Gå til innhold

Minimerer man sjansene for at det klaffer ved å ha sex hver dag i den fertile perioden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Minimerer man sjansene for at å bli gravid hvis man har sex hver dag i den fertile perioden? altså dagene før, under og etter eggløsning? 

Anonymkode: 81ab2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Minimerer man sjansene for at å bli gravid hvis man har sex hver dag i den fertile perioden? altså dagene før, under og etter eggløsning? 

Tror ikke det spiller så stor rolle om mannen har normal sædkvalitet, men om det er noen utfordringer der er det annenhver dag som er optimalt visstnok. 

Anonymkode: 6fba1...7e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om sædkvaliteten er bra er det bare positivt. Oftere utløsning = bedre mobilisererte sædceller

Anonymkode: 19d3e...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hææ? Neppe..her er det nok bare å kjøre på..minst 3 ggr. om dagen...🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: jeg er ingen ekspert og jeg aner ikke. MEN Det sies jo at spermen er best etter å ha vært samlet opp 3-4 dager. Ofte om man skal avlevere sædprøve anbefaler legene at spermen er 3-4 dager siden forrige utløsning fordi de da ser optimalt resultat. Jeg har også sett spermtester av en som har levert EN som viste svært dårlig resultat, hvor han da hadde utløsning to dager på rad, OG samme mann leverte ny men ventet da 4 dager og sædprøven viste da god kvalitet. 
Tror selv også en av grunnene til at noen prøver Leeenge, tilogmed kjenner jeg de som adopterer fordi de har prøvd lenge uten hell, da prøver veldig ofte, for så bli gravide av seg selv når de slapper av og ikke prøver. Man ser også ofte mengden sæd: er jo mye mer dersom det er lenge siden forrige utløsning. Så JEG tror det ideelle er å spare opp noen dager til el/ eltest er positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (På 4.8.2021 den 19.00):Tror selv også en av grunnene til at noen prøver Leeenge, tilogmed kjenner jeg de som adopterer fordi de har prøvd lenge uten hell, da prøver veldig ofte, for så bli gravide av seg selv når de slapper av og ikke prøver. 

Det er nok feil. Stress gjør ikke folk infertil. En hører om historier hvor «de ble gravide etter de hadde adoptert og slappet av mer», men det stemmer ikke at det var derfor. Noen trenger mer tid til å bli gravid enn andre. Det kan ligge små skjulte grunner til at det ikke klaffer. De er ikke steril, men kan ha vansker med å bli gravid like fort som andre. Det skulle da bare ta 5 år før det klaffet for de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

karilue skrev (8 minutter siden):

Det er nok feil. Stress gjør ikke folk infertil. En hører om historier hvor «de ble gravide etter de hadde adoptert og slappet av mer», men det stemmer ikke at det var derfor. Noen trenger mer tid til å bli gravid enn andre. Det kan ligge små skjulte grunner til at det ikke klaffer. De er ikke steril, men kan ha vansker med å bli gravid like fort som andre. Det skulle da bare ta 5 år før det klaffet for de. 

Nei akkurat, jeg skriver jo det fordi jeg tror de hadde mindre sex da de sluttet å stresse og at da var spermen bedre fordi de ikke lengre hadde sex like hyppig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sex hver dag fra mensslutt til ikm de tre gangene jeg har forsøkt aktivt å bli gravid. Klaffet i første syklus alle tre gangene. 

Anonymkode: 3256d...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (På 2021-8-4 den 19.00):

Først: jeg er ingen ekspert og jeg aner ikke. MEN Det sies jo at spermen er best etter å ha vært samlet opp 3-4 dager. Ofte om man skal avlevere sædprøve anbefaler legene at spermen er 3-4 dager siden forrige utløsning fordi de da ser optimalt resultat. Jeg har også sett spermtester av en som har levert EN som viste svært dårlig resultat, hvor han da hadde utløsning to dager på rad, OG samme mann leverte ny men ventet da 4 dager og sædprøven viste da god kvalitet. 
Tror selv også en av grunnene til at noen prøver Leeenge, tilogmed kjenner jeg de som adopterer fordi de har prøvd lenge uten hell, da prøver veldig ofte, for så bli gravide av seg selv når de slapper av og ikke prøver. Man ser også ofte mengden sæd: er jo mye mer dersom det er lenge siden forrige utløsning. Så JEG tror det ideelle er å spare opp noen dager til el/ eltest er positiv. 

Nei, det ser ut til at kvaliteten som regel blir bedre ved hyppig sex(1!gang per døgn, altså), så man kan godt ha sex hver dag. Og tvert om, ventes det for lenge mellom hver utløsning kan faktisk sædkvaliteten gå noe ned (midlertidig). Jeg har lest flere steder at par som har sex hver dag, lykkes raskere med å bli gravide.😊 Ofte anbefales annenhver dag.der er fordi det ikke er oppnåelig for alle par å ha sex hver eneste dag, og fordi sperm kan overleve i flere dager som du selv skriver.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (På 6.8.2021 den 15.56):

Nei akkurat, jeg skriver jo det fordi jeg tror de hadde mindre sex da de sluttet å stresse og at da var spermen bedre fordi de ikke lengre hadde sex like hyppig. 

Ja skjønner. Anbefaler å høre podcast femihelse med gynekolog fra kvinneklinikken på haukeland. Han forklarer bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...