AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Del Skrevet 7. august 2021 Har en katt fra dyrebeskyttelsen som jeg fostrer, hun har hatt noe menneskekontakt før, men veldig mye. Målet er å kunne ta på henne og helst kunne sjekke tenner. Jeg har ingen erfaring med noe dyr så her går det i å prøve seg frem:P Har hatt henne en uke, og nå tilbringer hun mesteparten av tiden på en kjøkkenstol. Snur seg bort om jeg forsøker å tilby godbit eller lek så har ikke prøvd så mye på det. Når hun kommer ned og tasser litt rundt så forsøker jeg å tilby lek og da kan hun jage ting jeg kaster/triller, men om hun leker direkte med noe jeg holder, så må hun være under bordet e.l., føler seg vel tryggere. Nesten spist godbit av hånda mi to ganger, separert av en stol:P Hun virker generelt ikke så motivert av sånt, eneste hun vil spise er tørrfor og en og annen godbit. Prøvd forskjellig typer fisk, egg, kylling osv. helt uinteressert. Og sånn går no dagan:P Hadde masse fremgang den første uka, men så dabbet det av litt. Noen tips?:) Ung katt forresten, litt over året ca. Anonymkode: bcd6a...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Del Skrevet 7. august 2021 La henne få tid. En uke er ingenting egentlig, så når hun kommer frem så bare la henne gå rundt uten å forvente noe av henne. La pus få oppsøke deg på eget initiativ Anonymkode: 62422...0d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Del Skrevet 7. august 2021 En uke er ingenting. Du får ha tålmodighet. Du får snakke mye med den, men ikke stresse med kos. Den vil nok etterhvert bli trygg, og komme når den selv vil. Du kan fortsatt prøve med lek, f.eks papir i lang snor. Da kan den leke selv om den vil være under bordet. Tørrfor er helt greit det, og alle katter vil ikke spise godis fra hånda. Anonymkode: b234a...147 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en katt fra dyrebeskyttelsen som jeg fostrer, hun har hatt noe menneskekontakt før, men veldig mye. Målet er å kunne ta på henne og helst kunne sjekke tenner. Jeg har ingen erfaring med noe dyr så her går det i å prøve seg frem:P Har hatt henne en uke, og nå tilbringer hun mesteparten av tiden på en kjøkkenstol. Snur seg bort om jeg forsøker å tilby godbit eller lek så har ikke prøvd så mye på det. Når hun kommer ned og tasser litt rundt så forsøker jeg å tilby lek og da kan hun jage ting jeg kaster/triller, men om hun leker direkte med noe jeg holder, så må hun være under bordet e.l., føler seg vel tryggere. Nesten spist godbit av hånda mi to ganger, separert av en stol:P Hun virker generelt ikke så motivert av sånt, eneste hun vil spise er tørrfor og en og annen godbit. Prøvd forskjellig typer fisk, egg, kylling osv. helt uinteressert. Og sånn går no dagan:P Hadde masse fremgang den første uka, men så dabbet det av litt. Noen tips?:) Ung katt forresten, litt over året ca. Anonymkode: bcd6a...dff Vær tålmodig og la katten bli nysgjerrig på deg. Når den er klar for å bli kost med så merker du det. Anonymkode: 8cc54...72c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Del Skrevet 7. august 2021 Har også egentlig bare tenkt at tålmodighet og godt med space vil gjøre sitt, men føler nesten jeg gjør for lite/forsømmer henne når hun bare ligger der på stolen😅 Så tusen takk for tilbakemelding:) I går hadde hun zoomies mellom soverommet og kjøkkenet mens jeg stablet i vaskemaskina Anonymkode: bcd6a...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Del Skrevet 7. august 2021 Når hun tør å herje rundt mens du er hjemme så er hun ikke redd deg. Snakk mye med henne og fortett som du gjør nå, så kommen hun nok snart og tar kontakt. Jeg har hatt ti fosterkatter selv Anonymkode: eebaf...b5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når hun tør å herje rundt mens du er hjemme så er hun ikke redd deg. Snakk mye med henne og fortett som du gjør nå, så kommen hun nok snart og tar kontakt. Jeg har hatt ti fosterkatter selv Anonymkode: eebaf...b5d Åh, så bra:D Godt med litt bekreftelse kjenner jeg:P Hun liker å ha meg på litt på avstand enda og haster bort om jeg er for nær. Er så kos de gangene hun har kommet opp på sofaen. Første hun gjorde var å vaske rumpa Anonymkode: bcd6a...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Del Skrevet 7. august 2021 Har adoptert en voksen, veldig sky katt. Min var vant med noen få mennesker, men er veldig redd fremmede. Hun lå under sofaen i 8-9 dager før jeg fikk hilse, så du ligger jo bedre an enn meg De første ukene var det eneste hun ville leke med sånne fiskestenger med fjær på. Jeg måtte sitte på gulvet bak sofaen og veive med stanga, mens hun sprang fram og tilbake i sofaen og lekte. Hvis jeg sto et sted hun kunne se meg, var hun mer opptatt av å passe på hva jeg gjorde enn å leke. Senere fant jeg ut at hun elsker tråder og å fange dem når de blir dradd under et teppe eller ned gjennom sofaputene el.l. Da ble hun så oppslukt at hun glemte å passe seg for meg, så da dulta hun inni meg og fant ut at det ikke var så farlig. Min er også veldig mye tryggere og roligere på badet, av en eller annen grunn. Hvis jeg satte meg på gulvet der, kom hun bort og la seg ved siden av beina mine og kunne klappes. Etter hvert la hun seg helt inntil beina mine, og så til slutt på fanget. Tok flere måneder før hun ville gjøre det i de andre rommene. Også er hun modigere tidlig på morgenen og sent på kvelden. Så jeg ga henne mye oppmerksomhet da, men lot henne være litt i fred resten av dagen. Anonymkode: 69100...f05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Del Skrevet 7. august 2021 Høres ut som min katt om hun er med fremmede. Hun ville nok brukt mye mer enn 1 uke på å finne seg til rette i et nytt hjem med ny person selv om hun er en rolig og bortskjemt innekatt som absolutt aldri har blitt behandlet dårlig eller opplevd noe fælt 😄 Høres ut som alt går rett vei, du må bare gi katten tid tenker jeg Vær rolig og gjør alle vanlige gjøremål rundt katten, snakk masse med den, la den oppsøke deg på sine premisser osv Pass på at den har noen fine gjemmesteder den kan gå til om den vil. Høres ut som den begynner å bli trygg da siden den løper rundt når du er der, leker med deg og vasker seg i sofaen, alt det tenker jeg er tillittstegn. Anonymkode: fb4cf...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Del Skrevet 7. august 2021 Som andre sier, én uke er ikke lenge husk, det er ikke bare deg hun må bli vant til, men hjemmet også. Lyder, lukter, synsinntrykk etc. Jeg ville ha unngått å oppsøkt henne. Når man snakker, stirrer og går mot/holder hånda ut mot en sky katt, så legger man sosialt press på katten. En katt som da er litt sjenert vil synes det er ubehagelig, for den vet ikke hvordan den skal reagere. Jeg har fostret sky katter for dyrebeskyttelsen selv, og jeg ignorerte de alle i starten, og holdt ikke ut en hånd for de å lukte/gni seg mot før de oppsøkte meg. Det tok aldri lang tid før de ble trygge på meg og ville ligge både ved siden av meg på sofaen eller i fanget. Det høres ut som om katten er leken, som er kjempebra! så jeg ville ha fokusert på lek. Sett deg på sofaen/stol/gulvet med en leke som gir litt avstand (en sånn pinne med tråd og fjær i enden f.eks). Ikke se på katten, men sitt med skulderen mot katten mens du drar leken over gulvet og får katten interessert. Lek flere ganger om dagen. Skal du gi katten godbit, dytt godbiten over gulvet istedenfor å nærme deg katten. Tror katten vil bli trygg på deg ganske kjapt. Når den for første gang oppsøker deg, hold ut en hånd men ikke se/snakk til den. Er du heldig, så vil den lukte, for så å gni hodet mot hånda di. Da kan du prate fint til den. Anonymkode: 992ca...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Del Skrevet 7. august 2021 Venninnen min fikk en ungkatt fra dyrebeskyttelsen. I starten bodde den under sengen og var kun borte derfra når ingen var hjemme. Etterhvert kom den ut når kun hun var hjemme, så når andre var på besøk, og plutselig var katten blitt den kjærligste og mest kosete katten jeg har kjent🥰 Det tok mange måneder, kanskje samlet minst et år. Gi det tid. Anonymkode: 622e5...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Del Skrevet 7. august 2021 1. Aldri lek med hender - dette gjør at katter vil angripe hendene dine fra tid til annen fordi de assosierer det med lek. Ta heller å kos med hender/gi mat slik at de assosierer hendene dine med noe positivt, og da deg og. 2. Anbefaler deg å gi våtfor/godbiter med hendene dine for å underbygge punkt 1, dette vil også knytte katten sterkere mot deg. Den vil da assosiere at du er god for du kommer jo med god mat. Om ikke du får dette til etterhvert bør du vurdere å mate katten 2 ganger om dagen kontra ha en matskål stående ute hele tiden. På den måten blir katten mer fristet til å hente mat fra deg, dette er også positiv hvis du skulle ønske å trene en katt senere. Om dette ikke fungerer etter tid, bør du vurdere å bare håndmate katten, ved å starte å kaste biter med mat for å vise at du er trygg. 3. Du kan blinke sakte med øynene dine mens du ser på katten innimellom, for katter betyr dette at du respekterer de/at du er trygg/stoler på de. Katten vil tilsett gjøre dette tilbake til deg. 4. Lær deg kattens atferdsspråk. På den måten vil du forstå om du gjør noe som ikke er greit for katten, og du kan lettere tyde signalene. Anbefaler sterkt å se serien "my cat from hell", synes den serien er veldig flink på å forklare katters atferd. Anonymkode: 143f3...31f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har adoptert en voksen, veldig sky katt. Min var vant med noen få mennesker, men er veldig redd fremmede. Hun lå under sofaen i 8-9 dager før jeg fikk hilse, så du ligger jo bedre an enn meg *snipp* Anonymkode: 69100...f05 Ahahhaa, så søtt:D Godt å høre sånne historier:) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 1. Aldri lek med hender - dette gjør at katter vil angripe hendene dine fra tid til annen fordi de assosierer det med lek. Ta heller å kos med hender/gi mat slik at de assosierer hendene dine med noe positivt, og da deg og. 2. Anbefaler deg å gi våtfor/godbiter med hendene dine for å underbygge punkt 1, dette vil også knytte katten sterkere mot deg. Den vil da assosiere at du er god for du kommer jo med god mat. Om ikke du får dette til etterhvert bør du vurdere å mate katten 2 ganger om dagen kontra ha en matskål stående ute hele tiden. På den måten blir katten mer fristet til å hente mat fra deg, dette er også positiv hvis du skulle ønske å trene en katt senere. Om dette ikke fungerer etter tid, bør du vurdere å bare håndmate katten, ved å starte å kaste biter med mat for å vise at du er trygg. 3. Du kan blinke sakte med øynene dine mens du ser på katten innimellom, for katter betyr dette at du respekterer de/at du er trygg/stoler på de. Katten vil tilsett gjøre dette tilbake til deg. 4. Lær deg kattens atferdsspråk. På den måten vil du forstå om du gjør noe som ikke er greit for katten, og du kan lettere tyde signalene. Anbefaler sterkt å se serien "my cat from hell", synes den serien er veldig flink på å forklare katters atferd. Anonymkode: 143f3...31f Dette har jeg fått tips om og gjør dette:) Og takk for andre tips! My cat from hell var det det programmet het ja! Har sett klipp men ikke fått med meg navnet. Anonymkode: bcd6a...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 9. august 2021 #14 Del Skrevet 9. august 2021 Gi henne tid, som er nevnt flere ganger over her. Vær i samme rom, men "ignorer" henne. La henne komme til deg på sine egne premisser. Godbiter er helt knall hvis hun aksepterer at du gir dem til henne. Masse gode råd ellers oppover i tråden. Det tar tid, men plutselig en dag kommer hun og legger seg på fanget ditt mens du sitter i sofaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Del Skrevet 11. august 2021 Minya skrev (På 10.8.2021 den 0.20): Gi henne tid, som er nevnt flere ganger over her. Vær i samme rom, men "ignorer" henne. La henne komme til deg på sine egne premisser. Godbiter er helt knall hvis hun aksepterer at du gir dem til henne. Masse gode råd ellers oppover i tråden. Det tar tid, men plutselig en dag kommer hun og legger seg på fanget ditt mens du sitter i sofaen. Kjekt å få litt bekreftelse, jeg kan jo egentlig fint lite om katter. Men startet å merke fremgang igjen, virker som om hun glemmer litt at shit, jeg skulle jo passe meg for hu der I går satt hun på stolen på kjøkkenet og jeg har hjemmekontor så jeg fikk sitte på siden uten at hun sprang sin vei:) Hun er livredd tørkestativet men jordskjelv-nysene mine går helt fint:P Anonymkode: 49aa3...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 11. august 2021 #16 Del Skrevet 11. august 2021 Jeg hentet en katt fra FOD som var veldig engstelig for mennesker for 10 år siden. Det første døgnet lå hun under sko skapet vårt i gangen, men etterhvert kom hun frem når det var stille i huset. Jeg støtter det flere sier at du må la katten komme til deg. Få den til å bli interessert gjennom lek og det å f eks legge en godbit på gulvet foran deg når du sitter helt i ro. Vi lot katten vår få den tiden hun trengte, og nå er hun den mest kosete og kjærlige katten du kan tenke deg ❤ Hun elsker å bli kost på og går over oss mens hun maler. Det er meg hun har knyttet seg mest til, og jeg er faktisk fortsatt den eneste som kan løfte henne og bære henne rundt uten at hun protesterer. Så gi det tid - en uke er ingen ting. Det kommer etterhvert, for katter er egentlig dyr som normalt liker omgang med mennesker. De må bare stole på at ingen vil de noe vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Del Skrevet 11. august 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Kjekt å få litt bekreftelse, jeg kan jo egentlig fint lite om katter. Men startet å merke fremgang igjen, virker som om hun glemmer litt at shit, jeg skulle jo passe meg for hu der I går satt hun på stolen på kjøkkenet og jeg har hjemmekontor så jeg fikk sitte på siden uten at hun sprang sin vei:) Hun er livredd tørkestativet men jordskjelv-nysene mine går helt fint:P Anonymkode: 49aa3...1e3 Tror katter opplever nys som en naturlig del av å leve. Jeg blir også overrasket over at alt mulig er grunn til å sprette opp for, men nysing er helt ok. Anonymkode: e6e21...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 11. august 2021 #18 Del Skrevet 11. august 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Tror katter opplever nys som en naturlig del av å leve. Jeg blir også overrasket over at alt mulig er grunn til å sprette opp for, men nysing er helt ok. Anonymkode: e6e21...31a Vi har tre katter og alle tre reagerer forskjellig, også i forhold til hvor de selv befinner seg. Hun minste klager og "kjefter" på meg når jeg nyser, ved å lage sånne kvekkelyder. Broren hennes skvetter litt og ser dumt på meg. Eldstemann får helt panikk og rømmer så fort han klarer å raske med seg både pels og klør hvis han ligger mellom meg og tastaturet, men ligger han en halvmeter lenger unna så bryr han seg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #19 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (På 11.8.2021 den 10.38): Tror katter opplever nys som en naturlig del av å leve. Jeg blir også overrasket over at alt mulig er grunn til å sprette opp for, men nysing er helt ok. Anonymkode: e6e21...31a Minya skrev (På 11.8.2021 den 17.52): Vi har tre katter og alle tre reagerer forskjellig, også i forhold til hvor de selv befinner seg. Hun minste klager og "kjefter" på meg når jeg nyser, ved å lage sånne kvekkelyder. Broren hennes skvetter litt og ser dumt på meg. Eldstemann får helt panikk og rømmer så fort han klarer å raske med seg både pels og klør hvis han ligger mellom meg og tastaturet, men ligger han en halvmeter lenger unna så bryr han seg ikke. Haha, så morro med så forskjellige personligheter:D Hørte min katt nyse for første gang her om dagen:D Vi begynner å komme å langt at jeg bør begynne å forsterke positiv atferd i større grad, problemet er jo at hun ikke er så interessert i godbiter. Hun tar sånne fra pose en gang iblant, men ikke interessert i noe annet(fisk, kjøtt, reker, egg osv.), og gomler bare tørrfor. Fortsatt uinteressert i våtfor. Så synes det er litt vanskelig utover å forsøke å tilby. Roser henne selvsagt men:P Anonymkode: 49aa3...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 13. august 2021 #20 Del Skrevet 13. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Haha, så morro med så forskjellige personligheter:D Hørte min katt nyse for første gang her om dagen:D Vi begynner å komme å langt at jeg bør begynne å forsterke positiv atferd i større grad, problemet er jo at hun ikke er så interessert i godbiter. Hun tar sånne fra pose en gang iblant, men ikke interessert i noe annet(fisk, kjøtt, reker, egg osv.), og gomler bare tørrfor. Fortsatt uinteressert i våtfor. Så synes det er litt vanskelig utover å forsøke å tilby. Roser henne selvsagt men:P Anonymkode: 49aa3...1e3 Interessen for mat og godtbiter kommer nok mer frem når pus føler seg tryggere. Det er det vanskeligste i hele verden, men du må bare gi henne tid. Det er vanskelig når man ikke har så mye tålmodighet, sånn som jeg sliter med XD Jeg synes det høres ut som det får veldig bra. Fortsett å la pus komme til deg på eget initiativ, ignorér henne frem til hun tar kontakt, og bare vær i nærheten så mye som mulig uten å komme _for_ nær. Det hjelper også å prate med henne hele tiden. Ikke sitt og snakk mot henne, men bare prat for deg selv hele tiden sånn at hun venner seg til å høre stemmen din. Du føler deg utrolig dum i starten, men etter tolv år som kattemamma har jeg utviklet en vane med å snakke til meg selv hele tiden. Bare si høyt ting du tenker på, feks "Kanskje jeg skal sette på en vaskemaskin" eller "Hm, hva skal jeg lage til middag i dag?" og så lat som om pus svarer deg eller kan forstå hva du mener ved å "svare" selv; "Kanskje vi skal ha spaghetti til middag i dag? Hva sier du [pus]? Tror du at det hadde vært godt? Ja, det tror jeg også" og sånne småting. Etter hvert blir hun veldig vant til å høre stemmen din og kanskje til og med begynner å svare deg ved å mjaue litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå