waco Skrevet 19. september 2005 #1 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg svindler mine omgivelser med den største selvfølgelighet. Folk tror jeg er lur mens jeg er dum. Jeg er en turist, jeg har bare hoppet på en vogn ved å være blindpassasjer. Under forelesningene nikker jeg samtykkende. I privatlivet leker jeg glad. Jeg er en bedrager fortalte jeg kompisen min; - haha svarte ham, bedrar du deg selv eller andre? Hehe, det er jo egentlig det samme. Alt foregår bare oppe i huet ditt allikevel waco. Omgivelsene tar ikke helt hensyn til deg, de fantasiene du har er bedrageri mot virkeligheten. Blir man mett på venteboller og av å diskutere fargene på et luftslott? De hjemme tror jeg er flink på blindern, og de på blindern tror jeg er flink hjemme. Et dobbelt paradoks, og hverandres sannhet prøver man å skjule. blindern dekker for hjemmet, og hjemmet går god for blindern. I en stund vil dette her gå bra. Man kan godt ha dysleksi frem til femte klasse uten at noen klasseforstandere forstår at man er ordblind. Uten problem kan man bli voksen uten å forstå brøk eller forstå at 150% er en halvparten mer enn 100%. Noen fungerer i det sosiale samspillet uten å skjønne de sosiale kodene, det holder å titte litt ned mot bakken, - og vips tror folk man er sjenert. Enkelte mennesker overlever rett og slett ved å etterape omgivelsene, gjør som de andre rundt deg, og ingen vil mistenke noe som helst. Det er lett å være lur i dette landet her. Kunnskap er som gjeld. Man pådrar seg gjeld mens man tilegner seg kunnskap. Visdom gir makt, og overfladiskhet gir venner. Denne gjelden som er kunnskap tar flere år å forrente seg. Man kan under forelesning lære seg geometriske rekker, uendelighet og eksponentialfunksjoner, disse begrepene kan man lære seg uten å forstå noe som helst. Matematikk er som et språk, de oppdateringene og de kodeksene man trenger for å dekode det matematiske språk er kunnskapen man har tilegnet seg gjennom øvelse. Selv en banditt må øve seg. Å leve av gjeld. Hva skal kunnskapene kunne stille opp mot virkeligheten ved forfallsdag? Matematiske modeller er kun modeller. Vi har f eks Akilles og skilpadda, kjent som Xenos paradoks. Akilles løper 10 ganger så fort som skilpadda. Skilpadda begynner 50 meter foran. Når akilles er der skilpadda begynte, har skilpadda gått 5 meter videre. Når akilles er på det punktet er skilpadda 0.5 meter foran osv i all evighet. Men allikevel tar akilles igjen skilpadda, fordi akilles løper jo fortere. Men hvordan i huleste kan akilles ta igjen skilpadda når skilpadda alltid er hakket foran? Dette paradokset reflekterer virkeligheten og begrensningene rundt kunnskapene. Hva er virkelighet, - det vi ser – eller det vi regner oss fram til? Bedrageriet mitt er slik at jeg ikke helt har forstått om verden dreier seg rundt meg, - eller om jeg henger rundt verden – sett fra mitt ståsted selvfølgelig, - finnes det klarere bevis på bedrageri? Det værste av alt er at jeg er gal og later som jeg er normal. Endret 19. september 2005 av waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2005 #2 Del Skrevet 19. september 2005 Du har mange finurlige tanker du, Waco... bra skrevet, morsomt å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. september 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 19. september 2005 Tanker er en virkelighetsflukt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 20. september 2005 #4 Del Skrevet 20. september 2005 ibland - mellom egne tanker gir jeg deg ett minutt. Ikke mer eller mindre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diktern Skrevet 20. september 2005 #5 Del Skrevet 20. september 2005 Tror ikke du er så dum som du skal ha det til jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 21. september 2005 #6 Del Skrevet 21. september 2005 Må si jeg er overrasket over et så "dypt" innlegg fra den kanten! Har du lurt meg hele tiden til å tro at du er helt teit og bare vil provosere, eller er det nå du lurer meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #7 Del Skrevet 24. september 2005 Jeg har hele tiden visst at du er ganske intelligent, Waco. Eneste forskjellen er at i dette innlegget formulerer du deg bedre språklig enn i noen av de tidligere innleggene jeg har lest. Det du sier er ikk eunikt for deg. Selvbedrag eller det at man tror at man lurer andre men føler noe annet enn det overflaten representerer - det er intet nytt for oss mennesker. Jeg tror at dette er et tegn på at man ikke er helt i harmoni/balanse med seg selv eller at man er stresset, eller bare at man ikke klarer å finne meningeller orden i de "kaotiske" tankene man måtte ha til enhver tid. Verden gå kanskej for fort for enkelt avhengig av deres ståsted. Hvis du flyttet til et rolig ferieparadis sted ved sjøen i Norge og tilbragte tid med avslappede og stabile mennesker tror jeg nok det ville smitte over på deg og alle andre som tviler på sin egen oppfatning av seg selv, andre og verden rundt dem. Det er ikke enkelt å jakte på mening hele tiden. Hvem har sagt at man er smart hvis man har en eksamen. Det er ikke det det handlerom, det handler om å være smart nok til å forstå at eksamenspapirene er inngangsbilletten til noe annet enn hvis man ikke hadde dem. Det er ingen som har lovet intellektuelt passport to heaven fordi man sitter i et auditorium med en kjedelig og grå forsker-fyr foran på podiet. Blindern og Oslo er ikke det sunneste stedet for reflekterte mennesker til enhver tid. Bare sånn så du husker på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #8 Del Skrevet 25. september 2005 waco, du burde legge en serie over innleggene som ikke bare består av tull, på samliv er du genial! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cronos Skrevet 29. september 2005 #9 Del Skrevet 29. september 2005 Men du bør vurdere å få igjen skolepenga, for matte er tydeligvis ikke din sterkeste side, Waco. Eller...få igjen.. du har vel bedratt deg til dem også. Men forsåvidt noen interessante refleksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. september 2005 #10 Del Skrevet 29. september 2005 Du er noe for deg selv du Waco. Gal eller ikke. Ingen er normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #11 Del Skrevet 29. september 2005 Tanker er en virkelighetsflukt.. ← Jeg syns du er gørr kjedelig å lese jeg og hopper alltid over det. Men folk er forskjellige eller hva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. september 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 29. september 2005 trokke du har hoppet over denne tråden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 2. oktober 2005 #13 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hvis man ikke bedrar seg selv, så kan det ende opp med selvmord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #14 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hvis man ikke bedrar seg selv, så kan det ende opp med selvmord. ← Enig. Dette utsagnet er bra sagt (hvem nå enn som kom med det). Man må forstå det for å forstå verden og oss selv i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizzi Skrevet 5. oktober 2005 #15 Del Skrevet 5. oktober 2005 Han bedrar oss nå også skjønner dere. Dette er noe han har funnet på Blinder`n.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 5. oktober 2005 #16 Del Skrevet 5. oktober 2005 Enig. Dette utsagnet er bra sagt (hvem nå enn som kom med det). Man må forstå det for å forstå verden og oss selv i den. ← Ibsen du veit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå