Gå til innhold

Hvilke navn er stødige og tidløse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du vil være sikker og ikke velge et navn som havner på topplistene når barnet ditt blir født, så tar du et navn fra dine foreldres generasjon.

De siste årene har det vært mye svensk inspirasjon på navnefronten - typiske a-endelser på jentenavnene: Nora, Sara, Sofia, Ella, Emilia. Guttenavnene er typiske Lucas, Matheo, Marcus, Leo, Jacob osv. 

Jeg er 30 så mange av mine venner får barn nå. Våre mødre har typisk navn som Marit, Liv, Hilde, Sissel, Åse. Våre fedre heter ting som Jan, Terje, Geir, Odd, Øyvind og Øystein. Nesten ingen velger disse navnene til sine barn, for de assosierer dem med noe traust og gammeldags. Velger du et slikt navn, vil barnet antakeligvis være litt forut for sin tid i sin generasjon, og ikke et "trendnavn".

Anonymkode: 8b721...bd0

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

William, Christian, Christoffer, Marius, Fredrik

Victoria, Maria, Sophia, Mathilde

Anonymkode: 7b351...e89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristian, Lars, Ola, Peder osv

Maria, Anna, Kristine, Ane osv

Anonymkode: 0684f...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vidkun. Synd det er for belastet.

Gunnar.

Gunvald.

Henrik.

Bjarne.

Albert.

Ole. 

Sivert.

Anonymkode: bb1aa...c2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alfred.

Otto.

Karsten.

Torbjørn. 

Aksel.

Arnfinn.

Iver.

Anton.

Svein.

Anonymkode: bb1aa...c2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du vil være sikker og ikke velge et navn som havner på topplistene når barnet ditt blir født, så tar du et navn fra dine foreldres generasjon.

De siste årene har det vært mye svensk inspirasjon på navnefronten - typiske a-endelser på jentenavnene: Nora, Sara, Sofia, Ella, Emilia. Guttenavnene er typiske Lucas, Matheo, Marcus, Leo, Jacob osv. 

Jeg er 30 så mange av mine venner får barn nå. Våre mødre har typisk navn som Marit, Liv, Hilde, Sissel, Åse. Våre fedre heter ting som Jan, Terje, Geir, Odd, Øyvind og Øystein. Nesten ingen velger disse navnene til sine barn, for de assosierer dem med noe traust og gammeldags. Velger du et slikt navn, vil barnet antakeligvis være litt forut for sin tid i sin generasjon, og ikke et "trendnavn".

Ja, dette er jo navn jeg nettopp ser på som veldig kjedelig og traust. Kunne faktisk aldri kalt barna mine noen av disse navnene. 

Flere av navnene som nevnes i tråden, derimot, som Marcus, Magnus, Fredrik, Alexander, Mari, Mathilde, Julie osv, er navn jeg i og for seg synes er pene, men navn jeg har veldig mange assosiasjoner til, da flere av de jeg har vokst opp med, har hatt disse navnene.. 

Ts

Anonymkode: a81a9...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Navn med lange tradisjoner i Norge. Navn du ikke assosierer med en bestemt aldersgruppe, men som brukes i flere generasjoner.
Eks: Margrete, Anna, Guro, Kristine, Solveig, Ole, Jens, Karsten, Martin.

Anonymkode: 0b311...a33

Så: Vilde, Silje, Nora, Hanna, Magnus, Gabriel, Mathias, Elias er stødige navn?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin, Katrine, Birgitte, Mathilde,  Astrid, Sara, Eva,  Synnøve,  Julie, Ellinor, Ingvild, Hedvig,  Elin, Sigrid, Johanne, Tone, Cecilie. 

Alexander, Fredrik,  Sverre, Magnus, Håkon, Lars, Finn, Ole, Jørgen,  Herman,  Mathias,  Jens, Pål, Erik, Anders, Sindre, Johannes

Endret av tirben
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Olav, Abraham, Albert, Jakob, Jens, Emanuel, Alfred, Andreas, Olai, Selmer,  Johannes, Isak.

Alma, Serine, Ingrid, Agnes, Tonette, Oline, Katrine, Mathilde, Johanne, Ingeborg, Tomine.

Anonymkode: 97c65...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, dette er jo navn jeg nettopp ser på som veldig kjedelig og traust. Kunne faktisk aldri kalt barna mine noen av disse navnene. 

Flere av navnene som nevnes i tråden, derimot, som Marcus, Magnus, Fredrik, Alexander, Mari, Mathilde, Julie osv, er navn jeg i og for seg synes er pene, men navn jeg har veldig mange assosiasjoner til, da flere av de jeg har vokst opp med, har hatt disse navnene.. 

Ts

Ja, det er jo typisk, og vi vil se veldig mye mer av dem. 

De litt bibelske navnene har det vært mye av de siste årene, og det tror jeg vil avta litt. Så Marcus (spesielt med c), Jacob har vært veldig trendnavn.

Alexander er nok ganske tidløst, samme gjelder Fredrik, Henrik, Lars og Erik. Da har på en måte alltid vært der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håkon, Aleksander, Magnus, Harald, Olav, Johannes 

Maria, Elisabeth, Astrid, Ingeborg, Ingrid 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Elias er trendnavn etter min mening. Gabriel også. Nora har også ligget på topplistene en stund.

Magnus er jo et kongenavn som antakeligvis holder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Som flere er inne på er tidløse og stødige navn slike som har lang tradisjon i vår kultur (norsk/europeisk). Dvs. i hovedsak navn av norrøn, latinsk eller bibelsk opprinnelse, gjerne navn som har ganske jevn popularitet. Navn som har vært veldig "in" en periode blir ofte også veldig "ut" senere, så å velge noe som ikke er veldig trendy er lurt. Et annet tips er å velge et navn som er forholdsvis enkelt og ikke for jålete.

Hvis du får en gutt vil jeg råde deg til å sjekke den norsk kongerekka ;) 

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymus Notarius skrev (40 minutter siden):

Som flere er inne på er tidløse og stødige navn slike som har lang tradisjon i vår kultur (norsk/europeisk). Dvs. i hovedsak navn av norrøn, latinsk eller bibelsk opprinnelse, gjerne navn som har ganske jevn popularitet. Navn som har vært veldig "in" en periode blir ofte også veldig "ut" senere, så å velge noe som ikke er veldig trendy er lurt. Et annet tips er å velge et navn som er forholdsvis enkelt og ikke for jålete.

Hvis du får en gutt vil jeg råde deg til å sjekke den norsk kongerekka ;) 

Enig.
Et godt eksempel på et trendnavn «gått ut på dato» er navnet Olga. Det ble populært for over 100 år siden, kommer fra det russiske aristokratiet. 

Nå er det nesten utelukkende damer på nærmere 100 år som bærer navnet. I samme kategori er Mary.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 0.25):

Ts

Ikke Gabriel og Elias, jeg ser på dem som trend-navn. Nora er egentlig tidløst, men har blitt ekstremt mye brukt, og er også et av de mange -a-navnene. 
Silje er vel mer et åttitallsnavn, men jeg synes det er veldig pent. 

Anonymkode: 0366a...5be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke Gabriel og Elias, jeg ser på dem som trend-navn. Nora er egentlig tidløst, men har blitt ekstremt mye brukt, og er også et av de mange -a-navnene. 
Silje er vel mer et åttitallsnavn, men jeg synes det er veldig pent. 

Anonymkode: 0366a...5be

Gabriel, Elias og Mathias er navn som har vært brukt i flere hundre år. Vil ikke kalle de trendnavn..

Anonymkode: 3aec5...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.8.2021 den 22.36):

Gabriel, Elias og Mathias er navn som har vært brukt i flere hundre år. Vil ikke kalle de trendnavn..

Anonymkode: 3aec5...2f9

Var ikke så mange som het det på 60, 70 - 80 tallet. Jeg kjente i hvertfall ingen med de navnene da.

Endret av tirben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...