Amaryllish Skrevet 4. august 2021 Forfatter #21 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei I denne tråden er det flere linker til gode tips om strikking: Anonymkode: 1eb4e...3b0 tusen takk! Helt supert 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #22 Del Skrevet 4. august 2021 Amaryllish skrev (Akkurat nå): tusen takk! Helt supert 🤩 Lykke til med strikkingen ♥️ Anonymkode: 1eb4e...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #23 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg strikker kun gensere og jakker. Null interesse av luer, sokker o.l og det er lite og knotete. Lær deg magic loop det er så praktisk og enkelt anbefaler å strikke en genser eller jakke uten hette, så kan du sy på knapper og lage en hette som du kan ta av og på. Anbefaler også garn som passer til 22m/10cm da går det litt raskere enn det tynneste garnet Anonymkode: 7ee07...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #24 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg anbefaler å strikke med rundfelling, da er det nesten ikke noe montering. Hette hørtes litt vanskelig ut. Jeg har strikket i seks år, kun gensere med rundfelling + skappelgensere. Litt mønster trenger ikke være vanskelig. Feks Marius, det er jo klassisk og fint, og mønsteret er ikke så komplisert. Men hette er litt ambisiøst på første forsøk, kanskje? Man kan stort sett strikke ermene på 40 cm rundpinne, hvis man strikker vrangborden som et rektangel, og syr den sammen helt til slutt. I hvert fall på herregensere, de er ofte litt vide i ermene. Drops har mange fine instruksjonsvideoer, korte og forklarende. Bli gjerne medlem av en strikkegruppe på Facebook, feks Skappelstrikk, der er det hyggelig stemning og mulighet for å få råd og veiledning, ikke bare om Skappeloppskrifter. Lykke til! Anonymkode: 48e99...564 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #25 Del Skrevet 4. august 2021 Å strikke en mannegenser tar tid. Om du ikke er vant til å strikke tar det enda lenger tid. Om du skulle klare å gjennomføre er det relativt sannsynlig at strikkefastheten din varierer fra når du starter og er uøvd, og noen uker inn i prosjektet. Genseren vil dermed ha relativt stor sjanse for å bli ujevn. Jeg ville derfor feks begynt med en barnegenser, eller i det minste begynne med et erme - slik at du kan ta det opp igjen om du ser det er vanskelig å strikke likt. Anonymkode: b5f54...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #26 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg "kan ikke" strikke, men har strikka en hettegenser. Brukte oppskrift fra Hjemmet, eller noe. Jeg brukte et litt tjukt og loddent garn som sleit seg hele tida, det var det verste. Jeg måtte ha hjelp av mamma for å forstå oppskrifta (men det var før google, nå hadde jeg sikkert klart meg med internett). Jeg tror det kommer an på hvor interessert og dedikert du er. Jeg var hekta på genseren min, kom rett hjem fra skolen og satt og strikka til jeg skulle legge meg. For meg er det bedre å begynne på litt store prosjekt som man har lyst og interesse for enn å øve seg på noe enkelt, men kjedelig først. Jeg har lært meg mange ting ved å bare go big og prøve på det jeg har mest lyst til. Enkle ting blir bare liggende halvferdig. Men jeg er tålmodig og liker å prøve meg fram litt og gir ikke opp så lett. Anonymkode: e12cf...018 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittDiva Skrevet 5. august 2021 #27 Del Skrevet 5. august 2021 Jeg begynte å strikke i januar. Laget en hals som var litt mer enn en tubehals. Veldig fornøyd. Nå ser jeg alle feilene😅. Nå er jeg på min syvende genser/ jakke, de 2 første er jeg sånn passe fornøyd med, men bruker de. Fra tredje er jeg veldig fornøyd. Jeg strikker jevnt, men kan knote på teknikker på diverse. Strikk en enkel genser med litt tjukke pinner og lett garn til deg selv først? Så ser du om det er gøy og om du lærer kjapt -og om du synes det så rekker du julegave også. Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #28 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 14.57): Jeg har også lurt på å begynne å strikke sånn helt uten erfaring. Jeg syns disse oppskriftene er helt gresk. Må man på kurs for å lære seg disse kodene? Anonymkode: 58f75...cd3 Står forklaring i starten av oppskriften, og i noen oppskrifter som novice sweater står det uten forkortelser. Anonymkode: 02ac6...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 5. august 2021 #29 Del Skrevet 5. august 2021 Ts, kan anbefale petiteknit sine oppskrifter til deg. De er godt skrevet, med videoer på alt. Som første prosjekt ville jeg valgt novicesweater, eller lousiana sweater, enkle fine gensere uten montering. Sjekk gjerne instagram for inspo, maaaange som strikker, og mange som strikker i fra petiteknit. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 6. august 2021 #30 Del Skrevet 6. august 2021 Det er absolutt realistisk at du kan få til å strikke en genser selv om du ikke har noe særlig strikkeerfaring, veien blir jo til mens man går Det jeg vil anbefale er å begynne med noe du virkelig har lyst å strikke, ikke begynne med litt kjedelige ting som skjerf og kluter. Det kan bli umotiverende, og da er det fort gjort at man ikke gidder fullføre. Hvis det er herregenser du tenker på som ditt første prosjekt så velg gjerne noe enkelt. Tror ikke jeg ville gått for noe med hette, heller ikke kofte (kofte krever endel etterarbeid/montering der du må bl.a klippe opp i front og strikke kanter til knapper og knappehull). Strikk gjerne en genser med raglanfelling. Rundfelling er også enkelt, men personlig så synes jeg raglanfelling er penere på en mann. Fremhever skulderpartiet mere. Når du strikker f.eks raglanfelling så trenger du ikke sy i ermene, bare sy igjen hullene under armhulene. Anbefaler også å strikke med litt tykke pinner, da går det raskere å strikke. Jeg har strikket to herregensere med raglanfelling som var enkle å strikke, og som ble fine. Landkrabbegenser og Simon-genser. Simongenseren strikket jeg i Vams fra Rauma og landkrabbegenseren strikket jeg med en tråd Rauma finull+en tråd alpakka silk. Men husk at det tar litt tid med en herregenser, det er jo litt størrelse på de plaggene. Mine første strikkeprosjekter var barnegensere, deretter strikket jeg til meg selv fra Petiteknit. https://www.raumagarn.no/oppskrifter/312-5-islender-3 https://www.raumagarn.no/oppskrifter/328-1-simongenser 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå