Gå til innhold

Hvilke mageproblemer har du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ulcerøs colitt. Jeg er heldigvis som regel frisk, men når jeg har sykdomsperioder er keg plaget av hyppig avføring og avføringstrang, noen ganger lekkasjer, mye luft i magen og til dels smerter. Er på vei inn i en sykdomsperiode nå, og håper at medisinene skal dempe det før det blir verre. Slitsomt å være på jobb nå, ser bare frem til å komme hjem til toalettet☹️ Jeg er heldigvis ikke hardt rammet sammenlignet med andre, har aldri vært så syk at jeg har trengt sykemelding eller innleggelse.

Anonymkode: 1347a...865

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt gastroskopi og har vel egentlig fått beskjed om at heg har IBS og funksjonell dypepsi. Er litt usikker på det, tror egentlig jeg har cøliaki/hveteintoleranse/gjær noe i den duren.

Er heldig da, sjelden jeg slitet med avføring, har normal avføring 2-3 ganger om dagen og alt funker det. Men magen blir tidvis utspilt og det ser ut som om jeg er gravid, utrolig ubehagelig og det gjør at jeg sliter med pusten til tider. Rart hvordan den kan blåse seg opp, blir full av luft og så poff. 😄 

Ja og så holder jeg på å drite meg ihjel hver gang jeg spiser kylling... OG jeg er tjukk så kylling er liksom min proteinkilde siden jeg skal ned i vekt så ja... 

Anonymkode: f5749...79d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her, mannen min har vurdert å ringe 113 innimellom. Da har jeg bare ropt at han må la meg være i fred og at det går over. Jeg takler ikke å ha noen i nærheten når det er så vondt, har nok med smertene. Og jeg vet jo at det går over, selv om det ikke virker slik akkurat der og da. 

Anonymkode: 4fde3...be8

Kjenner følelsen! Har nesten trodd blindtarmen har sprukket flere ganger, men har alltid gått over til slutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at dere kanskje spiser mat dere ikke egentlig tåler så veldig godt.

Anonymkode: 5a119...2c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noe sier meg at dere kanskje spiser mat dere ikke egentlig tåler så veldig godt.

Jeg får smerter uansett hva jeg spiser, jeg har prøvd å kutte det meste. Om det er agurk, knekkebrød, yoghurt, kylling, paprika, eple, banan osv. Mat generelt gir magesmerter. Eneste som hjelper er å droppe mat, men da tror jeg at jeg bør leve med smertene 😛 

Anonymkode: e61ef...edb

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får smerter uansett hva jeg spiser, jeg har prøvd å kutte det meste. Om det er agurk, knekkebrød, yoghurt, kylling, paprika, eple, banan osv. Mat generelt gir magesmerter. Eneste som hjelper er å droppe mat, men da tror jeg at jeg bør leve med smertene 😛 

Prøv å kutte ned på plantematen, det er ikke sikkert magen din har så godt av masse karbohydrater, fruktsukker og ufordøyelig fiber som mange tror. Hva skjer hvis du spiser en burger uten brød, salat og krydder?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Prøv å kutte ned på plantematen, det er ikke sikkert magen din har så godt av masse karbohydrater, fruktsukker og ufordøyelig fiber som mange tror. Hva skjer hvis du spiser en burger uten brød, salat og krydder?

Det som ikke kom helt frem i innlegget mitt er at jeg oftest får vondt i magen med én gang jeg spiser noe som helst, altså om jeg spiser en agurkskive om morgenen helt alene isolert, så får jeg magesmerter. Om det er en kyllingbit, en nøtt, osv. 

Men ja, jeg tåler absolutt ikke for mye fiber, det har du helt rett i. Har selvsagt grader av smerter, og de blir mye verre om det er veldig grovt brød eller mye grønt. Frukt er heller ikke magen min så glad i. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har angst så magen blir påvirket av det. 

I perioder har jeg mye luftplager, løs mage og vondt i magen. Av og til er det jo på grunn av noe jeg har spist, men magen påvirkes veldig av psyken. 

Anonymkode: 8d492...cd1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som ikke kom helt frem i innlegget mitt er at jeg oftest får vondt i magen med én gang jeg spiser noe som helst, altså om jeg spiser en agurkskive om morgenen helt alene isolert, så får jeg magesmerter. Om det er en kyllingbit, en nøtt, osv. 

Men ja, jeg tåler absolutt ikke for mye fiber, det har du helt rett i. Har selvsagt grader av smerter, og de blir mye verre om det er veldig grovt brød eller mye grønt. Frukt er heller ikke magen min så glad i. 

Hvis magen har blitt skadet av mat i mange år kan det nok ta litt tid før den kommer seg. Hvis du blir dårlig av alt du spiser, håper jeg du har blitt godt undersøkt av leger. Det som ser ut til å gjøre aller best for min mage er mest mulig rent kjøtt og fisk og minst mulig andre ting. Det virker som en frukt av og til går greit, men med en gang det er brød og fiber og sånt blir det luft og romling og etter hvert sure oppstøt, spesielt hvis jeg spiser sukker i tillegg.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har angst så magen blir påvirket av det. 

I perioder har jeg mye luftplager, løs mage og vondt i magen. Av og til er det jo på grunn av noe jeg har spist, men magen påvirkes veldig av psyken. 

Anonymkode: 8d492...cd1

Det går nok begge veier. Hjernen har nok ikke godt av så mye karbohydrater som folk flest spiser i alle fall. Den mest drastiske endringen jeg merket på kjøttbasert kost var faktisk hvor rolig og stabil jeg ble mentalt.

AnonymBruker
Skrevet

IBS, i følge legen. Har hatt løs avføring i alle voksenår, tidligere av og til, nå er det hver gang jeg er på do. Men det er som regel ganske regelmessig og en til to-tre ganger daglig - på morgenen - så jeg kan leve med det. Ellers er jeg mye plaget med luft og luftsmerter, men bor alene så jeg lar det bare stå til. Det verste er at jeg kan slite med "løpediaré", så alle joggeturer foregår enten i nærheten av huset, eller langt ute i skogen 😄 

Ellers har jeg hatt divertikulitt m/en lekk abcess, har visst nå noe betennelse nederst i spiserøret, så det er alltids litt å slite med.

Anonymkode: 6bb4c...669

AnonymBruker
Skrevet

Alltid hatt vondt i magen. De siste 10 årene har vært de beste i mitt liv etter jeg leste meg opp på IBS og la om kostholdet. Spiser konsekvent glutenfritt og laktosefri. Er forsiktig med frukt og grønt i rå form. Er allergisk mot pollen og tåler derfor dårlig mye råe grønnsaker og enkelte nøtter. Man må rett og slett finne ut av tiggerne sine og siden alle er forskjellige vil det ta tid. I tillegg til dette leste jeg forskningsrapporter hvor det kommer frem at ibs pasienter mangler/har lite av en bakteriestamme i tarmen. Forsøkte meg på Nycopro daglig fornøyelse og etter en uke merket jeg effekt. Den stabiliserer, men dersom tarmen blir trigget av matvarer er sykdomsperioden mye kortere enn den ellers ville vært. Jeg har også god effekt av laktasetabletter dersom jeg er usikker på om noe inneholder laktose eller jeg vil unne meg en softis. Dette er dog i friske perioder når tarmen har det bra. Jeg har også sett det har kommet et produkt som skal hjelpe med gassproblemer under måltid som heter imogas, men har ikke forsøkt dette. Disse skal tas sammen med måltid som kan danne gass. Når jeg har "IBS Flare" som er ekstra ille tyr jeg til Heathers Tummy tamers som jeg kjøpte på iherb for lenge siden. Det finnes sikkert lignende alternativer i helsekosten. Ved flares føler man seg i kjelleren fordi ALT trigger magen. Da spiser jeg bare 1 type mat som jeg vet ikke gjør ting verre. Veldig lett fordøyelig mat i små mengder og mye farris. Sistnevnte er noe som gjør at jeg føler meg bedre fordi jeg føler jeg får ut mer luft når jeg raper. Vet mange blir verre av kullsyre, så da ville jeg drukket vann. 

Føler med dere alle sammen. Vet hvor psykisk ødeleggende mage og tarmproblemer er. Man tenker jo alltid på mulighetene for toalett der man er...

Anonymkode: 86835...740

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

IBS, i følge legen. Har hatt løs avføring i alle voksenår, tidligere av og til, nå er det hver gang jeg er på do. Men det er som regel ganske regelmessig og en til to-tre ganger daglig - på morgenen - så jeg kan leve med det.

Anonymkode: 6bb4c...669

Når jeg spiser brød og grønnsaker må jeg på do stort sett daglig. Når jeg spiser bare kjøtt er det to-tre ganger i uka. Veldig greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...