AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #21 Del Skrevet 5. august 2021 Rødtoppen86 skrev (4 minutter siden): Jeg ser at mange bruker hun der det skal være henne og det irriterer meg grenseløst. Jeg er ikke perfekt selv, men når folk for eksempel skriver "jeg skal ta hun med ut på middag" kjenner jeg at det er noe som vrir seg innvendig. Eller jeg skal si det til hun. *Grøss* Anonymkode: f024c...d79 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #22 Del Skrevet 5. august 2021 Er det ikke dialekt da? Og så tror de at det er riktig i skriftspråk også. Helt grusomt En annen jeg sliter med, er "onkeli/onkli" for "ordentlig". Voksne folk, og f.eks folk i TV sier og skriver dette. Jeg vet det er dialekt, men fy så fælt. Anonymkode: 4fa8e...cb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #23 Del Skrevet 5. august 2021 Siden: Hun var bekymret for datteren siden hun drikker alkohol Anonymkode: 0066f...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #24 Del Skrevet 9. august 2021 «Hvem» sjokolade er din favoritt? Dette er jo i samme sjanger. Jobbet i en butikk og det var en kunde som alltid skulle snakke om «hvem» bilstol som var kommet best ut i test. Da sa jeg faktisk: Ja, du mener hvilken bilstol. Det er nemlig denne her. Anonymkode: ff708...da1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #25 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 23.09): Eller jeg skal si det til hun. *Grøss* Anonymkode: f024c...d79 Enig, men det høres jo virkelig verre ut når de bruker henne feil. Anonymkode: ff708...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #26 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 22.28): Chill, de er fra Arendal. Anonymkode: 9a50a...a20 I Arendal sier vi jo ikke henne i det hele tatt? Men tok av andre talefeil.. kan e komme te du, for eksempel 😅 Anonymkode: 89d22...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 14. august 2021 #27 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 22.40): å betalte med demsis penger Anonymkode: 0066f...d45 Nei, ikke demsis, men hansis. Er jo ham som er manen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. august 2021 #28 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 22.05): Hvorfor skriver folk dette? Eller "henne tar ikke telefonen". Hva er det med folk egentlig? Er det med vilje, eller fordi man ikke kan skrive? 🤨 Anonymkode: e57be...c8c Jeg synes det er merkelig at etnisk norske ofte snakker feil norsk rent grammatisk. Da snakker vi alvorlige feil som å bruke feil spørreord. Spørreordene er - hvem, hva, hvor, hvilken/hvilket/hvilke, hvordan, hvorfor, når og de må brukes grammatisk riktig. Det er nesten flaut at jeg som utlending kan dette bedre enn mange nordmenn. En annen vanlig feil er å bruke henne istedet for hun og hun istedet for henne. ''Det er slik vi snakker her hvor jeg kommer fra'', sier de når jeg spør. Er det virkelig mulig at hele norske områder med nordmenn snakker grammatisk feil norsk? Her har jeg et bilde fra nettet: https://norwegianacademy.com/is-it-hvilken-hvilket-or-hvilke/ Og en til https://norwegianacademy.com/question-words-in-norwegian/ Endret 15. august 2021 av Drizzt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. august 2021 #29 Del Skrevet 15. august 2021 norw skrev (10 timer siden): Nei, ikke demsis, men hansis. Er jo ham som er manen. Demmers var et ord jeg nylig hørte som skulle bety deres. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #30 Del Skrevet 15. august 2021 Drizzt skrev (8 minutter siden): Jeg synes det er merkelig at etnisk norske ofte snakker feil norsk rent grammatisk. Da snakker vi alvorlige feil som å bruke feil spørreord. Spørreordene er - hvem, hva, hvor, hvilken/hvilket/hvilke, hvordan, hvorfor, når og de må brukes grammatisk riktig. Det er nesten flaut at jeg som utlending kan dette bedre enn mange nordmenn. En annen vanlig feil er å bruke henne istedet for hun og hun istedet for henne. ''Det er slik vi snakker her hvor jeg kommer fra'', sier de når jeg spør. Er det virkelig mulig at hele norske områder med nordmenn snakker grammatisk feil norsk? Her har jeg et bilde fra nettet: https://norwegianacademy.com/is-it-hvilken-hvilket-or-hvilke/ Dialekt er jo ikke akkurat grammatisk riktig, for det er bare bokmål som er grammatisk riktig. Så ja. Min dialekt sier hvem bil, bruker ikke henne eller ham, men jeg skriver så grammatisk riktig jeg kan. Anonymkode: c4f99...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #31 Del Skrevet 15. august 2021 Det plager meg litt at det har blitt "helt umulig" å få til kj-lyden, ut over det bryr jeg meg ikke om hva folk sier. De må jo få bruke dialektene sine selv om de ikke er grammatisk riktige 😄 At så mange tydeligvis har problemer med det skriftlige språket synes jeg er mye verre. De og dem, hun og henne, han og ham, -dette er bare noen eksempler på hvor det går helt i surr. Like umulig er det å skjelne mellom og/ å, og mellom da/ når... Til slutt: Du var ikke der i fjord, men du kan ha vært der i fjor. Man kan ikke vende seg til alt, men man kan venne seg til det meste. Anonymkode: e8fec...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #32 Del Skrevet 17. august 2021 Henne i stedet for hun er irriterende, ja. Et større problem syned jeg bruken av "de" i stedet for "dem" er. "Har du sett de?" I stedet for "Har du sett dem?" Denne feilen gjør til og med journalister i NRK. Det er litt mindre synlig enn hun/henne-feilen, og kanskje ikke så lett å oppdage. Anonymkode: d180c...5ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. august 2021 #33 Del Skrevet 19. august 2021 On 8/5/2021 at 10:19 PM, AnonymBruker said: Henne stod ovenfor valget om hvem kake hun skulle spise når hun var i bursdag ifjord å ikke klarte å velge Anonymkode: 0066f...d45 Å herregud, det låter omtrent som å stikke en spiker i en blyantspisser On 8/5/2021 at 10:40 PM, AnonymBruker said: å betalte med demsis penger Anonymkode: 0066f...d45 On 8/15/2021 at 8:35 AM, Drizzt said: Demmers var et ord jeg nylig hørte som skulle bety deres. 😄 Svigermor sier både "henner", "demsis" og "demmers", og jeg kan ikke si noe fordi det er svigermor🤐🤐🤐. Tror det er en blanding av dialekt og sosiolekt, for jeg kjenner et tvillingpar der den ene konsekvent bruker "henne" feil, mens den andre ikke gjør det (de har vokst opp sammen og bor på samme sted) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #34 Del Skrevet 19. august 2021 Det verste er at uansett hvor fint man prøver å tipse om hvordan det skrives, blir de sure. Så hva gjør man da? Lar folk skrive helt rævva norsk, eller godta sur kjefting tilbake og bli kalt språknazi? Anonymkode: d4837...7dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 19. august 2021 #35 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det verste er at uansett hvor fint man prøver å tipse om hvordan det skrives, blir de sure. Så hva gjør man da? Lar folk skrive helt rævva norsk, eller godta sur kjefting tilbake og bli kalt språknazi? Anonymkode: d4837...7dd Jeg går for ''godta sur kjefting tilbake og bli kalt språknazi''. Jeg synes det er flaut å korrigere nordmenn i norsk språk med min utenlandsk bakgrunn, men jeg synes folk må iallefall kunne sitt eget morsmål riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #36 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 22.09): Det kan være latskap, uvitenhet osv.. Og forsøker man å rette på disse folkene, blir de jo ofte sure. Det samme med folk som sier "Hvem farge liker du?" osv Anonymkode: f237d...56e Latskap? Hun som er riktig i eksempelet til ts er da kortere enn Henne.. Anonymkode: 55a4b...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #37 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 22.19): Henne stod ovenfor valget om hvem kake hun skulle spise når hun var i bursdag ifjord å ikke klarte og velge Anonymkode: 0066f...d45 Jeg rettet den for deg, jeg. ❤️ Anonymkode: 162e6...d94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå