Gå til innhold

Aldri strikket - realistisk å strikke genser?

Amaryllish

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har (utenom håndarbeid på ungdomsskolen for mange år siden) aldri strikket noe som helst i mitt liv, men har så lyst til å strikke en genser til min samboer til jul. 

Et det i realistisk at en nybegynner får til en hettegenser? hvor begynner man liksom? Håper noen strikkeveteraner har noen gode råd eller oppstartstips til meg ☺️🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min første strikkegenser var en Mariusgenser med montering. Det kan gå fint. Men det hjelper veldig å ha venner/familie å spørre, evt personale i garnbutikk.

Anonymkode: 38eeb...c16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen strikkeveteran, men jeg har kun strikket en sånn rund tubehals tidligere, og ble nettopp ferdig med min første genser. Har ikke montert den ennå, men bole og ermer er strikket. Jeg vet ikke hvor vanskelig/lett det er å strikke selve hetta, og jeg har kun prøvd på stripete genser og ikke mønster, så jeg vet heller ikke hvor vanskelig mønster er. 

Men genser i seg selv er overkommelig :)

Anonymkode: a43bd...400

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min første strikkegenser var en Mariusgenser med montering. Det kan gå fint. Men det hjelper veldig å ha venner/familie å spørre, evt personale i garnbutikk.

Anonymkode: 38eeb...c16

Jeg har dessverre ingen i mitt nettverk som strikker, men kan jo spørre i butikk! Takk 🤩 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ingen strikkeveteran, men jeg har kun strikket en sånn rund tubehals tidligere, og ble nettopp ferdig med min første genser. Har ikke montert den ennå, men bole og ermer er strikket. Jeg vet ikke hvor vanskelig/lett det er å strikke selve hetta, og jeg har kun prøvd på stripete genser og ikke mønster, så jeg vet heller ikke hvor vanskelig mønster er. 

Men genser i seg selv er overkommelig :)

oufff jeg syns det høres så komplisert ut😅tenkte genser uten hette og uten mønster i første omgang. Er monteringen komplisert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er overkommelig, men høres risikabelt ut å gi ditt første prosjekt som en julegave. Det blir jo som den første pannekaka; småfeil her og der, og da kan det bli fryktelig kleint hvis mottaker ikke er så gira på å gå med den😉

Anonymkode: 1199e...daa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første jeg strikket var en Nancy genser med rundfelling, men den ble ikke så fin at jeg ville gitt den bort akkurat. 

Anonymkode: dca98...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan få det til. Få hjelp på en butikk til å velge et mønster som ikke er veldig vanskelig.  

Og om du har lyst på et strikkenettverk så kan insta være en god start, mye hjelp og oppbacking å hente der. Og på YouTube finner du nesten alltid den videohjelpen du trenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Ja, hvorfor ikke🤷‍♀️ Første jeg strikket etter en liten prøvelapp var en Marius genser i barnestørrelse, det gikk veldig greit😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er overkommelig, men høres risikabelt ut å gi ditt første prosjekt som en julegave. Det blir jo som den første pannekaka; småfeil her og der, og da kan det bli fryktelig kleint hvis mottaker ikke er så gira på å gå med den😉

Anonymkode: 1199e...daa

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det første jeg strikket var en Nancy genser med rundfelling, men den ble ikke så fin at jeg ville gitt den bort akkurat. 

Anonymkode: dca98...0c3

Dere sier noe altså 😅 

Stars skrev (23 minutter siden):

Klart du kan få det til. Få hjelp på en butikk til å velge et mønster som ikke er veldig vanskelig.  

Og om du har lyst på et strikkenettverk så kan insta være en god start, mye hjelp og oppbacking å hente der. Og på YouTube finner du nesten alltid den videohjelpen du trenger. 

Takk for tips og troen! Det var veldig lurt med Instagram😍  

Elder Millennial skrev (21 minutter siden):

Ja, hvorfor ikke🤷‍♀️ Første jeg strikket etter en liten prøvelapp var en Marius genser i barnestørrelse, det gikk veldig greit😃👍

Godt å høre at det er overkommelig 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut videoer på YouTube 😀jeg strikket skappelgenser som første. Såg ikke ut 😂

Anonymkode: dd893...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekk ut videoer på YouTube 😀jeg strikket skappelgenser som første. Såg ikke ut 😂

Anonymkode: dd893...5be

😂😂 takk for tips! Kanskje bedre å satse på at han får den i påskegave sånn at jeg rekker et par «testpannekaker» først 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt :) 

Jeg prøvde meg først på luer og diverse med labert hell - men det var først når jeg strikket genser jeg hadde lyst på at jeg fullførte. 

Hadde begynt med Novice sweater av Petiteknit, verdens enkleste genser. Mye lettere enn ting fra Sandnes garn for eksempel.

Kan hjelpe med garnkombo :) 

Men avvent å garantere den som julegave.

Noe enda lettere å starte med er pannebåndet til Gutten og strikkemor. 

Det aller viktigste er: mål strikkefasthet. 1 maske for mye på 1 runde = 1 størrelse større, og tilsvarende mindre på 1 maske for lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd å strikke et par sokker eller en lue eller noe først, kun for å få teknikken inn. Det er fint å vite hva man gjør hvis man strikker feil på noe mindre enn en genser, da slipper man også at strikkefastheta i starten blir veldig rar :)  Men jeg strikket selv en mariusgenser som ble kjempefin etter å kun ha strikket et par sokker før.

Anonymkode: 407e0...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amaryllish skrev (44 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen i mitt nettverk som strikker, men kan jo spørre i butikk! Takk 🤩 

oufff jeg syns det høres så komplisert ut😅tenkte genser uten hette og uten mønster i første omgang. Er monteringen komplisert? 

Jeg vet dessverre ikke om montering er vanskelig, jeg tror egentlig ikke det. Jeg har ei eks-svigerinne som skal hjelpe meg med det den første gangen, fordi jeg vet at hvis jeg ødelegger denne genseren så kommer jeg aldri til å plukke opp et par strikkepinner igjen 🙈 Jeg har strikket Line Langmo-genser med striper (den som er hvit, sennepsgul, blå, grå og burgunder hvis du googler), og store pinner så det gikk veldig fint. 

Jeg må også advare om at jeg ennå ikke har lært å strikke ermer verken med strømpepinner eller magic loop, så jeg strikka dem "flatt" og sydde dem sammen. Garnet jeg brukte var vanskelig å få det til med, så jeg har tenkt å bruke høsten på å lære meg å strikke rundt på strømpepinner. Men bare så du ikke mister motet dersom du ikke får det til, så er det alltids en mulighet å strikke flatt :)

Jeg skal også strikke julegaver i år, men kommer til å strikke tubehals til venninnene mine - for det vet jeg at jeg får til 😄

Lykke til, bare hiv deg uti det så går det! Masse fine strikkevideoer på Youtube 😃 Og ansatte på strikkebutikker er vanligvis veldig hjelpsomme :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde knapt strikket da jeg lagde min første «villmarksgenser» fra linka neumann..

Fin gruppe på Facebook med masse tips og hjelp. 

Anonymkode: a8aab...9f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også lurt på å begynne å strikke sånn helt uten erfaring. Jeg syns disse oppskriftene er helt gresk. Må man på kurs for å lære seg disse kodene? 

Anonymkode: 58f75...cd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De finnes med rundfelling så man slipper montering. 

Anonymkode: a8aab...9f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankersgenser er også en veldig fin genser å begynne med, som også kommer i herrestørrelse. 

Sjekk ut #ankersweatermyboyfriendsize på Instagram. 

Og som andre sier, det er ikke alltid at den første genseren blir den fineste, men en gang må man jo starte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har også lurt på å begynne å strikke sånn helt uten erfaring. Jeg syns disse oppskriftene er helt gresk. Må man på kurs for å lære seg disse kodene? 

Anonymkode: 58f75...cd3

Som regel er forkortningene/ kodene forklart i begynnelsen av oppskriften. Man trenger ikke kurs, men det hjelper jo å ha noen å spørre som har lest en oppskrift før. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amaryllish skrev (1 time siden):

Hei! Jeg har (utenom håndarbeid på ungdomsskolen for mange år siden) aldri strikket noe som helst i mitt liv, men har så lyst til å strikke en genser til min samboer til jul. 

Et det i realistisk at en nybegynner får til en hettegenser? hvor begynner man liksom? Håper noen strikkeveteraner har noen gode råd eller oppstartstips til meg ☺️🤞🏻

Hei :) I denne tråden er det flere linker til gode tips om strikking:

Anonymkode: 1eb4e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...