AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #21 Skrevet 12. august 2021 jeg begynte også å drikke sent. de få gangene jeg har vært på fest har det derimot blitt veldig mye. tror det lå noe der at jeg faktisk ikke hadde like lang erfaring som de som startet som 18åringer,og at jeg i midten av tyveårene også faktisk hadde råd til å kjøpe. som 18så har man heller ikke råd til noe sterk og "øver seg" opp med lettere %. jeg synes ikke det høres ut som du har et alkoholproblem iom dette er typ en gang i måneden - når du først fester. hade du gjort dette flere ganger hver helg, eller drukket alkohol daglig hadde jeg vært bekymret for alkoholiker. samtidig er det skadelig å drikke så mye med så høy %. Anonymkode: 5da4b...bba 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #22 Skrevet 12. august 2021 Jeg kjenner en som mener han tåler sprit og alkohol ganske bra og at han kan drikke mye uten å merke noe. Jeg har vært helt edru rundt denne personen mens han tømte innpå med sprit og øl. Påstod at han ikke merket noe. JEG merket noe, for han forandret seg helt. Snøvla etter tre øl, ble sykt påståelig og "jeg vet alt". Skulle absolutt fortelle hva han mente om div ting (som ikke gav mening) og klengete. En annen gang drakk han en halv flaske whiskey og en flaske champagne. Endte på akutten fordi han besvimte hele tiden. Han skulle reise seg opp og gå til stua, han kom halvveis før jeg hørte det klaska i gulvet, og der lå han nesten bevisstløs. Han våkna og var våken i to minutter før han ble borte igjen. Da ringte jeg etter ambulanse. Han hadde nærmere tre i promille og fortalte vel hele veien mellom besvimelse at "jeg er ikke full" og til ambulansepersonellet sa han at han hadde drukket "kanskje en desiliter" med whiskey. Han påstår fortsatt at han ikke reagerer noe særlig på alkohol, men alle andres oppfatning er annerledes. Og selv om du ikke tror du endrer deg, så merker folk det lett dersom du har drukket. Og jo, det er faktisk sinnssykt mye ila en mnd! Anonymkode: b99b4...8fc 1
Zooey Skrevet 12. august 2021 #23 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har kun drukket i 1 år av livet, men det virker som om legen mener jeg har et problem. Alle de andre jeg drikker med drikker minst like mye også, så trodde det var relativt normalt Anonymkode: 6bb39...dca Dette. De første årene jeg drakk (jeg startet da jeg var 16) kunne jeg også finne på å drikke en flaske sprit. Det er jo ikke bra, men det er heller ikke uvanlig å først ha et usunt forhold til alkohol, forskjellen er at du har det nå senere i livet. Drikker vennene dine like mye?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #24 Skrevet 12. august 2021 Legen har helt rett i at det er rart du ikke har kollapset eller dødd. En liter 40% sprit tilsvarer 25 alkoholenheter, hver enhet gir 0,25 i promille. Å drikke 25 enheter alkohol i løpet av 6-8 timer gir en promille som - selv om alder, kjønn og kroppsvekt spiller inn - er hinsides den dødelige promillegrensen som er rundt 3 og oppover. Det betyr at selv om du er en røslig mann og ikke drikker ofte, drikker du livsfarlige mengder når du først drikker og får derfor i deg for mye alkohol i gjennomsnitt pr. uke. Og det er umulig at det ikke påvirker oppførselen din og merkes av andre. Quote Som tommelfingerregel gjelder: Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket. Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig. Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm. Over 1,5 promille: De fleste får problemer med hukommelsen. Hukommelsesproblemene øker med stigende promille. Svært høy promille: Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Pustesenteret i hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig. Promille over 3 kan være dødelig. Risiko for død øker sterkt hvis man samtidig har brukt beroligende midler, sovemidler, smertestillende midler, midler mot epilepsi eller andre medikamenter som har sløvende eller dempende virkning på hjernen. Hvor lenge rusen varer, hvilke forventninger en har til rusen og om en er vant til å drikke, vil påvirke reaksjonene. Hvis en rus varer lenger enn noen timer, kan man utvikle toleranse slik at man ikke føler seg så påvirket selv om promillen er høy. https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/virkninger-av-alkohol-pa-sentralnervesystemet-og-kroppen-forovrig Anonymkode: 35964...38d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå