Gå til innhold

Gå til lege før man prøver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sjeldent hos legen. Kan ikke huske sist jeg tok blodprøver, sjekket blodtrykk osv. Jeg føler meg ok, så er nok derfor. 

Er det vanlig å sjekke visse ting hos legen før man prøver? 

Anonymkode: e3b9a...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er vel vanlig å gå til lege først når man har prøvet i ett år uten å ha blitt gravid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ingen grunn til. Ingen jeg kjenner (eller jeg selv) gikk til legen før vi prøvde å bli gravide. 

Det er noe som dukker opp først når man har prøvd ett års tid uten å lykkes med å bli gravid. Da er det grunn til å gå til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig å gå til lege før man blir prøver nei. Eneste unntakene er vel hvis man skal fjerne prevensjon som spiral o.l eller vet at det er noe som skurrer. Jeg visste at jeg hadde pcos og ustabil syklus, så jeg gikk til legen før jeg ble prøver for å få utskrevet medisin for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å ta en celleprøve hvis det er lenge siden. 

Anonymkode: 04598...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du har tatt en grunnleggende sjekk av vitaminer og sånt ville jeg tatt meg en tur til legen for det. Det er aldri feil☺️

Og du vet sikkert dette, men ta folsyre hver dag fra nå, siden dere skal prøve snart😄

Anonymkode: 1ce2a...0da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok celleprøve og gynekologisk undersøkelse bare sånn for å ikke få noen ubehagelige overraskelser i et evt svangerskap.

Anonymkode: 7758e...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gynekologisk undersøkelse og noen basic fruktbarhetssjekker privat en liten stund før vi begynte å prøve (tok noen hormonprøver men ikke de som må tas på spesielle dager osv + at gynekolog sjekket egglagre og litt sånn med indre UL). Mest fordi jeg var 35 og ville sjekke om alt var i orden og jeg trengte uannsett celleprøve og ville sjekke for cyster (som jeg har hatt før). 

Av samme grunn (alder) tok mannen sædprøve veldig tidlig i prøvingen (også privat). 

Absolutt ikke noe man må men vi gjorde det siden begge var 35 år og vi gjerne ville vite det tidlig om noe var galt og vi kom til å trenge hjelp pga "tidspress" :) Alt var fint da og vi ble naturlig gravide så sånn sett var det jo unødvendig men vi har god økonomi så det var fint med litt "peace of mind" syntes vi. 

Det eneste man kan sjekke hos fastlegen som kan påvirke prøving er vel stoffskifte? Men å ta celleprøve anbefaler jeg da om det er en stund siden sist. 

Anonymkode: 575cc...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det lenge siden du har tatt en grunnleggende sjekk av vitaminer og sånt ville jeg tatt meg en tur til legen for det. Det er aldri feil☺️

Og du vet sikkert dette, men ta folsyre hver dag fra nå, siden dere skal prøve snart😄

Det er ingen grunn til å dra til legen for «sjekk av vitaminer og sånt». Om man har et normalt kosthold er det lite sannsynlig men mangel på vitaminer, men unntak av vitamin d. Det er bortkastet tid av legeressurser, bare ta folsyre og ev vitamin-d/tran.

Anonymkode: 3b808...bb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ingen grunn til å dra til legen for «sjekk av vitaminer og sånt». Om man har et normalt kosthold er det lite sannsynlig men mangel på vitaminer, men unntak av vitamin d. Det er bortkastet tid av legeressurser, bare ta folsyre og ev vitamin-d/tran.

Anonymkode: 3b808...bb6

Jeg har hatt et godt og balansert kosthold, men har likevel manglet både folsyre og b12 uten å merke noe. Da er det godt å ha tatt blodprøver bare i tilfelle, så det ikke blir verre enn det alt var☺️

Spesielt fint å ha alt i orden om en skal gå gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...