AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Del Skrevet 3. august 2021 Hei! Noen med ME og/eller fibromyalgi som har hatt vanskeligheter med å bli gravide? eller merket dere ikke noe forskjell? Anonymkode: 4ae47...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Del Skrevet 3. august 2021 Du planlegger vel ikke graviditet om du har både fibromyalgi og ME?! Anonymkode: f1d17...8ef 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du planlegger vel ikke graviditet om du har både fibromyalgi og ME?! Anonymkode: f1d17...8ef Hva er galt med det? Anonymkode: 4ae47...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er galt med det? Anonymkode: 4ae47...a54 Hvem skal stille opp de gangene du er 100% utslått?! Anonymkode: 7e1a0...342 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er galt med det? Anonymkode: 4ae47...a54 Det sier seg vel selv? Hvordan skal du klare å ta vare på ett barn 24/7 med de sykdommene. Jeg ha FM og hadde aldri klart å begynne med baby igjen nå. Anonymkode: a5c3d...e75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem skal stille opp de gangene du er 100% utslått?! Anonymkode: 7e1a0...342 Tror ikke man hadde planlagt en graviditet med sykdommer om man ikke hadde tenkt ut disse situasjonene. Om man har samboer og familie rundt som kan hjelpe til når det trengs, så er ikke dette noe problem. Anonymkode: 4ae47...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sier seg vel selv? Hvordan skal du klare å ta vare på ett barn 24/7 med de sykdommene. Jeg ha FM og hadde aldri klart å begynne med baby igjen nå. Anonymkode: a5c3d...e75 Det er ditt valg, og din form. Alle er forskjellige. Anonymkode: 4ae47...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Del Skrevet 3. august 2021 Har du mild ME? (Og med mild mener jeg mild grad. ME i alle grader er alvorlig). Jeg har alvorlig ME, og kan ikke se for meg å få barn. Jeg kommer meg ikke ut av huset, jeg kan ikke lage middag, og alt faller på mannen min. Vi vet enda ikke hva som er årsaken til verken ME eller fibro. Det er opphopning av ME i enkelte familier, og det kan være noe arvelig i bildet. Er du villig til å risikere at barnet ditt får disse sykdommene? Jeg vet det er et grusomt spørsmål, men det er reelt og viktig å tenke over. Du må velge selv, men være klar over dine begrensninger. Hva gjør du når du får PEM? Hva gjør du om du blir varig verre? Kan du gi mannen ditt alt ansvaret med god samvittighet, og leve med det? Jeg har så lyst på barn. Det er en stor sorg å være for syk til å gjøre det. Men jeg har innsett at med mindre jeg på magisk vis blir frisk, så kan jeg ikke være ansvarlig for å sette til live et barn. Jeg klarer såvidt ta vare på meg selv, hva om noe skjer partner og jeg blir alene? Tenk deg godt gjennom i alle fall. Og snakk grundig med dine nærmeste. Jeg vet det finnes en FB-gruppe for ME-syke og gravide, men den må man bli invitert med. Er du en del av ME-gruppen så kan du spørre om noen har invitasjon. Anonymkode: 12ad3...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ditt valg, og din form. Alle er forskjellige. Anonymkode: 4ae47...a54 Jeg vet at alle er forskjellige, men jeg vet at ting kan endre seg veldig raskt. Jeg var i full jobb for 3 år siden, ble sykmeldt og har siden ikke vært på jobb. Mest sannsynlig kan jeg ikke komme meg ut i jobb igjen heller pga kroniske smerter og en fatigue som gjør at jeg knapt klarer å komme meg ut av senga. Jeg synes det er skikkelig egoistisk å sette barn til verden med de diagnosene. Ts kommer mest sannsynlig ikke til å klare følge opp barnet som en mor skal og ett barn skal ikke være nødt til å være vitne til en mor som aldri orker noe. Anonymkode: a5c3d...e75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg vet at alle er forskjellige, men jeg vet at ting kan endre seg veldig raskt. Jeg var i full jobb for 3 år siden, ble sykmeldt og har siden ikke vært på jobb. Mest sannsynlig kan jeg ikke komme meg ut i jobb igjen heller pga kroniske smerter og en fatigue som gjør at jeg knapt klarer å komme meg ut av senga. Jeg synes det er skikkelig egoistisk å sette barn til verden med de diagnosene. Ts kommer mest sannsynlig ikke til å klare følge opp barnet som en mor skal og ett barn skal ikke være nødt til å være vitne til en mor som aldri orker noe. Anonymkode: a5c3d...e75 Jeg har selv foreldre med me, og jeg kunne ikke hatt det bedre i barndommen min. De fikk til å støtte/være med på mer enn foreldre som var i full jobb. Så er ikke helt enig der. Dessverre er det verre for enkelte, og mange jeg kjenner også som har me + fibro som har opptil flere barn å klarer det supert! Synd det er sånn for deg, men tenk over at alle ikke er like som deg. Anonymkode: 4ae47...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 3. august 2021 #11 Del Skrevet 3. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er galt med det? Anonymkode: 4ae47...a54 Kanskje man burde prioritere å bli frisk først?( hvis det er mulig) Så kanskje å kunne forsørge seg selv og så barn? Nei alle er jo forskjellige men kanskje noen kunne tenke seg det Endret 3. august 2021 av Loff77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #12 Del Skrevet 3. august 2021 Avslutter denne tråden her, da det kun er folk med egne meninger, ikke svar på spørsmålet som blir stilt! Anonymkode: 4ae47...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #13 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Avslutter denne tråden her, da det kun er folk med egne meninger, ikke svar på spørsmålet som blir stilt! Anonymkode: 4ae47...a54 Har ikke erfaring med det det bar vanskelig å bli gravid. Men hadde jeg visst hvor jævlig det ville bli for barna mine å ha en så sjuk mamma, ville jeg aldri ha gjort det igjen. Bare flaks at de har klart seg så godt. Det er en super egoistisk handling å sette barn til verden, når man har mer enn nok med seg selv. Både psykisk og fysisk. Anonymkode: eeea8...122 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Del Skrevet 3. august 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har selv foreldre med me, og jeg kunne ikke hatt det bedre i barndommen min. De fikk til å støtte/være med på mer enn foreldre som var i full jobb. Så er ikke helt enig der. Dessverre er det verre for enkelte, og mange jeg kjenner også som har me + fibro som har opptil flere barn å klarer det supert! Synd det er sånn for deg, men tenk over at alle ikke er like som deg. Anonymkode: 4ae47...a54 Da hadde ikke de alvorlig ME....og sikkert ufør slik at det eneste de måte bruke krefter til var deg, siden de ikke jobbet lik mange andre med kroniske sykdommer må. Anonymkode: d7431...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Del Skrevet 3. august 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Avslutter denne tråden her, da det kun er folk med egne meninger, ikke svar på spørsmålet som blir stilt! Anonymkode: 4ae47...a54 Folk svarer fordi det er bare egoisme som gjør at folk med kroniske sykdommer hvor de har ikke krefter til å jobbe plutselig klarer å føde og oppdra mange barn. Anonymkode: d7431...c14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Del Skrevet 4. august 2021 Loff77 skrev (16 timer siden): Kanskje man burde prioritere å bli frisk først?( hvis det er mulig) Så kanskje å kunne forsørge seg selv og så barn? Nei alle er jo forskjellige men kanskje noen kunne tenke seg det Ikke alle sykdommer man kan bli friske fra. Man vet ikke hva som forårsaker ME eller fibro, og det er en god dose flaks som må til for å bli bedre på sikt. Å bli bedre kan være realistisk, men kun 5% blir friske av ME. Ja, så få. Vi kvinner har også en biologisk klokke som stresser. Jeg er 32, med alvorlig ME. Med mindre jeg plutselig blir mild (og selv det er alvorlig sykdom), kan jeg ikke vurdere å bli gravid engang. Om jeg blir frisk som 45-åring er jo toget gått. Derfor forstår jeg de som holder ut og får støtte fra familie. Men da må man ha mye støtte, og alle være klar over hva det koster. Anonymkode: 12ad3...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har selv foreldre med me, og jeg kunne ikke hatt det bedre i barndommen min. De fikk til å støtte/være med på mer enn foreldre som var i full jobb. Så er ikke helt enig der. Dessverre er det verre for enkelte, og mange jeg kjenner også som har me + fibro som har opptil flere barn å klarer det supert! Synd det er sånn for deg, men tenk over at alle ikke er like som deg. Anonymkode: 4ae47...a54 Så dine foreldre er uføretrygdet, du er sikkert uføretrygdet, og så ønsker du å få et barn oppi dette surret? Anonymkode: 2394d...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 4. august 2021 #18 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Folk svarer fordi det er bare egoisme som gjør at folk med kroniske sykdommer hvor de har ikke krefter til å jobbe plutselig klarer å føde og oppdra mange barn. Anonymkode: d7431...c14 Er ikke det gjengangeren ved fibrio, sosial angst og mye rart da, de er friske nok til alt annet enn å jobbe😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Del Skrevet 4. august 2021 Nå må folk slappe av her! Hun har vel en partner som også kan stille opp for barnet på de dårlige dagene hennes! Er så lei av folk som tror at de som er kroniske syke ikke skal kunne få til å oppdra et barn! Jeg har fatigue etter kreftsykdom, er mye sliten og må hvile mye mer enn normalen men jeg har en flott datter på 4 år som får mere omsorg og blir sett og lekt med enn de fleste andre barn! Vi er ikke dødssyke. Og så har man en partner også som må regne med å stille opp litt mer enn de fleste andre partnere på de dårlige dagene. Anonymkode: 8e3c2...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå