Gå til innhold

Desperate mødre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg anonym så ingen grunn til å gå til angrep, dere vet ikke hvem jeg er allikevel. 
Jeg har mann barn og nytt hus, nye biler og alt på stell. Vi har god økonomi, men lever normalt og liker ikke vise at vi har god råd. 
ser flere mødre legge ut noe voldsomt på SoMe der de viser at de har penger. Tar en selfie og «tilfeldigvis» ligger det ei veske av LV til 25.000 på en stol i bakgrunnen. Mye snobberi, og barna har klær fra Kalvin klein og ytterklær fra Norrøna, solbriller på 6 åringen til 1500 kr. Alt hun legger ut er for å vise status. 
synes dette er interessant.. det må være fryktelig slitsomt å bygge en fasade på insta for å vise materialisme og vellykkethet. Jeg har også kjøpt noen ganske dyre lamper som jeg er veldig fornøyd med, men kunne aldri falt meg inn å ta «snikbilder» eller legge det ut på SoMe.. det er jo bare flaut! Liker ikke skryte og vise fram status. 
vil heller by på meg selv på den måten at jeg tar naturbilder eller bilder av hunden vår. (Barna vil ikke på SoMe) så blir ingen bilder der. Bilder som ikke viser dyre ting. Hva er poenget med det? 
ingen blir imponert om noen har ei veske til 25.000 - folk tenker heller.. herregud så flaut!! 
Jeg kunne glatt kjøpt samme veska, men kjøper heller ei veske på H&M for 300 kr.  Jeg er vokst opp i en familie som har midler, men som aldri har vist det utad. Alltid vært jordnære og handler klær på kjedebutikkene. Slik er det led meg også, liker ikke vise at vi har penger. 
vi som har penger liker ikke flashe med det. 

Anonymkode: 001c5...1c5

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ingen blir imponert om noen har ei veske til 25.000 - folk tenker heller.. herregud så flaut!! 
Jeg kunne glatt kjøpt samme veska, men kjøper heller ei veske på H&M for 300 kr.  

Samme her, TS

Anonymkode: 53dcb...d50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er grunnen til at du lar deg irritere? Jeg har samme holdninger som deg i grunn, liker å unne både meg og ungene fine, og ofte dyre klær og ting, men har aldri hatt et behov for å legge det ut noen plass. Men blir heller ikke irritert over folk som gjør det, skroller bare videre, om de får noe ut av det så er det vel fint kanskje? Vet ikke, jeg bare bryr meg minimalt om naboen har en veske til 25000,- eller 300,- ikke min sak

Anonymkode: 25ecf...e8a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av hva andre legger ut?

Anonymkode: e2073...291

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er grunnen til at du lar deg irritere? Jeg har samme holdninger som deg i grunn, liker å unne både meg og ungene fine, og ofte dyre klær og ting, men har aldri hatt et behov for å legge det ut noen plass. Men blir heller ikke irritert over folk som gjør det, skroller bare videre, om de får noe ut av det så er det vel fint kanskje? Vet ikke, jeg bare bryr meg minimalt om naboen har en veske til 25000,- eller 300,- ikke min sak

Anonymkode: 25ecf...e8a

Jeg irriterer meg ikke over det, jeg synes det er flaut og stusselig. Også ganske interessant.. er generelt veldig interessert i menneskers adferd, og hva som ligger bak/ hva som driver de. 
om det er kjente eller fjerne folk. 
At folk kjøper over evne er deres sak, men behovet for å vise frem. 
For 2 dager siden var jeg på en restaurant sammen med ei venninne. Ved siden av oss satt det et par, helt alvorlig og stiv i maska.. spiste og såg ut vinduet. Vekslet ikke et ord til hverandre, tok noen biler av maten bare. 
samme kveld da jeg kom hjem satt jeg å scrolla gjennom insta, og der har dama lagt ut bilde av middagen etterfulgt av ❤️romantisk date❤️ med hjerter.. fikk mye likes og hjerter. 
ikke mye romantikk der hverfall. Poenget er : lurer vi oss selv i denne SoMe verden? Hva prøver vi på?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er du så opptatt av hva andre legger ut?

Se svaret under.. hvorfor er du opptatt av hva jeg er opptatt av? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se svaret under.. hvorfor er du opptatt av hva jeg er opptatt av? 

Jeez.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg irriterer meg ikke over det, jeg synes det er flaut og stusselig. Også ganske interessant.. er generelt veldig interessert i menneskers adferd, og hva som ligger bak/ hva som driver de. 
om det er kjente eller fjerne folk. 
At folk kjøper over evne er deres sak, men behovet for å vise frem. 
For 2 dager siden var jeg på en restaurant sammen med ei venninne. Ved siden av oss satt det et par, helt alvorlig og stiv i maska.. spiste og såg ut vinduet. Vekslet ikke et ord til hverandre, tok noen biler av maten bare. 
samme kveld da jeg kom hjem satt jeg å scrolla gjennom insta, og der har dama lagt ut bilde av middagen etterfulgt av ❤️romantisk date❤️ med hjerter.. fikk mye likes og hjerter. 
ikke mye romantikk der hverfall. Poenget er : lurer vi oss selv i denne SoMe verden? Hva prøver vi på?

Hvorfor bryr du deg

Anonymkode: 45961...271

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg

Anonymkode: 45961...271

Hvorfor bryr du deg over hva jeg bryr meg om? Kan du lese? 

Skrevet

Hvorfor bryr du deg over hva jeg bryr meg om? Kan du lese? 

Du bryr deg jo tydeligvis siden du føler at du må lage tråd her på KG om temaet. Kan du ikke bare slutte å følge disse menneskene om du syntes de legger ut teite ting? Det gjør jeg.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De gjør det nok fordi de har mindreverdighetskomplekser av noe slag eller er oppmerksomhetssyke. Det kleineste jeg ser er voksne mennesker over 30 som bedriver selfies, egentlig. 

Anonymkode: 1b6b9...48a

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg kjenner en mann som er slik. Kona forlot ham.  Det var veldig viktig med flott fasade, og kredittkort finansierte mye tull. Mannen er selvfølgelig med i frimurerlosjen. Mye dill og dall ble omtalt som svært ekskusivt.  

jeg kjente også hans foreldre, og de var litt på samme måten, selv om de hadde egne midler til å finansiere det. Fasaden var utrolig viktig, men de var gode mennesker.

Han deler ofte bilder av 5 retters menyer på kjente restauranter. Jeg deler heller bilder av mine hjemmelagde kjøttkaker.

Jeg bryr meg ikke. Folk må gjøre som de vil. Jeg er fornøyd som jeg har det.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

Men la nå TS få bry seg da, uten å komme med sure oppgulp ala "hvorfor bryr du deg" osv! Føler de som skriver slikt seg truffet kanskje? Dette er et diskusjonsforum, liker dere ikke det som diskuteres kan dere jo bare forlate tråden 🤷🏻‍♀️

Jeg synes også det er interessant å observere folks atferd, og har sett at de som flasher slikt er IKKE de med mest penger.. Slike folk er også som regel usikre og trenger oppmerksomhet og/eller bekreftelse. 

Anonymkode: f486c...01e

• Liker 15
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men la nå TS få bry seg da, uten å komme med sure oppgulp ala "hvorfor bryr du deg" osv! Føler de som skriver slikt seg truffet kanskje? Dette er et diskusjonsforum, liker dere ikke det som diskuteres kan dere jo bare forlate tråden 🤷🏻‍♀️

Jeg synes også det er interessant å observere folks atferd, og har sett at de som flasher slikt er IKKE de med mest penger.. Slike folk er også som regel usikre og trenger oppmerksomhet og/eller bekreftelse. 

Anonymkode: f486c...01e

Helt enig 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her er jeg anonym så ingen grunn til å gå til angrep, dere vet ikke hvem jeg er allikevel. 
Jeg har mann barn og nytt hus, nye biler og alt på stell. Vi har god økonomi, men lever normalt og liker ikke vise at vi har god råd. 
ser flere mødre legge ut noe voldsomt på SoMe der de viser at de har penger. Tar en selfie og «tilfeldigvis» ligger det ei veske av LV til 25.000 på en stol i bakgrunnen. Mye snobberi, og barna har klær fra Kalvin klein og ytterklær fra Norrøna, solbriller på 6 åringen til 1500 kr. Alt hun legger ut er for å vise status. 
synes dette er interessant.. det må være fryktelig slitsomt å bygge en fasade på insta for å vise materialisme og vellykkethet. Jeg har også kjøpt noen ganske dyre lamper som jeg er veldig fornøyd med, men kunne aldri falt meg inn å ta «snikbilder» eller legge det ut på SoMe.. det er jo bare flaut! Liker ikke skryte og vise fram status. 
vil heller by på meg selv på den måten at jeg tar naturbilder eller bilder av hunden vår. (Barna vil ikke på SoMe) så blir ingen bilder der. Bilder som ikke viser dyre ting. Hva er poenget med det? 
Jeg kunne glatt kjøpt samme veska, men kjøper heller ei veske på H&M for 300 kr.  Jeg er vokst opp i en familie som har midler, men som aldri har vist det utad. Alltid vært jordnære og handler klær på kjedebutikkene. Slik er det led meg også, liker ikke vise at vi har penger. 
vi som har penger liker ikke flashe med det. 

OK

• Liker 2
Skrevet

Jeg har egentlig endt opp litt i motsatt camp. Jeg vokste opp med ressurssterke foreldre som brukte lite penger, slik du beskriver din egen familie. En familie på Oslo vest med mor som var akademiker og far som var kulturmann. De var endeløst kritiske til folk med "nye penger" som viste det frem. Slik som du beskriver her. 

I voksen alder har jeg inntatt et litt annet standpunkt. Jeg synes mennesker som mine foreldre - som man typisk når finner på Ullevål/Tåsen - er veldig slitsomme. De er snobbete på sitt eget vis, og i sitt behov for å markere avstand fra andre. 

Jeg kjøper ikke LV selv, men jeg kan godt se at noen liker det, og det er helt greit for meg. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er frikoblet fra det meste av sosiale medier så jeg må si at jeg bryr meg lite. Noen har vel et behov for å leke jålekopper, sånn er bare noen folk. De om det.

Det jeg mest av alt blir minnet på når jeg ser disse folkene er hvor  er misunnelig jeg er på produsentene av såkalte luksusvarer som helt lovlig svindler folk for enorme summer, helt lovlig, og de som blir svindlet er med på hele dansen med åpne øyne.

En sånn påslagsfaktor på varene skulle jeg gjerne hatt selv. 

Anonymkode: e3de2...942

• Liker 3
Skrevet

Jeg med lite penger syns det er mye kulere å legge ut å skrive: Se hva jeg fant på finn.no!

Trur at hvis jeg hadde vunnet mye penger i lotto f.eks så hadde jeg aldri fremvist det på SoMe. Det ender bare med falske "vennskap", som bare er ute etter pengene dine.  Så jeg ser argumentet ditt. Jeg syns det er flaut.

Syns også det er flaut med de som tar sånna store gruppebilder på hver fest, hver konsert, hver bursdag og hvert møte de har sammen og legger ut på insta. Folk har alltid et behov for å vise seg fram i enhver situasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tuppeluri skrev (4 minutter siden):

Jeg med lite penger syns det er mye kulere å legge ut å skrive: Se hva jeg fant på finn.no!

Trur at hvis jeg hadde vunnet mye penger i lotto f.eks så hadde jeg aldri fremvist det på SoMe. Det ender bare med falske "vennskap", som bare er ute etter pengene dine.  Så jeg ser argumentet ditt. Jeg syns det er flaut.

Syns også det er flaut med de som tar sånna store gruppebilder på hver fest, hver konsert, hver bursdag og hvert møte de har sammen og legger ut på insta. Folk har alltid et behov for å vise seg fram i enhver situasjon.

Enig! Se så mange venner jeg har.. alle har jo venner, men det er kun for å vise seg fram. Og det er det som er poenget. Herlighet, da jeg var i tenårene var vi flere gjenger som hang sammen hele tiden, hadde mange venner.. var ikke SoMe den tiden. var ikke status å ha venner liksom, alle hadde det. Her jeg bor var alle inkludert, godt samhold. 
viser bare hvor verdiene til folk er. 
Jeg har arvet store summer, og kunne kjøpt både hytter både på fjell og ved vann om jeg ville. Ingen vet min formue, hvis de ikke har spesielle interesser på skattelistene.. Jeg kan leve resten av livet uten å jobbe om jeg vil 😅 men jeg jobber i lavlønns yrke og sliter for pengene mine, jeg er jordnær og har andre verdier enn å flashe merkeklær og status 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må da kunne gå an å observere og undre seg over oppførsel uten at dere skal gå til personangrep? Det er et diskusjonsforum. 

Mine observasjoner ligner på dine, og jeg tror det er på grunn av at vi har et samfunn der vi verdsetter materialistiske ting og det er status å ha dyre ting. For mange er det også for å få oppmerksomhet, og for andre kan det være tegn på usikkerhet og mindreverdighetskomplekser.

Vi har jo ganske stor kredittgjeld i dette landet, og det viser jo kanskje hvor mye det betyr for oss å ha dyre ting.

Det er lett å bli påvirket av sosiale media og tro at «alle andre» har dyre ting ,og at det må til for å være «godkjent». Og så viser de det igjen i sosiale media for å vise at de er med i «gjengen».

Mange av de jeg vet om som er rike, er ikke sånn at de flasher det.

Selvsagt skal de få bruke pengene sine på det de vil, jeg hadde selv hatt basseng og fin bil om jeg var rik, men for meg blir det i alle fall feil å skryte av det både i real og på SoMe.

Anonymkode: 6d706...eb2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...