ItchyBitchySpider Skrevet 13. august 2021 #141 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Selvsagt har hun noe hun skulle sagt, men hvis du ikke har et godt forhold til stebarna, så vil det jo bare bli dårligere av å sette grenser og regler for de. Grunnen til at barn «tåler» at foreldre er kjipe mot de og setter grenser er fordi de vet at de er elsket. Hedvik Montgomery har en god episode om det: https://podcasts.apple.com/st/podcast/dine-mine-våre-hvordan-lykkes-med-bonusfamilien/id1459249042?i=1000491143582 Anonymkode: 92e98...e10 Disse er altså ikke barn, men voksne. Skal sjefen også ringe til pappa og gi beskjeder gjennom ham? Montgomery snakker om BARN, ikke VOKSNE. 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #142 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En HEL time hver dag er vel omtrent sette på en klesvask, tømme oppvaskmaskin og så brette tøyet? Er det virkelig så ille å bidra hjemmet EN HEL TIME for å få kost og losji? Da kan man jo flytte ut, og se hvor mye man må gjøre selv i et hjem? Anonymkode: 6e639...d14 her har du faktisk misforstått meg Det er snakk om 1 times arbeid i ferien.. til sammen. per pers... men jo.. en time i døgnet er faktisk ikke så mye å be om det heller.. noen ganger tar jo kun middagen en time. TS Anonymkode: 801a4...7e9 1
|a9ta| Skrevet 13. august 2021 #143 Skrevet 13. august 2021 1. Dette er vaksne folk. Om det er heil, halv eller ste er rivnande likegyldig for temaet. Dette er vaksne folk som bur i eit hus saman med andre. 2. I eit fungerande hushald må alle bidra etter evne. Det gjeld både drift, vedlikehald og investering. Sidan økonomi ikkje er nevnt går eg ut frå at det kun er mor og far som bidreg økonomisk. Det vil sei at øvrige medlemer bur gratis, et gratis, osv. 3. Kven som jobbar, ikkje jobbar, studerer, har fri, osv er også rivnande likegylding. Ein bidreg etter evne. Av og til har ein meir tid til husarbeid enn andre tider. 4. Det burde ikkje vere nødvendig å lage lister over førefallande husarbeid til nokon over 18 år som bur i eit hus, dersom det ikkje føreligg diagnoser som tilseier denslags. 5. Eg vert meir enn skremt av alle kommentarar her inne frå folk som meiner: - Stemor ikkje har lov å be vaksne stebarn om å bidra - Vaksne medlemer av hushaldet skal sleppe å bidra fordi dei har ferie - Vaksne heil-/halv/stesøsken ikkje skal måtte bidra med pass av mindre søsken? -Det ikkje skal vere lov å true vaksne med å flytte ut om dei ikkje bidreg inn i hushaldet DERSOM det er mulig å skru av "ond stemor"-filteret ei lita stund - meiner de virkelig at VAKSNE medlemer av eit hushald skal sleppe å bidra i heimen? Fordi dei ein gong var barn? Fordi far har funne seg ny fru? Fordi dei ikkje vil? Fordi dei må få sove så lenge dei vil? ALTSÅ!!! De kan ikkje meine dette? No har eg berre born med ein mann som berre har born med meg, så ingen ste eller halv her, men mine håpefulle (som ikkje er vaksne enno) må jammen meg bidra både når det er ferie og elles i året. Eg vil jo sørge for at dei går ut i verda som fungerande mennesker som ser det som naturleg å bidra med det dei kan. 13
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. august 2021 #144 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-11 den 12.51): Ikke dine (voksne) barn, ikke din sak. Hadde jeg vært din mann hadde du røket rett ut av huset. Anonymkode: 21f4b...bde Hadde min mann sagt dette til meg om jeg behandler mine stebarn likt som mine biologiske barn, hadde han røket rett ut av huset. Sammen med barna sine.
galmamma Skrevet 13. august 2021 #145 Skrevet 13. august 2021 |a9ta| skrev (10 minutter siden): 1. Dette er vaksne folk. Om det er heil, halv eller ste er rivnande likegyldig for temaet. Dette er vaksne folk som bur i eit hus saman med andre. 2. I eit fungerande hushald må alle bidra etter evne. Det gjeld både drift, vedlikehald og investering. Sidan økonomi ikkje er nevnt går eg ut frå at det kun er mor og far som bidreg økonomisk. Det vil sei at øvrige medlemer bur gratis, et gratis, osv. 3. Kven som jobbar, ikkje jobbar, studerer, har fri, osv er også rivnande likegylding. Ein bidreg etter evne. Av og til har ein meir tid til husarbeid enn andre tider. 4. Det burde ikkje vere nødvendig å lage lister over førefallande husarbeid til nokon over 18 år som bur i eit hus, dersom det ikkje føreligg diagnoser som tilseier denslags. 5. Eg vert meir enn skremt av alle kommentarar her inne frå folk som meiner: - Stemor ikkje har lov å be vaksne stebarn om å bidra - Vaksne medlemer av hushaldet skal sleppe å bidra fordi dei har ferie - Vaksne heil-/halv/stesøsken ikkje skal måtte bidra med pass av mindre søsken? -Det ikkje skal vere lov å true vaksne med å flytte ut om dei ikkje bidreg inn i hushaldet DERSOM det er mulig å skru av "ond stemor"-filteret ei lita stund - meiner de virkelig at VAKSNE medlemer av eit hushald skal sleppe å bidra i heimen? Fordi dei ein gong var barn? Fordi far har funne seg ny fru? Fordi dei ikkje vil? Fordi dei må få sove så lenge dei vil? ALTSÅ!!! De kan ikkje meine dette? No har eg berre born med ein mann som berre har born med meg, så ingen ste eller halv her, men mine håpefulle (som ikkje er vaksne enno) må jammen meg bidra både når det er ferie og elles i året. Eg vil jo sørge for at dei går ut i verda som fungerande mennesker som ser det som naturleg å bidra med det dei kan. AMEN! 2
ItchyBitchySpider Skrevet 13. august 2021 #146 Skrevet 13. august 2021 |a9ta| skrev (19 minutter siden): 1. Dette er vaksne folk. Om det er heil, halv eller ste er rivnande likegyldig for temaet. Dette er vaksne folk som bur i eit hus saman med andre. 2. I eit fungerande hushald må alle bidra etter evne. Det gjeld både drift, vedlikehald og investering. Sidan økonomi ikkje er nevnt går eg ut frå at det kun er mor og far som bidreg økonomisk. Det vil sei at øvrige medlemer bur gratis, et gratis, osv. 3. Kven som jobbar, ikkje jobbar, studerer, har fri, osv er også rivnande likegylding. Ein bidreg etter evne. Av og til har ein meir tid til husarbeid enn andre tider. 4. Det burde ikkje vere nødvendig å lage lister over førefallande husarbeid til nokon over 18 år som bur i eit hus, dersom det ikkje føreligg diagnoser som tilseier denslags. 5. Eg vert meir enn skremt av alle kommentarar her inne frå folk som meiner: - Stemor ikkje har lov å be vaksne stebarn om å bidra - Vaksne medlemer av hushaldet skal sleppe å bidra fordi dei har ferie - Vaksne heil-/halv/stesøsken ikkje skal måtte bidra med pass av mindre søsken? -Det ikkje skal vere lov å true vaksne med å flytte ut om dei ikkje bidreg inn i hushaldet DERSOM det er mulig å skru av "ond stemor"-filteret ei lita stund - meiner de virkelig at VAKSNE medlemer av eit hushald skal sleppe å bidra i heimen? Fordi dei ein gong var barn? Fordi far har funne seg ny fru? Fordi dei ikkje vil? Fordi dei må få sove så lenge dei vil? ALTSÅ!!! De kan ikkje meine dette? No har eg berre born med ein mann som berre har born med meg, så ingen ste eller halv her, men mine håpefulle (som ikkje er vaksne enno) må jammen meg bidra både når det er ferie og elles i året. Eg vil jo sørge for at dei går ut i verda som fungerande mennesker som ser det som naturleg å bidra med det dei kan. Jeg har jo kommet med et eksempel på at man drar på hytta sammen med et vennepar, setter seg på ræva og forventer å bli vartet opp hele oppholdet. Der fikk jeg ikke noe svar gitt... Det er med andre ord uvanlig å snylte på andre og bruke dem som slaver. Men stebarn skal få lov til det, og attpåtil må kvinnen i huset gå via mannen når hun gir beskjed om at det ikke er greit? 4
ItchyBitchySpider Skrevet 13. august 2021 #147 Skrevet 13. august 2021 Jeg lurer forresten på hvordan det hadde blitt hvis alle fulgte den logikken - ferie = full avslapning og ingen oppgaver. Hvis TS hadde satt seg ned i ferien sin og gjorde niks og nada, så tror jeg det ville ha blitt ramaskrik både i heimen og her på forumet. Mens andre voksne mennesker skal kun få slappe av i ferien? 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #148 Skrevet 13. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (32 minutter siden): Jeg har jo kommet med et eksempel på at man drar på hytta sammen med et vennepar, setter seg på ræva og forventer å bli vartet opp hele oppholdet. Der fikk jeg ikke noe svar gitt... Det er med andre ord uvanlig å snylte på andre og bruke dem som slaver. Men stebarn skal få lov til det, og attpåtil må kvinnen i huset gå via mannen når hun gir beskjed om at det ikke er greit? De er ikke gjester, så det er vel ikke helt sammenlignbart. Det er hjemmet deres. Men hjelpe til litt i hjemmet er jo vanlig da Anonymkode: 3e1a2...9fc
ItchyBitchySpider Skrevet 13. august 2021 #149 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De er ikke gjester, så det er vel ikke helt sammenlignbart. Det er hjemmet deres. Men hjelpe til litt i hjemmet er jo vanlig da Anonymkode: 3e1a2...9fc Jeg snakker om det å bo sammen og ikke dra lasset sammen. På hytta med vennepar er alle gjester, alle er voksne og alle har behov for mat, vask osv. Dere hadde ikke sittet på ræva på felles tur med andre voksne og forventet servering. På samme måte kan ikke voksne mennesker forvente at andre voksne i husholdningen skal rydde etter dem og lage mat for alle, mens de selv skal slappe av fordi de har ferie. Da er det vel logisk at neste gang TS har ferie og ungdommene jobber/studerer, skal hun få lov til å sitte på ræva hele tiden, mens de gjør ALT i huset, ikke sant? 4
Aristoteles Skrevet 13. august 2021 #150 Skrevet 13. august 2021 Jeg forstår ikke at dette er et problem/spørsmål engang. Alle bidrar etter alder og hva de får til, og voksne skal bidra som voksne. Aldri om noen voksne, egne barn eller stebarn, hadde fått gå på stas hos meg. 3
Ella Peralta Skrevet 13. august 2021 #151 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 12.19): hei. Jeg har to voksne stebarn (over18) som bor hjemm og har ferie denne uken og neste uke. I tillegg har jeg en datter på 9 år også har skoleferie. Jeg og far er på jobb. Jeg ga stebarna en liste med diverse gjøremål de kunne gjøre (maks 1 mines arbeid hver) og ga beskjed om at de kunne ta seg av ett par middager ila. ferieuka. De nekter fordi niåring ikke har fått liste. Jobben til niåring er rett og slett å ta vare på og aktivisere seg selv mens jeg er på jobb i tillegg til å holde orden på eget rom og generelt rydde etter seg selv. Storesøskene ikke er interessert i å hjelpe til med lillesøster heller. De vil helst være med venner døgnet rundt eller å sove og ellers minst mulig. Ja, de er ungdommer. Men man må da kunne forvente at de bidrar? Spesielt nå når de har ferie og vi andre er på jobb? Jeg har gitt far ett valg her.. Enten så får han ungdommene til godta listen, eller så får de dra til mor/besteforeldre på all inklusive i en periode. Hva tenker dere? er jeg urimelig? Anonymkode: 801a4...7e9 Du gjør deg ikke selv særlig populær ved å gi de en to-do liste når de kommer hjem på ferie iallefall. Lett å havne i "onde stemor" kategorien da, det viser seg å være svimlende lett her inne. Men oppdragelsen og forventningene til de burde far stå for sånn sett tenker jeg. Snakk med han, så får han eventuelt ta kampene og ikke du. Håper du og stebarna har et godt forhold og at de føler seg velkommen i sitt eget hjem. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 13. august 2021 #152 Skrevet 13. august 2021 Ella Peralta skrev (2 minutter siden): Du gjør deg ikke selv særlig populær ved å gi de en to-do liste når de kommer hjem på ferie iallefall. Lett å havne i "onde stemor" kategorien da, det viser seg å være svimlende lett her inne. Men oppdragelsen og forventningene til de burde far stå for sånn sett tenker jeg. Snakk med han, så får han eventuelt ta kampene og ikke du. Håper du og stebarna har et godt forhold og at de føler seg velkommen i sitt eget hjem. De kommer ikke hjem på ferie. Les hovedinnlegget. Disse barna bor der full tid.
Ella Peralta Skrevet 13. august 2021 #153 Skrevet 13. august 2021 ItchyBitchySpider skrev (15 minutter siden): De kommer ikke hjem på ferie. Les hovedinnlegget. Disse barna bor der full tid. Åja, beklager. Gikk litt fort i svingene her.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #154 Skrevet 13. august 2021 Datteren til samboeren kom hjem fra ferie hos mor på søndag. Hun er 15 år. Så etter mandag var det ganske bombet på kjøkkenet da jeg kom hjem fra jobb med matvarer klar til å lage middag. (Det blir mer rot når de går hjemme hele dagen i stedet for å være på skolen. I tillegg er hun vant til en mor som rydder etter seg, men hun pleier å rydde etter seg hos oss. Ute av rutinen) Jeg hilste blidt mens jeg tok ut matvarene, og sa jeg måtte ut igjen et ærend. En time senere kom jeg hjem igjen. Samboeren var kommet hjem. Kjøkkenet var strøkent og han var i sving med middagen. Resten av uken har hun vært flink til å rydde etter seg 😊 Synes det er greiest at vi tar slikt opp med våre egne unger 😊 Anonymkode: 658c5...d5b
Puny Skrevet 13. august 2021 #155 Skrevet 13. august 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (3 timer siden): Disse er altså ikke barn, men voksne. Skal sjefen også ringe til pappa og gi beskjeder gjennom ham? Montgomery snakker om BARN, ikke VOKSNE. De er jo hans «barn» hele livet, at de så vidt har bikket myndighetsalder endrer ikke det. Pappaen din slutter ikke å være pappaen din i det du bikker 18, samme med bonusmor. Endret 13. august 2021 av Puny
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #156 Skrevet 13. august 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: her har du faktisk misforstått meg Det er snakk om 1 times arbeid i ferien.. til sammen. per pers... men jo.. en time i døgnet er faktisk ikke så mye å be om det heller.. noen ganger tar jo kun middagen en time. TS Anonymkode: 801a4...7e9 Nei det var poenget 😉 Anonymkode: 6e639...d14
Gjest laPistola Skrevet 13. august 2021 #157 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Urettferdig? At voksne mennesker må bidra i felles hjem? Hvorfor er det mer rettferdig at stemor skal gjøre alt? Anonymkode: 08462...fef Hvor pokker har jeg skrevet at stemor skal gjøre alt? Hvis jeg forstår ts rett så protesterer de imot at de ikke får sove lenger i ferien, de synes de er urettferdig. Jeg må ha flere detaljer fra ts, som ser ut til og ha meldt seg ut, for og avgjøre om jeg er enig eller uenig .
Tuppeluri Skrevet 13. august 2021 #158 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): her har du faktisk misforstått meg Det er snakk om 1 times arbeid i ferien.. til sammen. per pers... men jo.. en time i døgnet er faktisk ikke så mye å be om det heller.. noen ganger tar jo kun middagen en time. TS Anonymkode: 801a4...7e9 Hvis det er snakk om 1t per pers i hele ferien så er jo dette iiingenting! Hadde reagert mer på 1t pr dag pr person. 1 time hver i uka må de vel kunne klare? De er tross alt ikke små barn lengre, og den dagen de flytter ut og må gjøre alt selv så skjønner de kanskje hva slags luksus de har bodd i. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #159 Skrevet 15. september 2021 Anonyminist skrev (På 2021-8-13 den 18.13): Hvor pokker har jeg skrevet at stemor skal gjøre alt? Hvis jeg forstår ts rett så protesterer de imot at de ikke får sove lenger i ferien, de synes de er urettferdig. Jeg må ha flere detaljer fra ts, som ser ut til og ha meldt seg ut, for og avgjøre om jeg er enig eller uenig . hvilke detaljer vil du ha? dette hadde ingenting med hvor lenge de sov å gjøre. Det var snakk om å hjelpe til med noen få oppgaver som ligger nederst på prioriteringslista mi i en travel hverdag. Dette kunne de gjøre på morgen, kveld eller natt om de ønsket det. Anonymkode: 801a4...7e9 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2021 #160 Skrevet 15. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hvilke detaljer vil du ha? dette hadde ingenting med hvor lenge de sov å gjøre. Det var snakk om å hjelpe til med noen få oppgaver som ligger nederst på prioriteringslista mi i en travel hverdag. Dette kunne de gjøre på morgen, kveld eller natt om de ønsket det. Anonymkode: 801a4...7e9 Du virker enormt kjip, og jeg er enig glad for at du ikke er min stemor. Når jeg er hjemme på ferie, så slapper jeg av og får alt servert. Håper du er flau over deg selv, som ødelegger relasjonen til hans barn. Anonymkode: a700f...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå