Gå til innhold

Hvilke vitaminer osv tar dere i forbindelse med graviditeten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet man skal ta folat og D-vitamin, samt omega-3, hva tar dere? De pakkene for gravide er rådyre, så kjøper de heller hver for seg.

Anonymkode: ee038...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok folat og omega-3 multivitamin i starten. Kjøpte ikke de gravidpakkene.

Etterhvert fikk jeg beskjed om å ta b-kompleks, jern (siden jernlagrene ikke var så høye) pluss C-vitamin for å ta opp jern bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte etterhvert ta jod og kalsium, fordi jeg ikke tålte fisk eller mye melk.

I tillegg trengte jeg ekstra høy dose D-vitamin.

For å få til dette billigst mulig og md så få piller som mulig tok jeg Omega 3 Multi og kalsium med tilsatt D-vitamin. Jeg kjøpte mye når det var tilbud.

Jeg kjøpte også en dosett med ukedager for å holde styr på om jeg hadde husket å ta dem. Gravidhjerne er like ille som ammetåke.

Anonymkode: 35ec0...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser multivitamin pluss ekstra D-vitamin (mikrogram) daglig. Har lavt med D, så derfor ekstra med det.

Har en boks med vanlig multivitamin og en med omega-3 multivitamin. Bytter litt på hvem av de jeg spiser. Noen ganger bare takler jeg ikke de enorme omega-3 multi kapslene.

Anonymkode: 00a70...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er anbefalt er folat og evt jod (ggogle retningslinjer for jod i svangerskapet)... 

Anonymkode: 0fcf4...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omega-3 multivitamin, både før og under graviditet. Når jeg har sagt det ved spørsmål om folat, er lege/jordmor alltid happy, og blodprøvesvarene i uka 12 var fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Juni15 skrev (14 minutter siden):

Bruker omega-3 multivitamin, både før og under graviditet. Når jeg har sagt det ved spørsmål om folat, er lege/jordmor alltid happy, og blodprøvesvarene i uka 12 var fine

Tok du ikke folat? eller det er kanskje det i mulitivitaminen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omega 3-multivitamin fra Nycoplus. Denne inneholder det essensielle, inkludert jod og folat, som er det viktigste. 

Anonymkode: b8155...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tar alle omega 3? Er det fordi man ikke får i seg nok av dette via kosten?

Anonymkode: 1a87a...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tar alle omega 3? Er det fordi man ikke får i seg nok av dette via kosten?

Anonymkode: 1a87a...ff0

Jeg spiser kun fisk én gang i uken, noen ganger mer, noen ganger mindre. Derfor synes jeg det er greit å ta omega-3. 

Anonymkode: 00a70...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på folat før jeg ble gravid, og videre i første trimester. Etter første trimester sa jordmor at det ikke lenger var nødvendig med folat. Tar nå D-vitamin fordi jeg har vært lav på dette. Jod tar jeg fordi jeg ikke drikker melk og ikke spiser nok hvit fisk (2-3 ganger i uken er anbefalt). Og så tar jeg Omega-3. Alt er etter anbefaling fra min jordmor og min lege. Kosthold og tilskudd tror er vanlig å diskutere med jordmor/lege tidlig i svangerskapet.

Ellers har matportalen har råd om kosthold og tilskudd for gravide:

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 19.35):

Tok du ikke folat? eller det er kanskje det i mulitivitaminen?

Ja, den inneholder også anbefalt mengde folat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...