, ikke pålegg på. Det føler i hvertfall jeg blir litt mindre kvalmt, samtidig som jeg distraherer meg selv med å lese, se på tv eller mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du virkelig Lage en sak utav  dette?

Det kommer vel ikke noe godt utav å tvinge på noen frokost?

Så lenge de er sunne og friske så styrer de vel det fint selv.

du bestemmer hva som kjøpes inn og finnes i hjemmet, og hvis du spør hva de kunne tenke seg, så de kan være med å bestemme utvalget, om de ønsker det, så er det bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger da ikke å spise om han ikke føler for det. Jeg er selv ikke en frokostperson, orker ikke mat før det har gått minst to timer etter at jeg har stått opp. Sånn er også to av mine barn, de er yngre enn din, og slik har det vært 'alltid'. 

Han bør helst ta ansvar selv, men om du skal være skikkelig hønemor så kan du jo sende med en matpakke som kan spises før lunch. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misanthropis skrev (3 timer siden):

Vil du virkelig Lage en sak utav  dette?

Jeg lager bare en sak av det på Kg, ikke hjemme.😅 Bare lurte på om jeg trengte å bli bekymret, men det har jeg vel fått svar på at jeg ikke trenger.

Har liksom bare hørt at det er superviktig, og at skolene tilbyr frokost fordi barn ikke får mat hjemme. Det er ikke tilfelle her, men han vil jo ikke ha. Vil bare være flink mamma.😇😂

Da slutter jeg med maset, fred i heimen og mat når man vil ha👍

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått mange gode råd og jeg tenker så lenge han spiser godt når han spiser hadde jeg ikke uroet meg. Min var sur, gretten og spiste ikke mye på ettermiddagene helller. Han fikk vi time til på ressurshelsestasjonen.

Det hjalp også ble det ro med masing angående mat og de hører jo bedre på andre enn mamma'n sin uansett ;)

Men som sagt her høres jo alt bra ut

Anonymkode: 6a0e6...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser heller ikke frokost, men tar meg et lite måltid etter en time på jobb (rundt 9), ofte en muslibar eller litt kjøleskapsgrøt, kanskje du kan sende med ham dette og han kan spise i første pause?

Anonymkode: b1cee...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tenåring er også slik. Jeg har "gitt opp" å mase. Han spiser som din, godt ut på dagen og kvelden. Og det med vektnedgng har oftest en sammenheng med at de strekker seg. 

Anonymkode: 96469...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Så lenge han er normalvektig, ved god helse og presterer godt (etter sine forutsetninger) på skolen, ville jeg ikke krangla på det. Noen orker ikke mat om morgenen, og det er helt greit. Man skal spise hvis man er sulten, men ikke tvinge i seg mat bare fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...