AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Heisann. Vil gjerne høre fra foreldre i samme aldersgruppe. Har en 12 åring som har ønsket seg mascara en liten stund. Hun er generelt ekstremt lite opptatt av utseendet, føler jeg har nesten måtte mase litt på henne så hun ikke går ut gjennom døra som en bums. Kunne ikke brydd seg mere, mest opptatt av det 12åringer skal: leke, venner. Fritidsaktiviteter. Hun har vist bittelitt interesse for klær og eget utseendet det siste året (som at hun kammer seg på håret, og kler seg OK) - noe jeg synes er bra. Det er jo en mellomting, og det at hun ser velstelt ut er viktig. Har derfor vært støttende til de tingene hun har ønsket seg vedr. klær, hår. (Veldig enkle og plane ting) Så har hun ønsket seg mascara fordi hun er veldig lys i fargene, man ser nesten ikke at hun har øyenvipper, de er helt hvite. Har kjøpt en mascara som er i diskré brun, vannløselig. Hjulpet henne med å ta på, man ser det ikke med mindre man vet at hun har det på. Følte seg så fin da hun dro avgårde i morrest. Så er spørsmålet til dere andre mødre med barn i samme alder: er dette innafor ..? Vil jo helst at hun skal få være barn så lenge som mulig, samtidig som jeg synes hun bør «henge med» sine jevnaldrende (ser at mange av jentene i klassen fremstår eldre i klesveien) Anonymkode: 35b2c...fd6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 regner med at hun startet på ungdomsskolen. da er det viktig å føle at man passer inn. mange bruker sminke da. en mascara gjør ikke noe selv var jeg kjemperedd for å endre meg fra guttete på barneskolen, og hva alle ville si. men jeg så lenge fram til ungdomsskolen fordi da kunne jeg endelig gjøre noe. Første skoledag stilte jeg opp med brun mascara. følte selv jeg var dødsfin og stolt over å tørre. ser tilbake på bilder og kan ikke se at jeg hadde det på engang. ila åttende hadde jeg et prosjekt med å gradvis endre meg til sånn jeg følte meg inni (mer jentete) men som jeg i syvende ikke turte. i niende startet jeg med å bruke eyeliner og foundation. Anonymkode: d1078...b0e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 Morrest... Wtf. Anonymkode: f8895...041
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Det var den alderen både jeg og søsteren min fikk begynne med maskara. Anonymkode: f5449...ae7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Her i huset er ungdomsskolestart grensa for når de får gå med sminke på skolen. Og da "snille" ting som mascara og lipgloss med litt farge. Anonymkode: a9f35...4ea
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Har en 11-åring som i fjor fikk en veske med sminkesaker av litt kvalitet (med foundation) så hun kunne eksperimentere litt hjemme, men har enda til gode å ville bruke det på skolen. Har forsøkt å ufarliggjøre sminke så hun ikke bare MÅ ha masse sminke. Har ikke gitt henne noen aldersgrense for når hun får bruke det på skolen. Lenge før det har jeg tatt på henne mascara når hun ville pynte seg i bursdag, så diskret mascara er ganske uskyldig…. Tenker selv tilbake på den blå klumpete mascaren jeg selv hadde som barn, og nåtidens så ser jeg ikke noe problem. Verre synes jeg det er om de begynner å låne hverandres sminke for å gjøre det i smyg og få masse smitte. Anonymkode: 81edb...14c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Jeg ser virkelig ikke problemet med litt mascara og ev lipgloss. Har 8 klassing selv nå, og hun har fått bruke mascara gjennom hele 7 klasse. Hun har venninner som napper og farger bryn, nese/leppe piercings og fullt sminka, så det er vel bare å innse at de begynner å bli store og må få lov å eksperimentere med sminke og ulike utrykk. (selvom piercings fortsatt er no-go 😅) Anonymkode: a3985...b44 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 Jeg tenker det er greit. Det er stor forskjell på litt enkel diskre sminke og full-face sminke så man ser ut som drag. 😅 Bra hun følte seg fin. Anonymkode: 0c0fa...134 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har en 11-åring som i fjor fikk en veske med sminkesaker av litt kvalitet (med foundation) Anonymkode: 81edb...14c Foundation til en 11-åring? Ja ja... Anonymkode: a9f35...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 Jeg mener å huske at jeg begynte med slikt rundt 7. klasse. Da kjøpte vi "lip gloss" (sånn liten rund boks) på Body Shop, og etterhvert begynte jeg med mascara. På ungdomsskolen var det full rulle med alt vi fant av sminke. Ser nå at min stedatter på 12 har begynt med det meste allerede. Ting går jo litt fortere år for år, men synes det er fint at du er årvåken og bremser det litt. Det er veldig miljøavhengig hvor mye press det er på slikt. Jeg hadde et par ekstremt bertete jenter i klassen på barneskolen, med noen mødre som bare pushet på. En av dem begynte med stringtruse i 5. klasse, som moren hadde kjøpt til henne (med leopardmønster). Moren min var superkritisk til alt dette, og jeg husker jeg syntes hun var håpløs, men forstår det så utrolig godt nå. Nå i voksen alder ser jeg at disse kvinnene levde gjennom døtrene sine. Anonymkode: 8196e...cda 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 Helt innafor. Mener vi brukte full sminke på den tiden etterhvert. Men jeg personlig hadde prøvd å få jenta til å unngå mye foundation osv - mest fordi det gjerne forverrer hudproblemer. Bedre med litt concealer og en pen bronzer/blush. Og foundation til fest/i helgene om hun skal noe. Anonymkode: 0e12f...313
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 Sønnen fikk ikke begynne med sminke før han begynte på ungdomsskolen Anonymkode: 14e71...9cb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt innafor. Mener vi brukte full sminke på den tiden etterhvert. Men jeg personlig hadde prøvd å få jenta til å unngå mye foundation osv - mest fordi det gjerne forverrer hudproblemer. Bedre med litt concealer og en pen bronzer/blush. Og foundation til fest/i helgene om hun skal noe. Anonymkode: 0e12f...313 Hun bruker ikke noe sånt! Helt unødvendig for huden til en 12 åring. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener å huske at jeg begynte med slikt rundt 7. klasse. Da kjøpte vi "lip gloss" (sånn liten rund boks) på Body Shop, og etterhvert begynte jeg med mascara. På ungdomsskolen var det full rulle med alt vi fant av sminke. Ser nå at min stedatter på 12 har begynt med det meste allerede. Ting går jo litt fortere år for år, men synes det er fint at du er årvåken og bremser det litt. Det er veldig miljøavhengig hvor mye press det er på slikt. Jeg hadde et par ekstremt bertete jenter i klassen på barneskolen, med noen mødre som bare pushet på. En av dem begynte med stringtruse i 5. klasse, som moren hadde kjøpt til henne (med leopardmønster). Moren min var superkritisk til alt dette, og jeg husker jeg syntes hun var håpløs, men forstår det så utrolig godt nå. Nå i voksen alder ser jeg at disse kvinnene levde gjennom døtrene sine. Anonymkode: 8196e...cda Takk. Det er nok miljøavhengig ja. De barna/ungdommene hun er mest sammen med er de som er veldig ujålete, og har nok beholdt det å være «barnlig» veldig lenge. Da i positiv forstand. Så av hennes gjeng er nok hun den første som bruker noe sånt, men jeg ser at flere av de andre jentene i samme trinn har for lengst begynt å kle seg mer voksent enn jenta mi. Hun kom hjem i dag og følte seg fortsatt så veldig fin. hadde hatt en helt fantstisk dag sa hun, strålende som ei sol. Anonymkode: 35b2c...fd6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heisann. Vil gjerne høre fra foreldre i samme aldersgruppe. Har en 12 åring som har ønsket seg mascara en liten stund. Hun er generelt ekstremt lite opptatt av utseendet, føler jeg har nesten måtte mase litt på henne så hun ikke går ut gjennom døra som en bums. Kunne ikke brydd seg mere, mest opptatt av det 12åringer skal: leke, venner. Fritidsaktiviteter. Hun har vist bittelitt interesse for klær og eget utseendet det siste året (som at hun kammer seg på håret, og kler seg OK) - noe jeg synes er bra. Det er jo en mellomting, og det at hun ser velstelt ut er viktig. Har derfor vært støttende til de tingene hun har ønsket seg vedr. klær, hår. (Veldig enkle og plane ting) Så har hun ønsket seg mascara fordi hun er veldig lys i fargene, man ser nesten ikke at hun har øyenvipper, de er helt hvite. Har kjøpt en mascara som er i diskré brun, vannløselig. Hjulpet henne med å ta på, man ser det ikke med mindre man vet at hun har det på. Følte seg så fin da hun dro avgårde i morrest. Så er spørsmålet til dere andre mødre med barn i samme alder: er dette innafor ..? Vil jo helst at hun skal få være barn så lenge som mulig, samtidig som jeg synes hun bør «henge med» sine jevnaldrende (ser at mange av jentene i klassen fremstår eldre i klesveien) Anonymkode: 35b2c...fd6 Om hun begynner e begynt på ungdomskolen no så er det helt ok. Anonymkode: 2ddcf...15d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå