Gå til innhold

Grådig svoger og svigerinne


Anonymgrytevott

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er helt uhørt.
Voksne folk tar med seg noe til verten, alt fra blomster, en flaske vin eller fin kaffe, ost el noe, som bidrag til bevertningen. Selvsagt blir det annerledes om de «kommer innom» flere ganger i uken, men da burde det være i deres favør ved at de ikke forventer å bli bydd noe. Din mann bør ta det opp. Han er kanskje feig, men gi ham et manus. Ville også spurt ang dåpsgave. 
 

Hvordan er de ellers? Er de sosiale tapere eller er det håp om at de blir skikkelig flau når de skjønner hvor udannet de er?

Anonymkode: 60f28...6e4

Vel, de er trivelige folk, men det virker ikke som at de har sosiale antenner. Broren hans kom i oljete arbeidsklær til en konfirmasjon i fjor, fordi han ikke ble ferdig å mekke på bilen før festen startet. Ikke den gangen heller hadde han med gave. Hva folk gir eller ikke gir i gave til forskjellige anledninger har ikke jeg noe med, men man legger merke til dem som aldri gir. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymgrytevott skrev (46 minutter siden):

De går i skapene. Når de sier at de stjeler mat av oss, hvordan skal jeg svare?

Da gjør du en av to ting:

- Du drar til de i helgen, tar en tur på kjøkkenet, finner det dyreste de har og tar med deg det/tilbreder det. Sier som sant er at når de bare forsyner seg hos dere må det være greit abdre veien også.

Gjenta dette og gjerne forsyn deg av ting som spolerer middagsplaner eller kveldskos.

- Du sier pent at det er koselig at de føler seg hjemme hos dere, men fra nå av må de holde seg til sine egne kjøkkenskap. At du du ikke har tid eller økonomi til å handle inne til to husholdninger. Dessutten er det så vanskelig å planlegge når ting hele tiden forsvinner.

Tredje alternativ kunne vært å bare ha kneipbrød og billig servelat, poteter, makaroni, blodpølse og lungemos synlig på kjøkkenet en periode.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt maten til et annet sted i huset. Skaff dere et kjøleskap som kan stå i en bod eller på et soverom, og bare ha kjedelige ting som melk, fiskekaker og gulost i kjøleskapet på kjøkkenet. Billigbrød i brødboksen, ingen kjeks, kaker eller godteri i skapene. 

Anonymkode: aaa76...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig så utbredt problem dette er med svigerditt og svigerdatt som eter folk ut av husene, det er utallige tråder om det for tida. Merkelig er det også at all denne etingen gjerne har pågått over lengre tid og svært hyppig, noe som er litt spesielt med tanke på de langvarige koronatiltakene.

Anonymkode: e7ba7...2eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Du løser det ved å begynne å snakke om hva du føler. Det mest riktige er at du sier det til din mann og ber han snakke med sin bror om det. Hvis han ikke vil det, så gjør du det. Men dere må si det. De aner ikke hva dere tenker. :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke inviter de på middag. Lås døren og si at det ikke passer. Si at du gleder deg til neste gang dere kan spise middag sammen HOS DE. 

Anonymkode: 57de7...f2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ja, jeg er enig i at du burde betale 😀Butikkene har forresten større utvalg + jeg slipper å slepe ny mat hit. Så fint om du kan skaffe mat i vanlig matbutikk heretter".

Gi takkekort, men drit i å gi julegaver/bursdagsgaver og dåps/bryllupsgaver til dem når den tid kommer. De har lagt lista. 

Anonymkode: f3e94...cf7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at de mer ekstreme forslagene her ikke er så lett å gjennomføre. Det du kan gjøre er å ikke si noe eller smile når de kommenterer på den måten. Du må i allefall ikke si at det bare er hyggelig. eventuelt kan du bare si ja med alvorlig ansikt.

Anonymkode: 3c614...df1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt søsken har spist hos meg ukentlig i åresvis uten å bidra med utgifter. Når jeg tok det opp med vedkommende var det tydelig manglende forståelse for at det er en utgift for meg. Men etter jeg sa fra spanderer søskenet mitt mye når vi er ute/ take away, bidrar til måltider kjøper vin etc. Både til oss og når vi får besøk av familie som bor hos meg.
 

Enig med at å ta opp dette er noe du må overlate til din mann. Det er hans søsken, han trolig vet bedre hvordan gripe det an, og det vil bli bedre tatt imot.

 

Anonymkode: 3093c...d02

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går i skapene…..?!!

Altså, hva feiler det dem?? Går de i skap og kjøleskap på eget initiativ og forsyner seg av det de måtte finne…? Det er jo frekt som fy.

Er det noen aldersforskjell som gjør seg gjeldene her, mellom din mann og søsknene, så de oppfører seg som småsøsknene/barn?

Angående gaver, så ville jeg spurt rett ut jeg, om de ønsket at dere skal slutte å gi hverandre gaver. Igjen, er det ung alder her, sånn at de ikke helt har gått over til å ta ansvar for å kjøpe bryllups/dåp/konfirmasjons-gaver selv?

Kan din mann evt ta det opp via foreldrene, at ‘nå er det kanskje på tida at søsknene er gamle nok til å ikke bli inkludert i foreldrenes ‘familiegave’?

Angående at de snoker i skapene og forsyner seg selv - den kan nok være litt mer veien siden det har pågått lenge, og dere ikke har sagt noe på det til nå.

Jeg hadde blitt helt sjokka om gjester en tilfeldig ettermiddag gikk og fiksa seg mat på kjøkkenet, utenom måltider og det vi evt måtte servere.

Neste gang de tøyser med at de burde betale, så kan din mann ‘tøyse’ tilbake med at nå blir det Vipps-krav…?

Nei, antakelig må han nok bare si det rett ut, at det er hyggelig med besøk, men nå hadde han satt pris på at det ble slutt på å forsyne seg selv i skapene. Kanskje han kan utfordre dem på at neste gang de kommer på besøk, så får de ta med seg noe godt å bite i og dele med alle?

Noen unge voksne trenger nok et ‘dytt i rumpa’ for å skjønne at nå telles de ikke som barn/tenåringer mer, og må oppføre seg som voksne folk.

Anonymkode: ab2eb...efa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å si over, er at det er ikke sikkert at det er gnient eller for å snylte, men manglende forståelse for sosiale koder, å fremdeles være i en «barnerolle», eller usikkerhet.

Anonymkode: 3093c...d02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det hele litt sånn kleint for dem jeg. jeg hadde gått og latt de sitte alene og velte seg i mat, 

Og så når de sier at hø hø ja ja nå har vi spist opp det meste. Og så si å, har dere ikke mat i hus? 

og så latt mannen rydde opp.

Evt fått mannen til å ta ansvar for handlingen og rydding etter gildet. når han spør så sier du søsken dine var her og spiste

Han må vel bli irritert etter en stund

 

Anonymkode: 0424d...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymgrytevott skrev (På 6.8.2021 den 19.02):

Vel, de er trivelige folk, men det virker ikke som at de har sosiale antenner. Broren hans kom i oljete arbeidsklær til en konfirmasjon i fjor, fordi han ikke ble ferdig å mekke på bilen før festen startet. Ikke den gangen heller hadde han med gave. Hva folk gir eller ikke gir i gave til forskjellige anledninger har ikke jeg noe med, men man legger merke til dem som aldri gir. 

er det på bygda ?

Anonymkode: 0424d...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OliLondon skrev (På 6.8.2021 den 18.12):

Hvorfor er de på besøk flere ganger i uken? Det i seg selv må veld være slitsomt.

Syns det er smålig av deg å spekulere i om de har spleiset på gaven. Det kan vel godt være at de har det.

nei, det har de ikke. forledrene betaler. det er derfor de snylter på TS og mannen også.

Anonymkode: 0424d...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hvordan hadde det vært om det var omvendt? Han besøkte dem. Jeg og mine søsken er slik hos hverandre. Men vi er slik alle sammen. I barndomshjemmet også. Går rettt inn. Overnatter om det skulle passe, og forsyner oss av mat og drikke som hjemme. Mine brødre stikker ofte innom rundt middagstid for å sjekke menyen 😛 Vi er slik alle sammen, og ingen tenker over det. Jeg tenker at når det er søsken er det ikke f3elt om det går begge/alle veier. Går ikke hverandres barskap, eller steker hele biffen som ligger til tinging da. Er heller  ikke slik hos andre 😛 der spør jeg pent, og takker å bukker. Men hvordan er mannen din hos dem? Kan det være at han hadde sett det som helt naturlig gjemme hos dem? 

Anonymkode: ace25...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker hvordan hadde det vært om det var omvendt? Han besøkte dem. Jeg og mine søsken er slik hos hverandre. Men vi er slik alle sammen. I barndomshjemmet også. Går rettt inn. Overnatter om det skulle passe, og forsyner oss av mat og drikke som hjemme. Mine brødre stikker ofte innom rundt middagstid for å sjekke menyen 😛 Vi er slik alle sammen, og ingen tenker over det. Jeg tenker at når det er søsken er det ikke f3elt om det går begge/alle veier. Går ikke hverandres barskap, eller steker hele biffen som ligger til tinging da. Er heller  ikke slik hos andre 😛 der spør jeg pent, og takker å bukker. Men hvordan er mannen din hos dem? Kan det være at han hadde sett det som helt naturlig gjemme hos dem? 

Anonymkode: ace25...ed1

Dette går jo ikke om man har en samboer som i ts situasjon. Det er ikke bare broren som handler, men typ familie.

Anonymkode: 0424d...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig uvanlig at voksne onkler/tanter med jobb ikke gir egne gaver, er jo vanlig at foreldrene gir fra dem alle frem til de er selvstendige voksne men ikke etter det.

Så er det helt greit å verne litt om privatlivet og si at det er hyggelig at de kommer innom men  det holder med 1 gang i uka eller lignende. 
Hvis de faktisk har så dårlig folkeskikk at de går i skap og kjøleskap og forsyner seg så hadde jeg virkelig sakt fra, hvis ikke så sørg i hvert fall for at det ikke er særlig å forsyne seg av;)

Endret av Loff77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en annen tråd om familien som skulle treffe svigerbrorens nye samboer for første gang. Hele familien var bedt på middag. Kulturen i den familien er sånn at folk kommer når det passer, gjerne en time etter tidspunktet, og så går alle inn på kjøkkenet og lager mat sammen. (Etnisk norsk familie)

Den nye samboeren hadde ikke blitt advart, og sto klar med varm mat som skulle serveres på klokkeslettet, ikke en time etter. Det ble ganske dårlig stemning, for å si det slik.

Her er det visst kulturen å gå i skapene og forsyne seg. Men det at voksne folk med god inntekt ikke tenker på å ta med gave, det skjønner jeg ikke. For resten av familien gir jo gaver? Kan det være folk med diagnoser dette... men de er i arbeid, så de er bare dårlig oppdratt?

Merkelig familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Den slags oppførsel hadde jeg aldri godtatt. Selv om familien min er velkommen i mitt hjem så er det ikke fritt fram for dem og gå på kjøkkenet mitt og bare forsyner seg uten å spørre om det er greit eller hva jeg har og servere til dem. Når jeg leser tråder sånn som dette så er jeg veldig glad for at min mor var streng på dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...