Gå til innhold

Kjøpe hybrid eller el-bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666

Jeg er veldig skeptisk til hybrider. Det er et sidespor som er i ferd med å bli nedlagt. I tillegg får du en bil med to energisystemer, to motorstyringer, to drivlinjer mange fler komponenter og en økt kompleksitet som roper dyrt bilhold. Kjøp elbil. Dersom du bruker bilen lite, ville jeg vurdert å beholde bilen du har ut dens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alterego666 skrev (6 timer siden):

Jeg er veldig skeptisk til hybrider. Det er et sidespor som er i ferd med å bli nedlagt. I tillegg får du en bil med to energisystemer, to motorstyringer, to drivlinjer mange fler komponenter og en økt kompleksitet som roper dyrt bilhold. Kjøp elbil. Dersom du bruker bilen lite, ville jeg vurdert å beholde bilen du har ut dens levetid.

Er 2008-bil, godt vedlikeholdt. Men har bare lyst på en ny bil, men vil uansett at det skal lønne seg litt økonomisk.

Hvilken elbil vil dere anbefale? Litt om meg:

- Kjører svært sjeldent langturer.

- Kjører som regel innad i byen, litt på motorvei, så lite på landevei.

- Kjører ca. 20 000 km i året

- Har lav inntekt, men stabil, og har spart opp mye penger.

- Bor i enebolig, så kan fikse lader.

- Bor ikke i Oslo, men en annen stor by.

 

Vil ikke bruke altfor mye penger, er fornøyd så lenge det dekker mine behov. Som dere ser er ikke 20 000 km i året mye.

 

Anonymkode: 73293...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er 2008-bil, godt vedlikeholdt. Men har bare lyst på en ny bil, men vil uansett at det skal lønne seg litt økonomisk.

Hvilken elbil vil dere anbefale? Litt om meg:

- Kjører svært sjeldent langturer.

- Kjører som regel innad i byen, litt på motorvei, så lite på landevei.

- Kjører ca. 20 000 km i året

- Har lav inntekt, men stabil, og har spart opp mye penger.

- Bor i enebolig, så kan fikse lader.

- Bor ikke i Oslo, men en annen stor by.

 

Vil ikke bruke altfor mye penger, er fornøyd så lenge det dekker mine behov. Som dere ser er ikke 20 000 km i året mye.

 

Anonymkode: 73293...e18

Kjører du så mye og ikke trenger å bekymre deg for rekkevidde, har du et stort utvalg elbiler å velge mellom. Det er bra både for klimaet og lommeboka. 

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-9 den 7.06):

Velg i det minste ladbar hybrid om du velger hybrid og sørg for å bo et sted du kan lade. Vanlig hybrid sparer du lite på mtp bensin.

Anonymkode: dec85...506

Min bruker 0.34 på mila. Ikke ladbar.

Anonymkode: 507a9...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Kjører du så mye og ikke trenger å bekymre deg for rekkevidde, har du et stort utvalg elbiler å velge mellom. Det er bra både for klimaet og lommeboka. 

Trenger nok ikke bekymre meg for rekkevidde, men vil ha en bil som kan kjøre en stund uten at jeg må lade hele tiden. Også hjemme, eller er det lurt å bare lade "hele tiden"? 

Vil også ha en trygg bil og god plass til en familie. Ikke en knøttsmå bmw i3 for eksempel.

Noen spesifikke bilmodeller du anbefaler? :)

Anonymkode: 73293...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Trenger nok ikke bekymre meg for rekkevidde, men vil ha en bil som kan kjøre en stund uten at jeg må lade hele tiden. Også hjemme, eller er det lurt å bare lade "hele tiden"? 

Vil også ha en trygg bil og god plass til en familie. Ikke en knøttsmå bmw i3 for eksempel.

Noen spesifikke bilmodeller du anbefaler? :)

Anonymkode: 73293...e18

Grovt sett er alle nye biler trygge, så du har fremdeles mange biler å velge mellom. Jeg kjenner flere fire-personers familier som har Tesla Model 3, og i denne størrelsen er det også mange biler å velge mellom. Vurdèr om du trenger hengerfeste og skiboks, og så velger du den bilen du liker best.

Selv har jeg ikke elbil. Jeg kjører så lite at jeg beholder den gamle bensinbilen så lenge den holder og håper det er et velfungerende bilkollektiv på hjemstedet mitt den dagen bilen min ikke lengre er hensiktsmessig å beholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (9 minutter siden):

Grovt sett er alle nye biler trygge, så du har fremdeles mange biler å velge mellom. Jeg kjenner flere fire-personers familier som har Tesla Model 3, og i denne størrelsen er det også mange biler å velge mellom. Vurdèr om du trenger hengerfeste og skiboks, og så velger du den bilen du liker best.

Selv har jeg ikke elbil. Jeg kjører så lite at jeg beholder den gamle bensinbilen så lenge den holder og håper det er et velfungerende bilkollektiv på hjemstedet mitt den dagen bilen min ikke lengre er hensiktsmessig å beholde.

Vurderer bare å beholde min bil også, men en dag vil den jo erstattes, og i tillegg er drivstoff dyrt og det kommer nok mange avgifter snart som vil slå ned på fossilbiler... Derfor vil jeg heller følge utviklingen og få meg elbil. Har heller ikke så mye annet jeg kan tenke meg å bruke penger på.

Trenger ikke masse ekstrautstyr som det. Sjeldent på fjellet og har ikke båt eller hytte. :) Vurderer en model 3 ja, men litt komisk å se meg i tesla med lavinntektsjobb. 😅 Model 3 er jo billigere enn mange andre elbiler fra andre merker.

Koster det ekstra med ekstra teknologi, eller er det i bilen fra før av? Har ikke behov for ekstra teknologi i bilen, er så vant til å kjøre på den gamle måten, og trives egentlig med det.

Er det mest gunstig å kjøpe bruktbil eller ny da? Med tanke på levetid på batteri og hvor mye jeg bruker bilen?

 

 

Anonymkode: 73293...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min bruker 0.34 på mila. Ikke ladbar.

Anonymkode: 507a9...828

Høres ut som du har en av de Toyotaene som viser den der tulle-rapporten på slutten av hver tur..

 

Anonymkode: db54c...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres ut som du har en av de Toyotaene som viser den der tulle-rapporten på slutten av hver tur..

 

Anonymkode: db54c...02a

hva er det du babler om?? toyota er solide biler, din gjøk!

Anonymkode: c0e94...c8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

- Kjører svært sjeldent langturer.

- Kjører som regel innad i byen, litt på motorvei, så lite på landevei.

- Kjører ca. 20 000 km i året

Om du "bare" kjører i byen og allikevel kjører 20'000km i året kjører du faktisk en del. Det er i gjennomsnitt 5,5 mil hver eneste dag hele året. 

Kanskje MG sin elbil er tingen. Passe rekkevidde, latterlig lav pris og lite eller ingenting i bompenger? Ja, den er ikke like komfortabel som en E-tron, men til 300'000 er det ikke så ille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 timer siden):

Om du "bare" kjører i byen og allikevel kjører 20'000km i året kjører du faktisk en del. Det er i gjennomsnitt 5,5 mil hver eneste dag hele året. 

Kanskje MG sin elbil er tingen. Passe rekkevidde, latterlig lav pris og lite eller ingenting i bompenger? Ja, den er ikke like komfortabel som en E-tron, men til 300'000 er det ikke så ille

Det var veldig grovt beregnet, kjører betydelig mindre enn 20 000 km i året.

MG er kinalagd, og som du sier, latterlig lav pris. Det er det nok en grunn til.

 

Anonymkode: 73293...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-9 den 7.06):

Velg i det minste ladbar hybrid om du velger hybrid og sørg for å bo et sted du kan lade. Vanlig hybrid sparer du lite på mtp bensin.

Anonymkode: dec85...506

Hvorfor det? En vanlig Hybrid lader seg jo selv? 

Anonymkode: 3e608...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

 

Trenger nok ikke bekymre meg for rekkevidde, men vil ha en bil som kan kjøre en stund uten at jeg må lade hele tiden. Også hjemme, eller er det lurt å bare lade "hele tiden"? 

Vil også ha en trygg bil og god plass til en familie. Ikke en knøttsmå bmw i3 for eksempel.

Noen spesifikke bilmodeller du anbefaler? :)

Anonymkode: 73293...e18

Tesla anbefaler at den står i hjemmelader når den ikke brukes

Anonymkode: 262be...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at dette avhenger helt av hvordan du bruker bilen. 

Hovedsaklig til og fra jobb/korte turer i byen - elbil

Mye korte turer i byen, men også flere langturer - ladbar hybrid 

Hovedsaklig langturer - "vanlig" hybrid 

 

Anonymkode: eda46...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Høres ut som du har en av de Toyotaene som viser den der tulle-rapporten på slutten av hver tur..

 

Anonymkode: db54c...02a

Hvilken tulle rapport? Jeg følger med selv.

Anonymkode: 507a9...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

MG er kinalagd, og som du sier, latterlig lav pris. Det er det nok en grunn til.

 

Den mangler nok litt av komforten til EQC, og luftdemperne til Ipace er meget behagelige. Mangler aksellerasjonen til ModelSplaid og nyttelasten til Model X. Men man kan nesten kjøpe 3 MG-biler for prisen av én av disse. 

Så man må nesten vurdere kostnad, budsjett, betalingsvillighet, rekkevidde og slike ting. Beste er nok å ikke forhåndsdømme altfor hardt. Apple har skrudd sammen iPhones i Kina i evigheter, og det meste av det du bruker i hverdagen kommer fra Kina. Volvo sine XC40 er produsert der, samme med ModelY og Polestar2. 

Ellers er det kanskje gøy å ende på noe annerledes, der er Hongqi E-HS9 en meget festlig kandidat. Du blir definitivt lagt merke til i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun de mest naive tror at el-bil fordelen kommer til å vare når de fleste biler er elektriske. Da er det sannsynlig med en 3-6 dobling av elpris + km. avgift. Staten skal ha sine penger uansett.

Anonymkode: 3048d...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun de mest naive tror at el-bil fordelen kommer til å vare når de fleste biler er elektriske. Da er det sannsynlig med en 3-6 dobling av elpris + km. avgift. Staten skal ha sine penger uansett.

Anonymkode: 3048d...61b

Om man kjører 15'000km hvert år, og bilen har et gjennomsnittlig forbruk på 20KWh/100km bruker bilen rundt regnet 3000KWh med strøm årlig. Huset bilen lades i bruker gjennomsnittlig 20'000KWh. Pluss elbillading. Så om din dystopiske fremtidsvisjon blir sann vil årlige strømkostnader til huset alene bikke 110'000kr. Om det koster 2000 eller 10'000kr å lade bilen blir lommerusk i forhold. 

Og den strømprisen vil også gjelde for de med dieselbil. Tror ingen har lyst til å komme dit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 23.06):

Har dieselbil i dag og tenker å bli med på det grønne skiftet mtp. at det vil komme avgifter de kommende årene...

Skal jeg da gå for hybrid eller el-bil? Hva er mest gunstig langsiktig?

Hybrider mister ikke like mye verdi som el-bil, men så er jo spørsmålet - hvor lenge kan vi kjøre hybrid før elbil dominerer?

Vil helst kunne bruke bilen i 10 år fremover.

Anonymkode: 73293...e18

Svaret gir seg selv...Elbil har allerede 60 % av markedet..og øker stadig! Hybrid er jo høl i huet! Samme avgifter som fossil..samme serviceutgifter ( minst!) som fossil og blir garantert vanskelig å selge på bruktmarkedet..styr unna lureriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kun de mest naive tror at el-bil fordelen kommer til å vare når de fleste biler er elektriske. Da er det sannsynlig med en 3-6 dobling av elpris + km. avgift. Staten skal ha sine penger uansett.

Anonymkode: 3048d...61b

Og hva tror du skjer med bensin og dieselprisen når de skal kvitte seg med de siste fossilbilene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...