Gå til innhold

Jeg vil ha førerkort, men vil ikke ha bil. Er det vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det er fint å ha førerkort for å kunne leie bil på reise eller få jobb som krever førerkort, men jeg ønsker ikke å kjøpe bil. Noen andre som har det sånn? 

Anonymkode: 54b65...d7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er fint å ha førerkort for å kunne leie bil på reise eller få jobb som krever førerkort, men jeg ønsker ikke å kjøpe bil. Noen andre som har det sånn? 

Har førerkort men ikke bil. Leier bil i ferier. Trenger ikke bil til hverdags og gidder ikke kjøpe bil med alle utgifter og verditap det medfører.

Anonymkode: bfd0c...e78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har førerkort men ikke bil. Leier bil i ferier. Trenger ikke bil til hverdags og gidder ikke kjøpe bil med alle utgifter og verditap det medfører.

Anonymkode: bfd0c...e78

Akkurat. Det eneste jeg er bekymret for er at hvis jeg ikke kjøper bil, hvordan blir jeg "flink" og får nok erfaring? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en grunn til at det finnes tjenester som nabobil og Hyre. 

Anonymkode: ada5c...bc4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke uvanlig i det hele tatt.

Etter et kjapt googlesøk fant jeg tall fra 2012: Det var 3.117.388 førerkort og 2.442.964 privatbiler, altså nesten 700.000 flere førerkort enn privatbiler.

Noen av førerkortene er bare mopedkort o.l., men mange har jo fler enn én bil også.

Så sånn veldig omtrentlig kan du si at det er 700.000 stk som har førerkort men ikke bil.

Anonymkode: adc55...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er vel ikke uvanlig i det hele tatt.

Etter et kjapt googlesøk fant jeg tall fra 2012: Det var 3.117.388 førerkort og 2.442.964 privatbiler, altså nesten 700.000 flere førerkort enn privatbiler.

Noen av førerkortene er bare mopedkort o.l., men mange har jo fler enn én bil også.

Så sånn veldig omtrentlig kan du si at det er 700.000 stk som har førerkort men ikke bil.

Anonymkode: adc55...cbb

Neida. Det er nok mange par som kjører samme bil 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det høres litt smådumt ut faktisk. Du er ikke utlært når du får lappen, det er da du faktisk bør ha en bil stående så du får mengdetrening. Skal du bare kjøre på ferier en gang i året eller to blir du ikke en god sjåfør.

Til deg som sier mange har førerkort men ikke bil: Du vet mange par deler på en bil, ikke sant? Jeg tipper mange av de 700.000 har en bil på to personer.

Anonymkode: f5602...448

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde førerkort i ti år før jeg i det hele vurderte å kjøpe bil. Nyttig å ha lappen likefullt mtp kjøring i arbeid, ferie, etc.

Anonymkode: fa34b...a0d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i Oslo. Har aldri eid bil og kommer heller ikke til å kjøpe. Bildeling er mer enn nok. I tillegg til billeie ved spesielle behov og leie på ferie. Svært mange i samme situasjon, ingenting rart med det.

Anonymkode: 400c2...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt lappen i 5 år uten bil, fortsatt ikke planer om å kjøpe bil på mange, mange år. Men greit å ha lappen klar dersom behovet for bil en dag melder seg.

Har fått brukt lappen mye selv om jeg ikke har bil, så den har kommet godt med mange ganger (ferie, jobb osv.) 

Anonymkode: e630e...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det høres litt smådumt ut faktisk. Du er ikke utlært når du får lappen, det er da du faktisk bør ha en bil stående så du får mengdetrening. Skal du bare kjøre på ferier en gang i året eller to blir du ikke en god sjåfør.

Til deg som sier mange har førerkort men ikke bil: Du vet mange par deler på en bil, ikke sant? Jeg tipper mange av de 700.000 har en bil på to personer.

Anonymkode: f5602...448

Jo, det er det jeg er redd for. At jeg ikke blir god sjåfør uten å ha egen bil/nok trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det er det jeg er redd for. At jeg ikke blir god sjåfør uten å ha egen bil/nok trening. 

Dette med mengdetrening er overvurdert. Lei deg en billig bil med fri km i en måned og kjør så er du mer enn god nok. Det er ikke rakettforskning. Resten kommer naturlig med leiebiler gjennom årene.

En som har kjørt bil i 15 år er ikke bedre enn en som har kjørt bil i 12 år. 

Mengde har bare noe å si den første måneden etter at du har fått lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette med mengdetrening er overvurdert. Lei deg en billig bil med fri km i en måned og kjør så er du mer enn god nok. Det er ikke rakettforskning. Resten kommer naturlig med leiebiler gjennom årene.

Mengdetrening er overhode ikke overvurdert.

Anonymkode: 9a412...590

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilhelmine skrev (9 timer siden):

Kjekt å ha førerkort både med og uten bil👍

Takk! Da må jeg tenke på det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 18.44):

Det er veldig dumt å ikke kjøre jevnlig de første 2-5 årene etter du tar førerkortet. Du kommer til å forbli en svak sjåfør om du bare skal kjøre i ferier, som da gjerne er i utlandet og ukjent kjørekultur, og på jobb. Med mindre det er snakk om en jobb hvor du kjører mye hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 22.10):

Bare for å klargjøre overfor TS:

Dette som skrives av AB her er sprøyt fra ende til annen. Man blir ikke god til å kjøre på en måned. Det tar mange år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-8-7 den 22.10):

bullshit

Anonymkode: 87beb...034

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cole skrev (10 timer siden):

Det er veldig dumt å ikke kjøre jevnlig de første 2-5 årene etter du tar førerkortet. Du kommer til å forbli en svak sjåfør om du bare skal kjøre i ferier, som da gjerne er i utlandet og ukjent kjørekultur, og på jobb. Med mindre det er snakk om en jobb hvor du kjører mye hver dag.

Cole skrev (10 timer siden):

Bare for å klargjøre overfor TS:

Dette som skrives av AB her er sprøyt fra ende til annen. Man blir ikke god til å kjøre på en måned. Det tar mange år.

Jepp, skjønner det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...