Gå til innhold

Benhinnebetennelse:(

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp fått vite at jeg har fått benhinnebetennelse i begge bena.. Det er ganske kjedelig for meg, da jeg er nødt til å trene for å kunne føle meg vel og fungere i hverdagen. Så lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre istedet, som ikke belaster like mye som step å aerobic? Jeg har tenkt å begynne å spinne, men fikk vite at det belaster benhinnen det også.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg..jeg blir så fortvilet når jeg hører at jeg ikke kan trene mer. Da får jeg fnatt! Jeg får mark av å sitte stille, og jeg elsker å treene!

Blir jeg aldri frisk dersom jeg går på spinning i stedet for å jogge og gå på step?:(

Endret av Lanalia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i klubben! Det vikigste er at du tar det med ro slik at du blir bra igjen og kan trene uhemmet og frisk videre. Jeg var i alle fall for ivirg og begynte på igjen altfor tidlig etter behandling... har fått dette kronisk nå, så vil aldri bli kvitt det.

Skrevet

Det eneste som hjelper er hvile - desverre.

Hvile og betennelsesdempende medisiner (som ibux, naproxen, osv)

Om du MÅ trene så kan du jo trene styrke på overkroppen

Skrevet

Uff, kjenner til det der. Prøvde å kvila litt for nokre veker sidan, men eg fekk det igjen etter tredje joggeturen når eg begynte igjen :( blir så forbanna, syns det har forflytta seg til sidene av leggen også, ikkje berre framme :kjempesinna:

Skrevet

Beinhinnebetennelse er kjedelig, og ikke minst vondt.. Jeg hadde det selv for noen år siden, og ikke for å være snusfornuftig, men jeg vet ikke om jeg er helt enig i alle rådene som har dukket opp her..

Når trening gir smerter så er det lurt å hvile -fra symptomgivende aktivitet. Det trenger derimot ikke å bety at man ikke kan trene! Det som gir smerter ved beinhinnebetennelser er jo støt, og da finnes det mye alternativ trening, også kondistrening. Jeg vil anbefale særlig svømming, men også sykling (vet ikke med spinning). Da jeg begynte å bli bedre syntes jeg også at såkalte elipsemaskiner, som mange treningssentre har, fungerte som et fint alternativ til f.eks tredemølle.

Jeg skal ikke si at dette er løsningen for alle, men for meg fungerte dette bra. Lurer bare på en ting jeg forresten; har du vært kun hos lege, eller også blitt henvist til fysioterapeut? Jeg fikk nemlig tips av legen om å ikke trene, mens fysioterapeuten sa at det dummeste jeg kunne gjøre var å ta helt treningsfri for deretter å begynne på som før igjen (og at det var slike jo-jo runder som kunne gjøre tilstanden "kronisk")..

Skrevet

Ja, dette var desverre en kjent problemstilling for meg også. Heldigvis har jeg blitt kvitt det, og ikke hatt problemer på flere år.

her er mine råd:

Øke blodsirkulasjonene: vekselvis varmt og kaldt omslag. Tigerbalsam gjør også godt (varmekrem).

Finnes betennelsesdempende tabletter, disse heter Brexidol og er reseptbelagt. Men min erfaring er at for å få noen effekt av disse, må du faktisk ta treningsfri. Ellers er jeg enig med forrige innlegg at det finne alternative treningsformer.

Vet du hvordan du skal klare å tøye i området? Beste metoden er å ta rundt utsida av foten og strekke ut beinet. Da kan du klare å kjenne at det strekekr ut. I tillegg kan du pointe foten og presse den ned mens du sitter med strakt bein. En fysioterapeut kan gi deg bedre veiledning og forklaring hvis du ikke er så kjent med problemet fra før :)

Gjest Brunetten_
Skrevet

Enda en som er kjent med det her.

Jeg fikk beskjed om å gå turer (gjerne på stier med humper og sånn) når jeg hadde benhinnebetennelse.

Fikk også "lov" til å trene litt, men ikke press deg så det gjør vondt.

Spinning fungerte for meg, så det er jo bare å prøve seg frem?

:)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!:)

Har kun vært hos lege hittil, så det spørs om ikke fysioterapauten får seg et besøk han også etterhvert.

Skrevet

Sambo har kronisk benhinnebetennelse og har mye vondt til tider.

Men sykkel og spinning funker fint for han og er en av de kondisjonstreningene han kan gjøre. Noen ganger er gå bare alt for vondt for han.

Men for all det, gå videre, kom deg til en fysio og få litt veiledning.

Sambo overhørte endel sånne ting og for å bli bra i dag er operasjon eneste muligheten for han har legen sagt. Og det garanteres jo ikke noe for 100% resultat der heller.

Skrevet
Sambo overhørte endel sånne ting og for å bli bra i dag er operasjon eneste muligheten for han har legen sagt. Og det garanteres jo ikke noe for 100% resultat der heller.

Huk at det finnes andre alternativer enn det legen forespeiler. Jeg kjenner en som gikk til akupunktur pga beinhinnebetennelse, og det hjalp faktisk. Men den tradisjonelle skolemedisinen er jo veldig skeptisk til alt av alternativ behandling, og forelsår i stedet operasjoner/medikamenter.

Skrevet

Jeg prøvde også akupunktur, og det fungerte en god stund, men lenger enn fysioterapi med laser/ultralyd ++... :)

Ellers er det som de sier over, mulig å trene alternativt som sykling og eclipsemaskiner. Støt som jogging, hopping og bråe retningsskifter er i alle fall noe av det verste du kan gjøre.

Lykke til, forresten..

Skrevet

Gå til fysioterapeut, h*n kan "brekke opp" skadestedet. Gjør litt vondt, men er verdt det.

Det ER ufattelig viktig å holde seg i ro, men jeg vet hvor vanskelig det er. Pleier å hjelpe å tenke på at du kan få kronisk betennelse om du ikke holder deg i ro, og at du dermed kanskje ikke kan trene mer i det hele tatt.

Skrevet

Supertakknemmelig for all støtte og mange gode svar! :smile:

Har fått time med fysio nå, håper de kan hjelpe meg. Har også lest litt om en salve som hete delisan..noen som er kjent med den? Eller liknende preparater?

Skrevet

Jeg bruker en salve som jeg ikke husker hva heter i farta - hvit tube med oransje skrift og kork.

Den er kjempegod, men ingen salver erstatter selvfølgelig hvile og behandling.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Jeg bruker en salve som jeg ikke husker hva heter i farta - hvit tube med oransje skrift og kork.

Den er kjempegod, men ingen salver erstatter selvfølgelig hvile og behandling.

bruker den samme.

den fåes resepfritt på apoteket.

heter ourdius eller oridus eller noe rart.

Gjest langrennsjenta
Skrevet

Jeg sleit også med beinhinnebetennelse en periode, å det er ikke stort som hjelper annet en å bite i det sure eplet og ta det roligere.

Men en ting som virkelig hjalp på meg en gang.

Jeg var på skitrening, hadde skikkelig vondt i begge leggene etter peride med MYE trening.

Klarte knapt henge med på oppvarmingen, da vi skulle til å ta sprettendes skigang hadde jeg ikke sjans.

DA fikk jeg beskjed av treneren. -Vondt skal vondt leges!!

Jeg gikk bort til en rett grusvei, og fikk beskjed om å løpe med høye kneløft!!

Høye kneløft bort å gå tilbake. Dette gjorde jeg da noen ganger, å ja det var j###li vondt, men jeg stolte på treneren.

Tro det eller ei. Dagen etter klarte jeg å trene normalt uten smerter igjen :)

Skrevet
Jeg gikk bort til en rett grusvei, og fikk beskjed om å løpe med høye kneløft!!

Høye kneløft bort å gå tilbake. Dette gjorde jeg da noen ganger, å ja det var j###li vondt, men jeg stolte på treneren.

Tro det eller ei. Dagen etter klarte jeg å trene normalt uten smerter igjen  :)

Dette er vel ingen langsiktig løsning akkurat? Betennelsen blir ikke borte av dette.

Gjest Jalileh
Skrevet
Dette er vel ingen langsiktig løsning akkurat? Betennelsen blir ikke borte av dette.

Tviler på det. Sliter med det samme selv og har fått beskjed av to leger om å ta det med ro.

Hvis jeg MÅ trene så sa begge legene at det å gå turer og det å svømme er det beste.

Gjest langrennsjenta
Skrevet

Langsiktig løsning??

Så lenge det blir bra driter jeg i om det er langsiktig eller kortsiktig. Det hjalp for meg hvertfall.

Fikk beinhinnebetennelse pga for mye trening rett å slett.

Mulig de uvante bevegelsene var med på å gjøre det bedre. Aner ikke jeg. Det hjaøp hvertfall.

Tok det selvsagt mer med ro noen dager etterpå. Men det forsvant. Har aldri hatt det etterpå heller!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...