AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Del Skrevet 7. august 2021 Hva er passende konsekvens for barn/ungdom 14-15 år som til stadighet stjeler småting, og lyver om det etterpå? Hadde et tilfelle der jeg tok ungdommen i å stjele noen hundrelapper, der jeg tok vedkommende på fersken. Likevel løgner om det etterpå, og pottesur fordi hen har dreti seg ut. Viser ingen tegn til anger. Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2021 #2 Del Skrevet 7. august 2021 Når det gjelder hvilke konsekvenser det skal få for barnet å stjele mener Øverland det er viktig å skille mellom å påføre noe vondt og å ta vekk noe godt. – Straffen bør være å miste en form for privilegium i en periode, og det bør iverksettes med umiddelbar virkning. Det kan være å miste ukepengene eller få strengere innetid. Det som er viktig er at straffen er rimelig i forholdt til hva som er gjort. Hvis ikke vil barnet oppfatte det som urettferdig, sier han. https://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/247-nar-barnet-stjeler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Del Skrevet 7. august 2021 Hva med å oppdra ungdommen litt? Anonymkode: a517d...127 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å oppdra ungdommen litt? Anonymkode: a517d...127 TS: Ja, skulle gjerne gjort det fra start. mye av problemet er vel at dette er et fosterbarn som vi kun har hatt i 2,5 år.. Så mye skade skjedd tidligere, når det er sagt synes jeg det skal få konsekvenser som svir allikevel. Anonymkode: 38d1d...ce7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enterprises Skrevet 7. august 2021 #5 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) Begyn med å fjerne Internett. Deretter sperrer du tlf for utgående sms, data og tale. Hvis han ikke bedrer seg Endrer seg fort da som regel Endret 7. august 2021 av Enterprises Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2021 #6 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS: Ja, skulle gjerne gjort det fra start. mye av problemet er vel at dette er et fosterbarn som vi kun har hatt i 2,5 år.. Så mye skade skjedd tidligere, når det er sagt synes jeg det skal få konsekvenser som svir allikevel. Anonymkode: 38d1d...ce7 Det er ganske relevant informasjon at dette er et fosterbarn. Kommer barnet fra traumer, omsorgssvikt etc så skal dere være jævlig forsiktig med hvilke fremgangsmåte dere bruker mht konsekvenser så barnet ikke skyver dere mer bort og blir mer utagerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Del Skrevet 7. august 2021 Får ungdommen nok ukepenger? Jeg stjal også som ungdom, trengte penger til røyk og diverse. Jeg ble aldri tatt for det da. Stefaren min hadde penger overalt som lå å fløt og ingen kontroll på de. Jeg løy også, om andre ting. Fikk jeg ikke lov, løy jeg og gjorde det likevel. Det vanket mye kjeft om det ble oppdaget. Ingen forklaring, bare kjeft. Fikk heller ikke forklaring på hvorfor jeg ikke fikk lov, det var fordi min mor hadde sagt det, og ferdig med det. Er man urimelig og for kontrollerende, velger barna å lyve heller enn å være ærlig. Sett deg ned og snakk med ungdommen din, og LYTT og prøv å forstå. Anonymkode: 37c09...7c2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Del Skrevet 7. august 2021 WhisperingWind skrev (11 minutter siden): Det er ganske relevant informasjon at dette er et fosterbarn. Kommer barnet fra traumer, omsorgssvikt etc så skal dere være jævlig forsiktig med hvilke fremgangsmåte dere bruker mht konsekvenser så barnet ikke skyver dere mer bort og blir mer utagerende. Ja, helt klart. Men dette må jo likevel ha en konsekvens, hadde vedkommende iallefall innrømmet det og vist noe tegn til anger hadde det kanskje vært konsekvens nok i seg selv. Men her er det null , ingen evne til å tenke på andre enn seg selv her altså. Føler vi må gjøre noe for at dette skal snu. Ikke lenge til hen er voksen og skal stå på egne ben, da nytter det ikkeå holde på sånn 😞 Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får ungdommen nok ukepenger? Jeg stjal også som ungdom, trengte penger til røyk og diverse. Jeg ble aldri tatt for det da. Stefaren min hadde penger overalt som lå å fløt og ingen kontroll på de. Jeg løy også, om andre ting. Fikk jeg ikke lov, løy jeg og gjorde det likevel. Det vanket mye kjeft om det ble oppdaget. Ingen forklaring, bare kjeft. Fikk heller ikke forklaring på hvorfor jeg ikke fikk lov, det var fordi min mor hadde sagt det, og ferdig med det. Er man urimelig og for kontrollerende, velger barna å lyve heller enn å være ærlig. Sett deg ned og snakk med ungdommen din, og LYTT og prøv å forstå. Anonymkode: 37c09...7c2 Det ville aldri blitt nok ukepenger her, mye vil ha mer og absolutt ingenting er godt nok. Her i huset får ingen ukepenger for og ikke gjøre noe, og det er null ønske/ vilje til å bidra - derav veldig lite ukepenger. Men hen klarer alltids å lure penger utav familie, bursdag, jul etc.. Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ville aldri blitt nok ukepenger her, mye vil ha mer og absolutt ingenting er godt nok. Her i huset får ingen ukepenger for og ikke gjøre noe, og det er null ønske/ vilje til å bidra - derav veldig lite ukepenger. Men hen klarer alltids å lure penger utav familie, bursdag, jul etc.. Anonymkode: 38d1d...ce7 Vel, da får vedkommende neppe noe særlig lommepenger da. Da er det vel lettere å stjele da. Det er godt mulig h*n angrer selv om du ikke ser dette tydelig. Å være sur etterpå er jo et tegn på at h*n skammer seg. Det er helt normalt å få penger av familie til bursdag og jul ++ Synes det høres ut som du i utgangspunktet har en negativ innstilling til fosterbarnet ditt. Man merker slikt. Anonymkode: 37c09...7c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Del Skrevet 7. august 2021 Nå var barnet mitt litt yngre da det ble tatt i stjeling, men jeg kontaktet politiet, og de var mer enn villig til å ta en alvorlig samtale med ham. En streng dame fra forebyggende avdeling satte en skikkelig støkk i ham. Anonymkode: 4dcd6...ffa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, da får vedkommende neppe noe særlig lommepenger da. Da er det vel lettere å stjele da. Det er godt mulig h*n angrer selv om du ikke ser dette tydelig. Å være sur etterpå er jo et tegn på at h*n skammer seg. Det er helt normalt å få penger av familie til bursdag og jul ++ Synes det høres ut som du i utgangspunktet har en negativ innstilling til fosterbarnet ditt. Man merker slikt. Anonymkode: 37c09...7c2 Så du ville bare gitt en klem og mer penger ? Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Del Skrevet 7. august 2021 Kan ikke barnevernet hjelpe til i slike situasjoner? Tror de er mer kompetente enn de perfekte mødrene fra kvinneguiden som ikke kjenner ungdommen eller dets historie. Anonymkode: 5d594...f2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Del Skrevet 7. august 2021 Min sønn stjal på en butikk. Jeg fant ut av det og vi gikk på butikken og betalte for det han hadde stjelt fra kontoen hans og han måtte si unnskyld. Straff nok det. Anonymkode: b2b54...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min sønn stjal på en butikk. Jeg fant ut av det og vi gikk på butikken og betalte for det han hadde stjelt fra kontoen hans og han måtte si unnskyld. Straff nok det. Anonymkode: b2b54...6be Ja, det kan jeg være enig i. men hva når det ikke er vilje til å si unnskyld eller selvinnsikt nok til å skjønne at dette ikke er ok? Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, da får vedkommende neppe noe særlig lommepenger da. Da er det vel lettere å stjele da. Det er godt mulig h*n angrer selv om du ikke ser dette tydelig. Å være sur etterpå er jo et tegn på at h*n skammer seg. Det er helt normalt å få penger av familie til bursdag og jul ++ Synes det høres ut som du i utgangspunktet har en negativ innstilling til fosterbarnet ditt. Man merker slikt. Anonymkode: 37c09...7c2 Enig Anonymkode: 77946...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2021 #17 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, helt klart. Men dette må jo likevel ha en konsekvens, hadde vedkommende iallefall innrømmet det og vist noe tegn til anger hadde det kanskje vært konsekvens nok i seg selv. Men her er det null , ingen evne til å tenke på andre enn seg selv her altså. Føler vi må gjøre noe for at dette skal snu. Ikke lenge til hen er voksen og skal stå på egne ben, da nytter det ikkeå holde på sånn 😞 Anonymkode: 38d1d...ce7 Fra et fosterbarn til en fostermor. Det er MYE mer komplisert enn at han ikke bryr seg. Det er en test. Tenker han har store tilknytningsproblemer, er sint, forvirret og ikke stoler på at dere vil elske han og være der for han uansett hva han gjør. Hans egne foreldre var der jo ikke. Så hvorfor i helvete skulle dere være glad i han og ha han der? Så stjeling, løgn, teste og bryte grenser er en del av testen. Se om dere fremdeles beholder han. Det er HÅRFIN grense her om hvordan dere møter han på om dette blir bedre eller verre. Dere burde nok kontakte barnevernet og få veiledning for det virker som om dere ikke vet hvordan dere skal møte han og gjør dere det feil her så kan det FORT gå til helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2021 #18 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, det kan jeg være enig i. men hva når det ikke er vilje til å si unnskyld eller selvinnsikt nok til å skjønne at dette ikke er ok? Anonymkode: 38d1d...ce7 Han VET det. Men han har også et annet utgangspunkt enn andre barn. Han har bygget opp en mur som beskytter han. Den muren får han til å virke likegyldig, men bak muren skriker han garantert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Del Skrevet 7. august 2021 Tusen takk for svar,og vi bryr oss , virkelig. Selv om det sikkert ikke virker sånn her nå. Men vi ønsker at dette skal bli en ungdom som skal fungere ut i det voksne liv og få en jobb, gode venner og et godt liv..pengene i seg selv er jo ikke farlig, men føler ikke at vi hjelper personen ved og bare ignorere det heller 😕 Dette vil jo gi store konsekvenser i det voksne liv, og vi må jo forberede litt på det... Anonymkode: 38d1d...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ville aldri blitt nok ukepenger her, mye vil ha mer og absolutt ingenting er godt nok. Her i huset får ingen ukepenger for og ikke gjøre noe, og det er null ønske/ vilje til å bidra - derav veldig lite ukepenger. Men hen klarer alltids å lure penger utav familie, bursdag, jul etc.. Anonymkode: 38d1d...ce7 Hvorfor er du fosterforelder egentlig? Anonymkode: 59e08...c77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå