Gå til innhold

Har jeg egentlig råd til hest?

Kristinefjstad

Anbefalte innlegg

Hei. Bare lurer på en ting, har veldig lyst på min egen hest, men jeg lurer på om jeg egentlig har råd til det.

Jeg får ca 9 282kr utbetalt etter skatt hver måned, og stall leie er på 1500kr. Det er ikke inkludert flis eller høy. Hva mener dere?

Endret av Kristinefjstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke så lett å vite uten å vite andre utgifter du har... bor du hos foreldrene dine? Antar det er penger fra deltidsjobb.

Du får finne ut hva det koster for vetrinær, hovslager, høy, flis, kraftfor osv i ditt område og sette opp et regnestykke :)  Ville nok spurt på et hesteforum om spesifikke tips til tall her. 

Er du under 18 bør du ha støtte fra foreldre som kan stille opp feks om du får en uforutsett utgift. 

Anonymkode: 59aed...a29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange uventede utgifter med hest. Én ting er stallplass, fór og strø. Så kommer hovslager, veterinær og forsikring. Deretter er det utstyr - korrekt tilpasset sal til enhver tid. Tannlege. Kiropraktor. Skal du ri tur eller konkurrere? Trening koster. Transport koster. Lisens koster.

Hestehold koster, men om du har få utgifter kan det gå. Jeg har jobbet med hest i alle år, og har aldri hatt mye penger. (Jeg har jobbet i stall, og da fått dekket oppstalling.) Hesten får alltid det den trenger før jeg får det. Jakke til meg? Fretex. Dekken til hesten? Horseware.

Det var ikke før jeg var uten hest i en periode at jeg innså hvor mye penger jeg faktisk brukte på det. 😅

Så lenge du ikke må ta opp forbrukslån eller at hesten lider under det, så er det verd det. Men snakk med hestefolk rundt deg, og lag et regnestykke.

Anonymkode: 00b2c...e1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristinefjstad skrev (1 time siden):

Hei. Bare lurer på en ting, har veldig lyst på min egen hest, men jeg lurer på om jeg egentlig har råd til det.

Jeg får ca 9 282kr utbetalt etter skatt hver måned, og stall leie er på 1500kr. Det er ikke inkludert flis eller høy. Hva mener dere?

du kan umulig være over 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så i tvil at du må spørre her, så er svaret nei

Anonymkode: d0678...3e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sokk10 skrev (2 timer siden):

du kan umulig være over 16

Jeg er over 18 :)

Endret av Kristinefjstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg heller en hest du kan være fôrrytter på. Selv hadde jeg hest på utegang til 2000 kr/mnd før, men oppå der igjen kom også hovslager hver 6. uke som kostet 1500, veterinær for et par tusenlapper i løpet av året, utstyr, kurs, kraftfôr, forsikring og vitaminer og ja, selv uten nytt og fancy utstyr og kurs kom det på rundt 4000 på de rimeligste månedene. En vel så viktig del som å ha råd til å ta vare på et dyr fra måned til måned, er hvis noe uforutsett skjer. Kanskje mister hesten en sko, den blir syk og må transporteres til en klinikk eller man må få veterinæren til å dukke opp midt på natta på en lørdag, du finner den ute på beitet med ødelagt dekken osv. Man bør ha en solid buffer for å takle slikt, har du en god forsikring trenger du selvfølgelig ikke være millionær, men jeg ville nok sett etter halvfôrhest.

Anonymkode: 3bfe1...e61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hest og stalleie på 2500 / mnd inkl flis og grovfor pr hest. Med din stalleie vil du med stor sannsynlighet havne på noe mer med flis og grovfor. Alt ettersom hvor mye grovfor hesten spiser, og hvordan type grovfor du kjøper, mtp priser og hvor mye flis du kjøper. Med min stalleie ligger jeg på ca 4 000 i snitt pr mnd for hestens opphold. (Stallplass, sko hver 8. uke samt kraftfor (min får ganske lite av det da han spiser mye grovfor). 

ALT annet kommer i tillegg. Veterinær, utstyr, treninger, evt behandling, kjøring til og fra stallen blir en del om du ikke bor rett ved, forsikring om du velge rå ha det (med din økonomi bør det være noe du absolutt vurderer), m.m. Og om hesten skulle bli syk, da vil pengene rulle fort, både med og uten forsikring. Så det er noe man også må ta høyde for. Så jeg kan nok for regne 5- 6000 pr mnd på hestehold med et par ridetimer/mnd, litt stevner ila året og noe utstyr m.m.  Jeg bor så nær at jeg som regel ikke kjører bil i stallen, og heller sykler eller går. Tidligere hadde jeg ca 15 km hver vei, og da gikk det fort 1500 kr / mnd i transport ti og fra stallen også med diesel og litt ekstra slitasje på bilen.

Så, sett at du havner på ca 6 000 totalt sett for hestehold, hvilke andre utgifter skal du dekke med de 9 200 kr? Mat? Husleie? Telefon? Bil/kollektivt?.... I så fall, så nei, da vil jeg si du ikke har råd til det, og at du kanskje heller skal se om du kan få en hest på halvfor el lign? Billigere pr mnd og det er da ikke du som sitter med de uforutsette utgiftene dersom det skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...