Gå til innhold

Har jeg egentlig råd til hest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Bare lurer på en ting, har veldig lyst på min egen hest, men jeg lurer på om jeg egentlig har råd til det.

Jeg får ca 9 282kr utbetalt etter skatt hver måned, og stall leie er på 1500kr. Det er ikke inkludert flis eller høy. Hva mener dere?

Anonymkode: 4fb83...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du har ikke råd. 
hesten skal ha nye sko hver 6. uke ca. 
den skal ha vetrinærbesøk av og til. 
du må ha forsikring, å selv da må du ha nok til å betale egenandelen. 
du må ha utstyr, å utstyr må til tider byttes. 

prøv deg heller som forrytter du. 

Anonymkode: 541ab...977

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å med knappe 9000 utbetalt, da har du ganske lite å leve på i utgangspunktet. Husleie? Mat? Telefon? Strøm? 
å om du bor hjemme hos foreldre, hva med når du må flytte? 

Anonymkode: 541ab...977

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen andre utgifter?

Jeg tenker at dersom du har firesifret inntekt og ingen utgifter, så er du ganske ung og bor hjemme hos mor og far. Da bør du diskutere dette med dem, og ikke med oss.

Kanskje har du allerede diskutert det med dem, og kanskje ble dette ganske lunkent mottatt og du søker motargumenter her. Du kommer til å innse når du blir eldre at foreldre vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si nei, du har ikke råd. Med mindre du avstår fra å spise selv... Bare hovslager og veterinær kommer fort opp i 2000 kr i måneden, og da har vi ikke engang begynt å snakke om fôr, flis, forsikring og utstyr.

Kan du ha hest på halvfôr, kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke råd til hest.

Ut i fra inntekten din å dømme, samt at du ikke skriver noe om utgifter, så antar jeg at du er ung og bor hjemme hos foreldrene dine. En hest koster langt mer enn en stallplass. 

Anonymkode: 1f42f...9c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stallplass er en liten del av hva det koster. 
Høy og kraftfor bare er dyrt. Så kommer hovslager, og evt veterinær om du er uheldig. Forsikring koster også endel, og det bør du absolutt ha.

Plutselig ødelegges dekken, sal, hodelag osv, å da må det nytt utstyr til og. 

Tenk deg nøye om før du kjøper hest, det kan være tungt å måtte selge om du ikke har råd etterhvert. Det er heller ikke noe morro å måtte bruke alt man eier og har på hest. Jeg satt i den situasjonen i to år etter samlivsbrudd. Det gikk rundt, men jeg levde på posesuppe og hadde knappt råd til annet enn det.

Anonymkode: 863ee...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet alltid ca 4-5000 i mnd da jeg hadde hest, og da var stalleia på 2200kr inkl høy og flis. Så nei, vil ikke si du har råd med mindre du bor gratis. 

Anonymkode: 444e7...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...