Hermula Skrevet 19. september 2005 #21 Skrevet 19. september 2005 Lillemor har fått tran siden ut var ca 5 uker gammel. Veninner har gått over til d-vitamindråper, men jeg holder på trana pga utvikling av hjernen. Mitt triks er å gi henne tran mens hun ligger på stellebordet om morgenen. Har kjøpt en liten medisinflaske med dråpepipette, og kan da dryppe tran i magen på henne. Nå synes hun det er festlig og vil ha mer når jeg kommer med tranen. Vi har det gøy rundt transpisingen. Etterpå vasker jeg henne med vaskeklut med noen dråper olje på - sånn at tranlukta forsvinner. Lykke til alle som sliter med å gi ynglingene tran.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #22 Skrevet 19. september 2005 Jada, ungen drikker ren tran som bare det!
*Heidi* Skrevet 19. september 2005 #23 Skrevet 19. september 2005 Hvordan dråper bruker du for å få bort tranlukta? Jeg gir tran, han er ikke så glad i det, men skyter det inn med sprøyte, lager litt grimaser men det går ned.. skyter så langt inn at han ikke har mulighet til å spytte det ut igjen!
nat26 Skrevet 19. september 2005 #24 Skrevet 19. september 2005 Nei,vi har prøvd en gang,han skrek og gulpet alt med en gang.Ingen av oss tar tran heller så det er ikke så lett å huske det heller.
Mini_me Skrevet 19. september 2005 #25 Skrevet 19. september 2005 Nei, og de er nesten aldri syke heller...
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #26 Skrevet 20. september 2005 Min lille gutt (16 mndr.) liker tran med sitronsmak. Har fått det fra han var 4 uker gammel. Har ødelagt en del klær med all gulpingen, men det løste vi med å begynne å gi tranen til kvelds istedet.
Gjest gjest Skrevet 20. september 2005 #27 Skrevet 20. september 2005 Det er bare å ta zalo rett på flekken med en gang, og så vaske klesplagget i vaskemaskinen. Så er all lukt og flekker borte! Har ikke noe problem med søl nå som han er fire, men da han var baby kom ble det litt søl. Dersom jeg ikke kunne vaske i maskinen med en gang, la jeg den delen med transøl og zalo i varmt vann, og hang resten av plagget utenfor fatet, til jeg kunne vaske den i maskinen. Husker at jeg synes tran var helt forferdelig når jag var 6-7 år, men nå syens jeg det er helt greit. Vi bruker tutt-frutt, sitron eller helt vanlig alt funker. Men vi tar også sanasol, og da har vi det i samme sje.
exita Skrevet 20. september 2005 #28 Skrevet 20. september 2005 Har 3 unger i alder en 15, 12 og 7 år. De fikk tran da de var mindre, nå får de biovit.
Dagoberta Skrevet 20. september 2005 #29 Skrevet 20. september 2005 Vi tar tran så ofte vi husker det. Ofte er det faktisk englebarnet på to og et halvt som henter tranflaska i kjøleskapet og forkynner at det er på tide, så hun liker det
Gjest Emera Skrevet 20. september 2005 #30 Skrevet 20. september 2005 Å nei, tran går ikke i det hele tatt! Bare å glemme. Men hun fikk morsmelkserstatning med omega-3 da hun var baby. Nå er hun åtte og heldigvis veldig glad i fisk!
Maja23 Skrevet 20. september 2005 #31 Skrevet 20. september 2005 jeg gir ikke sønnen min tran,selv om jeg sikkert burde gjort det. Men bøllefrøet er så flink til å spise all slags mat,både fisk, grønnsaker og annet, så jeg ser ikke på det som krise om han ikke får tran.
Ayam Skrevet 20. september 2005 #32 Skrevet 20. september 2005 Min sønn på snart 9 år fikk litt tran når han var spebarn, men han spøy så kraftig at jeg slutta med det. Han har aldri fått tran siden, men vi spiser til gjemmgjeld fisk til middag 5 dager i uka i snitt. Han elsker fisk, og sier ofte at hans favorittrett i hele verden er røykt kolje med poteter og gulrotstuing!!
T.S Skrevet 20. september 2005 #33 Skrevet 20. september 2005 Tran er kjempebra på myeliniseringen av nervebanene også. dvs hjernen utvikler seg fortere. Det er dokumentert
Trebarnsmor Skrevet 21. september 2005 #34 Skrevet 21. september 2005 Så og si aldri.Jeg har en på 9 år, 6 år og 2 år. 9 åringen gav jeg en del tran til.Men stoppet pga gulp. Mellomste husker jeg faktisk ikke helt.Men tror ikke det var ofte. Minste min gav jeg så og si aldri.
Gjest Leola Skrevet 21. september 2005 #35 Skrevet 21. september 2005 Sønnene mine fikk tran fra de var babyer og til de ble tenåringer. Nå er det desverre ingen som tar tran lenger.
Varja Skrevet 22. september 2005 #36 Skrevet 22. september 2005 Tok tran hele tiden mens jeg var gravid (eneste periode i livet jeg har tatt tran i det hele tatt). Etter at datteren ble født tok det litt tid før vi begynte å gi henne tran. Så fikk vi gitt henne det en periode, men så ville hun plutselig ikke ha mer. Gikk nok dessverre noen måneder uten tran da i sommer. Kom over en eskimo-tran (som den het) med tutti-frutti smak på apotektet. Den får hun nå en teskje av hver morgen og det fungerer fint. Hvis jeg glemmer det sier hun faktisk fra selv høyt og tydelig: "mere kran!" (hun er 1 1/2 år).
Gjest Kålungen Skrevet 26. september 2005 #37 Skrevet 26. september 2005 Ikke noe tren her i huset nei.
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2005 #39 Skrevet 26. september 2005 Nei. Jeg tvinger ikke i ungene mine noe som jeg spyr av sjøl.
Thomasine Skrevet 28. september 2005 #40 Skrevet 28. september 2005 Vi bruker tutt-frutt, sitron eller helt vanlig alt funker. Men vi tar også sanasol, og da har vi det i samme sje. ← Både og...?! Er ikke det litt "smør på flesk"? Hva med overdosering - enten skadelig ellers unødvendig for overskuddet blir vel bare skilt ut...?! Her i huset går det i Sanasol!! Både foreldre og barn sverger til det!!! Da minstemann var spebarn ga vi Biovit, da det ikke er sitrus her. Best for de små.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå