AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Del Skrevet 3. august 2021 Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet? Anonymkode: 0ce8c...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Del Skrevet 3. august 2021 Du mister med høy sannsynlighet førerkortet, usikker ellers. Privat behandling er ingen garanti for at det ikke skjer. Men, det er klart en vurdering, hva betyr mest, å ha lappen, eller din helse og evne til å forsørge og følge opp deg selv og familien? Anonymkode: e7ef8...a4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Del Skrevet 3. august 2021 Vanskelig å svare ja eller nei på det med førerkort. Du må nok avlevere blodprøver og urinprøve, samt at de måler alkoholverdier i blodet ditt via peth-test. Hvis man ligger over en viss verdi er de pålagt å ta førerkortet, men hvis man ligger akkurat på grensen så kan det være at fastlegen gjør en vurdering av situasjonen. Min mann har gjennomgått akkurat dette i vinter, og han fikk beholde sitt førerkort (han lå akkurat på grensen). Men han måtte komme til jevnlige målinger for å vise at han faktisk hadde sluttet å drikke. Støtter svaret over - hva er viktigst for deg? Min mann mistet jobben, men jeg er evig takknemlig. Han fikk seg en vekker, ting kom frem i lyset (jeg ante ingenting før det plutselig smalt som en bombe), og han kom raskt til behandling. Det vil være tungt i starten, men langtidsperspektivet vil være at man får det så utrolig mye bedre. Anonymkode: 35cb5...4ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. august 2021 #4 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet? Anonymkode: 0ce8c...5f2 Du vil få hjelp. Vet ikke hva som er rutine angående førerkort. Du kan jo bli sykemeldt så slipper du å kjøre bil. Har du helseforsikring gjennom jobben feks? Da kan du kanskje være dekket ved opphold for å bli rusfri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet? Anonymkode: 0ce8c...5f2 Ja, dessverre gjøres nok det. Legen har meldeplikt i henhold til forskrift om førerkort. Idiotisk da mange velger å ikke be om hjelp. Alkolås hadde vært bedre. Men ofte kan det være verdt det også. Anonymkode: 28590...c82 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 3. august 2021 #6 Del Skrevet 3. august 2021 Du kan be legen skrive ut antabus piller til deg fordi du synes det kan være vanskelig å ikke drikke ved en del festlige lag, da er førerkortet forholdsvis trygt i hvert fall 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 3. august 2021 #7 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet? Anonymkode: 0ce8c...5f2 Jeg kam svare litt her siden jeg har jobbet for Blå Kors. Førerkortet ditt blir nok inndratt. Legen er pliktig til å varsle så det er nok lite sannsynlig at du får beholde den. Men prøv å se det i et større perspektiv. Tenk om du ødelegger helsa di, relasjoner til venner og familie, økonomi osv pga alkohol? Og hva om du hadde kjørt i fylla og skadet noen andre? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 3. august 2021 #8 Del Skrevet 3. august 2021 Det spørs kanskje hvor alvorlig forbruket ditt er? Ikke være redd for å Søke hjelp💚 Det kan redde livet ditt selv om du kanskje mister førerkortet en liten stund. Vær stolt av deg selv for å anerkjenne problemet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Del Skrevet 3. august 2021 Ifølge forskrift om førerkort har legen en varslingsplikt. Hvis legen får vite at pasienten er avhengig av alkohol, plikter legen å rapportere dette og pasienten risikerer å miste førerkortet i mist seks måneder. Det gjelder også selv om pasienten aldri har kjørt bil i alkoholpåvirket tilstand. Anonymkode: e7ef8...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 3. august 2021 #10 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er snart 40 år, jobb , samboer , 3 barn. Men jeg har et alkohol problem. Jeg ønsker virkelig å få hjelp. Om jeg forteller det til legen min. Vil jeg bli meldt til barnevernet? Vil jeg miste førerkortet? Da mister jeg også jobben 😭 er dette som hindrer meg i å søke hjelp... jeg kan spare til privat behandling men da vil det ta litt lenger tid... det jeg lurer på er: om jeg ringer legen i morgen og bestiller time, forteller alt... melder de meg? Mister jeg førerkortet? Anonymkode: 0ce8c...5f2 Ps. Borgestadklinikken er veldig gode på å hjelpe folk med alkoholproblemer. Du bør undersøke om du kan få hjelp der via fastlegen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Del Skrevet 3. august 2021 Tusen takk for så mange innspill 💛jeg drikker ikke på dagtid, fungerer godt i jobb. Drikker mellom 4 og 6 øl hver ukedag ca 8 i helgene etter barna er lagt. Skjønner ikke hvordan de evt kan ta førerkortet mitt pga det 😭 melder de også barnevernet da ? 😭 får lyst til å kjempe mer selv jeg nå 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 3. august 2021 #12 Del Skrevet 3. august 2021 Du kan miste førerkortet midlertidig uavhengig om det er privat eller offentlig. På lang sikt vil det være verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 3. august 2021 #13 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for så mange innspill 💛jeg drikker ikke på dagtid, fungerer godt i jobb. Drikker mellom 4 og 6 øl hver ukedag ca 8 i helgene etter barna er lagt. Skjønner ikke hvordan de evt kan ta førerkortet mitt pga det 😭 melder de også barnevernet da ? 😭 får lyst til å kjempe mer selv jeg nå 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Klarer du å la vær å drikke fra mandag til fredag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Del Skrevet 3. august 2021 Du får muntlig kjøreforbud av lege/psykolog.. som vil si at du forplikter deg til å levere urinprøver / peth-prøver , samt følge behandling over en viss tid. Klarer du ikke innfri så vil førerkortet bli meldt til fylkesmannen- der behandler dokumenterer hva situasjonen er. Klarer du å innfri mister du ikke førerkort. Du vil også få en diagnostisk vurdering på om du lider av avhengighet eller «kun» skadelig bruk. Skadelig bruk er «enklere» å behandle. Barnevernet blir du nok ikke automatisk meldt til, men behandler vil nok være interessert i å grave litt i dette for å forsikre seg om at barna er ivaretatt. Masse lykke til! Anonymkode: 82411...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Del Skrevet 3. august 2021 Jessic_a skrev (2 minutter siden): Klarer du å la vær å drikke fra mandag til fredag? Ikke klart det på 4 år 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 3. august 2021 #16 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke klart det på 4 år 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Begynn med antabus, da holder du deg 3 dager pr pille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 3. august 2021 #17 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke klart det på 4 år 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Så trist 💚 Da syns jeg du bør følge råd fra en lege. Hva syns partneren din? Pleier du å skjule alkoholen eller drikker du også når du er på besøk/ har besøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Del Skrevet 3. august 2021 Loff77 skrev (1 minutt siden): Begynn med antabus, da holder du deg 3 dager pr pille Men for å få antabus må jeg jo fortelle legen min om problemet 🤷♀️da mister jeg uansett førerkortet 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #19 Del Skrevet 3. august 2021 Det er godt mulig du ikke mister førerkortet når du kun drikker på kvelden. Men det viktigste er helsen din ❤ Det du gjør nå er så skadelig for deg at det å miste jobben er veldig lite i forhold til de store skadene kroppen får av alkoholmisbruk. Det er bedre å miste jobben en gang enn å få kreft og alkoholrelatert demens. Anonymkode: 69761...865 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Del Skrevet 3. august 2021 Jessic_a skrev (1 minutt siden): Så trist 💚 Da syns jeg du bør følge råd fra en lege. Hva syns partneren din? Pleier du å skjule alkoholen eller drikker du også når du er på besøk/ har besøk? Partneren min er bekymret og lei men sier han støtter meg bare jeg tar grep 😭 drikker ikke når jeg har besøk eller er på besøk. Jeg vil helst drikke alene 😭 Anonymkode: 0ce8c...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå