Gå til innhold

Single kvinner er mer intelligente


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Det står i Illustrert Vitenskap nr 14/2005 at britisk forskning når har vist at single kvinner er mer intelligente enn gifte kvinner.

Jeg prøver å finne sammenhengen, og kommer tilbake med det når jeg finner det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, illustrert vitenskap.. Bladet som klarer å lage forvridde tabloid versjoner av all forskning. Jeg gremmes hver gang jeg leser det, det er haugevis av faktafeil og eldgamle "nyheter" der. De overgår til og med Se&hør når det gjelder å tøye sannheten i overskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette egentlig en snikk-snakk-tråd? Eller kan man skrive seriøse ting også..?

Illustrert vitenskap burde holde seg til fakta-kunnskaper og slutte med de billige og feilaktige "forsknings"nyhetene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår du at alt de skriver til enhver tid er svada?

Kan det ikke forekomme at de har reelle fakta også?

Alt det de skriver om forskning er kjøpt fra et britisk blad hvor mer eller mindre uvitende journalister sitter og skriver artiklene. Det er sjeldent snakk om reell forskning (forståelig i grunnen, forskningsrapporter koster flesk). De har også en lei tendens til å presentere ting som har stått i lærebøker i alle år som nyheter. Og feiltokningene...feiltolkningene.. Det mangler ikke på dem.

Personlig er jeg litt skeptisk til hele bladet. Det er bare på mitt eget fagfelt at jeg vet nok om emnet til å se feilene. For alt jeg vet så er alle artiklene like hullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt fagfelt da?

Jeg har erfart at fagpersoner innen forskjellige emner her i landet sitter fast i gammel og opplest viten også.... Ta rådet for ernæring og fysisk aktivitet for eksempel - mye godt gammelt de sitter fast i. Det eneste nye med dem er navnet.

men det var bare et eksempël som jeg vet noe om fordi jeg har lest mye ny forskning på den siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i Illustrert Vitenskap nr 14/2005 at britisk forskning når har vist at single kvinner er mer intelligente enn gifte kvinner.

Jeg prøver å finne sammenhengen, og kommer tilbake med det når jeg finner det  ;)

Behøver vi noen sammenheng da -- vi bare er :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det stod ikke noe mer om det heller, men det var en lang artikkel om de biologiske forskjellene i mann- og kvinnehjernen.

Fra Ill.vit til Susanne - Medisin og psykologi:Enda me spennende perspektiver åpner seg hvis den nye kunnskapen kan føre til en bedre forståelse av en rekke psykiske lidelser som depresjon, avhengighet, schizofreni og posttraumatisk stressyndrom samt hjernesykdommer som Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom.

De fleste hjernesykdommer og psykiske lidelser rammer nemlig det ene kjønnet hardere enn det andre. Depresjon forekommer dobbelt så hyppig hos kvinner som hos menn. forskjellen på kjønnenes hjerner har åpnet legenes øyne for at det kan være relevant å utvikle kjønnsbestemte behandlinger for en rekke sykdommer.

Det er interessant å lese videre, men jeg skal ikke skrive ned hele artikkelen her - da vil jeg jo fylle opp sidevis, og det er kanskje ikke alle som synes dypdykk er så veldig interessant.

Åpningsinnlegget var jo egentlig bare ment som en morsom ting for oss som er single.

Se forresten hva jeg postet på Skråblikk angående de dumme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det de skriver om forskning er kjøpt fra et britisk blad hvor mer eller mindre uvitende journalister sitter og skriver artiklene.

Lurer forresten på hvordan du vet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er på jobb nå, så har jeg faktisk bladet foran meg nå (takk gud for venteværelser). Og det jeg kan si..er at dette er gammelt nytt iblandet mye spekulasjon, som det ikke er belegg for i dagens forskning.

Men de gjentar stadig vekk at "de siste årene forskning har vist at...". Hallo, mye av dette har man visst siden 1800-tallet.. Det de skriver om behandling av ulike lidelser blir for innviklet til at jeg orker å gå inn på det, men det er slettes ikke så enkelt som det de påstår i bladet. Og her ligger problemet med illustrert vitenskap, det er utrolig vanskelig å se hvilke feilslutninger som finnes i artikkelen, med mindre man vet en del om emnet. Det er ingenting feil med logikkbruken deres, bortsett fra at premissene er feil...

Et søk på PubMed (den største databasen for medisinfaget) viser at forfatterne som nevnes i artikkelen ikke har publisert i (seriøse) medisinske tidsskrifter... Det blir det såkalte last nail in the coffin for min del...

Det med kilder er et annet problem med bladet..de skriver sjeldent hvor og hvem som har skrevet ting. Nå husker jeg ikke navnet på det britiske magasinet, men det er beryktet for å selge blant annet "helsenytt" til damemagasiner og aviser (Leser du om en p-pille som DREPER, så kommer det mest sannsynligvis derfra..)

Men, nå er jeg straks ferdig. God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånt vært kjent siden 1800-tallet? og enda har feministene hardnakket påstått at det ikke er forskjell på mann- og kvinnehjerner?

der ser vi. Man kan ikke vite hvem som vet hva, og dermed kan man heller ikke stole på noe av det man leser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...