Gå til innhold

Jeg har et alkohol problem. Hva skjer om jeg forteller det til legen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Partneren min er bekymret og lei men sier han støtter meg bare jeg tar grep  😭 drikker ikke når jeg har besøk eller er på besøk. Jeg vil helst drikke alene 😭 

Anonymkode: 0ce8c...5f2

Vet du hva grunnen er ? Er det smaken ? Rusen? For å glemme noe? Fungere i hverdagen ? Det er uansett veldig positivt at du forstår at det er et problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er godt mulig du ikke mister førerkortet når du kun drikker på kvelden. Men det viktigste er helsen din ❤ Det du gjør nå er så skadelig for deg at det å miste jobben er veldig lite i forhold til de store skadene kroppen får av alkoholmisbruk. Det er bedre å miste jobben en gang enn å få kreft og alkoholrelatert demens. 

Anonymkode: 69761...865

Dette tenker jeg hver dag 💛 og allikevel klarer jeg ikke søke hjelp eller slutte 😭 den fasaden alle folk har..  inkludert meg... gjør alt så vanskelig og sårbart!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men for å få antabus må jeg jo fortelle legen min om problemet 🤷‍♀️da mister jeg uansett førerkortet 😭

Nei det gjør du ikke, kan si du ønsker å sørge for en enkel måte å ikke drikke på i familiemiddager osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det virker helt ulogisk at man må miste førerkortet når man ber om hjelp. Det skremmer sikkert veldig mange fra å gjøre det. Det er jo mange som aldri kjører når de har drukket, selv om de drikker litt hver kveld og føler at det er et avhengighetsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (10 minutter siden):

Vet du hva grunnen er ? Er det smaken ? Rusen? For å glemme noe? Fungere i hverdagen ? Det er uansett veldig positivt at du forstår at det er et problem 

For å glemme traumer, for å sove og for å slappe av 😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (26 minutter siden):

Jeg kam svare litt her siden jeg har jobbet for Blå Kors. Førerkortet ditt blir nok inndratt. Legen er pliktig til å varsle så det er nok lite sannsynlig at du får beholde den. Men prøv å se det i et større perspektiv. Tenk om du ødelegger helsa di, relasjoner til venner og familie, økonomi osv pga alkohol? Og hva om du hadde kjørt i fylla og skadet noen andre

Kjenner flere alkoholikere, og ingen av disse har noensinne fyllekjørt! Hvis man er så dum å fyllekjører, gjør man det enten man har lappen eller ei! Mange mister jobben hvis førerkortet blir inndratt, og det kan ødelegge mye; mister inntekt, mister hus og det går uansett ut over barna! Alt dette kan ødelegge mye mer! Det med førerkortet er en utrolig merkelig regel! De fleste som drikker for mye, drikker om kvelden og når de vet de ikke skal kjøre mer den dagen.

Ja til alkolås!

Anonymkode: f6293...a24

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Det virker helt ulogisk at man må miste førerkortet når man ber om hjelp. Det skremmer sikkert veldig mange fra å gjøre det. Det er jo mange som aldri kjører når de har drukket, selv om de drikker litt hver kveld og føler at det er et avhengighetsproblem.

Enig! 

Anonymkode: f6293...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (11 minutter siden):

For å glemme traumer fra tidligere forhold med en alkkoholikker... absurd men sant 😭 for å få sove og for å slappe av ... jeg fungerer godt daglig, bare alt stresset med å ha alkohol i hus til eks søndag osv... drikker aldri på dagtid...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å glemme traumer fra tidligere forhold med en alkkoholikker... absurd men sant 😭 for å få sove og for å slappe av ... jeg fungerer godt daglig, bare alt stresset med å ha alkohol i hus til eks søndag osv... drikker aldri på dagtid...

Da trenger du mye mer enn å bare slutte med alkohol 💚 Du trenger oppfølging, omsorg og hjelp med å håndtere disse følelsene. Hva hvis du forteller legen hvordan du har det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ulik praksis. Jeg hadde et alkoholproblem inntil for ca 10 år siden. Jeg ønsket egentlig ikke å gjøre noe med det fordi det hjalp meg å klare en vanskelig hverdag. Men jeg snakket med legen om det, var helt åpen og ærlig. Jeg mistet hverken sertifikatet eller barna. Legen motiverte meg stadig til å slutte eller iallefall moderere forbruket. Jeg fikk til og med Sobril som jeg kunne ta de kveldene jeg ikke drakk. Hun målte også jevnlig leververdier og ga meg beskjed dersom det var ille. Jeg opplevde legen som forståelsesfull, samtidig som hun bearbeidet meg til å slutte.

Jeg sluttet helt av meg selv pga en tragisk hendelse som krevde at jeg var sterk og klar for de rundt meg. Nå er det svært sjeldenjeg tar meg et glass vin.

Anonymkode: e0c98...ec1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (1 minutt siden):

Da trenger du mye mer enn å bare slutte med alkohol 💚 Du trenger oppfølging, omsorg og hjelp med å håndtere disse følelsene. Hva hvis du forteller legen hvordan du har det ?

Det er akkurat det jeg ønsker. Å fortelle alt sammen, inkludert alkoholmisbruket mitt. Men da er jeg redd jeg mister førerkort og blir meld til barnevernet 😭 jeg vil skikkelig komme meg ut av denne krisa! Men uten førerkortet mitt så vet jeg ikke 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en tung hverdag. Håper du finner en løsning som gir deg et lettere og bedre liv, det fortjener du ☀️

Anonymkode: 8db64...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er ulik praksis. Jeg hadde et alkoholproblem inntil for ca 10 år siden. Jeg ønsket egentlig ikke å gjøre noe med det fordi det hjalp meg å klare en vanskelig hverdag. Men jeg snakket med legen om det, var helt åpen og ærlig. Jeg mistet hverken sertifikatet eller barna. Legen motiverte meg stadig til å slutte eller iallefall moderere forbruket. Jeg fikk til og med Sobril som jeg kunne ta de kveldene jeg ikke drakk. Hun målte også jevnlig leververdier og ga meg beskjed dersom det var ille. Jeg opplevde legen som forståelsesfull, samtidig som hun bearbeidet meg til å slutte.

Jeg sluttet helt av meg selv pga en tragisk hendelse som krevde at jeg var sterk og klar for de rundt meg. Nå er det svært sjeldenjeg tar meg et glass vin.

Hvordan sluttet du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med det forbruket du har er det nok grunn til å anta at du ikke innfrir helsekravene. Bakgrunnen for dette er ikke nødvendigvis mengdene du drikker hver dag isolert sett, men det totale bildet. Du beskriver et inntak på ca 60 enheter i uka (dersom det er bokser på 0,5 liter du drikker). Dette er i et helsemessig perspektiv et svært høyt tall. Alt over 14 enheter pr uke regnes som storforbuk for kvinner.

Når det er sagt håper jeg at du likevel oppsøker fastlege. Alkoholinntaket ditt kan få store konsekvenser for deg selv og dem rundt  deg. Det er mulig å få hjelp! 

Hilsen en som har jobbet med rusbehandling over mange år.

Anonymkode: 5baf4...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med det forbruket du har er det nok grunn til å anta at du ikke innfrir helsekravene. Bakgrunnen for dette er ikke nødvendigvis mengdene du drikker hver dag isolert sett, men det totale bildet. Du beskriver et inntak på ca 60 enheter i uka (dersom det er bokser på 0,5 liter du drikker). Dette er i et helsemessig perspektiv et svært høyt tall. Alt over 14 enheter pr uke regnes som storforbuk for kvinner.

Når det er sagt håper jeg at du likevel oppsøker fastlege. Alkoholinntaket ditt kan få store konsekvenser for deg selv og dem rundt  deg. Det er mulig å få hjelp! 

Hilsen en som har jobbet med rusbehandling over mange år.

Skjønner... hva mener du med at jeg ikke innfrir helsekravene? 💔

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner... hva mener du med at jeg ikke innfrir helsekravene? 💔

Da mener jeg at du ikke fyller vilkårene for å få kjøre bil. Da vil du etter all sannsynlighet som et minimum få et muntlig kjøreforbud for seks måneder, med mulighet til å ta prøver parallelt. Dersom du kan vise til gode tall over seks måneder kan forbudet oppheves. Dersom tallene er tilnærmet identiske blir det muntlige kjøreforbudet omgjort til skriftlig forbud, og det sendes melding om dette til statsforvalteren. Da må du vise til prøver over år for å få sertifikatet tilbake. Dette er ganske vanlig, og også en grunn til at enkelte vegrer seg for å oppsøke behandling. Samtidig er det slik at når man er i rus eller bakrus nesten daglig så er det ikke forsvarlig at man kjører bil, selv om man har en subjektiv opplevelse av å være i god nok form. Dette er også ditt ansvar som bilfører, og hvis du ikke ivaretar det selv er det legens plikt å ta tak i det.

Grunnen til at jeg likevel vil råde deg til å oppsøke hjelp er at konsekvensene av forbruket ditt kan være veldig mye større enn midlertidig tap av førerrett. Kanskje du har merket at du med tiden også trenger litt og litt mer alkohol for å oppnå samme effekt (toleranseutvikling)? Dette vil kunne fortsette å utvikle seg, og det kan bli enda vanskeligere å slutte. Etter lengre tid med disse dosene alkohol vil nok også kroppen din reagere negativt på sikt, om du ikke allerede merket noe. Varierende apetitt, søvnforstyrrelser, skjelvinger, indre uro, alt dette og mye mer kan være tegn som tyder på høyt forbruk. Det er nok dessverre grunn til å tro at du vil oppleve noe av dette (og eventuelt flere symptomer) på sikt om du ikke opplever det til nå. 

Ønsker deg alt godt, og håper du tar sjansen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan sluttet du? 

Jeg sluttet på dagen pga en tragisk hendelse i familien. Jeg var da nødt til å være våken og klar for å ta meg av barna i en særdeles vanskelig tid. Det var helt naturlig for meg å slutte og jeg opplevde ingen abstinens på tross av daglig inntak av 1-3 flasker vin gjennom mange år. Men, jeg tror jeg ikke blir så veldig fysisk avhengig, det har jeg opplevd både med nikotin og A og B-medikamenter. Der andre sliter med abstinenser har jeg gått fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sluttet på dagen pga en tragisk hendelse i familien. Jeg var da nødt til å være våken og klar for å ta meg av barna i en særdeles vanskelig tid. Det var helt naturlig for meg å slutte og jeg opplevde ingen abstinens på tross av daglig inntak av 1-3 flasker vin gjennom mange år. Men, jeg tror jeg ikke blir så veldig fysisk avhengig, det har jeg opplevd både med nikotin og A og B-medikamenter. Der andre sliter med abstinenser har jeg gått fri.

Imponerende 👏 du har vært skikkelig flink! Kanskje jeg bare må bite tenna sammen og klare det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 11.48):

Imponerende 👏 du har vært skikkelig flink! Kanskje jeg bare må bite tenna sammen og klare det selv...

Det er absolutt mulig! Men du må ha god motivasjon - det er egentlig det som er viktig.

Jeg ønsker deg masse lykke til, uansett hvordan du griper saken an :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Det er helt sykt at man mister lappen for å søke hjelp for alkoholproblemet sitt. Dette fører til at ingen tør å søke hjelp i frykt for å miste førerkortet man er så avhengig av. Sliter selv med stort alkoholforbruk og valgte selv å gå til legen min i fjor for kanskje å få hjelp. Resultatet ble at jeg måtte gå ni mnd på noe forpult dritt som heter pethtester som viste at jeg ikke drakk og trusler om at lappen ville ryke ved over 0,30 i pethverdier pr. måned. Dette betyr at man nesten ikke kan kose seg. Kjører selvsagt aldri i fylla og har investert i en god alkotester. De fleste som drikker kjører aldri påvirket og regelverket må så absolutt endres så det ikke ender med død for de som sliter. Rare greier her i Norge.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...