AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #1 Del Skrevet 5. august 2021 Det er allment kjent at fertiliteten synker med årene, og kraftig fra 35-38 år. Så når jeg er 40, er det statistisk sett små sjanser for å bli gravid. Mye av forklaringen, utfra det jeg har lest, er at kvaliteten på eggene blir dårligere med alderen. Men er dette alltid regelen, eller kan en kvinne på rundt 40 ha mange gode egg igjen? Var på sjekk av eggstokker hos gynekolog for noen uker siden, og hun sa det så veldig bra ut i begge eggstokkene. Kunne selvsagt ikke si noe om kvaliteten på eggene, men hun kunne se at eggreservene var gode i begge eggstokker, og at jeg hadde hatt eggløsning. Tar det lang tid for kvinner i min alder å bli gravide fordi det er lenge mellom hver gang er godt nok egg slippes og kan befruktes, eller er det mulig at dette varierer mye slik at jeg kanskje har mange gode egg igjen og at kroppen frigjør disse før dårlige egg? Anonymkode: b00e2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #2 Del Skrevet 5. august 2021 Dr. Hausken som driver fertilitetsklinikk sier at det statistisk sett er hvert 10. egg hos en 40-åring som er bra. Det vil si at ut i fra disse tallene kun er mulig å bli gravid hver 10. syklus. Og det er ca. 20% sjanse for at man blir gravid. Så det kan derfor ta flere år. Anonymkode: e2866...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #3 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dr. Hausken som driver fertilitetsklinikk sier at det statistisk sett er hvert 10. egg hos en 40-åring som er bra. Det vil si at ut i fra disse tallene kun er mulig å bli gravid hver 10. syklus. Og det er ca. 20% sjanse for at man blir gravid. Så det kan derfor ta flere år. Anonymkode: e2866...b65 Oi, det høres jo ikke oppløftende ut. Men er det ikke en del unntak? Har jo lest her inne bla om kvinner rundt 40 som blir raskt gravide. Har enkelte flere gode egg enn andre på samme alder? Anonymkode: b00e2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oi, det høres jo ikke oppløftende ut. Men er det ikke en del unntak? Har jo lest her inne bla om kvinner rundt 40 som blir raskt gravide. Har enkelte flere gode egg enn andre på samme alder? Anonymkode: b00e2...bbd Mye er nok flaks også. Man vet jo aldri når det "tiende gode egget" plutselig slippes og blir befruktet. Det kan skje den første syklusen du prøver, det kan ta flere år, eller det kan hende det ikke skjer i det hele tatt. Dette er jo bare et gjennomsnitt, så det vil naturlig nok være unntak både den ene og den andre veien. Anonymkode: 45cdf...089 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Del Skrevet 6. august 2021 Noen kvinner i 40årene kan vel også ha egg som en 30åring selv om det gjelder de færreste. Gener.... Anonymkode: 1c5c7...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Del Skrevet 6. august 2021 Veldig sjeldent tror jeg at en kvinne i 40 årene har god kvalitet på de fleste eggene i den alderen. Eggene eldes med oss, og derfor blir også eggene gamle på en måte. Hadde hvert rart om alle eggene eller de fleste holdt seg «unge» når kvinnen eldes. Men har lest at livmoren fortsatt kan være i ganske god stand hos en 40 åring selv om eggene eldes, og derfor kan mange være gode kandidater for IVF med donor for eksempel. Du må huske at kg er ingen fasit. Her inne blir alle gravide lett i alle aldre tydeligvis. Men jeg kjenner ingen 40 åringer som ikke har hatt vansker med å bli gravid, men på kg blir alle gravid og på første forsøk av en eller annen merkelig grunn. Anonymkode: af364...9b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Del Skrevet 6. august 2021 Har 4 venninner som ble gravid etter kort tid når de var 39/40 år. Bestevenninna mi ble gravid etter 3 måneders prøving, og da var hun 42 år. Det er ikke så vanskelig å bli gravid🙂ved 40 år. Anonymkode: 69c62...663 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. august 2021 #8 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er allment kjent at fertiliteten synker med årene, og kraftig fra 35-38 år. Så når jeg er 40, er det statistisk sett små sjanser for å bli gravid. Mye av forklaringen, utfra det jeg har lest, er at kvaliteten på eggene blir dårligere med alderen. Men er dette alltid regelen, eller kan en kvinne på rundt 40 ha mange gode egg igjen? Var på sjekk av eggstokker hos gynekolog for noen uker siden, og hun sa det så veldig bra ut i begge eggstokkene. Kunne selvsagt ikke si noe om kvaliteten på eggene, men hun kunne se at eggreservene var gode i begge eggstokker, og at jeg hadde hatt eggløsning. Tar det lang tid for kvinner i min alder å bli gravide fordi det er lenge mellom hver gang er godt nok egg slippes og kan befruktes, eller er det mulig at dette varierer mye slik at jeg kanskje har mange gode egg igjen og at kroppen frigjør disse før dårlige egg? Anonymkode: b00e2...bbd Tja, vanskelig å si før en har hatt noen IVFforsøk eventuelt lykkes OK naturlig. Jeg hadde alt i skjønneste orden tilsynelatende, gode resultater på alt. Hadde også ett barn fra før naturlig. Men det man ikke kunne se var endometriose nest mest alvorlige grad, samt nokså halvveis kvalitet. Fikk endel eggposer - men aldri like mange egg ved uttak, og alltid kun 1 egg som overlevde lenge nok til befruktning/innsett. Opplevde også at de døde ut før innsett tross tilsynelatende gode resultater før uttak. Da var jeg i alderen 35-38. Kvalitet påvirkes av mer enn alder. Eksempelvis har jeg en søster uten endometriose (såvidt hun vet) som fikk barn raskt ved 38 og 40 år. Endret 6. august 2021 av Fløff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig sjeldent tror jeg at en kvinne i 40 årene har god kvalitet på de fleste eggene i den alderen. Eggene eldes med oss, og derfor blir også eggene gamle på en måte. Hadde hvert rart om alle eggene eller de fleste holdt seg «unge» når kvinnen eldes. Men har lest at livmoren fortsatt kan være i ganske god stand hos en 40 åring selv om eggene eldes, og derfor kan mange være gode kandidater for IVF med donor for eksempel. Du må huske at kg er ingen fasit. Her inne blir alle gravide lett i alle aldre tydeligvis. Men jeg kjenner ingen 40 åringer som ikke har hatt vansker med å bli gravid, men på kg blir alle gravid og på første forsøk av en eller annen merkelig grunn. Anonymkode: af364...9b8 Det skal visst være relativt gode sjanser med IVF, hvor de eggene som ser ut til å være av best kvalitet blir plukket ut: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593. Eller, som du skriver, med donoregg. Dersom jeg var 40 år og ønsket å bli gravid, ville jeg ikke ventet så lenge med å oppsøke hjelp for å få det til. Det er dessverre også svært stor sjanse for å spontanabortere i den alderen dersom man skulle bli gravid, faktisk opp mot 50% sjanse har jeg lest. Anonymkode: 45cdf...089 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #10 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har 4 venninner som ble gravid etter kort tid når de var 39/40 år. Bestevenninna mi ble gravid etter 3 måneders prøving, og da var hun 42 år. Det er ikke så vanskelig å bli gravid🙂ved 40 år. Anonymkode: 69c62...663 Og jeg har venninner som har slitt med å bli gravide i tjueårene, selv om de statistisk sett skal ha ca 25% sjanse for å bli gravide per syklus, og jeg har en kamerat som fikk kreft som 14-åring. Unntak vil alltid finnes. Det er derfor ikke så interessant å snakke om enkeltpersoner, fordi det alltid finnes unntak fra hovedregelen. Statistikken tar ikke feil eller går inn for å være kjip med vilje. Det er fakta at det er mye vanskeligere for gjennomsnittskvinnen å bli gravid senere i livet enn i starten av tjueårene, selv om du alltid vil finne de som ble gravid på første forsøk som 42-åringer. Tilsvarende vil du finne kvinner som aldri ble gravide, ellers som brukte flere år på å lykkes i en alder av 23 år. Det endrer likevel ikke på statistikken, som favner om alle kvinner og gjelder for «de fleste». Det er den som presenterer fakta og som man bør forholde seg til, ikke alle enkelttilfellene der ute. Å komme med «alle vennene mine ble gravide på null komma niks da de var 40» er i verste fall farlig, ved at det kan få kvinner (som ikke er like heldige) til å tenke «så bra, da har jeg jo goood tid på å få barn», mens de i realiteten allerede vil slite i 35-års alderen. Anonymkode: 45cdf...089 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Del Skrevet 6. august 2021 Jeg syns det er så rart at eggene eldes like fort på 40-åringer nå som for 100 år siden. Nå lever vi jo myye lengre, og en 40 åring i dag er jo slett ikke "gammel". Hva er det som innvirker på eggkvaliteten, mon tro? Annet enn diagnoser som pcos, endometriose osv? Anonymkode: fee4b...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #12 Del Skrevet 6. august 2021 Jeg gjennomgikk IVF like før jeg fylte 40. Jeg fikk ut 12 egg, 10 ble befruktet, to satt inn, 7 på frys, og det endte med vellykket tvillingsvangerskap. Jeg kommer ikke til å bruke resten av eggene, men det er en annen sak. Så det er fullt mulig å ha gode egg som 40-åring. Anonymkode: 04af0...c2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #13 Del Skrevet 6. august 2021 Jeg ble gravid ca 3 mnd etter jeg sluttet med prevensjon. Var da 39 år. Anonymkode: a958b...295 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #14 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg syns det er så rart at eggene eldes like fort på 40-åringer nå som for 100 år siden. Nå lever vi jo myye lengre, og en 40 åring i dag er jo slett ikke "gammel". Hva er det som innvirker på eggkvaliteten, mon tro? Annet enn diagnoser som pcos, endometriose osv? Anonymkode: fee4b...d52 Du fødes med et visst antall egg. De eldes uansett hvor sunt du lever. Jeg ble forøvrig gravid på ett forsøk da jeg var 40 (uhell). Vet ikke om det ville blitt et barn, da jeg valgte abort. Har tre svangerskap bak meg i 30-årene der det gikk på første forsøk. Anser meg som et unntak. Anonymkode: 3b1c3...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melonas Skrevet 6. august 2021 #15 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg syns det er så rart at eggene eldes like fort på 40-åringer nå som for 100 år siden. Nå lever vi jo myye lengre, og en 40 åring i dag er jo slett ikke "gammel". Hva er det som innvirker på eggkvaliteten, mon tro? Annet enn diagnoser som pcos, endometriose osv? Anonymkode: fee4b...d52 Livstilen og eksponering for miljøgifter, tungmetaller m.m kan ha en innvirkning på kvaliteten tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du fødes med et visst antall egg. De eldes uansett hvor sunt du lever. Jeg ble forøvrig gravid på ett forsøk da jeg var 40 (uhell). Vet ikke om det ville blitt et barn, da jeg valgte abort. Har tre svangerskap bak meg i 30-årene der det gikk på første forsøk. Anser meg som et unntak. Anonymkode: 3b1c3...042 Ja, at man fødes med et visst antall egg vet jo alle. Og det er jo ikke snakk om antall her, men kvaliteten. Hvordan vet du at en sunn livsstil ikke gjør noe med kvaliteten? Anonymkode: fee4b...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #17 Del Skrevet 6. august 2021 Melonas skrev (6 minutter siden): Livstilen og eksponering for miljøgifter, tungmetaller m.m kan ha en innvirkning på kvaliteten tror jeg. Livsstil- da mener du vekt, matvaner, rus etc? Jeg har vært vegetarianer i over 20 år, har normal vekt, aldri røyket, er totalavholds når det gjelder alkohol, aldri brukt narkotika. Håper noe av dette kan bidra til at jeg har noen gode egg igjen? Anonymkode: b00e2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #18 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Livsstil- da mener du vekt, matvaner, rus etc? Jeg har vært vegetarianer i over 20 år, har normal vekt, aldri røyket, er totalavholds når det gjelder alkohol, aldri brukt narkotika. Håper noe av dette kan bidra til at jeg har noen gode egg igjen? Anonymkode: b00e2...bbd Er folk som er atleter og som vier livet sitt til sunn helse som får kreft eller andre problemer. Mye handler om genetikk. Tror du kan til en viss grad forbedre kvaliteten ved å leve sunt slik du gjør, men etter en viss alder vil eggene totalt sett være av dårligere kvalitet. Men kanskje i bedre stand enn forventet siden du lever sunt. Men har du begynt å prøve? Enkleste måten å finne ut av dette på er å sette i gang. Anonymkode: af364...9b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #19 Del Skrevet 6. august 2021 Mine egg ble dårlig allerede når jeg var i 30årene.. Hadde et ivf-forsøk som ble avbrutt pga lite egg. Jeg var da 36 år. Du kan ta en blodprøve som kan si noe om kvaliteten på eggene dine. Anonymkode: 7519d...35c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #20 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine egg ble dårlig allerede når jeg var i 30årene.. Hadde et ivf-forsøk som ble avbrutt pga lite egg. Jeg var da 36 år. Du kan ta en blodprøve som kan si noe om kvaliteten på eggene dine. Anonymkode: 7519d...35c Man kan ikke sjekke kvaliteten kun eggreserve ved blodprøve. AMH. Anonymkode: af364...9b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå