AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Skrevet 5. august 2021 Jeg lurer på hva dere tenker om store barn som sitter i vogn. Tenker dere noe spesielt? Stirrer dere? Tenker dere at foreldrene har vært late med oppdragelsen? Blir dere fristet til å si noe? Jeg har et barn i småskolen som har sittet litt i vogn i sommer, type stor og bred joggevogn med plass til to barn og mye bagasje. Og jeg har jo ikke klart å unngå blikkene fra andre. Barnet mitt ser helt vanlig ut, men holder på med en tøff behandling og er ut og inn av sykehus. Dette blir hun sliten og svimmel av, men vil som andre barn gjerne oppleve ting i sommer også. Så vi var i Dyreparken blant annet, men klarer ikke slike aktiviteter uten at hun kan trilles nå og da. Hun har fått tilbud om å låne rullestol av kommunen, men vil ikke. Hun syns det er bedre å hvile seg i denne store vogna og går også en del selv. Og vi vil så gjerne at hun skal få oppleve ting, men håper så inderlig at hun ikke merker blikkene… Tenker dere noen gang at det kan være gode grunner til at store barn sitter i vogn, altså streifer det tankene deres at barnet kan være sykt for eksempel? Jeg er rett og slett nysgjerrig, fordi jeg husker ikke hva jeg selv tenkte den gangen jeg hadde et friskt barn. Anonymkode: 5eb65...014 5
VOX Skrevet 5. august 2021 #2 Skrevet 5. august 2021 Vet du, om noen stirrer, drit i det ! Klart du skal bruke vogn om ungen trenger det. Trill avgårde og ha en super sommer, både du og ungene. 27
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Skrevet 5. august 2021 Folk som glor er gjerne ignorante og har null peiling på at det finne barn med spesielle behov. Bare drit i dem. Anonymkode: 98fb9...9aa 16
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. august 2021 #4 Skrevet 5. august 2021 Jeg tenker at alle barn er forskjellige og om barnet sitter i vogn er det nok en grunn til det. Gi faen i dømmende blikk.
richbitch Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Tenker ingenting spesielt. Har selv helt friske og aktive barn som egentlig har sluttet med vogn i 2-3 års alderen, men jeg fortsatte likevel å ta med vogn på ferieturer i noen år til. Rett og slett for å gjøre feriene mer behagelig for både små og store! Og hva andre mener om det har jeg brydd meg fint lite om. Jeg vet at barna mine har bein de kan bruke, men på ferier hvor jeg vet at det lett kan bli mye gåing, sene kvelder osv har vogn vært helt supert! Ser jeg store barn i vogn så kan jeg tenke at det kan være flere grunner. Kanskje ser barnet bare veldig stort ut, men egentlig er mye yngre. Eller kanskje er det bare slik som hos oss, at man tar med vogn på ferie for å gjøre det mer behagelig for alle. Eller at det rett og slett dreier seg om usynlig sykdom eller skade. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Håper dere klarer å ikke bruke noe energi på dette. Hvis jeg tenker noe når jeg ser store barn i vogn, så er det nettopp at de nok har en spesiell grunn til det. Så sender jeg en ekstra varm tanke til foreldrene, fordi jeg tenker at de kanskje trenger det. Håper disse sekundene ikke oppleves som stirring, for det er det virkelig ikke ment som. Anonymkode: ce7db...bc4 12
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper dere klarer å ikke bruke noe energi på dette. Hvis jeg tenker noe når jeg ser store barn i vogn, så er det nettopp at de nok har en spesiell grunn til det. Så sender jeg en ekstra varm tanke til foreldrene, fordi jeg tenker at de kanskje trenger det. Håper disse sekundene ikke oppleves som stirring, for det er det virkelig ikke ment som. Anonymkode: ce7db...bc4 ❤️ Anonymkode: 98fb9...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 Tenker aldri noe negativt ved at store barn sitter i vogn. Jeg satt selv i vogn lenge fordi jeg nektet å gå, men mange har jo veldig gode grunner til å bruke vogn. En venninne av meg har en sønn med et handicap f.eks, tenker at folk må slutte å dømme andre, det kan være mange grunner til at vogn blir brukt til store barn. Anonymkode: cb2b1...7a5 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 Skolestarteren min lånte lillebror sin vogn i Dyreparken, jeg ser ingen problem med det. Ser jeg andre store barn tenker jeg som regel bare: bra! Foreldrene tenker mer på barnets behov enn på andres dom. Anonymkode: 1424f...97c 5
Sensi Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 Jeg hadde evt tenkt, hvis jeg i det hele tatt hadde tenkt, at det var det en grunn til. Hvis jeg hadde stirret hadde det vært fordi jeg lurte på hvorfor barnet satt i vogn. Men ikke hatt noen fordømmende tanker. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 Har selv en 8 åring som veksler mellom hjelpemidler som rullestoler spesialvogn og gå hjelpemiddel ut fra hva vi skal den dagen. Folk er stort sett greie, men får noen ganger litt blikk og kommentarer som å sitter du i vogn du som er så stor. Da driver jeg med litt "folkeopplysning" om hvordan det er å ikke mestre de tingene andre kan i samme tempo. Føler folk har mer tålmodighet og forståelse for oss og tilbyr å hjelpe med rampe på bussen når vi har med rullestoler enn vognen. Tenker at rullestol er noe alle vet at ikke er valgfritt, men et hjelpemiddel. Anonymkode: d878b...ebb 8
Heisenberg Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 Vi har vært i flere tivoli/dyreparker i sommer. De flest har hatt sånne vogner man kan låne for å slepe med seg kjølebagger og bagger med badetøy og på toppen av dette har mine funksjonsfriske barm på 4 og 7 tronet. Jeg ser ingen forskjell på det og på en barnevogn. 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 Folk glor og tenker at sånne foreldre er white trash, men det skal ikke du bry deg om. Ditt barn er sykt og trenger å hvile. Anonymkode: 5836c...52d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 Tenker at det sikkert er en god grunn. Jeg måtte selv ta frem tvillingvogna til mine når de var 5. Den ene hadde en operasjon og ville være med ut og se 17 mai toget. Endte med at den andre og ville sitte litt i vogna. Vi fikk litt blikk og en dårlig skjult kommentar fra en dame som mente det måtte være grenser for forskjellsbehandling av tvillinger. Den friske gutten hadde bunaden sin på, den nyopererte hadde joggedress fordi han rett og slett ikke orket å ha bunaden på. Anonymkode: e5e24...d6a 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 Jeg tenker at barnet har en eller annen usynlig sykdom eller vanske som påvirker utholdenheten og gir økt behov for hvile - og da er en behagelig vogn uvurderlig. Folk flest vet alt for lite om hvilke usynlige vansker som finnes som kan gi behov for vogn til store barn. De som glaner er ikke slemme eller dumme - bare uvitende. Anonymkode: 6cb40...f87 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Skrevet 6. august 2021 Husk at selv om andre mennesker glor, betyr ikke det at de ser ned på deg. Jeg kan gjerne glo lenge uten å tenke noe negativt. Jeg bare begynner å se, også vandrer tankene på hva det kan være mens blikket er blitt låst. Prøver å slenge på et smil når jeg våkner til igjen, før jeg flytter blikket. Men det er altså ikke alltid «gloerne» tenker noe negativt. Anonymkode: d5090...6a4 7
Splittbinders Skrevet 6. august 2021 #17 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg lurer på hva dere tenker om store barn som sitter i vogn. Tenker dere noe spesielt? Stirrer dere? Tenker dere at foreldrene har vært late med oppdragelsen? Blir dere fristet til å si noe? Jeg har et barn i småskolen som har sittet litt i vogn i sommer, type stor og bred joggevogn med plass til to barn og mye bagasje. Og jeg har jo ikke klart å unngå blikkene fra andre. Barnet mitt ser helt vanlig ut, men holder på med en tøff behandling og er ut og inn av sykehus. Dette blir hun sliten og svimmel av, men vil som andre barn gjerne oppleve ting i sommer også. Så vi var i Dyreparken blant annet, men klarer ikke slike aktiviteter uten at hun kan trilles nå og da. Hun har fått tilbud om å låne rullestol av kommunen, men vil ikke. Hun syns det er bedre å hvile seg i denne store vogna og går også en del selv. Og vi vil så gjerne at hun skal få oppleve ting, men håper så inderlig at hun ikke merker blikkene… Tenker dere noen gang at det kan være gode grunner til at store barn sitter i vogn, altså streifer det tankene deres at barnet kan være sykt for eksempel? Jeg er rett og slett nysgjerrig, fordi jeg husker ikke hva jeg selv tenkte den gangen jeg hadde et friskt barn. Anonymkode: 5eb65...014 Jeg tenker at alle har en historie jeg ikke kan noe som helst om, og tusen grunner jeg ikke kjenner. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #18 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har selv en 8 åring som veksler mellom hjelpemidler som rullestoler spesialvogn og gå hjelpemiddel ut fra hva vi skal den dagen. Folk er stort sett greie, men får noen ganger litt blikk og kommentarer som å sitter du i vogn du som er så stor. Da driver jeg med litt "folkeopplysning" om hvordan det er å ikke mestre de tingene andre kan i samme tempo. Føler folk har mer tålmodighet og forståelse for oss og tilbyr å hjelpe med rampe på bussen når vi har med rullestoler enn vognen. Tenker at rullestol er noe alle vet at ikke er valgfritt, men et hjelpemiddel. Anonymkode: d878b...ebb Dette har jeg også merket, har møtt så mye forståelse for rullestol, men vogn er en annen kategori. Hadde ikke med rullestol en dag vi ikke skulle ut på noe og måtte putte skolestarteren i en vogn, og så mange blikk er det lenge siden vi har fått. Merket stor forskjell fra vi hadde rullestol. Ellers så jeg ei som hadde ei større jente i vogn i Foldvik i sommer. Tenkte å slå av en prat, men da snudde hun seg. Mente ikke å stirre, men fikk liksom lyst til å hilse. Vet ikke om hun ble utilpass, men merker som mor selv at jeg fort føler meg utilpass ute. Hjemme tenker jeg lite over at vi er «annerledes», men når vi kommer ut merker jeg det godt. Opplever mange ulike familier. Noen synes rullestolen er kul og sier det, mens andre foreldre blir brydd når poden deres kommenterer den, og drar de unna. Sistnevnte sårer ganske mye. Også der ungene sier «rar bil! Haha!», og foreldrene faktisk ikke sier noe, bare overser det. Anonymkode: 69429...ee1
Blomsterpotta Skrevet 6. august 2021 #19 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg lurer på hva dere tenker om store barn som sitter i vogn. Tenker dere noe spesielt? Stirrer dere? Tenker dere at foreldrene har vært late med oppdragelsen? Blir dere fristet til å si noe? Jeg har et barn i småskolen som har sittet litt i vogn i sommer, type stor og bred joggevogn med plass til to barn og mye bagasje. Og jeg har jo ikke klart å unngå blikkene fra andre. Barnet mitt ser helt vanlig ut, men holder på med en tøff behandling og er ut og inn av sykehus. Dette blir hun sliten og svimmel av, men vil som andre barn gjerne oppleve ting i sommer også. Så vi var i Dyreparken blant annet, men klarer ikke slike aktiviteter uten at hun kan trilles nå og da. Hun har fått tilbud om å låne rullestol av kommunen, men vil ikke. Hun syns det er bedre å hvile seg i denne store vogna og går også en del selv. Og vi vil så gjerne at hun skal få oppleve ting, men håper så inderlig at hun ikke merker blikkene… Tenker dere noen gang at det kan være gode grunner til at store barn sitter i vogn, altså streifer det tankene deres at barnet kan være sykt for eksempel? Jeg er rett og slett nysgjerrig, fordi jeg husker ikke hva jeg selv tenkte den gangen jeg hadde et friskt barn. Anonymkode: 5eb65...014 Jeg tenker at det helt sikkert er en god grunn for det og er ikke i mine tanker å skulle si noe til foreldrene. Om ungen hadde vært 12 og sitti i vogn, javel fremdeles er årsak til det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #20 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg lurer på hva dere tenker om store barn som sitter i vogn. Tenker dere noe spesielt? Stirrer dere? Tenker dere at foreldrene har vært late med oppdragelsen? Blir dere fristet til å si noe? Jeg har et barn i småskolen som har sittet litt i vogn i sommer, type stor og bred joggevogn med plass til to barn og mye bagasje. Og jeg har jo ikke klart å unngå blikkene fra andre. Barnet mitt ser helt vanlig ut, men holder på med en tøff behandling og er ut og inn av sykehus. Dette blir hun sliten og svimmel av, men vil som andre barn gjerne oppleve ting i sommer også. Så vi var i Dyreparken blant annet, men klarer ikke slike aktiviteter uten at hun kan trilles nå og da. Hun har fått tilbud om å låne rullestol av kommunen, men vil ikke. Hun syns det er bedre å hvile seg i denne store vogna og går også en del selv. Og vi vil så gjerne at hun skal få oppleve ting, men håper så inderlig at hun ikke merker blikkene… Tenker dere noen gang at det kan være gode grunner til at store barn sitter i vogn, altså streifer det tankene deres at barnet kan være sykt for eksempel? Jeg er rett og slett nysgjerrig, fordi jeg husker ikke hva jeg selv tenkte den gangen jeg hadde et friskt barn. Anonymkode: 5eb65...014 Tenker absolutt ingenting. Om blikket mitt sveiper over barn eller voksne så er det ingen tanke bak. Håper hun blir frisk og rask igjen 🙂 Anonymkode: 3b5ae...0cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå