AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Del Skrevet 3. august 2021 Hei! Mulig dette er superdumme spørsmål mtp at jeg er 31 år og burde ha bedre kontroll, men jeg blir faktisk ikke klok på dette. Spør derfor om litt råd, da jeg leser flere her som virker å ha litt mer innsikt 😄 Tok ut spiralen for halvannen måned siden, og vi har etter det prøvd å få barn. Vet det ikke akkurat er lenge, så er ikke utålmodig på det, men skjønner ikke kroppen! Jeg har rett og slett ikke snøring på hvor jeg er i syklus da jeg aldri får mensen. Mistet mensen i et år, trolig pga utbrenthet. Kom og gikk litt her og der i noen mnd etter det. Satte inn spiral i desember 2020, og tok den ut nå for halvannen måned siden. Hadde da kun mellomblødninger i starten av spiralen, deretter ingenting. Før spiral har jeg hatt annen prevensjon i 16 år. Så jeg lurer veldig på når jeg har eggløsning osv, og om man har det når en ikke har mensen i det hele tatt. Eneste jeg kan merke er større pupper i en ukes tid i mnd, men vet ikke om det er ifbm eggløsning eller «mensen». Tok en graviditetstest for et par dager siden som var negativ. har nå kjøpt eggløsningstester, men lurer på om man da tester hver eneste dag til den gir utslag, eller hvordan en gjør det. skjemmes egentlig av å skrive dette, da jeg burde ha peiling, men jeg har rett og slett aldri tenkt på slike ting og aldri satt meg inn i det 😬 jeg har blitt fulgt opp av gyn i flere år pga gjentatte celleforandringer og to koniseringer, så har spurt litt om manglende mens, men de har ment det var pga utbrenthet. Alt annet ser bra ut. Anonymkode: 0e4e0...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Del Skrevet 3. august 2021 Vil bare slenge på at litt av grunnen til at jeg stresser med dette nå er at jeg skal ta dose to av vaksina snart, og har lest om at en bør vente to uker etter med å bli gravid/evnt ikke i første trimester. men slik jeg forstår det så kan en jo være gravid (veldig tidlig), uten at det gir utslag på tester også, så ønsker ikke å gjøre noe feil her.. Anonymkode: 0e4e0...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg nevner kanskje noen selvfølgeligheter i dette innlegget, men tar det bare med som en oppsummering ☺️ Det er jo en god sannsynlighet for at syklusen ikke er på stell enda og at du derfor ikke har mensen og eggløsning. Husk at mensen er et tegn på at det har skjedd en eggløsning, men at egget ikke har blitt befruktet. Det blir da støtt ut av livmoren som en blødning. For endel er det veldig vanlig at det kan ta fra 6-12 måneder før syklusen (med mensen og eggløsning) kommer på plass etter at de sluttet på prevensjon. Mange slutter derfor på prevensjon en god stund før de begynner å prøve. Men generelt kan jeg si at syklusdag 1 er den første dagen i mensenstrasjonen din. Det er veldig vanskelig å gi et fasitsvar på når noen har eggløsning, fordi endel kvinner både kan ha lange og ustabile sykluser. Men det mest normale er å ha eggløsing på syklusdag 14 ved en syklus på 25-30 dager, men normen varierer fra dag 12-16. Husk at eggløsning forekommer innen 48 timer etter positiv eggløsningstest. Det tryggeste er å regne det slik at hvis man feks får positiv eggløsningstest på dag 12, så vil eggløsning være på dag 14. Det kan være naturlig for deg å begynne å eggløsningsteste på syklusdag 9-10 siden du ikke har så mye informasjon om syklusen din enda. Husk at en positiv eggløsningstest foreligger når teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken. Dersom du får positiv test over flere dager, regner du fra da den er på sitt sterkeste. Anonymkode: e66d4...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg nevner kanskje noen selvfølgeligheter i dette innlegget, men tar det bare med som en oppsummering ☺️ Det er jo en god sannsynlighet for at syklusen ikke er på stell enda og at du derfor ikke har mensen og eggløsning. Husk at mensen er et tegn på at det har skjedd en eggløsning, men at egget ikke har blitt befruktet. Det blir da støtt ut av livmoren som en blødning. For endel er det veldig vanlig at det kan ta fra 6-12 måneder før syklusen (med mensen og eggløsning) kommer på plass etter at de sluttet på prevensjon. Mange slutter derfor på prevensjon en god stund før de begynner å prøve. Men generelt kan jeg si at syklusdag 1 er den første dagen i mensenstrasjonen din. Det er veldig vanskelig å gi et fasitsvar på når noen har eggløsning, fordi endel kvinner både kan ha lange og ustabile sykluser. Men det mest normale er å ha eggløsing på syklusdag 14 ved en syklus på 25-30 dager, men normen varierer fra dag 12-16. Husk at eggløsning forekommer innen 48 timer etter positiv eggløsningstest. Det tryggeste er å regne det slik at hvis man feks får positiv eggløsningstest på dag 12, så vil eggløsning være på dag 14. Det kan være naturlig for deg å begynne å eggløsningsteste på syklusdag 9-10 siden du ikke har så mye informasjon om syklusen din enda. Husk at en positiv eggløsningstest foreligger når teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken. Dersom du får positiv test over flere dager, regner du fra da den er på sitt sterkeste. Anonymkode: e66d4...535 Takk for utfyllende svar fra deg ❤️ vanskelig å vite hvor en er i syklus som sagt. Så tror jeg bare prøver meg litt fram med eggløsningstester og håper på utslag der. Hvis ikke tar jeg nok kontakt med gyn for å få sjekket litt da det har vært mye fram og tilbake de siste årene ☺️ Anonymkode: 0e4e0...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for utfyllende svar fra deg ❤️ vanskelig å vite hvor en er i syklus som sagt. Så tror jeg bare prøver meg litt fram med eggløsningstester og håper på utslag der. Hvis ikke tar jeg nok kontakt med gyn for å få sjekket litt da det har vært mye fram og tilbake de siste årene ☺️ Anonymkode: 0e4e0...43e Ja, du trenger mensen tilbake for å regne syklusdager. Man kan jo i prinsippet få eggløsning den ene måneden og befruktning før man legger merke til at mensen er tilbake da, så skjønner at du vil prøve nå. Men det kan også være mye bortkastede penger med eggløsningstesting da. Jeg hadde kanskje vurdert å dra til gynekolog slik at vedkommende kan følge deg opp, kanskje hun har noen tiltak for å få syklusen i balanse raskere. ❤️ Anonymkode: e66d4...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, du trenger mensen tilbake for å regne syklusdager. Man kan jo i prinsippet få eggløsning den ene måneden og befruktning før man legger merke til at mensen er tilbake da, så skjønner at du vil prøve nå. Men det kan også være mye bortkastede penger med eggløsningstesting da. Jeg hadde kanskje vurdert å dra til gynekolog slik at vedkommende kan følge deg opp, kanskje hun har noen tiltak for å få syklusen i balanse raskere. ❤️ Anonymkode: e66d4...535 Ja, vanskelig å vite helt hva man skal gjøre. Får vurdere å ta kontakt med gyn for litt tips og hjelp dersom det ikke skjer noe etter hvert☺️ Har ikke lyst til å bruke mange mange mnd hvis det uansett trengs bistand med noe ❤️ Anonymkode: 0e4e0...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå