AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 1:hvilket land - hvorfor 2: alder 3: skal skandinaviske også på språk-kurs 4: forventes det at man betaler mer enn minstekravet ? 5: hvilke arbeidsoppgaver? jeg er alene - og tenker å jobbe 50% året etter permisjon. Vi har mulighet for hjemmekontor. Tenkte at au-pairen hadde ansvar for barnet mens jeg jobber( 3-4 timer), og lett husarbeid på lørdagene.Er det innenfor? Anonymkode: 8b931...227
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Jeg håper virkelig at ordningen blir avviklet så mye som au pairene blir brukt som billig tjener. Anonymkode: f4a65...f28 23
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg håper virkelig at ordningen blir avviklet så mye som au pairene blir brukt som billig tjener. Anonymkode: f4a65...f28 De jobber maks 30 timer i uka - dvs de har 196 kr timen (eller faktisk mer- for de får betalt også i ferien) + gratis kost og losji, språkkurs og reise til og fra hjemlandet to ganger. Mange norske ungdommer betaler penger for å bo hos en vertsfamilie og gå på språkkurs.. så jeg synes ikke dette er ille.. Anonymkode: 8b931...227 12
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: 1:hvilket land - hvorfor 2: alder 3: skal skandinaviske også på språk-kurs 4: forventes det at man betaler mer enn minstekravet ? 5: hvilke arbeidsoppgaver? jeg er alene - og tenker å jobbe 50% året etter permisjon. Vi har mulighet for hjemmekontor. Tenkte at au-pairen hadde ansvar for barnet mens jeg jobber( 3-4 timer), og lett husarbeid på lørdagene.Er det innenfor? Anonymkode: 8b931...227 1. Filippinene - andre hadde erfaring, lett å finne 2.28 3. vet ikke, men min gadd ikke gå på språkkurs for hun måtte ta buss og gå 2 km i vinterkulda for å komme dit 4. nei - min jobbet ekstra, svart hos andre hadde mye fri tid 5. mine var på skole og i barnehage så hente og levere, lage mat, gjøre rent, skifte senger osv. Vi trengte det for får lite hjelp og har to krevende jobber. Men syns det var litt pes, måtte være sjef på jobb og sjef hjemme. Au pairen var grei hun, men hadde en tendens til å la ungene se mye på tv selv om jeg sa at det ikke var greit. Og hun var forferdelig dårlig til å vaske. Ungene likte henne og det var verdt det den perioden. Men det var som å ha et ekstra barn i huset. Og absolutt alt som måtte gjøres måtte stå på en lapp. Anonymkode: fd7d9...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1:hvilket land - hvorfor 2: alder 3: skal skandinaviske også på språk-kurs 4: forventes det at man betaler mer enn minstekravet ? 5: hvilke arbeidsoppgaver? jeg er alene - og tenker å jobbe 50% året etter permisjon. Vi har mulighet for hjemmekontor. Tenkte at au-pairen hadde ansvar for barnet mens jeg jobber( 3-4 timer), og lett husarbeid på lørdagene.Er det innenfor? Anonymkode: 8b931...227 Hva med å ha ungen i barnehage?.Husarbeid klarer du vel selv når du jobber 50%? Anonymkode: 120a9...098 11
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 Samme tenkte jeg på. Au pairen skal selvsagt ikke gjøre noe som helst husarbeid på lørdager eller i helgene. Anonymkode: 33ab0...596 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Samme tenkte jeg på. Au pairen skal selvsagt ikke gjøre noe som helst husarbeid på lørdager eller i helgene. Anonymkode: 33ab0...596 30 timer i uka- Max 5 timer pr dag, - blir ikke det en helgedag? Anonymkode: 8b931...227 3
Sirinna Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Vi får en 19 år gammel amerikansk au pair neste år. Får minstekravet + lommepenger til hjemreise to ganger (i tillegg til betalt reise). Hun får også bli med oss på ferier osv. Vi gleder oss og ser på det som kulturutveksling mer enn en barnevakt. Tanken er at hun leverer og henter i bhg, hjelper til med bading osv og lett husarbeid. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med å ha ungen i barnehage?.Husarbeid klarer du vel selv når du jobber 50%? Anonymkode: 120a9...098 Jeg har barnet 100% - og jeg ønsker ikke sette barnet i barnehage tidlig fordi jeg vet at barn under 2 år ikke har godt av det. Jeg ønsker derfor å jobbe hjemmefra- og la aupairen hjelpe med barnet når jeg må være i møter etc i arbeidstiden og så jobber jeg mens barnet sover (har ikke råd til å gå ulønnet). Når man har barnet 100% bortsett fra 3-4 timer er det godt å slippe noe husarbeid og man betaler 196kr X5timer hver dag -det er faktisk like mye som man betaler en vaskehjelp. Anonymkode: 8b931...227 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har barnet 100% - og jeg ønsker ikke sette barnet i barnehage tidlig fordi jeg vet at barn under 2 år ikke har godt av det. Jeg ønsker derfor å jobbe hjemmefra- og la aupairen hjelpe med barnet når jeg må være i møter etc i arbeidstiden og så jobber jeg mens barnet sover (har ikke råd til å gå ulønnet). Når man har barnet 100% bortsett fra 3-4 timer er det godt å slippe noe husarbeid og man betaler 196kr X5timer hver dag -det er faktisk like mye som man betaler en vaskehjelp. Anonymkode: 8b931...227 Hmm.. har ikke barn under 2 godt av barnehage? Hvor har du det fra? Anonymkode: bd7f0...290 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hmm.. har ikke barn under 2 godt av barnehage? Hvor har du det fra? Anonymkode: bd7f0...290 Vet ikke helt om jeg først skal trekke frem at en rekke studier viser det eller at morsinstinktet sier det.. begge deler gjør det...man trenger uansett ikke være rakettforsker for å forstå at så små barn trenger å være nær primærpersonen sin. Et så lite barn trenger en til en kontakt og de har ingen interesse/ fordel av å omgås andre barn på den måten et eldre barn har. Skyhøye kortisol nivå gjennom dagen er usunt. jeg velger derfor å være hjemme med barnet til det starter i barnehage 2,5 . Planen er å jobbe hjemmefra (primært mens barnet sover) og vurderer å ha en au pair for å kunne delta på møter og jobbe på dagtid når det trengs.. Anonymkode: 8b931...227 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet ikke helt om jeg først skal trekke frem at en rekke studier viser det eller at morsinstinktet sier det.. begge deler gjør det...man trenger uansett ikke være rakettforsker for å forstå at så små barn trenger å være nær primærpersonen sin. Et så lite barn trenger en til en kontakt og de har ingen interesse/ fordel av å omgås andre barn på den måten et eldre barn har. Skyhøye kortisol nivå gjennom dagen er usunt. jeg velger derfor å være hjemme med barnet til det starter i barnehage 2,5 . Planen er å jobbe hjemmefra (primært mens barnet sover) og vurderer å ha en au pair for å kunne delta på møter og jobbe på dagtid når det trengs.. Anonymkode: 8b931...227 What? Du mener at en ettåring har godt av å tilbringe flere timer dagen med en au-pair som ikke kan norsk - men barnehage er fyfy? Hohoho 😂😂 Anonymkode: a37c5...633 21
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Jeg var selv au-pair. Var 21 år. Øst-Europa Fikk minstesats 3000 kr i 2005 + 2 biletter hjem per år (en tur)+400 kr til busskort i mnd (som jeg sparte og gikk til fots)+norskkurs de første månedene, kun første faktura, resten av kurse betalte fra lommepengene. Jobbet med 3 barn (4, 6 og 8 år), også i helgene. Man skulle ha 24 timer fri en gang i uka, men ikke nødvendigvis på en helg. Jobbet svart ved siden av (barnepass, husvask). Anonymkode: 90b41...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Hvorfor får dere barn når dere ikke klarer å ta dere av de selv? Anonymkode: 262fd...71a 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): What? Du mener at en ettåring har godt av å tilbringe flere timer dagen med en au-pair som ikke kan norsk - men barnehage er fyfy? Hohoho 😂😂 Anonymkode: a37c5...633 Barnet skal ikke være alene med aupairen. Jeg jobber jo hjemmefra, og aupairen bor jo sammen med barnet- ikke en fremmed. Blir som en storesøster/ tante som kan leke, bytte bleie etcJeg er alltid synlig og der i krisetilfeller ... Anonymkode: 8b931...227 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor får dere barn når dere ikke klarer å ta dere av de selv? Anonymkode: 262fd...71a Er vel ikke mange som ikke har barnetilsyn? Anonymkode: 8b931...227 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet skal ikke være alene med aupairen. Jeg jobber jo hjemmefra, og aupairen bor jo sammen med barnet- ikke en fremmed. Blir som en storesøster/ tante som kan leke, bytte bleie etcJeg er alltid synlig og der i krisetilfeller ... Anonymkode: 8b931...227 Det er jo ikke en storesøster eller tante, det er en midlertidig person for barnet, som hen knytter seg til og som så forsvinner ut av barnets liv. Au paieren vil ikke kunne gi ungen god språkstimulering ig har ingen pedagogisk bakgrunn. Halv plass i barnehage er et mye bedre tilbud. Anonymkode: ecadd...649 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg var selv au-pair. Var 21 år. Øst-Europa Fikk minstesats 3000 kr i 2005 + 2 biletter hjem per år (en tur)+400 kr til busskort i mnd (som jeg sparte og gikk til fots)+norskkurs de første månedene, kun første faktura, resten av kurse betalte fra lommepengene. Jobbet med 3 barn (4, 6 og 8 år), også i helgene. Man skulle ha 24 timer fri en gang i uka, men ikke nødvendigvis på en helg. Jobbet svart ved siden av (barnepass, husvask). Anonymkode: 90b41...2d7 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke en storesøster eller tante, det er en midlertidig person for barnet, som hen knytter seg til og som så forsvinner ut av barnets liv. Au paieren vil ikke kunne gi ungen god språkstimulering ig har ingen pedagogisk bakgrunn. Halv plass i barnehage er et mye bedre tilbud. Anonymkode: ecadd...649 Poenger er at det vil ikke være mange timer i uka at aupairen er alene med barnet. Jeg er der jo også. I en barnehage er barnet forlatt av meg - sammen med fremmede. De fleste timer jobber jeg jo når barnet sover (kan jobbe når jeg vil og må jobbe i snitt 3,75 timer pr dag. Noenfå ganger må jeg være i møter og da tar ikke barnet skade av å være med au pairen som det kjenner om det ikke faller inn under barnets søvn. Anonymkode: 8b931...227 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Poenger er at det vil ikke være mange timer i uka at aupairen er alene med barnet. Jeg er der jo også. I en barnehage er barnet forlatt av meg - sammen med fremmede. De fleste timer jobber jeg jo når barnet sover (kan jobbe når jeg vil og må jobbe i snitt 3,75 timer pr dag. Noenfå ganger må jeg være i møter og da tar ikke barnet skade av å være med au pairen som det kjenner om det ikke faller inn under barnets søvn. Anonymkode: 8b931...227 De er da ikke noe mer fremmede enn denne au pairen, og de har mulighet for å bli en mer stabil voksenperson i barnets liv enn au pairen. Å heller velge å sette barnet bort til en ufaglært som ikke snakker norsk forstår jeg ikke. Anonymkode: ecadd...649 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er da ikke noe mer fremmede enn denne au pairen, og de har mulighet for å bli en mer stabil voksenperson i barnets liv enn au pairen. Å heller velge å sette barnet bort til en ufaglært som ikke snakker norsk forstår jeg ikke. Anonymkode: ecadd...649 Barnet er hjemme i sitt vante miljø- mamma er der- og vil i de fleste tilfeller være den som er der. Au pairene bor i samme hus og er der sammen med barnet og mamma..i noen timer noen dager vil au pairen bytte bleie/ trille en tur / leke etc. mamma kan ALLTID gripe inn i krisetilfeller. ( barnet har da primærperson + en kjent hjelper)Det er himmelvid forskjell ifht en barnehage hvor barnet er helt alene i et fremmed stressende miljø, hvor det ikke er en voksen pr barn. Anonymkode: 8b931...227 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå