Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #21 Skrevet 4. oktober 2005 Oridus, ja! Stemmer det. ← Orudis Gel
Ibenholt Skrevet 3. november 2005 Forfatter #22 Skrevet 3. november 2005 Men, er det noen av dere som har prøvd leirebehandling? Ble veldig nysgjerrig på dette. En kompis av meg ble frisk fra benhinnebetennelse som holdt på å bli kronisk, pga at han hadde leire på bena når han sov, i to uker. Hva tror dere om dette?
vixen Skrevet 3. november 2005 #23 Skrevet 3. november 2005 Bare å prøve det Sliter man med beinhinnebetennelse og ikke blir kvitt det, prøver man det meste.
Gjest vimse Skrevet 3. november 2005 #24 Skrevet 3. november 2005 Jeg må bare spør... beinhinnebetennelse... hvordan kan man da knekke opp skadestedet?? Når det gjelder andre betennelser skal man holde i ro, men vedlikeholde, altså utføre lite belastende handlinger, som er stereotype og gjentagende, dette gjelder vel i dette tilfellet også, og er da spinning bra? Greit man redusere belastingen, men jeg bare tenker allikevel.. Men som sagt, det jeg lurte på var jo denne knekkinga
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #25 Skrevet 4. november 2005 Tviler på det. Sliter med det samme selv og har fått beskjed av to leger om å ta det med ro. Hvis jeg MÅ trene så sa begge legene at det å gå turer og det å svømme er det beste. ← Det hjalp meg, så jeg tviler ikke
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #26 Skrevet 4. november 2005 Når du enedelig er tilbake i trening, på vanlig vis er det særs viktig at du husker på å bruke forskjellige sko. Dette er mitt mantra. Fordi beinhinnebetennelse ofte kommer når du har fått for stor belastning over lengre tid på leggene. Dette kan forebygges ved å benytte ulike sko når du trener, fordi da vil du legge størst press på forskjellige deler av beina. (altså fulldempede sko, nedtråkka sko, løpesko osv. vil belaste føttene dine forskjellig) Som de fleste håndballspillere har jeg hatt beinhinnebetennelse *fy og huff*. Nå var jeg keeper og vi hadde tett program, så i stedet for å ta det vonde ved roten gjorde jeg saken værre ved å dra på noen sånne leggvarmere fra Rehband, og trene videre. Heldigvis har jeg fornuftige foreldre (og en fornuftig trener) og måtte pent ta det med ro en stund likevel. Nå vet ikke jeg hvor langt du har kommet i betennelsen din, men jeg tror det kan være lurt å gjøre ting som ikke belaster senen som er betent, for ikke å lage den værre. Syns mange her har kommet med gode forslag, ala svømming og sykling. Du kan jo også gå tur, bare hold deg unna asfalt. (så langt det går). Jeg har tro på at en del av de tingene som er foreslått her kan virke betennelsesdempende (jeg syns jo heller ikke det var like grusomt når jeg hadde på disse leggvarmerne, og iset ned leggene når jeg var ferdig..) men det fjerner bare symptomene, ikke problemet i seg selv. Og det er pyton å få dette kronisk, så selvom du liker aerobic og step er det bare deg selv det går utover om du starter opp for tidlig. Men det er jo mulig å begynne litt forsiktig med feks en time i uka når du syns du begynner å bli bra, ikke begynn på igjen i full fart, og unngå de timene med mest "Hopping". mvh helsegjesten
Gjest miesol Skrevet 4. november 2005 #27 Skrevet 4. november 2005 Vimselims: jeg er fysioterapistudent, og etter det jeg har lært så er det ikke mulig å "knekke opp" en beinhinnebetennelse nei.. Og i den forbindelse vil jeg bare påpeke at selv om KG er et fantastisk forum, og at det er flott å kunne få råd av andre med lignende erfaringer så har fåtallet her kompetanse til å ha veldig bastante meninger. Dessuten er enhver kropp forskjellig, og ingen reagerer helt likt på behandling. Dette var ikke ment som direkte kritikk mot noen, vil bare at de som spør om råd her skal ha det i bakhodet
Gjest vimse Skrevet 5. november 2005 #28 Skrevet 5. november 2005 Vimselims: jeg er fysioterapistudent, og etter det jeg har lært så er det ikke mulig å "knekke opp" en beinhinnebetennelse nei.. ← Nei, det var det jeg også trodde, det hørtes litt rart ut, men da fikk jeg jo svar
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #29 Skrevet 18. mai 2008 Vil bare si; med hvile menes i MANGE tilfeller avlastning, og det er faktisk veldig viktig i den første perioden. Mange overser benhinnebetennelse symptomer fordi de er så små i starten, og det er sannsynligvis det som har skjedd her. Jeg kjenner utrolig mange med benhinnebetennelse, som løper og sparker fotball og håndball++ til tross for at skaden har blitt kronisk, og de blir aldri kvitt smertene. Nettopp fordi de går over smertegrensen. Å holde seg under denne grensen er et godt råd for videre trening, og bare forlat aerobictimen med en gang du merker noe vondt. Fysio har også behandlet mange, og hjelper deg med å sette opp programmer og gir behandling som virker. I mellomtiden; finn alternative aktiviteter under smerteterskel på benhinnen som du trives med! og når du blir bra igjen, er det viktig å finne ut av hvor mye belastning gjennom aerobic/løping du tåler i løpet av en uke. Mange nye aerobicprogram er konstruert slik at de skal virke skadeforebyggende, hør gjerne med instruktørene om dette. Personlig har jeg lyst til å løpe hver dag, flere timer om gangen, men det er jeg ikke i stand til før om flere år. Inntil dette skal jeg bare bygge opp et solid grunnlag, og her er det viktig med et mangfold av akitivteter. Håper du har blitt bedre i bena!! Ingen fortjener benhinnebetennelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå