Gå til innhold

Kjøpe leilighet sammen med foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene og har nylig fått jobb i Oslo. Har både studert og jobbet andre steder i landet, men ønsker å bo i Oslo fremover, da jeg liker jobben min veldig godt. Er selv fra Sandefjord. 

Så til «problemet». Har en årslønn på 500.000 og EK på 800.000. Jeg ønsker en OK leilighet i et bra strøk i Oslo, og da strekker ikke 3 mill til. Jeg får ikke høyere lån enn 2,2 mill med min inntekt. 

Har funnet flere fine leiligheter til 4,5-5 mill. Hva de faktisk går for vet jeg ikke. Vil det være en ide å kjøpe leilighet sammen med mine foreldre? Hvordan fungerer det i praksis? Betaler vi da ned på lånet sammen prosentvis? Og er det lurt å gjøre dette, eller hva tenker dere? 

Man kan vel ikke være kausjonister for rundt 2 mill, tror ikke jeg har mulighet til å betjene et så stort lån alene?

Jeg leier nå for 12.000 og det er jo helt bortkastet. Går helt fint å betale den summen i måneden, så kan også et betjene et lån på 12-14.000 i måneden. Men må jo ha mulighet til å kjøpe😅

Får jo litt dårlig samvittighet av å spørre dem om dette. De har akkurat blitt pensjonister, har nedbetalt bolig taksert til rundt 6 mill (ikke i Oslo). Så jeg vet forsåvidt heller ikke om det er mulig for dem, eller ønskelig. Tenkte jeg bare skulle undersøke litt før jeg tar opp temaet. 

Anonymkode: 7fd2a...969

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma gikk inn som medlånetaker hos meg da jeg kjøpte. Hun dekket 3500 kr I mnd av lånet og avtalen var at hun skulle få det tilbake ved salg. Det ble et slags rentefritt lån. 

Anonymkode: 1e4a1...18c

• Liker 1
Skrevet

Se på leiligheter i Eidsvoll i stede. Med flytog er du i Oslo på 30 min. Da har du mulighet til å kjøpe noe helt alene og samtidig slippe å bo midt i oslogryta. 

Anonymkode: 49295...f67

• Liker 2
Skrevet

Men skal de betale for deg også, eller skal de bare låne pengene og du betaler dem?

Orker du så mye for høyt lån med den varslede renteoppgangen?

Anonymkode: 17cd0...76b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men skal de betale for deg også, eller skal de bare låne pengene og du betaler dem?

Orker du så mye for høyt lån med den varslede renteoppgangen?

Tror de måtte ha betalt i hvertfall deler av sin andel av lånet. Kommer an på hvor mye renten øker ift hva jeg klarer med min inntekt. 

Lånekalkulatoren tar vel med i beregningen at jeg skal klare å betjene et lån med rente opp til 8? Så det skal gå fint, selvom det er kjipt selvsagt. 

Nå betaler jeg jo 12.000 i månedsleie, det føles ikke godt akkurat😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Se på leiligheter i Eidsvoll i stede. Med flytog er du i Oslo på 30 min. Da har du mulighet til å kjøpe noe helt alene og samtidig slippe å bo midt i oslogryta. 

Anonymkode: 49295...f67

Jeg behøver ikke bo midt i Oslogryta, men synes f.eks Eidsvoll blir for langt unna. Det er jo ikke kun tid på flytoget til jobb, men annen transport i tillegg, og det tar for mye tid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror de måtte ha betalt i hvertfall deler av sin andel av lånet. Kommer an på hvor mye renten øker ift hva jeg klarer med min inntekt. 

Lånekalkulatoren tar vel med i beregningen at jeg skal klare å betjene et lån med rente opp til 8? Så det skal gå fint, selvom det er kjipt selvsagt. 

Men du kan da ikke be foreldrene dine betale for deg når du er over 30 år...er du ikke voksen da? 🙈

Det finnes andre steder litt utenfor Oslo sentrum hvor du fortsatt får mer for pengene, du må bare lete litt.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du kan da ikke be foreldrene dine betale for deg når du er over 30 år...er du ikke voksen da? 🙈

Det finnes andre steder litt utenfor Oslo sentrum hvor du fortsatt får mer for pengene, du må bare lete litt.

De vil jo ikke betale for meg hvis vi har lånet sammen? Da betaler jo jeg min andel og de sin? Og jeg kan også betale deler av deres andel. Jeg fint betale 14.000 i måneden. 

• Liker 1
Skrevet

Om du skal kjøpe noe sammen med foreldrene dine og de også skal betale ned på lånet, så må det jo være noe som skal pusses litt opp mens du bor der for så å selges etter 5 år, så de får av prisstigningen.

Om de har penger til å legge i ek potten din, du står for nedbetaling av lånet og betaler de tilbake etter hvert så blir jo det noe annet. Mange får jo 100-500.000 som forskudd på arv for å kjøpe bolig, men det kommer jo an på foreldrenes økonomi.

Det beste er nok å se på leilighet litt utenfor Oslo, pendle noen år mens du betaler ned på lånet og muligens sparer litt mer ek. De fleste må jobbe seg oppover til drømmeboligen gradvis, og i Oslo er vel boligkjøp med en årslønn på 500.000 en ganske fjern drøm.

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (6 minutter siden):

Om du skal kjøpe noe sammen med foreldrene dine og de også skal betale ned på lånet, så må det jo være noe som skal pusses litt opp mens du bor der for så å selges etter 5 år, så de får av prisstigningen.

Om de har penger til å legge i ek potten din, du står for nedbetaling av lånet og betaler de tilbake etter hvert så blir jo det noe annet. Mange får jo 100-500.000 som forskudd på arv for å kjøpe bolig, men det kommer jo an på foreldrenes økonomi.

Det beste er nok å se på leilighet litt utenfor Oslo, pendle noen år mens du betaler ned på lånet og muligens sparer litt mer ek. De fleste må jobbe seg oppover til drømmeboligen gradvis, og i Oslo er vel boligkjøp med en årslønn på 500.000 en ganske fjern drøm.

Jeg vet. Det er derfor jeg vil undersøke muligheten for at foreldrene mine kjøper sammen med meg😅 

Jeg har ikke sagt at jeg ønsker å bo midt i Oslo, men i et ok strøk med grei pendleravstand, ikke for langt. 

Skrevet

Du må huske at du også må betale fellesutgifter når du leier

Med en lånekalkulator feks fra DNB kan du regne ut hva du må betale i mnd med ulike lånesummer

Det mest ryddige er vel at foreldrene dine ikke får månedlige utgifter på dette, så at du betaler alle terminbeløp. 

Uansett - Finn ut hva du ønsker deg - og snakk med foreldrene dine. 

Anonymkode: f9a27...f10

• Liker 4
Skrevet

I og med at foreldrene dine er pensjonister så er det nok ingen god ide å be de om å ta opp boliglån for å kjøpe leilighet sammen med deg. Pensjon er lavere enn lønn, og et lån på 2 mill koster vel rundt 10 000,- med dagens lave rente, og når renta går opp blir det mer. Med tanke på deres alder så blir jo dette det samme som å gi deg denne summen, og de får tilsvarende mindre å leve for som pensjonister. 

At foreldrene dine stiller som kausjonister er nok en bedre løsning, samt at du jenker forventningene dine noe. En bolig til 4,5-5 mill er det svært få enslige som kan forvente å kjøpe, særlig som førstegangskjøper. 

Anonymkode: 9529e...692

• Liker 8
Skrevet

Hvis foreldrene dine har betalingsevne og er interessert i å kjøpe - og eie - sammen med deg, så er jo det en mulighet. Dersom du har søsken, vil jeg tro det kompliserer situasjonen litt. 
Ellers kan det kanskje være lurt å justere boligforventningene. Det finnes mange boliger i Oslo til 3 mill, selv om de kanskje ikke er det du ønsker deg.

Et alternativ er jo at foreldrene dine tar opp lån, og du betjener det også med inntekten fra å leie ut et rom. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er helt med på at foreldre kan hjelpe barna sine inn i boligmarkedet, men jeg synes jo det er direkte frekt å forvente at de skal betale dine boutgifter.

Du har lyst på en fin leilighet i et godt strøk. Vi andre har kjøpt en OK leilighet i et ikke fullt så fasjonabelt strøk for de midlene vi selv rår over og betaler vår bolig selv. Etter kort tid kan vi selge stasen og kjøpe en litt mer OK bolig i et enda bedre strøk og så videre.

Du, derimot, skal inn i toppskiktet med en gang og skal ha foreldrene dine til å betale det for deg. Merkelig holdning fra din side.

Skrevet

Ganske hårfin margin du opererer med... 800k i egenkapital og kjøpe for 4,5. Da ligger du på 82%. Det vil koste 13k hver eneste måned med 30 års løpetid. kostnaden øker til over 19k med 4,75% rente. Og så kommer fellesutgifter, strøm, forsikring og andre husrelaterte kostnader i tillegg. Virker noe optimistisk å jakte første leilighet i det prisskiktet. 

Bør kanskje titte litt utafor Oslo? 

image.thumb.png.3ce6691c83e58ff71ee1dfd99834e725.png

image.thumb.png.9b61d3357be3551d8c4453256361b188.png

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du regnet ut hva et lån med 8 % rente koster deg i måneden???

Anonymkode: 8ce20...4e7

Skrevet
2 minutter siden, newman01 said:

Ganske hårfin margin du opererer med... 800k i egenkapital og kjøpe for 4,5. Da ligger du på 82%. Det vil koste 13k hver eneste måned med 30 års løpetid. kostnaden øker til over 19k med 4,75% rente. Og så kommer fellesutgifter, strøm, forsikring og andre husrelaterte kostnader i tillegg. Virker noe optimistisk å jakte første leilighet i det prisskiktet. 

Bør kanskje titte litt utafor Oslo? 

image.thumb.png.3ce6691c83e58ff71ee1dfd99834e725.png

image.thumb.png.9b61d3357be3551d8c4453256361b188.png

Hørtes helt sinnsykt ut. Tviler på at banken går med på det. 

Anonymkode: 87fbe...8b4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du regnet ut hva et lån med 8 % rente koster deg i måneden???

Ganske enkelt! DNB er ganske behjelpelige. 27k... Pluss felleskostnader. Med 500'000 i årslønn får man sånn ca. 31'000 utbetalt hver måned (gjennomsnitt, ikke tatt hensyn til fradrag, fagforening, feriepenger og halv skatt). 

Da har du i enkelte måneder kanskje 300kr å leve for etter at felleskostnader er betalt... 

image.png.0b5181b9e9903594f4be3e03f996e94f.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De vil jo ikke betale for meg hvis vi har lånet sammen? Da betaler jo jeg min andel og de sin? Og jeg kan også betale deler av deres andel. Jeg fint betale 14.000 i måneden. 

Men hvorfor skal de sitte og betale for dine boligkostnader? Skal du ikke klare deg selv som kvinne i trettiårene? Høres litt merkelig ut at du forventer på en måte at foreldrene dine skal låne masse penger for deg OG betale dem for deg i tillegg.

Anonymkode: c73f9...189

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet sammen med foreldrene mine da jeg var 19 år (som jeg bodde i). Det var egentlig etter press fra dem selv, siden de synes det var bortkastede penger å leie.

Vi betjente 50 % av lånet hver. Jeg betalte selvfølgelig strøm, felleskostnader osv. Jeg mener at eventuell oppussing/oppgradering de var med å betale, fikk de (skatte)fradrag for da vi solgte. Ikke helt sikker.

Vi solgte leiligheten 11 år etterpå og av overskuddet fikk de selvsagt halvparten. Noe som ble ganske mye, siden leiligheten hadde steget myyyyye i pris i løpet av de årene (grunnet utbygging og stigende popularitet for området). 

De var ganske fornøyd med investeringen 😊

Men nå kjøpte jeg/vi en laaaaangt rimeligere bolig enn du ser for deg - og jeg var langt yngre (student faktisk). Jeg hadde også 2-3 deltidsjobber som jeg brukte all min ledig tid på, slik at jeg kunne betale alle utgiftene selv.

Jeg tror ikke jeg ville bedt foreldrene mine spleise på leilighet i 30 årene og i alle fall ikke til den prisen du ser for deg. Kanskje du bør vurdere noe i et annet område til en rimeligere pris? Da er det jo større mulighet for at du kan ta det lånet alene. Det er ikke alltid økonomien strekker til når det gjelder alle ønsker man har 😊 Lykke til med boligjakt i alle fall!

Anonymkode: dd26c...157

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...