AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #81 Del Skrevet 14. august 2021 Supersmurf skrev (Akkurat nå): Så får du fjerne navnet som du ikke liker da, og få deg et nytt som du er fornøyd med. Verre er det vel ikke! Jo det er jo værre enn det. Det er noen her som skriver at folk som har gjort det blir baksnakket osv, akkurat som mine erfaringer med det når folk har bytta. Så jeg må droppe det å leve med et dritt navn jeg tåler ikke mer baksnakking... gjør meg enda mer deprimert at folk verden er så ekle. Anonymkode: e395e...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #82 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har misforstått hva mellomnavn er. Anonymkode: ca9fa...d3b Nei det har hun ikke Anonymkode: 1279a...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #83 Del Skrevet 14. august 2021 Lurer på hvorfor det er så mye større sak å bytte fornavn enn etternavn. Etternavn byttes jo titt og ofte, det er vel eneste årsak. Det er jo blitt mye lettere å spre det nå med Facebook (mye vanskeligere å finne folk fle i tiden når de hadde byttet navn). De som mener det er for sent når man er 29, og at det vil medføre baksnakking, er på villspor. Ts har en logisk grunn, hun har ikke sett nirvana eller vært på yogaleir i India. Jeg ville tatt et navn jeg likte, beholdt det andre som mellomnavn (dvs fornavn nr to, altså ingen bindestrek), og kanskje kvittet meg med det senere. Du kan jo gjøre det til 30-årsdagen din. Anonymkode: 1279a...eaa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 14. august 2021 #84 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jo det er jo værre enn det. Det er noen her som skriver at folk som har gjort det blir baksnakket osv, akkurat som mine erfaringer med det når folk har bytta. Så jeg må droppe det å leve med et dritt navn jeg tåler ikke mer baksnakking... gjør meg enda mer deprimert at folk verden er så ekle. Anonymkode: e395e...71f Jeg forstår deg slik at noe av det som føles verst er å presentere deg for nye mennesker med det navnet du har? Og at du kvier deg for å skifte navn i frykt for reaksjon fra de som kjenner deg? Hva med en gradvis endring? Kan du bruke et kallenavn til nye bekjentskaper? Eller du kan legge til et fornavn. Jeg ser du skriver at navnet da blir enda verre, men poenget må jo i så fall være at navnene i praksis ikke skal brukes sammen. I stedet for at du heter «Stygtnavn Hansen», så heter du for eksempel «Ida S. Hansen». Da vil du i de alle fleste tilfeller bli tiltalt med «Ida Hansen» fra dem som ser navnet ditt på en liste, til nye bekjentskaper kan du kalle det selv «Ida», mens tante slem og andre kan fortsette å kalle deg «Stygtnavn» om du ikke vil diskutere navnebytte med dem. Ikke en perfekt løsning, men kanskje en som gir deg noe av det du ønsker deg uten å gi deg konfrontasjoner og frykt for baksnakking. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #85 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg ville tatt navnet til din mor som første fornavn (hvis det er slik at hovedpoenget er et nytt navn, burde de fleste duge), beholdt det gamle som andre fornavn, og så gradvis byttet. Kjenner mange som har flere fornavn som egentlig ikke passer sammen, så det blir du i såfall ikke alene om. Se bare f eks på svenske navnetradisjoner, hvor det er vanlig med tre fornavn. I likhet med andre her, skjønner jeg ikke hvordan INGEN navn kan passe foran eller bak. Typiske navn som passer foran nesten alt er: Anne, Anna, Ann, Liv, Inger, Hanne. Typiske navn som passer som andre fornavn til nesten alt er: Elisabeth, Marie, Kristine. Ønsker deg lykke til❤️ Anonymkode: 75861...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #86 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville tatt navnet til din mor som første fornavn (hvis det er slik at hovedpoenget er et nytt navn, burde de fleste duge), beholdt det gamle som andre fornavn, og så gradvis byttet. Kjenner mange som har flere fornavn som egentlig ikke passer sammen, så det blir du i såfall ikke alene om. Se bare f eks på svenske navnetradisjoner, hvor det er vanlig med tre fornavn. I likhet med andre her, skjønner jeg ikke hvordan INGEN navn kan passe foran eller bak. Typiske navn som passer foran nesten alt er: Anne, Anna, Ann, Liv, Inger, Hanne. Typiske navn som passer som andre fornavn til nesten alt er: Elisabeth, Marie, Kristine. Ønsker deg lykke til❤️ Anonymkode: 75861...862 Hovedpoenget er jo ikke bare å bytte navn? Jeg må jo like navnet ellers står jeg jo bare på samme sted.?? Nei, ingen av de navnene passer verken før eller etter navnet mitt, spesielt ikke før. Jeg kan sende navnet mitt til noen i pm så kan den se selv, men det er virkelig ikke greit da at den personen poster navnet mitt her eller noe annet sted. Det eneste de kan gjøre er å bekrefte at det ikke passer å ha noe navn forran Anonymkode: e395e...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #87 Del Skrevet 14. august 2021 Du sier at du ofte må stave det. Skjønner at det er upraktisk. Kan jeg spørre om navnet er typisk norsk eller typisk utenlandsk? Anonymkode: 75861...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #88 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sier at du ofte må stave det. Skjønner at det er upraktisk. Kan jeg spørre om navnet er typisk norsk eller typisk utenlandsk? Anonymkode: 75861...862 Ingen av delene, men går ikke an å uttale på engelsk og det høres kinesisk ut. Anonymkode: e395e...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 14. august 2021 #89 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen av delene, men går ikke an å uttale på engelsk og det høres kinesisk ut. Anonymkode: e395e...71f Jeg håper du tar mot til deg og forandrer navnet ditt. Sjekk slektstreet ditt og se om du liker noen av de navnene. Det er en ærlig sak å ikke like navnet sitt. De fleste respekterer at man tar tak i noe som er et problem og løser det! Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma_123 Skrevet 14. august 2021 #90 Del Skrevet 14. august 2021 Bytt til et navn du liker ☺️❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ordsmed Skrevet 14. august 2021 #91 Del Skrevet 14. august 2021 (endret) Jeg støtter forslaget om å tråle slektstreet ditt til du finner et navn du liker. Da har du en god grunn til å bytte navn, og hvis du smører litt tykt på så blir terskelen høyere for dem du allerede kjenner for å kalle deg det gamle navnet. F.eks. hvis din mormor het Nora, så velger du det navnet og forteller alle at det er for å hedre og ære din høyt elskede mormor. Da blir det smålig av folk å insistere på å kalle deg det gamle navnet. Denne planen forutsetter selvfølgelig at du finner et navn du kan like. Hvis du vil kan du sende meg navnet ditt på PM, og jeg lover selvfølgelig å ikke legge det ut noe sted. Men ikke gjør det hvis det gjør deg stressa, da får vi bare fortsette å prøve uten å vite det opprinnelige navnet. Hvilke navn er det du liker og som du tror du kunne føle deg komfortabel med å hete? Hvilken "sjanger"? (f.eks. norrøne navn, moderne navn, engelske navn, oldemornavn osv.) Endret 14. august 2021 av Ordsmed Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #92 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er du allerede blitt 29? Da hadde jeg ikke gjort det. Ei venninne endret navn da hun var 27; kom hjem fra en yogaleir i utlandet, og skulle fornye seg selv. Halvparten kaller henne fortsatt det gamle navnet, fordi de enten ikke vet eller har glemt at hun har endret det. De fleste andre kaller henne det nye navnet, men gjør narr av henne bak ryggen hennes. Det kan jo ha noe med navnet hun endret til, da det er et underlig navn, men folk synes hele greia var skikkelig tåpelig. Det høres slemt ut, men det er sannheten i denne saken. Men du skifter jo totalt "personlighet" ved et navneskifte, så jeg mener at et menneske på snart 30 er blitt for gammel til å endre fornavn. Jeg hadde ikke ønsket den merkelappen som følger med et slikt valg. Anonymkode: 8949d...bf9 Dette er jo en helt annerledes situasjon da. Jeg som byttet fra et åpenbart tungvint og stygt navn til et enklere som jeg/de fleste andre synes er pent opplever stor forståelse. Tror de fleste synes det er lettere å uttale mitt nye navn enn det gamle. Å sammenligne det med å ta et «yoganavn» fordi man har «sett lyset» blir lite relevant for hvordan omverdenen vil reagere på et evt «fornuftig» motivert navnebytte. Anonymkode: c4379...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #93 Del Skrevet 14. august 2021 Det er et annet aspekt ved innlegget ditt jeg synes er interessant. Nemlig at det skrives av en person med et ganske sjeldent navn. I en tid hvor mange jakter på helt unike navn til barna sine - gjerne også med helt unike stavemåter, er det nyttig å høre hvordan dette oppleves for enkelte av disse barna selv. Hvis du, TS, skulle gitt noen råd til kommende foreldre om navnevalg, hva ville de vært? Hvilke typer navn ville du selv valgt til egne barn? Fint om du hadde orket å dele med oss❤️ Anonymkode: 75861...862 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #94 Del Skrevet 14. august 2021 Vet om ei som hadde et tungvint, gammeldags navn som byttet til Ellen. Hun er så fornøyd😄 Anonymkode: 91478...8eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #95 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er et annet aspekt ved innlegget ditt jeg synes er interessant. Nemlig at det skrives av en person med et ganske sjeldent navn. I en tid hvor mange jakter på helt unike navn til barna sine - gjerne også med helt unike stavemåter, er det nyttig å høre hvordan dette oppleves for enkelte av disse barna selv. Hvis du, TS, skulle gitt noen råd til kommende foreldre om navnevalg, hva ville de vært? Hvilke typer navn ville du selv valgt til egne barn? Fint om du hadde orket å dele med oss❤️ Anonymkode: 75861...862 Runa Ingrid Vilja Idun Tomine Hermine Saga Thale Ella Iben Isolde Mari Noen av de navnene jeg liker. Anonymkode: e395e...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #96 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et annet aspekt ved innlegget ditt jeg synes er interessant. Nemlig at det skrives av en person med et ganske sjeldent navn. I en tid hvor mange jakter på helt unike navn til barna sine - gjerne også med helt unike stavemåter, er det nyttig å høre hvordan dette oppleves for enkelte av disse barna selv. Hvis du, TS, skulle gitt noen råd til kommende foreldre om navnevalg, hva ville de vært? Hvilke typer navn ville du selv valgt til egne barn? Fint om du hadde orket å dele med oss❤️ Anonymkode: 75861...862 For å si det sånn, mitt var også unikt. Fordi min mor har et veldig vanlig navn i sin generasjon og ikke likte det. Jeg byttet, det var grusomt å alltid måtte forklare, og at alle alltid enten stavet, uttalte eller gjorde begge deler feil. Gi barna et navn som gjør at de slipper å forholde seg til at det er «unikt». La de få et navn som fungerer som et navn og ferdig med det. Anonymkode: c4379...18a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 14. august 2021 #97 Del Skrevet 14. august 2021 Bergtora? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #98 Del Skrevet 14. august 2021 Man kan måtte forklare enkle navn også. Jeg heter Kristin og har opplevd å bli kalt Kirsten, Kirsti, Kristi, Kristine, t.o.m. Kristian. Har også måttet stave, mange tror det staves med Ch. Anonymkode: 91478...8eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #99 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Runa Ingrid Vilja Idun Tomine Hermine Saga Thale Ella Iben Isolde Mari Noen av de navnene jeg liker. Anonymkode: e395e...71f Mari ❤️ Det er bare så fint. Funker på de fleste språk, enkelt, vakkert, og passer til hele livsløpet fra nyfødt til voksen til gammel. Anonymkode: e5079...7d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ordsmed Skrevet 14. august 2021 #100 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan måtte forklare enkle navn også. Jeg heter Kristin og har opplevd å bli kalt Kirsten, Kirsti, Kristi, Kristine, t.o.m. Kristian. Har også måttet stave, mange tror det staves med Ch. Anonymkode: 91478...8eb Basert på TSs liste ville jeg valgt Ella, Iben eller Mari. De er relativt vanlige, har vel kun én stavemåte (?) og er lette å uttale. Enig i at selv enkle navn kan føre til en del styr. Jeg har et navn som kan skrives på to måter, og selv om den ene måten er mye mer vanlig, må jeg alltid presentere meg som f.eks. "Hanna uten H til slutt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå