AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #21 Del Skrevet 9. august 2021 Jeg kjøpte første bilen 7 år etter jeg fikk lappen. Anonymkode: fdc4b...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #22 Del Skrevet 9. august 2021 Skjønner at du ikke har behov for bil, jeg har klart meg fint uten bil er 36 år nå, men bestemte meg for å ta lappen nå siden det var behov for lappen på jobben og da kjøpte jeg og samboeren bil. Anonymkode: 34546...e7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #23 Del Skrevet 10. august 2021 Helt normalt. Mer normalt enn unormalt tror jeg. Personbilstatistikken som blir trukket frem oppi her viser jo ikke hvor mange biler som eies av samme familie heller - er ikke unormalt at familier har to biler, noe som gir enda færre biler til par og enslige. Sjøl hadde jeg lappen i ti år før jeg kjøpte bil - og da kjøpte jeg bil fordi det var et krav i jobben for å kunne ta seg rundt. Begrenset (mildt sagt) med kollektivtransport tilgjengelig mellom ukurante deler av Møre og Romsdal. Etter at vi flyttet tilbake til Østlandet har bilen stått så mye at batteriet døde.. nå kjøper vi en elbil som tåler begrenset kjøring bedre enn en gammel dieselbil, men velger å ha bil fordi vi venter barn nr to og tenker det blir masete uten. Anonymkode: 0c8a4...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #24 Del Skrevet 10. august 2021 De fleste av mine venner har bare lappen og ingen bil. Anonymkode: f91fc...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #25 Del Skrevet 10. august 2021 Har du ferie igjen? Hva med en "roadtrip of a lifetime"? Kjøp en råbillig, nyrestaurert klassiker i Portugal for 35000, kjør sakte og hyggelig gjennom hele Europa, selg den her for 50000, og du har lært å kjøre bil nok til å kunne leie og låne til du blir krokete og grå. https://m.olx.pt/d/anuncio/renault-4l-restaurada-IDGA1Wb.html#2e17ad954a Anonymkode: 6c134...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #26 Del Skrevet 10. august 2021 De eneste jeg kjenner som har bil bor på bygda Anonymkode: 7804d...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #27 Del Skrevet 11. august 2021 Helt vanlig. Men når du først har fått lappen, pass på at du kjører jevnlig likevel. Om det blir en helgetur, eller kjør og hent noe spennende du kjøper på Finn, eller hva som helst - men ikke la det bli sånn at du ikke kjører på måneds- eller årevis. Anonymkode: 80e8f...426 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #28 Del Skrevet 11. august 2021 Tok lappen når jeg var 18. Eide ikke bil før jeg var 24. Lånte bilene til foreldrene mine en del når jeg var 18-19, men så flyttet jeg for å studere og kjørte kun i feriene når jeg var hjemme og kunne låne bil. Helt normalt å ha lappen og ikke bil. Anonymkode: c0748...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #29 Del Skrevet 11. august 2021 Dere som sier at mengdetrening er så viktig for å bli god sjåfør. Har sittet på med mange som er erfarne og noen som nettopp har fått førerkort. De som nettopp har fått førerkort kjører som oftest bedre og penere, det skal jeg love. Anonymkode: e7f2e...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #30 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier at mengdetrening er så viktig for å bli god sjåfør. Har sittet på med mange som er erfarne og noen som nettopp har fått førerkort. De som nettopp har fått førerkort kjører som oftest bedre og penere, det skal jeg love. Anonymkode: e7f2e...964 Hvem er du til å dømme? 🤪 Jeg har også en svigermor som ligger i 50 i 80-sonen, og kjører på feil side av veien når denne er for smal - fordi hun ikke klarer å bedømme hvor mye plass hun har til høyre. Mengdetrening i dette tilfellet her handler vel like mye om å bli komfortabel med bilkjøring, som å bli en god sjåfør. Svigermor fikk aldri den mengdetreningen fordi svigerfar alltid kjørte...til han gikk bort. Anonymkode: 6c134...b6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 11. august 2021 #31 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 20.10): Dette med mengdetrening er overvurdert. Lei deg en billig bil med fri km i en måned og kjør så er du mer enn god nok. Det er ikke rakettforskning. Resten kommer naturlig med leiebiler gjennom årene. En som har kjørt bil i 15 år er ikke bedre enn en som har kjørt bil i 12 år. Mengde har bare noe å si den første måneden etter at du har fått lappen. Anonymkode: 400c2...d0a Da er din påstand at mengde av erfaring ikke har noe å si når det gjelder fysiske ferdigheter? Heller ikke når det gjelder å holde kunnskaper vedlike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #32 Del Skrevet 11. august 2021 Helt vanlig og ganske lurt. Før eller senere trenger du lappen, og da er det greit å ha den på plass. Har flere venninner som aldri surret seg til å ta lappen og som er helt avhengig av kjæresten sin for å bli kjørt steder. Bare pass på å kjøre så ofte du har muligheten til det, for mengdetrening er kjempeviktig. Ikke gjør som meg - jeg sluttet å kjøre bil etter en nestenulykke rett etter at jeg fikk lappen, og det tok 5 år før jeg turte å prøvde igjen. Jeg er fremdeles livredd i flere helt vanlige situasjoned og det hjelper ikke at jeg sliter med det tekniske og rett og slett er en dårligere sjåfør enn de aller fleste på veien. Anonymkode: 81d4e...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #33 Del Skrevet 14. august 2021 Det er ganske vanlig å ha førerkort men ikke bil. Men da er det selvsagt en fordel om noen andre i familien har bil, slik at man kan vedlikeholde kunnskap og ferdigheter. Selv har jeg bil, men trives ikke med bilkjøring. De få gangene jeg setter meg bak rattet, må jeg virkelig konsentrere meg. Det er jo helt uvant. Har hatt førerkort i 30 år. Sønnen min, som har hatt førerkort i 3 år, kjører nesten daglig. Mye tryggere og avslappet bak rattet. Så det sier seg selv. Man kan gjerne la være å ha bil, men skal man være en trygg sjåfør, må man kjøre mer enn et par ganger i året. Anonymkode: 123b3...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ryzorwarlock Skrevet 14. august 2021 #34 Del Skrevet 14. august 2021 Synes det er en dum ide. Du må fortsettte å kjøre etter du har tatt lappen. Selv om du har tatt lappen så betyr det ikke at du kan kjøre eller er erfaren. Dette er noe du må øve mye på etter du har lappen. Og bare ha lappen for å ikke kjøre så blir du å glemme viktige ting som er viktig å huske på når du kjører, som er lett å glemme om man aldri kjører lengre. Denne ideen er veldig god om man har vært sjåfør et par år eller mere og kan ting og gjører ting automatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #35 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (På 8/11/2021 den 21.51): Dere som sier at mengdetrening er så viktig for å bli god sjåfør. Har sittet på med mange som er erfarne og noen som nettopp har fått førerkort. De som nettopp har fått førerkort kjører som oftest bedre og penere, det skal jeg love. Anonymkode: e7f2e...964 Feil. mange som har fått lappen og skal ut å kjøre er nervøs og usikker, og gjør mange feil. Som å kjøre langt under fartsgrensa, usikker på vikeplikt etc etc. Anonymkode: 037c3...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #36 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feil. mange som har fått lappen og skal ut å kjøre er nervøs og usikker, og gjør mange feil. Som å kjøre langt under fartsgrensa, usikker på vikeplikt etc etc. Anonymkode: 037c3...c42 Var kanskje klønete formulert fra meg, men mengdetrening er viktig ja. Poenget er at det forsvarer ikke at man alltid vil kjøre bra bare fordi man har hatt mengdetrening. Vet ikke hva du legger i begrepet, men f.eks. de som nettopp har fått lappen har jo fått mengdetrening i form av øvelseskjøring, men ser at de fleste går utfra etter at man har fått lappen. Bare fordi man har kjørt mye, så betyr det ikke at man kjører bra. Man gjør ting litt mer på automatikk, så gjør man en feil, gjør man den samme feilen hele tida. Og de som nettopp har fått lappen har trafikkreglene mye ferskere i hodet enn de som fikk lappen for 20 år siden. Så av min erfaring opplever jeg ofte de som nettopp har fått lappen som mye tryggere sjåfører enn de som har hatt lappen mye lenger. Her er eksempler på feil mange som har hatt lappen i 20 år gjør: - Rundkjøringer: ALT for høy fart mot rundkjøring, og kommer det bil fra venstre blir det enten brudd på vikeplikten eller nesten bråbrems. Klarer heller ikke å blinke i forkant av rundkjøringen dersom man skal til høyre/venstre og noen ganger ikke når man skal ut heller. De fleste klarer heller ikke å plassere seg i riktig felt eller holdet feltet de er i. - Vikeplikt: Høyreregel, hva er det? Mange som tror de har forkjørsrett bare fordi det er mye trafikk i den gata de kjører på. I tillegg når bussen blinker ut, i 60 eller lavere. - Blinking alt for sent. Man skal blinke i god tid før for å vise de bak og foran hvor man skal. - For mye gass/brems eller voldsom akselerasjon/bråstopp. Gir ubehagelig passasjerfølelse. - For høy fart: Altfor mange tror det er greit å ligge 10 over. - Klistrer seg til ræva på bilen foran som kjører litt seint, i noen tilfeller faktisk fartsgrensa. Mange har aldri hørt om 3-sekundersregelen. - Glemmer/gidder ikke å sjekke blindsone. - Bruker altfor lang tid på å komme seg opp i fart eller kjører for sakte. Dette gjelder også for dem som har hatt lappen lenge, overraskende nok. - Mobilbruk. - Plassering: Når man skal til venstre, så plasserer man seg til venstre i feltet man ligger på, slik at de bak ser at det står en bil der framme. - Jeg har for øvrig ikke lappen enda, men ser feilene alle gjør. Gjør feil selv, men ifølge kjørelærer er det pirk og det går ikke utover at jeg fysisk bryter trafikkreglene. Oppkjøring skal jeg ha om et par måneder. Anonymkode: e7f2e...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå