Gå til innhold

Tullinger uten belte, som mener de er sikrere når de ikke er fastspent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på familiebesøk og her er det jammen en onkel som påstår at det er tryggere ikke å ha belte på når man kjører bil. At alle sikkerhetssystemer fra belte, til kollisjonsputer til bilens sikkerhetscelle er avhengig av beltebruk, at all forskning tyder på at beltet er livredder #1, at alle trafikklover i den industrialiserte verden krever bruk av belter...nei, det ser han bort fra fordi han mener det er greit å komme seg ut i tide. Basert på videoer som denne:

Hva faen, tenker jeg da? Hvor dum går det an å være? Denne mannen har klart å bli nesten 50 år gammel ved å betvile og ignorere én uomtvistelig sannhet i livet. Hva ellers skjuler seg bak denne hårløse skallen? Jeg blir så provosert...hvordan kan slike folk finnes i Norge, hvor vi har gratis skole og utdanning, fungerende medier og helsevesen? Arg! Familiesammenkomster kan være sjokkerende.

Anonymkode: 126e7...e75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo delvis sant, holder man f.eks 130 km/t og det blir bråstopp er man død med belte men kan overleve uten. Ved lave hastigheter redder beltet, absolutt, men ikke i høye hastigheter. 

det samme er det om man kjører ved stup der det er speilblankt, da skal man absolutt ikke ha på belte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang at hvis airbagen blir utløst og man ikke har belte, så kan nakken knekke. Vet ikke om det stemmer…

Anonymkode: 23713...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leonora99 said:

Ved lave hastigheter redder beltet, absolutt, men ikke i høye hastigheter. 

Tullpreik. 

Anonymkode: aac6b...b1f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tullpreik. 

Hva tror du hadde skjedd her om han i bergingsbilen hadde hatt på seg belte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (9 minutter siden):

Det er jo delvis sant, holder man f.eks 130 km/t og det blir bråstopp er man død med belte men kan overleve uten. Ved lave hastigheter redder beltet, absolutt, men ikke i høye hastigheter. 

det samme er det om man kjører ved stup der det er speilblankt, da skal man absolutt ikke ha på belte

Helt helt feil. Bilbeltet gir deg best odds for å overleve både i lav og høy hastighet. 

Hvor ofte kjører du ved stup der det er speilblankt uten autovern eller andre ting som hindrer bilen i å skli? 

Anonymkode: 07668...f3c

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonora99 skrev (18 minutter siden):

Kan du vise til noen eksempler hvor folk har kollidert i 130+ km/t og overlevd fordi de ikke brukte bilbelte?

Anonymkode: dd17a...7f1

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Leonora99 said:

Helt klart representativt for alle ulykker langs veiene, særlig høyhastighetsulykker. Eller, venta, det er kanskje helt motsatt?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kangene jeg ikke har blitt skadet i ulykker er de jeg ikke har hatt bilbelte på. Bilbelte passer meg aldri, de ender opp med å ligge over halsen min, og bruker jeg sånn beltefreie som flytter beltet lenger ned så ender den opp for langt ned. 

Anonymkode: b20ed...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (20 minutter siden):

Kan du forklare hvordan denne situasjonen er lik et vanlig kjøremønster?

TS: Du kan be han stille seg på en krakk ca en meter over bakken og la seg falle fremover, helt rett i kroppen. Han kan få ta seg for med armene. Dette tilsvarer en kollisjon i ca 10 km/t uten belte. 

Anonymkode: cb299...38e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Jeg så en dokumentar om belter som forklarte at om man mister kontroll på bilen, vil beltet holde deg fast i setet slik at du får noen sekunder ekstra på å få igjen kontrollen. Om du ikke har på beltet, blir du slengt rundt og mister dyrebare sekunder.

Å bli slengt ut av bilen er noe av det farligste som kan skje i ulykker. Moderne biler er skapt for å beskytte den sårbare kroppen vår når vi krasjer. Skjønner virkelig ikke vitsen med å argumentere mot bilbeltebruk når det er så godt forsket på, og motstanderne bare har noen få anekdotiske eksempler å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal komme fra rimelig langt ute i gokk og være bra greit innavlet for å tro du redder livet av å ikke bruke bilbelte 😂

Anonymkode: d516a...f6c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste som dør i trafikken bruker bilbelte! Så kanskje onkelen er inne på noe? (Tross alt samme logikk som at de fleste sykehjemspasienter som legges inn meg korona nå er vaksinerte 😉)

:sarkasme:

Anonymkode: 0fc54...5b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man vil alltid finne slike historier hvor bilbeltebruk kan være uheldig. Som denne personen her: Doctors discover cancerous tumors after Houston man hospitalized for shooting (click2houston.com). Han ble skutt, og på intensiven fant legene ut at han hadde kreft. 

Men konklusjonen bør ikke være at alle nordmenn bør skytes for å forebygge kreft. 

Endret av newman01
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2021 den 14.31):

De kangene jeg ikke har blitt skadet i ulykker er de jeg ikke har hatt bilbelte på. Bilbelte passer meg aldri, de ender opp med å ligge over halsen min, og bruker jeg sånn beltefreie som flytter beltet lenger ned så ender den opp for langt ned. 

Anonymkode: b20ed...d75

Men det er jo ikke beltet i seg selv som er problemet her - det er feil bruk av beltet… 

Anonymkode: b94b2...fbd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (På 2021-8-15 den 14.06):

Hvor ofte kjører du i 130 km/t og på speilblanke veier ved stup? Veldig spent på svar.

Anonymkode: acfb4...979

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor ofte kjører du i 130 km/t og på speilblanke veier ved stup? Veldig spent på svar.

Anonymkode: acfb4...979

Oftere enn du skulle tro, alle bor ikke i Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (16 minutter siden):

Oftere enn du skulle tro, alle bor ikke i Oslo 

I 130 km/t utenfor Oslo? På speilblanke veier ved et stup? 

Det er ikke bilbeltet som er problemet, det er kjøringen din!

Anonymkode: b94b2...fbd

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora99 skrev (På 15.8.2021 den 14.06):

Man skal ikke kjøre i 130. Bare idioter gjør det. Og dem finnes det dessverre  altfor mange av i trafikken.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta på bilbeltet feil kan gjøre like mye skade som å kjøre uten. 

At folk har berget livet ved å ikke ha på bilbeltet har forekommet, men en bør helst ikke tenke i de baner som standard ved bilkjøring. Man bør ha det på. For i de aller fleste tilfellene, så redder det liv.

Ved ulykker i høy hastighet, så er vel utfallet gitt uansett.

Anonymkode: 86d97...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...