Gå til innhold

Folk som sier de er deppa og ikke har motivasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner meg på det. Jeg har vært deprimert lenge, og slitt med motivasjon til skole osv. Men når jeg vokste opp og depresjonen min sakte men sikkert forsvant etter behandling, så innså jeg en ting:

Det er mye ting man kan gjøre selv for å få det bedre. Du burde aldri undervurdere hva et rotet rom kan gjøre med din psykiske tilstand. Eller at du alltid føler deg uvel. Ikke fikset, ikke fresh. Mange mister til og med motivasjon til gjøre gøye ting de ellers liker. Men man må faktisk gjøre tiltak selv. Og i blant irriterer det med meg når jeg ser at folk klager over hvor hardt de har det, men samtidig gidder de ikke å gjøre tiltak

Anonymkode: 50138...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig. Møkkalei alle de som er psyke (og gjerne uføre) som bare setter seg ned og ikke fikser livet. Mange hadde rett og slett bare trengt et saftig spark i baken. 

Anonymkode: 2204b...7b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere vi liker ha det rotete rundt oss? 

Anonymkode: 87432...62e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror dere vi liker ha det rotete rundt oss? 

Tydeligvis, siden dere ikke bretter opp ermene og gjør noe med det. Nytter ikke å legge seg ned og råtne, ikke noe som blir bedre av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tydeligvis, siden dere ikke bretter opp ermene og gjør noe med det. Nytter ikke å legge seg ned og råtne, ikke noe som blir bedre av det. 

Hva med deg da? Sitter å kaster bort tiden din med å være sint på forum 😂 syntes du skal brette opp arma og ta tak i den psykiske helse, for du har det nok ikke godt med deg selv ❤️

Prøvd psykolog? Hjalp meg, jeg sliter psykisk og er ufør 😊 hjalp det meg, så hjelper det sikkert deg! ❤️

klem ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med deg da? Sitter å kaster bort tiden din med å være sint på forum 😂 syntes du skal brette opp arma og ta tak i den psykiske helse, for du har det nok ikke godt med deg selv ❤️

Prøvd psykolog? Hjalp meg, jeg sliter psykisk og er ufør 😊 hjalp det meg, så hjelper det sikkert deg! ❤️

klem ❤️

Brette opp arma? Høres smertefullt ut. 

Hjalp psykologen deg ut i jobb igjen? Hvis ikke kan man jo ikke si at det var noen hjelp i behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Brette opp arma? Høres smertefullt ut. 

Hjalp psykologen deg ut i jobb igjen? Hvis ikke kan man jo ikke si at det var noen hjelp i behandlingen. 

Jeg tror det er du som trenger hjelp, for det er ikke normalt å sitte oppe kl 02 på natta og irritere seg over hvor mye rot andre har i hjemmet sitt 😳 

Men du vil vell ikke prøve? Tror du ikke på slik behandling? 

Hva er det du egentlig er sint for? Hva gikk ikke din vei i livet, eller er det noe annet som plager deg for tiden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det er jo flott at du klarer det, men det betyr jo ikke at verden er lik for alle. Vi har alle være ulikheter og begrensinger. For noen er det helt naturlig å ta seg en mastergrad for andre er det nok å fullføre videregående, det samme vil jo tilsi innenfor psykisk sykdom. 
jeg tenker du får et bedre liv om du lar folk være forskjellige og heller fokuserer på hvordan gjøre livet ditt bedre.

Anonymkode: 4f4c6...203

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 1.27):

Jeg skjønner meg på det. Jeg har vært deprimert lenge, og slitt med motivasjon til skole osv. Men når jeg vokste opp og depresjonen min sakte men sikkert forsvant etter behandling, så innså jeg en ting:

Det er mye ting man kan gjøre selv for å få det bedre. Du burde aldri undervurdere hva et rotet rom kan gjøre med din psykiske tilstand. Eller at du alltid føler deg uvel. Ikke fikset, ikke fresh. Mange mister til og med motivasjon til gjøre gøye ting de ellers liker. Men man må faktisk gjøre tiltak selv. Og i blant irriterer det med meg når jeg ser at folk klager over hvor hardt de har det, men samtidig gidder de ikke å gjøre tiltak

Irriterer meg mer av folk som skal stadig vekk oute andre på grunnlag av sin egen erfaring. Spesielt med tanke på at om du har kjent bitte litt på ting, så er du jo ikke akkurat ekspert på alle andres problemer. Jeg har ikke kjent på det, men har mange i omgangskrets som gjør det og lever i egne mareritt hver eneste dag. De får sjukt lite hjelp eller dårlig hjelp i det offentlige. Og vet at de kunne ha vært i full jobb, dersom de hadde fått den hjelpen de trenger. Da de også er oppegående mennesker. I mellomtiden så er jeg heller der, så jeg kan når de trenger det. Men begrenset med hva jeg kan bidra med siden jeg heller ikke et noen ekspert. Men det siste de trenger er at samfunnet outer dem. Det gjør dem bare såååå mye verre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 1.27):

Men hvorfor klarte du ikke innse dette før etter behandling?
Det er jo det som er hele problemet med depresjon; at mens man er langt nede er alt så håpløst og mørkt, uansett hvor mye man tvinger seg selv til å ha det gøy eller gjøre ting som man vet er bra for en eller pleier å være lysbetont.
Når man blir bedre av depresjonen, eller helt frisk, så er jo ikke lenger dette problemet til stede. Da er man lysere til sinns, lysbetonte ting føles faktisk lysbetont, og motivasjonen er mye mer til stede. Selvsagt føles alt så mye lettere og mer innlysende når man ikke lenger lever i et evigvarende mørke som nesten kveler deg.

Det anbefales fra lege at man gjør lysbetonte ting som vanligvis betyr noe, selv om det føles helt håpløst og ikke gir et snev av glede, så du har jo rett i at man ikke skal grave seg ned i mørket og dyrke det mest mulig. Men er man deprimert, vil man ofte oppleve at det tar lang tid før man merker noen bedring av å tenke positivt og gjøre lysbetonte ting. Ofte kjennes ingenting hyggelig eller gøy ut. Man vet at man burde føle seg bedre, men man er bare helt tom.
Det er stor forskjell på å være deprimert, og å være i dårlig humør eller ha en dårlig dag eller periode.

Uansett bør man ha forståelse for at alle strever med sitt, og at noe som fungerer for deg ikke nødvendigvis fungerer for andre. Vis respekt og forståelse fremfor å bli irritert, da det som for deg fremstår som "gidder ikke" faktisk kan være "klarer ikke".

Anonymkode: a30fd...4f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...